Convertkit Review en Ervaringen 2020

by Bart van der Meer december 19, 2019

Convertkit is e-mailmarketing software die ervoor zorgt dat je gemakkelijk e-mails en nieuwsbrieven kunt samenstellen. Je vindt in deze review alle informatie die je nodig hebt om te bepalen of Convertkit wel iets is voor jou. Denk bijvoorbeeld aan de prijzen, functies en het gebruiksgemak.

Alles op deze pagina over Convertkit:

Wat is Convertkit?

Convertkit is handige e-mailmarketingsoftware, waarbij de software je helpt om makkelijk e-mails en nieuwsbrieven in elkaar te zetten. De resultaten van je e-mail zie je gemakkelijk in met de functie rapporten en statistieken. Er zijn verschillende abonnementen, waarbij de eerste 14 dagen gratis zijn om te ontdekken of Convertkit wel iets is voor jou.

Voor wie is Convertkit bedoeld?

Convertkit is gemakkelijk te gebruiken voor beginners, omdat je snel en eenvoudig aan de slag kunt met e-mails opmaken en versturen. In een aantal minuten heb je al een e-maillijst opgesteld, e-mails gemaakt en een campagne gelanceerd.

Met de gratis proefversie van 14 dagen heb je toegang tot 1.000 contacten en onbeperkt e-mails versturen. Verder beschik je over de meeste functies van Convertkit, zodat je een beeld krijgt over hoe Convertkit in elkaar zit.

Convertkit heeft voor gevorderden een aantal functies die erg belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan A/B testen, automations of API. Met de uitgebreide rapporten en statistieken heb je een gemakkelijk overzicht van alle details van je e-mails.

Daarnaast heeft Convertkit een aanbod met integratiemogelijkheden met andere websites en e-commerce. Denk hierbij aan Crowdcast, Teachable en Shopify.  

6 Beste Features

Hier de 6 beste features van Convertkit

  • A/B Testen
  • Druppel Campagnes
  • Autoresponders
  • Rapporten en statistieken
  • WYSIWYG E-mail Editor
  • Event Trigger e-mail

Pluspunten

Hier een aantal pluspunten van Convertkit

  • Gemakkelijk in gebruik
  • Goede support
  • Proefversie
  • Eenvoudige rapportages

Minpunten

Hier een aantal minpunten van Convertkit

  • Engelstalig
  • Geen gratis versie

Convertkit Prijzen en Kosten

Hieronder de actuele prijzen van Convertkit

  • 0-1k subcribers: $29 per maand*
  • 1k-3k subscribers: $49 per maand*
  • 3k-5k subscribers: $79 per maand*

Als je meer dan 5.000 contacten hebt, vul je in hoeveel contacten je nodig hebt en berekent de calculator je maandelijkse prijs.

*De prijzen zijn met een factureringsperiode van een maand.

Convertkit Vergelijking met Alternatieven

Hieronder zie je vergelijkingen van Convertkit met alternatieven

Goedkoopste Pakket

FeaturesConvertkit EnormailMailcampActiveCampaignMailchimp
Prijs per maand€ 27€ 15€ 25€8€ 0
Email open, reply & click trackingJaJaJaJaJa
A/B testingJaNeeJaNeeNee
Auto responderJaJaJaJaNee
Makkelijk in gebruik********************
Integratie andere platformenJaNeeJaJaJa
E-mail segmentatie/DoelgroepbeheerJaJaJaNeeJa
Personalisatie JaNeeJaJaNee
Support ********************
FeaturesConvertkitEnormailGetResponseMailshakeActiveCampaign
Prijs per maand€ 27€ 15€ 13€ 39€8
Email open, reply & click trackingJaJaJaJaJa
A/B testingJaNeeJaNeeNee
Auto responderJaJaJaNeeJa
Makkelijk in gebruik********************
Integratie andere platformenJaNeeJaNeeJa
E-mail segmentatie/DoelgroepbeheerJaJaNeeNeeNee
Personalisatie JaNeeJaJaJa
Support *******************

Duurste Pakket

FeaturesConvertkitEnormailMailcampActiveCampaignMailchimp
Prijs per maand€ 3.610€ 50€ 75€208€ 275
Email open, reply & click trackingJaJaJaJaJa
A/B testingJaNeeJaJaJa
Auto responderJaJaJaJaJa
Makkelijk in gebruik********************
Integratie andere platformenJaJaJaJaJa
E-mail segmentatie/DoelgroepbeheerJaJaJaJaJa
Personalisatie JaJaJaJaJa
Support ********************
FeaturesConvertkitEnormailGetResponseMailshakeActiveCampaign
Prijs per maand€ 3.610€ 50€ 1.119€ 99€208
Email open, reply & click trackingJaJaJaJaJa
A/B testingJaNeeJaJaJa
Auto responderJaJaJaNeeJa
Makkelijk in gebruik********************
Integratie andere platformenJaJaJaNeeJa
E-mail segmentatie/DoelgroepbeheerJaJaJaNeeJa
Personalisatie JaJaJaJaJa
Support *******************

Opvallend aan Convertkit

Hier geef ik een voorbeeld van wat er opvallend is aan Convertkit

Wat ik opvallend vind bij Convertkit is dat je geen dashboard hebt. Als je inlogt bij Convertkit kom je gelijk op de pagina van ‘Subscribers’. Bij alle andere e-mailsoftware waar ik een review over geschreven heb, hebben ze wel allemaal een dashboard.

Hieronder een screenshot als voorbeeld.

Uitleg om te Starten

Hier geef ik een uitleg om te starten met Convertkit

Om te beginnen met Convertkit ga naar https://convertkit.com/.

Als je eenmaal op de website bent, klik je in het omcirkelde rode vak op ‘TRY IT FOR FREE’.

Je krijgt nu een aantal vragen van Convertkit. Hieronder vragen ze of je een andere e-mail marketingtool gebruikt in je bedrijf. Zo ja klik op ‘Yes! I’m moving from another tool’. Als je niks gebruikt klik je op ‘No. I’m just starting with email’. Ik laat zien als je net start met e-mailsoftware.

De volgende vraag die Convertkit heeft is of je een website hebt. Als je wel een website hebt klik je op ‘Yes’ als je geen website hebt klik je op ‘No’.

Vul in het rode omcirkelde vak je e-mailadres en wachtwoord in. Als je dit gedaan hebt klik je vervolgens op ‘GET STARTED’.

Als je je account hebt aangemaakt kom je op het dashboard van Convertkit.

Contacten Toevoegen

Hier geef ik uitleg over hoe je contacten toevoegt

Klik linksboven in het scherm op ‘SUBSCRIBERS’ om contacten toe te voegen.

Je komt nu op de pagina van subscribers terecht. Klik rechts in het scherm op ‘Add Subscribers’.

Je krijgt nu een pop-up in je scherm, vul hier een tag in voor je contacten. Dit houdt in dat je groepen contacten kan organiseren op basis van acties of interesses, klik dan op ‘Create tag’. Als je dit niet wilt klik je op ‘Add subscribers without creating a tag’.

Ik ga 2 dingen uitleggen, de eerste uitleg die ik ga geven is éen contact toevoegen en de andere uitleg is contacten importeren via een CSV-bestand.

Vul bij het eerste rode omcirkelde vak de voornaam in van je contact, bij het tweede rode omcirkelde vak vul je de e-mail van je contact in die je wilt toevoegen. Als je dit gedaan hebt zie je naast de rode pijl of je je contact aan een tag wilt toevoegen. Als je dit gedaan hebt of niet klik je links onderaan op ‘Save’.

Als je je contact hebt toegevoegd kom je op dit scherm terecht, waar je ziet dat je je contact hebt toegevoegd. In de volgende stappen leg ik uit hoe je via een CSV-bestand je contacten kan toevoegen.

Ik ga nu uitleggen hoe je contacten toevoegt via een CSV-bestand. Klik op ‘Import a CSV’.

Klik in het rode omcirkelde vak op ‘Select or drag-and-drop a CSV-file’ om een CSV-bestand te selecteren of erheen te slepen. Als je dit gedaan hebt klik je op ‘Import Subscribers’.

Kijk in het rode omcirkelde vak of alle termen goed staan. Dus naam bij naam en e-mail bij e-mail. Als je dit gecontroleerd hebt en zo nodig goed gezet klik je op ‘Import Subscribers’.

Als je je contacten hebt toegevoegd kom je op dit scherm terecht waar je ziet dat je je contacten hebt toegevoegd.

Campagne Maken

Hier geef ik uitleg over hoe je een campagne aanmaakt

Klik bovenaan in het scherm op ‘Broadcasts’ en vervolgens rechts in het scherm op ‘New Broadcast’.

Selecteer in het rode omcirkelde vak van welk e-mailadres de e-mail komt. Links van de rode pijl selecteer je de lijst van wie de e-mail mag ontvangen. Als je dit gedaan hebt klik je rechtsonder in het scherm naast de rode pijl op ‘Next Step’.

Vul in het rode omcirkelde vak het onderwerp van je e-mail in. Ik ga ook uitleggen hoe je een afbeelding invoegt en een button. Klik daarvoor links naast de rode pijl op het plusje.

Als je op het plusje klikt zoals ik in de vorige stap heb uitgelegd, klik je op ‘Image’ om een afbeelding in te voegen.

Klik op ‘Click to upload or drag and drop an image’ om een afbeelding in te voegen.

Je ziet nu in het rode omcirkelde vak dat de afbeelding is ingevoegd.

Nu ga ik uitleggen hoe je een button invoegt. Klik links van de rode pijl op het plusje en vervolgens op ‘Button’.

In het rode omcirkelde vak zie je waar de button geplaatst is. Als je je e-mail hebt opgemaakt klik je rechtsonder in het scherm op ‘Next Step’.

Nu kom je op deze pagina terecht, hier kan je je e-mail links van de rode pijl nog checken. Als je je e-mail gecheckt hebt klik je rechts in het scherm op ‘Send Broadcast’.

Autoresponder Opzetten

Hier geef ik een uitleg over hoe je een autoresponder maakt

Klik bovenaan op ‘SEQUENCES’ en vervolgens klik je rechts van de rode pijl op ‘New Sequence’.

Vul in het rode omcirkelde vak de naam van je autoresponder in. Als je dit gedaan hebt klik je rechts van de rode pijl op ‘Create Sequence’.

Vul in het rode omcirkelde vak het onderwerp het onderwerp in van je autoresponder. Rechts van de rode pijl kan je je e-mail opmaken. Deze stappen heb ik uitgelegd onder het kopje ‘Campagne maken’.

In het rode omcirkelde vak kan je instellen na hoeveel dagen of uren de e-mail verstuurd wordt. Ook kan je instellen op welke dagen de e-mail verstuurd wordt.

Als je eenmaal de e-mail hebt opgemaakt en ingesteld wanneer de e-mail verstuurd moet worden klik je rechtsboven in het scherm op ‘Save All’.

Rapporten en Statistieken

Hier geef ik een uitleg over de rapporten en statistieken

Op de pagina van ‘Subscribers’ staan de statistieken van je contacten zien. Hoeveel e-mails je verzonden hebt, hoeveel contacten je hebt, hoe vaak je e-mail geopend is en nog veel meer details.

Ga naar de pagina ‘Broadcasts’ om de statistieken per e-mail te zien. Klik vervolgens op ‘View Report’ om de statistieken van je e-mail te zien.

Je kan hier zien hoeveel contacten de e-mail ontvangen hebben, hoe vaak de e-mail geopend is, hoeveel de klik rating is en hoeveel contacten zich uitgeschreven hebben.

Integratie met andere Platformen

Hier geef ik een uitleg over de integratiemogelijkheden van Convertkit

Ga naar de pagina ‘Automations’.

Klik vervolgens rechts bovenaan in het scherm op ‘Integrations’.

Je bent nu op de pagina met integraties van Convertkit.

Gebruiksgemak

Hier geef ik een korte uitleg over het gebruiksgemak

Convertkit is een gebruiksvriendelijke e-mailsoftware. Dit komt doordat je gemakkelijk opmaak toe kan passen en snel eenvoudig je ontwerpen in elkaar kan zetten. Bij Convertkit zie je snel wat je wel en niet aanpast.

Als je bijvoorbeeld een afbeelding in wilt voegen zie je links van je e-mail kleine maar wel overzichtelijke iconen. Dit maakt het gemakkelijk om iets in te voegen.

Hieronder een screenshot als voorbeeld.

Support

Hier geef ik een uitleg over het support van Convertkit

Convertkit bied je een pagina met meer dan 100 artikelen en gidsen om je te helpen met je probleem. Ze bieden je aan om een e-mail naar ze te sturen, een pagina met veelgestelde vragen, op bepaalde tijden een live chat en ze bieden 5 keer per week een workshop aan om je te helpen verbeteren met bepaalde dingen. Convertkit geeft een snelle en vriendelijke reactie en proberen je met alles te helpen. Hieruit concludeer ik dat ze op elk probleem wel een antwoord hebben.

Alle Features

Hieronder alle features van Convertkit

A/B Testen

Een A/B test is een vorm van splittesten waarin 2 varianten van bijvoorbeeld een e-mail tegen elkaar getest worden om hiermee de conversieratio te verhogen.

Rapporten & Statistieken

Met de rapportages en analytics kan je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen je de e-mail hebt gestuurd of je kan zien hoe vaak je e-mail geopend is en hoe vaak erop geklikt is. 

Autoresponders

Een autoresponder is een programma of script dat op een mailserver ervoor zorgt dat het automatisch beantwoorden van binnenkomende e-mail met een van tevoren opgestelde tekst. De tekst kan bijvoorbeeld zijn “Ik ben op vakantie en kan uw mail nu niet beantwoorden”.

Druppel campagnes

Druppel campagnes zijn e-mails, autoresponders en automated e-mails. Het gaat altijd hetzelfde. Met een planning stuurt een bedrijf automatisch een set van e-mails. Zo stuurt het bedrijf bijvoorbeeld de ene e-mail direct na een inschrijving, of bijvoorbeeld een andere e-mail na een paar dagen, of er wordt weer een andere e-mail het eerstvolgende weekend verstuurd.

Event trigger e-mail

Een Event trigger e-mail is een automatisch in elkaar gezet bericht die verzonden wordt wanneer een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt. De gebeurtenissen kunnen een bepaalde gelegenheid zijn of een bewerking van bijvoorbeeld een blog.

Beheer van mailinglijsten 

Met het beheer van mailinglijsten kan je verschillende e-maillijsten aanmaken. Zo is het handig als je verschillende soorten onderwerpen naar een bepaalde groep mensen kan sturen. 

Integraties

Convertkit biedt 94 integraties, waarvan 13 voor E-commerce, 27 voor Lead Capture en nog vele anderen integraties voor verschillende categorieën.

Segmentatie

Segmenteren betekent het opsplitsen van bijvoorbeeld gegevens of klanten in verschillende delen, bijvoorbeeld naar leeftijd, beroep, opleiding, geslacht en woonplaats. Omdat klanten van elkaar verschillen.

WYSIWYG-e-mail editor

WYSIWYG staat voor ‘What you see is what you get’, in het Nederlands betekent dit ‘Wat je ziet is wat je krijgt. Dit is een e-mail editor, waarbij je je e-mails kan editen. Je kan direct zien hoe de e-mail op je beeldscherm of papier verschijnt. 

Samenvatting

Hier een samenvatting van Convertkit

Convertkit is een handige en gebruiksvriendelijke e-mailsoftware met vele opties, functies en mogelijkheden. Convertkit is daarnaast eenvoudig in gebruik. Dit zorgt ervoor dat Convertkit een gemakkelijke software is voor beginners en gevorderden.

Beginners

De e-mailsoftware van Convertkit is eenvoudig in gebruik voor beginners die het toe willen passen voor hun bedrijf. De software heb je binnen no-time onder de knie, waardoor je er snel mee aan de slag kunt gaan. Je hebt bijvoorbeeld binnen één minuut een account aangemaakt, in een aantal minuten je contacten toegevoegd en binnen 5 minuten je campagne opgezet.

Convertkit bied je een proefperiode aan van 14 dagen als je onder de 5.000 contacten zit, als je meer dan 5.000 contacten hebt kan je een demo aanvragen. Dit doen ze zodat jij kan ontdekken of de e-mailsoftware wel iets is voor jou. Het abonnement voor beginners start bij $29, ongeveer 26 euro.

Gevorderden

Convertkit heeft ook een geschikte e-mailsoftware voor gevorderden. Het abonnement voor gevorderden begint bij $79, ongeveer 71 euro. Convertkit heeft vele functies voor gevorderden, denk hierbij bijvoorbeeld aan A/B testen of automations.

Veelgestelde Vragen

Hieronder de veelgestelde vragen van Convertkit

Kan ik Convertkit uitproberen voor ik het koop?

Ja, Convertkit heeft een proefversie van 14 dagen of een demo.

Wat gebeurt er als ik mijn abonnement limiet overschrijdt?

Als je deze overschrijdt zullen wij automatisch je account upgraden naar het volgende niveau.

Betaal ik extra op basis van hoeveel e-mails ik verzend?

Nee, bij Convertkit kan je onbeperkt e-mails versturen.

Als ik Convertkit niet leuk vind, kan ik dan een terugbetaling aanvragen?

We kunnen je alleen een terugbetaling geven wanneer je binnen 30 dagen na het aanmelden van je account wilt stoppen.

Wat is een autoresponder?

Een autoresponder is een programma of script dat op een mailserver ervoor zorgt dat het automatisch beantwoorden van binnenkomende e-mail met een van tevoren opgestelde tekst. De tekst kan bijvoorbeeld zijn “Ik ben op vakantie en kan uw mail nu niet beantwoorden”.

Met welke grote E-commerce werkt Convertkit samen?

Convertkit werkt met Stripe, WooCommerce en Recart en nog veel meer samen.

Kan je me helpen over te schakelen van mijn oude e-mailsoftware?

Als je meer dan 5.000 contacten hebt, hebben we daar een speciaal team voor. Als je minder dan 5.000 contacten hebt kan je Convertkit een e-mail sturen, een help gids en gecertifieerde experts die je in kan huren om je te helpen. 

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *