Ontdek Alles Over Form Analytics en Gebruikerstesten om de Conversie van Jouw Formulier te Verhogen

by Bart van der Meer december 16, 2017
Form analytics en testen voorkant

Ontdek alles om jouw formulier te analyseren en testen te draaien.

Transcriptie: Form analytics + Gebruikersgedrag + A/B en Multivariate teksten – Deel #8

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je alles uitleggen over hoe jij je formulier, jouw winkelmandje in je check-outproces kan gaan analyseren en verbeteren door gebruik te maken van Google Analytics en verschillende software tools. Als je deze video hebt af gezien, weet je eigenlijk alles wat je nodig hebt om jouw formulier vele malen conversie-gerichter te maken met name door gedrag wat gebruikers eigenlijk simpelweg aangeven wat niet goed is.

Er zijn verschillende soorten software en tools die je daarvoor kan inzetten. Google Analytics staat op de meeste websites geïnstalleerd, dus ik ga je laten zien hoe je dat kan gebruiken om je formulier te verbeteren, maar ook ga ik je software laten zien zoals Clicktale, Formisimo en Mouseflow die specifiek gericht zijn op het verbeteren van jouw formulier, omdat ze weten dat daar het geld verdiend wordt binnen een website.

Formulier controleren via Google Analytics

En ik ga eigenlijk beginnen met Google Analytics. Want er zijn een paar belangrijke overzichten in Google Analytics die je eigenlijk moet controleren voor jouw formulier om te ontdekken of er bepaalde technische problemen zijn.

Formulier controleren per browser

En een daarvan is dat je controleert in Analytics per browser. Het kan namelijk zo zijn dat jouw formulier of jouw website minder goed werkt in een bepaalde browser dan in een andere.

Dus hier heb ik even een overzicht erbij gepakt. Dus dit is alleen maar organisch verkeer minus bepaalde spam. En hier zie je de verschillende browsers die er zijn, dus Google Chrome, Safari, Internet Explorer.

google analytics

En hier aan de rechterkant zie je het conversiepercentage. En het totaal aantal offerteaanvragen. Door hier goed te kijken en te zien of er een afwijkend getal is of iets wat ontzettend opvalt, kan je bepalen of jouw website misschien problemen heeft met een bepaalde browser. Dus het is hier opvallend dat er 81 bezoekers zijn en 0 aanvragen zijn.

Maar ook is het opvallend dat op Safari er best wel veel bezoekers zijn, maar maar een derde van de aanvragen van Google Chrome. Dat kan er bijvoorbeeld op duiden, Safari wordt veel gebruikt op de mobiele telefoon,  dat er misschien iets niet goed is met het formulier op de mobiele telefoon.

Dus een heel belangrijk overzicht voor jou om te controleren: werkt mijn formulier wel goed in de verschillende browsers. En als je daaraan twijfelt, installeer die browser op je computer of pak je mobiele telefoon erbij en controleer handmatig of je iets ontdekt wat waarschijnlijk niet klopt.

Formulier controleren per apparaat

Een tweede overzicht is dat je kan bekijken hoe jouw formulier werkt per apparaat. Dus hier ben ik gegaan naar het tabblad mobiel en dan overzicht en dan zie je hier staan desktop, mobile en tablet.

form analytics

Daarbij is meteen te zien dat het grootste gedeelte van de mensen via desktop komt, het is ook een business to business klant hier. En dan is het conversiepercentage 2,4% met 11 aanvragen.

Opvallend dan dat mobiele telefoon het eigenlijk net iets beter doet. Dus daar lijkt ook niet echt een probleem te zitten.

Wat nog opvallender is, is dat de tablet eigenlijk het meeste afwijkt op het gebied van het conversiepercentage. Dus dit is een indicatie om eens je tablet erbij te pakken en daar het formulier op te tonen om te zien of er misschien een potentieel probleem in zit.

Daarnaast heb je hier ook een overzicht, daarnaast heb ik eigenlijk hetzelfde overzicht, maar dan heb ik niet het globale overzicht gepakt, maar dan heb ik per apparaat gepakt, zodat je hier per mobiele telefoon kan zien of per tablet: hoe hoog is mijn conversiepercentage en zijn daar ook dingen die opvallen.

Eventueel kan je daar bijvoorbeeld ook het bounce percentage bij gebruiken, want op het moment dat je ziet dat heel veel mensen bouncen, wegklikken van een bepaalde pagina of niet verder klikken, kan dat ook een indicatie zijn dat er iets niet goed zit. Dus dat is eigenlijk een hele simpele manier in Google Analytics om te kijken of jouw formulier goed werkt in bepaalde browsers en met bepaalde apparaten of dat er misschien technisch iets mis is.

Funnel inbouwen via Google Analystics

Daarnaast kan je via Google Analytics ook een funnel inbouwen. En er zijn eigenlijk twee funnels om in te bouwen.

Een is dat je dat kan doen per stappen en dat doe je als jouw formulier eigenlijk uit meerdere grote pagina’s bestaat, bijvoorbeeld als je een lening aan gaat vragen zie je dat veel, omdat je veel informatie in moet vullen en het wat complex is.

En eigenlijk bij elke webshop zie je het check-outproces, ik heb nu even die van Coolblue gepakt, en die bestaat altijd uit meerdere stappen.

form analytics

En wat je in Google Analytics kan inbouwen, is dat je bijhoudt: komt mijn bezoeker op deze stap terecht of niet. En op die manier kan je het tabblad achterhalen waar de meeste mensen afhaken en daarmee waar waarschijnlijk het makkelijkste verbeterpunt zit.

Funnel analyseren

Dus stel dat hier 100% van de mensen komen en dat hier nog maar 90% zit en hier zit je misschien nog maar op 70% en dan zit je hier opeens op 10%. Dan zie je dus: dit is een relatief kleine stap, dit is al een iets grotere stap en hier, tussen deze twee tabbladen, daar gaat het mis. Dus in dit tabblad zit waarschijnlijk een probleem. Hier heb ik de code neergezet die eigenlijk een beetje de basis vormt om dit te meten. Voor sommige webshops zal dit de hele code zijn, voor andere webshops niet, hangt een beetje af van het platform dat je gebruikt.

En wat je hier eigenlijk bij zegt is dat je een event categorie, een gebeurtenis, een offerteformulier aanmaakt of in dit geval kan je die misschien beter check-outproces of betaalproces noemen.

De actie is dat je door gaat naar de volgende stap, dat je daarheen gaat als je geklikt hebt. En dan krijg je als label bijvoorbeeld “stap 1 compleet” en dat is als je hier zit en je klikt op de knop om daarheen te gaan, dan heb je stap 1 compleet. Als je dit stukje code dan op de tweede pagina zet, dan wordt dit uiteraard stap 2 en als je ‘m hier installeert wordt dit stap 3. En op die manier kan je precies bijhouden: hoe goed klikken mensen door naar verschillende tabbladen.

De andere manier om het te doen is door het echt per invoerveld aan te pakken. Dus ik heb hier weer een categorie offerteformulier, maar dan heb ik een actie en dat is namelijk als ze een veld aanklikken. Je kan niet bijhouden in Google Analytics of ze het aanklikken en ook echt invullen of dat ze daarna weer data verwijderen of dat ze het wel hebben aangeklikt en bijvoorbeeld niet ermee aan de slag zijn gegaan. Dus aanklikken is het best wat je kan doen.

En vervolgens geef je elk invoerveld geef je een label. In dit geval bijvoorbeeld “naam”. Laten we er even vanuit gaan dat het eerste veld is bijvoorbeeld de naam wat je invult, het tweede het adres, de derde je verzendlocatie, vierde misschien je postcode. En wat je dan ziet in Google Analytics is eigenlijk dit: 1439 mensen beginnen aan het proces, 1300 mensen vullen het eerste veld in en nog maar 95 mensen vullen het tweede veld in. Dus hier ergens of bij dat eerste of bij dat tweede veld gaat iets niet goed. En door dit overzicht in Analytics, wat niet 100% betrouwbaar is, het is niet zaligmakend, maar het geeft je een goede indicatie met waar gaat het fout in het proces.

Handige tools voor het bouwen en controleren van funnels

Maar nog veel beter dan Google Analytics, ja, Google Analytics is natuurlijk gratis, maar veel beter nog zijn specifieke tools die echt een formulier optimalisatie gedeelte hebben. Dus Clicktale bijvoorbeeld, Formisimo of Mouseflow.

Mouseflow

En wat je dan bijvoorbeeld ziet, dit is een voorbeeld van Mouseflow, is die tool installeer je, die zet je op de verschillende velden, dus hier heb je naam, selecteer je land, je geslacht, je bericht en accepteer de voorwaarden en dan krijg je een heel mooi overzicht eigenlijk met hoelang duurt het om het in te vullen, hoeveel mensen zijn eraan begonnen en hoeveel gaan door naar het volgende.

marketing funnel

Dan kan je hier precies zien welk percentage er uitvalt. De software zelf geeft dan aan wat opvalt. Bijvoorbeeld hier bij de message, dat het lang duurt om die in te vullen. Is op zich niet raar, want als je iemand een bericht wilt sturen duurt het meestal iets langer om te tikken.

Ze geven hier aan dat een groot aantal percentage  van de mensen die hier afvalt, dus misschien zit er iets niet goed bij het accepteren van je formulier of bij het accepteren van je algemene voorwaarden. Misschien is het niet duidelijk voor iedereen. Dus op deze manier heb je eigenlijk wat we hier in Google Analytics hebben gebouwd, krijg je eigenlijk te zien, maar dan veel beter, veel betrouwbaarder en veel duidelijker van waar gaat het waarschijnlijk fout en hoe kunnen we dat verbeteren.

Zelf aan de slag met gebruikersgedrag analyseren

Taakgericht observeren

Daarnaast kan je ook zelf daarmee aan de slag door eigenlijk mensen uit te nodigen, bijvoorbeeld bij jou op kantoor en door ze te observeren. Dat kan zijn dat je ze bekijkt terwijl ze het formulier invullen.

Thinking aloud experiment

je kan een thinking aloud experiment doen en dat betekent in feite dat wanneer iemand bezig is met een bepaalde taak, dus bijvoorbeeld om een product te bestellen, dat je aan die persoon vraagt: wil je alles wat je denkt eigenlijk hardop zeggen.

En op die manier krijg je te horen wanneer iemand in verwarring is, wanneer iemand een probleem heeft, wanneer iemand gefrustreerd raakt.

Zelf testen

En ten slotte kan je ook het formulier zelf testen. En door zelf het formulier te testen in verschillende browsers, in verschillende apparaten kan je ook al potentiële problemen ontdekken.

Geen van deze drie taken zijn zaligmakend, want bij een thinking aloud bijvoorbeeld is dat eigenlijk iets heel onnatuurlijks. Je wordt neergezet achter een computer, je moet per se een proces doorlopen, er zit iemand naast je die op je zit te letten, je zit hardop te praten wat je normaal gesproken ook niet doet. Dus het is niet zo dat één manier 100% zaligmakend is, maar het kan je wel helpen om te begrijpen waar het fout gaat.

Als je dit nog nooit hebt gedaan, is het zeker de eerste keer is het ontzettend grappig en leerzaam om te zien waar mensen gefrustreerd raken en hoe dat komt.

Vraag stellen

Je kan ook als je in het formulier zit kan je na een bepaalde tijd een vraag stellen. Dus stel dat je weet, bijvoorbeeld via Google Analytics of door het zelf te testen, dat het 30 seconden zou moeten kosten om jouw formulier in te vullen.

Survey pop-up

Dan kan je bijvoorbeeld na 40 seconden kan je een pop-up krijgen in je scherm aan de zijkant die vraagt: komt u eruit? Kan ik u ergens mee helpen? En dat kan zijn een vraag waar mensen een antwoord op kunnen geven, maar dat kan ook zijn je live chat-functie.

Live chat

Ook kun je kiezen voor een live chat functie, die eigenlijk weet dat iemand bezig is met het invullen van het formulier, maar daar langer dan gemiddeld over doet. Zeker ook als de chatoperator begrijpt dat die persoon heel dicht bij een conversie is, maar nog net even hulp nodig heeft, kan dat een enorme conversieverbetering brengen.

Die survey pop-up is minder goed om direct die lead te converteren, maar het kan je wel leren waar het niet goed gaat of dat er een veld niet duidelijk is of dat er een veld niet werkt.

Bezoekers opnemen

Wat ontzettend leerzaam is, is het opnemen van je bezoekers. En dat kan bijvoorbeeld met een programma als Hotjar of Mouseflow.

Als je dan je formulier pakt, dan zie je mensen letterlijk met de muis bewegen, zie je ze hier iets invullen, naar het volgende veld gaan, daar wat invullen, naar het volgende veld gaan, daar wat invullen. En dan zie je letterlijk: waar blijven ze lang hangen, wat vullen ze misschien in en verwijderen daarna de tekst weer en vullen weer iets anders in, wat weer een teken van onzekerheid is.

Dus op die manier kan je heel goed zien waar mensen moeite hebben. Die bezoekers kan je ook opsplitsen. Bijvoorbeeld ik ben wel op het formulier gekomen, maar ik heb het niet afgemaakt of ik ben wel op het formulier gekomen, maar ik heb het wel afgemaakt, ik heb wel de offerte aangevraagd. En wat is nu het verschil tussen die twee bezoekers.

Bezoekersgedrag verklaren

Drukken op één veld

Gedrag waar je op moet letten op het moment dat je bijvoorbeeld bezoekersopnames terugkijkt en een daarvan is dat je mensen ziet drukken op één veld. En daarmee bedoel ik, en dat zie je vooral op de mobiele telefoon, dat je een invoerveld hebt en dat mensen er keer op keer op keer maar op blijven drukken, maar niks invullen. Dat is een teken dat je veld gewoon niet goed werkt. En als je dit gedrag tegenkomt, dan voel je de frustratie van de bezoeker, die voel je eigenlijk uit het scherm spatten.

Pop-Up

Je moet opletten op pop-ups. Dus dat je niet het probleem hebt dat je een formulier hebt en dat er opeens een of andere nieuwsbrief-pop-up komt die eigenlijk het hele scherm in beslag neemt  en waar de wegdrukknop ergens hier zit. Ook wederom op mobiele telefoon een groot probleem.

Excessief scrollen

Excessief scrollen. En excessief scrollen houdt eigenlijk het volgende in: je hebt je formulier en dan zie je heel vaak dit gedrag, namelijk de bezoeker vult of niks in, die scrolt helemaal naar beneden om vervolgens weer helemaal omhoog te scrollen en dan weg te klikken. Of die vult de eerste of misschien de eerste twee velden in en vervolgens gaat die helemaal naar beneden, dan weer omhoog en klikt ‘ie weg.

En dat is een teken dat er de perceptie is dat je formulier te groot is of te lang is of te moeilijk is. Maar in elk geval is de bezoeker niet bereid om alle velden in te gaan vullen om de offerte te krijgen. Dus dat is een hele belangrijke indicatie dat je of het design van je formulier moet gaan aanpassen of dat je het misschien in meerdere stappen moet gaan zetten. Maar je bezoeker is in elk geval niet happy met alles wat moet worden ingevuld.

Wegklikken

Uiteraard is het wegklikken een belangrijke indicator dat er iets niet klopt. Dus simpelweg iemand die op de pagina terechtkomt, eigenlijk niet zoveel doet en vervolgens meteen weer weggaat.

Hij is wel op de offertepagina geweest of hij is wel in het winkelmandje geweest, dus de intentie is er geweest, maar blijkbaar was er een factor die ervoor zorgde dat ‘ie wegklikte en door het te bekijken kan je erachter komen wat dat is.

Opnieuw invullen

Het opnieuw invullen van invoervelden is ook zo’n belangrijk probleem. Dat zie je bijvoorbeeld veel als je een opmerkingenveld hebt of een stel een vraag-veld.

Die zijn doorgaans nogal groot en dan zie je dat mensen het een en ander invullen. En daarna misschien weer keihard op de backspace drukken, dus dat hele verhaal eigenlijk weghalen. En dan beginnen ze weer opnieuw in te vullen met misschien weer een nieuw verhaal.

Of wanneer ze een bepaald veld invullen en daarna weer verwijderen en daarna misschien weer dezelfde tekst opnieuw erin zetten. Het opnieuw invullen van velden is een duidelijke indicatie van onzekerheid of van onduidelijkheid.

Lange tijd

En de laatste is dat het lang duurt om een veld in te vullen. Wederom is dat heel vaak zo bij de vragen of de opmerkingenveld. Maar je wilt dat mensen er makkelijk en snel doorheen gaan, door je formulier, want je wilt die lead binnen hebben, dus op het moment dat er heel lang gedaan wordt over je formulier in zijn totaliteit of over één veld, is dat een teken dat je goed moet gaan nadenken: kan ik het makkelijker maken, kan ik het opsplitsen, kan ik dit veld misschien opsplitsen in drie velden die makkelijker te beantwoorden zijn. Wat zorgt ervoor dat ze zo lang bezig zijn en hoe kan ik dat makkelijker, sneller maken voor de bezoeker.

Wanneer je al zulke analyses hebt gedraaid, dan heb je genoeg informatie om je formulier aan te gaan passen. En als we het over gedrag hebben dat een formulier niet goed werkt in een bepaalde browser of dat je op een mobiele telefoon iets niet kan aanklikken, dan is het een technische oplossing om te zorgen dat het wel kan. Maar als je eenmaal dat niveau voorbij bent en je wilt echt gaan verbeteren in de zin dat je denkt: als ik hier onze USP’s toevoeg aan de zijkant, dan verwacht ik om een bepaalde reden dat er een meer conversies gaan komen. Omdat mensen meer de waarde van ons in blijven zien, omdat ze zich prettiger voelen, misschien dat je hier een beveiligingsteken hebt geplaatst waardoor mensen zich veiliger voelen.

A/B testen

Wanneer je al die informatie verzameld hebt en je de technische verbeteringen hebt doorgevoerd, dan kan je gaan testen om te proberen of bepaalde ideeën die jij hebt beter werken dan het bestaande. En ik ga precies vertellen hoe dat zit.

En dat doe je via A/B testen of multivariate test. Eigenlijk is het om precies te zijn  een A/B/N-test. En wat dat eigenlijk inhoudt is het volgende. Je pakt jouw originele formulier en die laat je zoals die is.

Vervolgens maak je daar een tweede versie van en in het geval van een A/B-test, dan verander je één variabele, bijvoorbeeld één invoerveld. Of je geeft de call to action-knop maak je anders of geef je een andere kleur of geef je een andere tekst. Een hele bekende formulier A/B-test is bijvoorbeeld het verwijderen van de bedrijfsnaam. Dus hier zit het invoerveld bedrijfsnaam  wel in en in deze heb je ‘m eruit gehaald.

Vervolgens stuur je van iedereen die een offerte gaat aanvragen stuur je 50% van het verkeer, 50% stuur je daarheen en de andere 50% stuur je daarheen en dan kijk je: wat is het verschil in conversies wat hier uit komt. Als deze bijvoorbeeld met 1% converteert en deze met 1,1% of met misschien wel 2%, dan weet je dus dat dit beter converteert en dan kan je dat vervolgens gaan implementeren op de site, zodat 100% van het verkeer dat nieuwe formulier krijgt.

a/b test

En op die manier kan je eigenlijk elke keer een kleine test draaien en daarmee zie je het conversiepercentage langzaam maar zeker omhoog gaan.

Daar ga je uiteraard ook testen tegenkomen die niet lukken, maar dat geeft niet, zolang je er elke keer maar iets van leert.

In dit voorbeeld heb ik twee versies, dus vandaar dat het dan een A/B-test is. Maar je kan ook drie versies tegelijk neerzetten, dus dan wordt het eigenlijk een A/B/C-test. Je kan ook vier versies hebben, dan wordt het een A/B/C/D-test. Het maakt niet uit hoeveel versies je neerzet.

Wat daar belangrijk is om aan te weten is dat je voldoende bezoekers en voldoende conversies moet hebben om een conclusie te kunnen trekken. Dus op het moment dat je maar elke week tien bezoekers op je offerteformulier krijgt, dan zou ik zeker niet aanraden om dat te verspreiden over vijf formulieren, want dat betekent dat je maar twee mensen per formulier per maand of per week op je formulier krijgt en dat is niet genoeg data om te zien of iets echt goed werkt.

Dus grofweg als vuistregel kan je nemen dat je een test in elk geval 14 dagen moet laten draaien. Dit in verband met de dagen van de week. Het kan heel goed zijn dat jouw formulier of jouw webshop in het weekend veel beter draait dan door de week of juist andersom.

Ook sluit je daarmee uit dat je toevallig één maandag had die heel erg goed draaide of dat een bepaalde feestdag was of iets in die zin. Dus door hem minimaal 14 dagen te laten draaien haal je dat eruit.

Het tweede is dat je als vuistregel kan zeggen dat je wel minstens 50 conversies moet hebben om een conclusie te kunnen trekken. Dus stel dat je twee formulieren hebt, je hebt hier één en twee en deze ontvangt 1000 bezoekers en deze ontvangt ook 1000 bezoekers. En hier converteert, hier krijg je 100 leads uit, dus je hebt een 10% conversie, en hier krijg je er maar 20 uit. Dan is het heel erg de vraag of er niet technisch iets niet goed is aan je test, omdat er zo’n gigantisch verschil tussen zit. Het kan wel, maar wees zeer sceptisch over zulke data. Dus zorg dat je eigenlijk minstens 50 conversies draait over beide versies.

Software aansluiten op Google Analytics

Daarnaast kan je je software aansluiten op Google Analytics. En dat is heel erg interessant, want daar kan je namelijk op basis van je test nog onderscheid gaan maken tussen bijvoorbeeld browsers. Of tussen apparaat. Mobiel, desktop of tablet. Of tussen geografische locatie. Kwamen bezoekers misschien uit de buurt en kwamen bij de test heel veel bezoekers uit Friesland, Groningen en Leeuwarden.

Door je A/B-test of je A/B/N-test aan te sluiten op je Google Analytics kan je nog meer data tevoorschijn halen wat jou weer iets leert over waarom converteert de een goed en de ander niet.

In theorie kan het namelijk zo zijn dat de eerste versie die 1000 bezoekers had, waarvan 100 mensen het formulier invulden, dus een 10% conversie had, dat dat allemaal Safari-bezoekers zijn, die misschien allemaal op de iPhone zaten.

En de tweede groep, waar maar 20 mensen converteerden, dat dat wel de rest is. En dat is niet zo zeer een indicatie dat deze versie veel beter werkt, maar dat is eigenlijk vooral een indicatie dat het formulier in de Safari of op de iPhone beter werkt dan op andere apparaten. Dus zorg altijd dat je dit aansluit op Google Analytics, zodat je goed kan zien: is er nog significant verschil in het soort bezoeker wat ik heb ontvangen.

Multivariate test

Dus dat is een A/B-test. En dan heb je ook nog een multivariate test. En dat is net iets anders. En dat werkt als volgt.

Ik heb hier weer twee versies en mijn formulier bestaat uit vijf invoervelden. Maar ik kijk naar dat formulier en eigenlijk op basis van de gegevens die ik verzameld heb en het gebruikersgedrag denk ik dat het formulier dusdanig slecht is dat ik hele grote verbeteringen kan brengen door eigenlijk het formulier helemaal om te gooien.

Of niet dat het formulier per se slecht is, maar dat ik een nieuwe manier van denken of van een formulier heb, dus ik wil het helemaal omgooien. Dus ik verander niet één variabel, ik laat niet bijvoorbeeld alleen maar de bedrijfsnaam weg, nee, ik maak het formulier helemaal anders.

Dus hier stel ik maar twee vragen en dan heb je hier een grote doorklikknop en dan kom je vervolgens op een nieuwe pagina uit waar je nog twee vragen moet beantwoorden en dan heb ik het formulier, dan heb ik de conversie binnen.

Dus in plaats van dat het één formulier is, zijn het twee formulieren. En hier heb ik heel veel dingen toegevoegd over de veiligheid van de website waar je op dit moment op bevindt.

En hier heb ik nog een paar USP’s toegevoegd. Dus ik heb een heel groot redesign of een andere insteek van het formulier gepakt. Dat noem je een multivariate test, want stel dat deze succesvoller is dan deze, dan kan ik nooit specifiek zeggen waar dat aan heeft gelegen.

Heeft het aan deze afbeelding gelegen, heeft het aan de knop gelegen, heeft het de USP’s gelegen, heeft het gelegen aan het feit dat ik ‘m in twee stappen heb gezet? Dus je kan nooit precies weten wat het is geweest, het enige dat je weet is dat deze veel beter converteert en dat je deze dus wil houden ten opzichte van de origineel. Dus deze testen gebruik je alleen als je echt een heel groot redesign wilt doen.

A/B testen en Multivariate test tools

En dat is eigenlijk alles wat je moet weten over het testen van je formulier. Daar zijn verschillende tools voor.

Google heeft een eigen gratis tool, Google Experiments. Maar er zijn ook betaalde tools die over het algemeen iets beter zijn.

Visual Website Optimizer is een bekende, Optimizly, AB Tasty. Je hebt daar geen enkele technische kennis voor nodig over het algemeen om dat goed geïnstalleerd te krijgen.

Als je een WordPress-website hebt, dan zijn het doorgaans plug-ins die je installeert en dat werkt in 95% van de gevallen werkt dat meteen goed. Als je een webshop hebt, dan kan het wel soms iets lastiger zijn, afhankelijk van welk platform je gebruikt. Dus installeer dit.

Mocht je er niet voor willen betalen, dan heb je Google Experiments en een link staat in de beschrijving en een link komt op onze website te staan. Daarmee kan je het gratis testen.

En op die manier kan je stapje bij beetje door te analyseren en door te testen jouw formulier verbeteren om zo je conversies veel hoger te laten zijn dan ze op dit moment zijn.

Als je nog vragen hierover hebt, laat dan een opmerking achter in YouTube of laat een opmerking achter op onze website, dan krijg je antwoord van mij. En dan wens ik je heel veel succes met het verbeteren van jouw formulier.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *