Hoe Krijg ik Mijn DA, PA, TF en PageRank Omhoog?

by Bart van der Meer maart 16, 2020
PA, DA, CF, TF en Pagerank verhogen

DA, DR en TF Zijn Getallen Die Makkelijk te Verhogen of Manipuleren Zijn. Bijvoorbeeld Door (Slechte) Linken Zoals Ons Nieuwste Experiment Uitwijst.

Hoe Verhoog ik Mijn DA, PA, TF en PageRank?

Elke maand spreken we vele ondernemers en marketeers. Tijdens deze gesprekken blijven 3 specifieke maar terugkomen:

  • Hoe kan ik mijn MOZ DA (domain Authority) PA (Page Authority) verhogen?
  • Hoe kan ik mijn TF (Trust Flow) verhogen?
  • Hoe kan ik mijn Google PageRank verhogen?

Iedere keer als ik één van deze vragen krijgt wordt ik weer elektrisch. Omdat aan de ene kan het een logisch vraag is als je niet elke dag met SEO bezig bent, maar aan de andere kant het antwoord op de vraag maar moeilijk geaccepteerd wordt door vele.

Daar wil ik aandacht aan wijden. Stukje uitleg en een stukje uiting van eigen frustratie.

Het probleem bij alle 3 de vragen is eigenlijk hetzelfde. Het maakt van een onbetrouwbaar middel een doel. Dat staat hieronder toegelicht.

MOZ DA en PA Verhogen

De DA en PA zijn cijfers die voortkomen uit de Open Site Explorer van Moz. Deze cijfers zijn dus niet van Google zelf. Moz en Google zijn niet hetzelfde.

Voer in OSE je URL in en je krijgt de DA en PA waarde van jouw website te zien. Dat ziet er zo uit voor klikproces.nl:

DA en PA voorbeeld Moz Open Site Explorer

MOZ berekent deze cijfers op basis van de backlinks die ze vinden naar jouw website, de autoriteit die ze toekennen van die website en de specifieke pagina waar die backlink op staat.

DA betekent Domain Authority (domein autoriteit) en is een getal dat de waarde voor je gehele domein aangeeft. Alle backlinks bij elkaar opgeteld.

PA betekent Page Authority (pagina autoriteit) en is de waarde van 1 individuele pagina. De PA van je homepage is altijd het hoogste, omdat die altijd de meeste backlinks ontvangt. De PA van andere pagina’s is altijd (aanzienlijk) lager.

De waardes zijn van 0 tot 100. Naarmate je waarde hoger wordt is het steeds moeilijker om je waarde nog te verhogen, bijvoorbeeld:

Om van 0 naar 10 te gaan is makkelijker dan om van 10 naar 20 te gaan. En van 10 naar 20 is weer makkelijker dan om van 20 naar 30 te gaan.

Facebook bijvoorbeeld heeft de (vrijwel) maximale score:

Voorbeeld DA en PA Facebook

Maar ook een bekende website als het AD heeft een hoge score:

Voorbeeld DA en PA ad.nl

Zoals je kan zien heeft klikproces.nl nog een lange weg te gaan voor de maximale score.

De vraag die dan volgt is:

Hoe verhoog ik mijn DA en PA?

Er zijn 3 cruciale redenen waarom de vraag hoe kan ik mijn DA of PA verhogen geen enkele zin heeft.

Kwaliteit van de OSE link crawler

Moz’s OSE heeft 1 van de aller-, aller-, allerslechtste backlinks checker op de markt.

Deze tool is zo ongelofelijk slecht dat ik oprecht niet begrijp dat mensen hem nog gebruiken. Bekijk eens het verschil met Ahrefs (in mijn optiek de allerbeste backlink tool die er bestaat).

Open Site Explorer vond 10 domeinen die in totaal 72 linken sturen naar klikproces.nl. Dit is wat Ahrefs vindt:

Voorbeeld Ahrefs backlinks

48 domeinen en meer dan 400 backlinks. Bijna 5x zoveel!

Raad maar eens welke er klopt.

Ook Majestic SEO vindt ongeveer 5x zoveel backlinks.

Voorbeeld majetic SEO backlinks

Dus: open Site Explorer legt het af. Met iets meer dan een neuslengte.

Maar er is nog een belangrijke reden:

Updates

Nu komt er nog iets ongelofelijk stoms. De backlinks, DA en PA worden maar 1x per maand geupdate!

1x per maand. Ongelofelijk.

Daar waar Ahrefs en Majestic continu backlinks zoeken en de meeste in 1 á 2 dagen vinden, update OSE 1x per maand. Geloof je me niet?

Ze hebben er zelfs een logboek van: Mozscape updates.

Maar de allerbelangrijkste reden waarom deze cijfers en niet toe doen is:

Effect op Je Website

Het zegt niets over je KPI’s: winst, omzet, leads, zoekverkeer en zoekwoordposities.

Dat zijn de getallen die ertoe doen.

Hoeveel er verdiend wordt op korte en lange termijn en de KPI’s die daaraan gekoppeld zijn. Je PA en DA verhogen heeft 0,0 direct effect op winst, omzet, enzovoorts.

Je DA of PA verhogen met 10 zegt helemaal niets die KPI’s. Hetzelfde geldt voor 10 punten verlaging. Een website met een DA van 40 scoort niet automatisch beter dan een website met 30. Er zit totaal geen logica in.

DA en PA zouden een middel kunnen zijn om te kijken of je website globaal de goede kant op gaat.

Dat zijn ze niet…

Maar daarvoor zou je de getallen kunnen gebruiken.

DA en PA Verhogen

Nog steeds niet overtuigt? Dan zal ik je dit vertellen: Kies een willekeurige URL, bestel 1.000.000 spam linken en BAM je DA en PA zijn de maand erop verhoogt.

Wil je boven de 40 uitkomen?

Geen probleem, zo geregeld.

Boven de 50?

Prima, bestel er maar gewoon linken bij.

Dus DA en PA zijn waardeloze getallen. Waardeloos als doel op zich en waardeloos als meetinstrument om je voortgang te meten.

Nu denk je misschien dat ditzelfde ook voor Trust Flow geldt, maar dat zit toch net iets anders…

Majestic Trust Flow (TF) Verhogen

Het Trust Flow getal komt uit de Majestic SEO tool.

TF geeft weer hoe betrouwbaar jouw website is.

Wederom is TF geen cijfer van Google. De Majestic SEO software geeft elke website een Trust Flow score. Hieronder staat de TF van Majestic SEO voor Klik Proces.

Voorbeeld majetic SEO backlinks TC en CF

TF is een getal tussen de 0 en 100 en wordt berekent op basis van hoever jouw website verwijderd is van handmatig geselecteerde betrouwbare websites. Bijvoorbeeld een website als Wikipedia.org, Facebook.com of Youtube.com.

Denk ook aan universiteiten, grote goede doelen, bekende stichtingen en grote nieuws websites.

Je begrijpt het wel. De echte grote websites, waarvan iedereen weet dat ze goed en betrouwbaar zijn. Hoe meer backlinks je ontvangt vanuit dergelijke websites hoe hoger je Trust Flow wordt.

Wat ook helpt is wanneer websites die naar jou linken, backlinks vanuit deze websites ontvangen. Je bent dan niet direct met een betrouwbare website verbonden, maar via 2 stappen.

Wikipedia linkt naar website A en website A linkt naar jou.

Je ontvangt dan minder TF, maar wel een beetje.

Daarnaast is het belangrijk op welke pagina van de betrouwbare website de link naar jouw website staat. Hoe belangrijker de pagina, hoe meer Trust Flow wordt overgedragen. Je kan je voorstellen dat dit getal een stuk moeilijker te manipuleren is.

Je moet namelijk in verbinding komen met die grote en betrouwbare websites. Doorgaans gaat dat niet zo makkelijk.

In vergelijking met DA en PA is TF een veel betrouwbaarder cijfer om te zien hoe sterk jouw website is.

Maar… ook hier zitten belangrijke haken en ogen aan.

Interne Pagina’s

Een van de belangrijkste problemen met TF is dat er extreem veel minder TF wordt doorgegeven wanneer de pagina waarop de link naar jouw website staat, zelf niet zoveel linken ontvangt.

Dus een website kan een totale Trust Flow van 80 hebben, maar wanneer jouw pagina niet zo goed gelinkt wordt, ontvangt jouw website daar maar 5 van bijvoorbeeld.

Is dat terecht? Geen idee. Want ik weet niet of Google zo simpel redeneert.

Waarschijnlijk niet.

Citation Flow

Daarnaast heeft Majestic SEO nog een getal: CF – Citation Flow. Dit getal geeft weer hoe hard je jouw website promoot. Dit getal is minder gebaseerd op hoe betrouwbaar de link is en meer op hoeveel backlinks jouw website ontvangt en vanuit hoeveel verschillende bronnen.

Je wilt daarom dat TF en CF in balans zijn. Je wilt veel backlinks, maar ook betrouwbare. Daarom kan je TF nooit los zien van CF.

De gemiddelde ratio tussen TF en CF op het internet is TF 1:1.8 CF volgens de enige studie op dit gebied.

Dit schema maakt het heel duidelijk:

Veel Citation Flow

Bekend

Weinig Citation Flow

Onbekend

Veel Trust Flow

Betrouwbaar

Albert Einstein - Hoge Trust Flow en Hoge Citation Flow

Albert Einstein

Robert Kearns veel Trust Flow Weinig Citation Flow uitvinder ruitenwisser

Robert Kearns -uitvinder ruitenwisser

Weinig Trust Flow

Onbetrouwbaar

Uri Geller

Uri Geller

Tweedehands Auto Verkoper Weinig Trust Flow Weinig Citation Flow

Tweedehands auto verkoper (bron)

Daarom is TF op zich is een loos getal.

Impact van 1 Link

Een ander probleem is dat 1 link een enorm effect kan hebben op TF.

1 link vanuit een website die gekenmerkt is als betrouwbaar kan de TF ongelofelijk hard laten stijgen of dalen.

Dat terwijl zoekwoordposities vrijwel nooit hard stijgen van 1 backlink.

Is TF Net Zo Zinloos als DA en PA?

Is het dan ook een compleet zinloos getal?

Nee dat niet.

Wij gebruiken Trust Flow in combinatie met Citation Flow om een idee te krijgen van een website.

Het geeft je op een snelle manier inzicht in de waarde van een website. Daarnaast kan je door de categorieën die Majestic SEO toekent vaak snel zien tot welke categorie de website behoort.

Dat is tijdens linkbuilding onderzoek handig. Maar daar houdt het ook wel mee op. Neem het getal met een korreltje zout.

Google PageRank Verhogen

Mocht je je afvragen Wat is Pagerank? Hier het korte antwoord:

PageRank is het enige officiële website beoordelingscijfer wat Google ooit heeft vrijgegeven. Het komt van de naam Larry Page, 1 van de oprichters van Google.

Google Page Ranking. Ofwel Google’s Larry Page Ranking.

Iedere website kreeg een Google PageRank cijfer toegekend tussen de 0 en 10. Dit getal gaf aan hoe belangrijk jouw website was.

Je PageRank meten is vrij eenvoudig. Er zijn verschillende websites die dit berekenen en waar je eenvoudig jouw Google PageRank kan bekijken.

Het ziet er zo uit:

PageRank Voorbeeld

Inmiddels bestaat Google Pagerank niet meer. Dat wil zeggen, Google is in 2014 volledig gestopt met het update van dit getal. Alles getallen qua Pagerank die je ziet zijn dus al jaren oud.

Daarmee compleet zinloos. Dus over PageRank hoef je nooit meer je hoofd te breken.

Nu hoor ik je denken: Wat moet ik dan wel meten om mijn voortgang in kaart te brengen?

Belangrijkste SEO KPI’s

Wat je wel moet gebruiken als belangrijke meetpunten?

Eigenlijk dezelfde belangrijkste meetpunten als altijd:

  • Zoekwoordposities
  • Bezoekers aantallen
  • Aantal doelen bereikt (offertes, verkopen, nieuwsbrief inschrijvingen, enzovoort)
  • Percentage van offertes dat doorgaat
  • Winstmarge
  • Winst in absolute getallen

Daarnaast zijn er nog talloze meetpunten die per website verschillen.

Hou je bij die getallen.

Hou je bij de getallen die ertoe doen en stop met het verspillen van je tijd met zinloze getallen.

Ik hoop dat dit je helpt! Als je een vraag hebt, laat dan hieronder een reactie achter en ik beantwoord hem persoonlijk.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *