Hoe Snel Kan Je SEO in Elkaar Klappen? [Extreme Case Study]

by Bart van der Meer juni 27, 2019
Zakken en dalen in Google

Ontdek Wat er KAN Gebeuren Als Je Jouw SEO Niet Monitort en Concurrenten in de Aanval Gaan.

Transcriptie: Hoe Snel Kan Je SEO in Elkaar Klappen? [Extreme Case Study]

Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik heb weer een te gekke case study voor je, maar een heel ander soort case study dan normaal. Want normaal gaan case studies altijd over hoe een klant meer verkeer heeft verkregen, meer omzet heeft gekregen, meer alles heeft gekregen. Maar ik heb nu een case study voor je met hoe je case study in elkaar kan klappen als je besluit een jaar niet te investeren en een klein beetje pech hebt. Dus ik ga je precies vertellen wat de situatie van onze klant eerst was, wat er gebeurt is in het jaar dat hij besloot om niet te investeren en wat de gevolgen daarvan zijn. Let wel op dat dit echt een uitzondering is. Normaal gesproken als je je SEO goed opzet is het juist de bedoeling dat het op lange termijn blijft renderen en dat je niet van de ene op de andere dag wegzakt. Natuurlijk is het zo dat hoe competitiever je branche is, hoe moeilijker het is om vol te houden als je niet meer investeert. Maar zie dit wel als een extreem geval met wat er kan gebeuren.

En het gaat hier om een klant die al jaren klant bij ons is. Ik denk al zo’n vijf jaar. En al vijf jaar lang zo’n beetje staat die klant bovenaan met alle belangrijke zoekwoorden. En ik heb hier verschillende screenshots van Ahrefs, van een Ranktracker en ook van Google Analytics dat je kan zien, die klant stond zo’n beetje overal bovenaan, en het verkeer wat die website trok. En Analytics heeft die laatste paar gegevens gewist. Maar je moet je voorstellen dat die lijn met dat vele verkeer, met die duizenden bezoekers meestal ergens tussen de vier en de zes, dat dat al jaren straks het geval is. En bij onze Ranktracker kan je eigenlijk duidelijk zien hoe lichter de kleur, hoe hoger je staat in Google en de lichtste kleur is een positie tussen één en drie. Dus je ziet hier voor eigenlijk dat rampzalige jaar, stond hij met gigantisch veel zoekwoorden in die top drie positie.

Hoe we dat voor elkaar hebben gekregen is eigenlijk niet ingewikkeld. We hebben goed zoekwoorden onderzoek gedaan en daarna hebben we pagina’s gemaakt die gewoon veel, veel, veel beter antwoord gaven op de verschillende problemen of oplossingen waar mensen op Googlden, dan de concurrenten. En de concurrenten voor jaren en jaren, bleven die gewoon slapen. En omdat ons antwoord zoveel beter was, hebben we altijd op die eerste positie gestaan omdat objectief gezien we dat eigenlijk best wel verdienden.

Maar toen gebeurde er een hoop in een jaar. Dus het eerste is dat de klant besloot om in dat jaar niet te investeren in SEO, want de klant zei: “We staan al zoveel jaar bovenaan, het gaat al heel erg goed, ik kan de drukte al amper aan dus ik ga mijn energie en mijn tijd en mijn geld ergens anders in steken. Wat natuurlijk zijn goed recht is. Maar precies in dat jaar zijn ook meerdere concurrenten wakker geworden en die zijn heel erg aan de slag gegaan om één, op al diezelfde zoekwoorden een pagina überhaupt te maken en twee, ze hebben eigenlijk ons antwoord gepakt en ze hebben dat weer verbeterd. Dus ze zijn nog weer een stap verder gegaan dan ons. En als laatste zijn ze ook nog eens allemaal behoorlijk met linkbuilding aan de slag gegaan. Dus in een jaar dat wij niks meer deden, zijn een aantal concurrenten heel veel gaan doen. Combineer dat ook nog met een jaar waarin Google update, na update, na update eruit hamert, en je hebt het recept van een heel groot probleem of in dit geval een hele grote daling in Google.

Met als gevolg dat er dus in een jaar tijd een hele daling is in het verkeer en in het aanvragen zoals je hier zo kan zien. En je ziet gewoon dat het eigenlijk stabiel naar beneden gaat, het verkeer. En de aanvragen zijn net zo hard gedaald. En om eerlijk te zijn is dit gewoon echt dikke vette pech. Dat precies in één jaar tijd alles gebeurt. Want al die jaren, al jarenlang, slapen al die concurrenten, is er Google technisch qua updates niks aan de hand, we hebben nooit gekke dingen gedaan met linkbuilding – sterker nog, we hebben amper linkbuilding gedaan. We hebben een handvol linken, meer niet. En opeens in één jaar tijd, als onze klant besluit niks te doen, wat eigenlijk helemaal geen gekke gedachte is, komen opeens al die concurrenten in actie.

Uiteraard hebben we veelvuldig contact gezocht met de klant, want we zijn alles blijven monitoren. We hebben gemaild, we hebben gebeld, alleen helaas geen respons gehad. Inmiddels is dat er wel, dus we zijn nu een traject ingegaan om het te verbeteren, maar als je actief bent in SEO dan weet je, het is makkelijk als je eenmaal hoog staat om daar te blijven dan opnieuw terug te vechten.

En dat kan er dus gebeuren als je een dikke vette pech hebt en je blijft niet werken aan je SEO, je monitort het niet goed, je houdt het niet in de gaten en je blijft niet verbeteren terwijl je concurrenten dat wel doen. Dus dit is een case studie de andere kant op. Wat er kan gebeuren als je niet investeert in je SEO. Ik vertel het je niet om je te ontmoedigen. Maar ik laat je wel zien wat er kan gebeuren dat je site die duizenden bezoekers per maand aantrekt opeens wegzakt en dat je blij bent als hij de tweeduizend nog aantikt. Ik hoop dat dit een belangrijke waarschuwing of een belangrijke les is en ik wil natuurlijk graag dat je de volgende keer weer kijkt, luistert of leest, want ik heb nog veel meer case studies voor je. Ik beloof dat de volgende weer eens in een stijgende lijn en niet een dalende lijn is. En ik heb natuurlijk nog veel meer advies over SEO, over conversieoptimalisatie, over Youtube en over Voice.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *