Wat is het Default Effect en Hoe Werkt Het?

Op deze pagina gaan we dieper in op het default effect. Wat is het en hoe werkt dit? Kijk ook eens naar het voorbeeld van een situatie waarin het default effect herkend kan worden. Evenals dat de tip onderaan dit artikel interessant is, wanneer je op je website in wilt spelen op dit default effect.
Wat is het default effect?
Het default effect is een fenomeen, wat beschrijft dat de standaardoptie een verhoogde kans heeft om gekozen te worden als er een beslissing moet worden genomen. Onder de standaardoptie verstaan we in dit geval de optie die gekozen wordt, als er geen beslissing genomen is. Men noemt het default effect ook regelmatig de default bias, omdat we geneigd zijn direct akkoord te gaan met hetgeen ons als standaard wordt gepresenteerd. Ervan uitgaande dat dit de beste optie voor ons is.
Default effect voorbeeld
Op websites heb je tegenwoordig de mogelijkheid om zelf aan te geven, welke cookies moeten worden toegelaten. De kans is groot, dat er standaard al een aantal cookies staan aangevinkt. Veel mensen accepteren deze instellingen standaard, ervan uitgaande dat de cookies zo zijn ingesteld dat dit het minimale is om de website goed te laten werken. Ook wanneer een gebruiker van de website langer over zijn of haar keuze na zou denken, is de kans groot dat deze tot dezelfde instellingen komt. Het is een gevolg van het default effect wat hier optreedt.
Default effect tips
Met name bij het bepalen van de indeling van een website dient rekening te worden gehouden met het default effect. Kijk bijvoorbeeld eens naar een website waarop abonnementen verkocht worden. Vaak is standaard het “Medium”-pakket geselecteerd, wat een optie is naast het “Start”- en “Professioneel”-pakket. Op deze manier probeert een marketeer een consument te overtuigen om voor het “Medium”-pakket te kiezen. Hier kun je op je eigen website gebruik van maken.