Wat is de Distinction Bias en Hoe Werkt Het?
Wat verstaat men onder de distinction bias? Hoe werkt dit en wat zijn voorbeelden van situaties waarin we deze bias kunnen herkennen? In dit artikel lees je hier meer over. Kijk ook eens naar de tip onderaan dit artikel, die je helpt om op je eigen website in te spelen op deze bias.
Wat is de distinction bias?
Onder de distinction bias verstaan we een cognitieve denkfout, welke ons uitlegt dat het verschil tussen twee opties groter lijkt op het moment dat deze tegelijkertijd worden vergeleken dan wanneer je beide opties los van elkaar zou beoordelen. Denk aan twee kleuren, zoals RAL 9010 en RAL 9016. Zou je beide kleuren los van elkaar bekijken, dan is het kleurverschil nauwelijks zichtbaar. Houd je beide kleuren tegen elkaar aan, dan lijkt het verschil veel groter te zijn. De manier van vergelijken kan zodoende invloed hebben op de beslissing die een persoon maakt.
Distinction bias voorbeeld
Reeds las je het voorbeeld van twee verfsoorten. Er zijn echter meer voorbeelden te bedenken van situaties, waarin de distinction bias opspeelt. Denk bijvoorbeeld ook aan het vergelijken van de camera van verschillende mobiele telefoons. Zou je de camera’s los van elkaar testen, dan is het verschil in kwaliteit vaak nauwelijks zichtbaar. Houd je de foto’s die door beide camera’s gemaakt zijn naast elkaar, dan is het verschil in kwaliteit wel degelijk te zien.
Distinction bias tips
Wanneer je een product uit het hogere segment verkoopt, loont het om deze naast een goedkoper product te plaatsen. De directe vergelijking van beide producten, maakt dat het verschil in kwaliteit beter zichtbaar wordt voor een consument. Zou je dit niet doen, dan loop je het risico dat de distinction bias een consument doet besluiten om voor het goedkopere alternatief te kiezen. Deze is immers voordeliger en wijkt qua kwaliteit nauwelijks af, althans dat is wat de consument verwacht als producten los van elkaar vergeleken worden.