Domeinnaam kiezen Voor Lokale SEO (Deel 5)

by Bart van der Meer februari 12, 2018
Domeinnaam Kiezen Lokale SEO en Google Maps Voorkant

Dit is deel 5 in onze serie over lokale SEO. In dit deel ga ik je uitleggen hoe jij jouw domeinnaam kiest voor jouw lokale website. En ik ga je uitleggen waarom een goede domeinnaam scoort in Google en Google Maps.

Wil je de andere delen over lokale SEO ook bekijken? Ben je op zoek naar het vorige deel over lokale SEO? Klik dan op de link.

Domeinnaam kiezen voor Lokale SEO

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze blog ga ik je precies uitleggen wat voor soort domeinnaam jij moet kiezen om zo goed mogelijk te scoren met je lokale SEO en je Google Maps.

Ik ga je uitleggen welke 3 soorten domeinnamen er zijn, wat de voordelen en nadelen zijn en waarom jouw planning voor de website, jouw toekomstplan en jouw idee voor de komende jaren  zo cruciaal is bij het begin en het kiezen van je domeinnaam.

[list type=”list-type1″ title=””]

Wat Gaan We Leren?

[/list]

 

Drie Soorten Domeinnamen (Deel 5)

Er zijn 3 soorten domeinnamen.

De eerste is een EMD. Dat staat voor ‘Exact Match Domain’. En als we het zoekwoord occasions Utrecht aanhouden, is dat occasionsutrecht.nl of occasions-utrecht.com.

Dus de extensie, of het .nl, .com of .info is, daar gaat het niet om. Het gaat voornamelijk om dit gedeelte.

 

Exact match betekent dat jouw domeinnaam dezelfde naam heeft als een zoekwoord waar jij op wilt scoren. In dit geval is het occasions Utrecht en dat heb je dus aan elkaar of je hebt het met een streepje ertussen.

Een PMD is een Partial Match Domain. En partial staat voor gedeeltelijk. Dus als het zoekwoord occasions Utrecht is, dan kan jouw url bijvoorbeeld zijn: ‘goedkopeoccasionsutrecht’.

Dat is dus niet letterlijk het zoekwoord, maar is zo goed als het zoekwoord, alleen het woord goedkope is toegevoegd.

Maar dat kan bijvoorbeeld ook vught utrecht zijn, want het woord Utrecht is een zoekwoord. Dus je hebt maar een gedeelte van het zoekwoord.

Hier heb je het hele zoekwoord, maar je voegt er iets aan toe.

Hier heb je maar een gedeelte van het zoekwoord, namelijk het stuk Utrecht. Deze is dus gericht op de locatie, geografische locatie Utrecht.

Hier het stuk occasions. Deze is gericht op de dienst, namelijk occasions.

Dit zijn alledrie vormen van Partial Match Domains.

En de laatste categorie, dat is een Branded domeinnaam. Een branded domeinnaam is gewoon een merknaam, heeft niks te maken met het zoekwoord.

Dus als ik hier occasions Utrecht heb, dan heeft vught.com of zyppaija.nl niks met het zoekwoord te maken en is daarom branded.

Denk bijvoorbeeld aan Coca Cola, wat gewoon een merk is, maar wat niks met frisdrank bijvoorbeeld te maken heeft.

Dus uit deze drie kan je kiezen en ze hebben allemaal hun voor- en nadelen.

Dus dit is eigenlijk de complete samenvatting.

En ik zal ‘m nu even duidelijk en uitgebreid voor je uitleggen.

Ik ga ze eigenlijk per categorie even af, dus ik zal eerst de EMD beschrijven, daarna de drie soorten PMD’s en dan de Branded om de voor- en nadelen te laten zien.

 

Exact Match Domain

EMD scoort doorgaans het makkelijkst en het snelst in Google.

Dus in het voorbeeld net hadden we ‘occasionsutrecht’ op het zoekwoord occasions Utrecht en gerelateerde woorden scoort een EMD doorgaans sneller dan een PMD of een Branded, omdat de woorden al in de domeinnaam verwerkt zitten.

Maar een belangrijk nadeel daaraan is dat je eigenlijk niet meer kan groeien in het aantal diensten dat je verleent of in het aantal gebieden waar je de dienst verleent of waar je producten afzet.

Waarom? Omdat eigenlijk in de domeinnaam staat al occasions Utrecht, dus daar staat al in dat je occasions verkoopt en dat je dat in Utrecht doet.

Dus één dienst in één stad. En het is heel raar als je occasionsutrecht.nl hebt en je gaat opeens ook in Amsterdam verkopen.

Voor een bezoeker komt dat heel raar over. En doorgaans is dat dus niet handig om te doen. EMD scoort snel in Google, maar is gebonden aan de diensten en de ligging die je op dat moment al hebt.

Dus als je zeker weet dat je maar één dienst hebt en dat je die dienst maar in één stad wilt doen, dan kan dit een goede keuze zijn.

Want zeker lokaal scoor je wel degelijk sneller hoog in Google, maar je moet jezelf goed afvragen of dat is wat je wilt.

 

Partial Match Domain

Dan hebben we drie soorten PMD’s. Je hebt er eentje, die heeft het complete zoekwoord in zich, maar er is iets aan toegevoegd, ervoor of erna of misschien ertussen. Die noemen we ‘PMD beide’.

We hebben er eentje die is gericht op de plaats, want die heeft de plaats in zich.

En één die is gericht op de dienst, want die heeft de dienst in zich.

Dat zijn de drie verschillende. Ze scoren alledrie eigenlijk net zo snel in Google op hun onderdeel.

Een PMD met de stad erin, Vught in Utrecht scoort relatief snel op het woord Utrecht. Als je het hebt over mooie occasions, die scoort relatief snel op het woord occasions, op de dienst.

En als je goedkope occasions Utrecht, dan scoort die zowel snel op het complete zoekwoord occasions Utrecht.

De snelheid in Google is nog steeds hoger dan Branded. Het is makkelijker en sneller om met een PMD te scoren.

Maar hier kom je ook weer in de beperkingen terecht om eventueel te groeien.

Een PMD die zowel de dienst of het product en de plaatsnaam heeft, dus in dit geval weer occasions Utrecht, die heeft eigenlijk geen groei meer, want je hebt ze allebei benoemd, dus je moet daar blijven.

Op het moment dat je alleen de dienst benoemt, dan moet je bij die dienst blijven. In ons geval occasions.

Maar op het moment dat je bijvoorbeeld een domeinnaam hebt als mooie occasions, dan zegt dat niets over de stad waar jij in actief bent.

Dat betekent dat je dus zowel nu als in de toekomst, op meerdere plaatsnamen, op meerdere steden, op meerdere provincies kan gaan scoren in Google.

En dat dat niet heel raar overkomt voor bezoekers. Bezoekers vinden dat prima. Het gaat er namelijk vooral om de occasions.

Als je een PMD hebt met een stad, dus bijvoorbeeld Vught Utrecht, dan ben je gebonden aan de stad, want je hebt Utrecht in je domeinnaam staan. Maar je kan wel in je diensten gaan groeien.

Als je voor een PMD wilt kiezen, moet je heel goed voor jezelf weten: blijf ik in deze stad met deze dienst.

Of blijf ik één dienst houden, maar ga ik misschien wel uitbreiden naar meerdere steden, of blijf ik in dezelfde stad, maar wil ik misschien mijn dienstenpakket gaan uitbreiden?

 

Branded Domeinnaam

Tenslotte hebben we nog de Branded domeinnaam. En die scoort eigenlijk het slechtst of het traagst vooral in Google, maar daarmee ben je op geen enkele manier gebonden aan wat dan ook.

Niet lokaal aan een stad of een gebied en niet aan een dienst of product. Dus je kan hier werkelijk waar alles mee.

Sterker nog, je kan een heel merk opbouwen die heel veel occasions in Utrecht verkoopt.

Je kan de hele website deleten en daarna kan je bomen gaan verkopen in Amsterdam.

Er is niemand die dat merkt of raar vindt want je domeinnaam is bijvoorbeeld vught.com of zyppaija.nl en dat staat verder voor niks.

Met Branded ben je dus vrij om te doen en laten wat je wilt, maar de snelheid waarmee je scoort in Google is trager dan een PMD of een EMD.

Een Toekomstplan is Cruciaal

Vandaar dat het nadenken is over wat wil ik in de toekomst, want je visie is zo ontzettend belangrijk.

Want eigenlijk maak je met je domeinnaam al een behoorlijk grote keuze over wat je wel en niet kan doen.

Nu is het 100% waar dat je in theorie op elke domeinnaam alles kan doen, want er is niemand die je tegenhoudt, alleen bezoekers zullen het raar vinden, dus voor je marketing is het raar.

Je kan altijd wanneer je gaat uitbreiden, bijvoorbeeld je gaat van één stad naar meerdere steden of van één dienst naar meerdere diensten, kan je zeggen: ik ga mijn domein 301 redirecten naar het nieuwe domein.

Dat betekent in feite dat het huidige domein ophoudt te bestaan, en je zegt tegen Google: deze nieuwe website moet eigenlijk alles overnemen van de oude website.

In theorie kan dat, in de praktijk is het vaak een hoop gedoe, zowel technisch als in Google ga je gegarandeerd posities verliezen, dat is bijna niet anders.

Als je het kan vermijden, doe het dan niet. Mocht je twijfelen, mocht je niet zeker weten, scoor ik nu goed op diensten of ga ik meer diensten doen of ga ik in steden uitbreiden, kies dan voor een Branded.

Dat gaat misschien iets trager, maar dan weet je zeker dat je altijd alle kanten op kan.

Dit is alles wat je moet weten om een domeinnaam te kiezen als je wilt scoren op lokale resultaten en in Google Maps wat betreft het snelheid van scoren in Google en de groeimogelijkheden die je hebt.

 

Heb je hier nog vragen of opmerkingen over, stel die dan hieronder in de YouTube video of stel die onder op ons blog, dan krijg je van mij persoonlijk antwoord.

Ik wens je heel veel succes met het zoeken van de juiste domeinnaam voor jouw bedrijf en het gaan scoren in Google.

Mocht je soms denken: waarom zou ik niet voor elke stad een EMD pakken, waarom zou ik niet voor elke stad een aparte website maken, ik kan me voorstellen dat je die vraag hebt, en die gaan we in de volgende blog beantwoorden.

Ik geef je nu alvast een hint: het is doorgaans geen goed idee om een aparte website per stad of per dienst te hebben. Maar waarom dat zo is en hoe het allemaal precies zit, dat zie je in de volgende video.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *