Wat is de Door In The Face Technique en Hoe Werkt Het?

In dit artikel lees je meer over de door in the face technique, wat vaak afgekort wordt tot DITF. Wat is dit en hoe werkt het? Ook vind je in dit artikel een voorbeeld van een situatie, waarin je de toepassing van deze techniek kunt herkennen. Kijk tot slot eens naar de laatste alinea, waarin wordt ingegaan op de manier waarop je op je eigen website in kunt spelen op DITF.
Wat is de door in the face technique?
De door in the face technique is een overtuigingstechniek, waarbij een consument een eerste aanbod doet waarvan verwacht wordt dat deze niet geaccepteerd zal worden. In de volgende stap verbetert de consument het aanbod, naar hetgeen deze vooraf verwacht had dat wel zou lukken. Op deze manier probeert de consument de verkoper te verleiden akkoord te gaan met het gedane aanbod.
Door in the face technique voorbeeld
Je kunt de door in the face technique voornamelijk herkennen bij onderhandelingen over producten. Denk bijvoorbeeld aan de aankoop van een nieuwe eettafel, inclusief de eetkamerstoelen. Een koper zal proberen de verkoper ervan te overtuigen, om twee van de stoelen gratis te geven bij de tafel. In zijn hoofd hoopt de consument slechts één stoel gratis te krijgen. Als tegenbod zal de verkoper mogelijk zelf komen met het aanbod om één stoel cadeau te geven.
Door in the face technique tips
Houd er bij onderhandelingen met nieuwe klanten rekening mee, dat een klant op deze wijze te werk kan gaan. Het eerste aanbod wat een klant doet, zal altijd lager zijn dan hetgeen waarmee de klant akkoord zal gaan. Je kunt als verkopende partij zodoende altijd een tegenbod doet.
Op je website kun je inspelen op de door in the face technique, door bijvoorbeeld standaard een aanbieding te tonen. De oorspronkelijke prijs is niet hetgeen waarmee een consument akkoord gaat. De korting kan deze alsnog overtuigen om een product bij je af te nemen.