Wat is het Dunning-Kruger Effect en Hoe Werkt Het?

by Bart van der Meer januari 10, 2020
dunning kruger effect

Op deze pagina lees je meer over het Dunning-Kruger effect. Wat verstaan we onder dit effect en hoe werkt het? Ook vind je hier een voorbeeld van een situatie waarin dit effect te herkennen valt. Evenals dat wordt ingegaan op de manier waarop je op je eigen website in kunt spelen op het bestaan van dit effect. 

Wat is het Dunning-Kruger effect?

Het Dunning-Kruger effect is een cognitieve denkfout, die ons beschrijft dat het voor leken lastig is om te begrijpen wat zij niet begrijpen. Het maakt dat het bijvoorbeeld ingewikkeld kan zijn om aan te geven welke kennis ontbreekt om een bepaalde theorie te kunnen doorgronden. Kijk bijvoorbeeld naar de wiskunde, waarbij het lastig is om te kwadrateren als een persoon geen kennis heeft over vermenigvuldigen. Het maakt dat het voor personen lastig kan zijn om in sommige situaties een beslissing te nemen. 

Dunning-Kruger effect voorbeeld

Overschatting is een goed voorbeeld van een situatie, waarin het Dunning-Kruger effect opspeelt. Denk bijvoorbeeld aan het springen over een smalle sloot. Een persoon weet mogelijk niet, hoe ver deze normaliter komt bij een sprong. Overschatting leidt er hierbij toe, dat de persoon mogelijk in de sloot springt in plaats van de overkant haalt. De persoon is niet op de hoogte van zijn eigen onvermogen. 

Dunning-Kruger effect tips

Bij het aanbieden van diensten via een website, kan het lonen om iemand te wijzen op zijn of haar onvermogen. Een ondernemer zal doorgaans niet het vermogen hebben om een fraai logo te ontwerpen, of meer bezoekers naar een website te trekken. Door de ondernemer hierop te wijzen en vervolgens je hulp aan te bieden, voorkom je dat de ondernemer slachtoffer wordt van het Dunning-Kruger effect. Zonder het potentiĆ«le onvermogen van de consument te benoemen, overschat deze zichzelf mogelijk en besluit deze de dienst niet af te nemen. 

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *