Wat is het Duration Neglect en Hoe Werkt Het?

Dit artikel vertelt je meer over het duration neglect. Wat verstaan we hieronder? In welke voorbeelden zie je het duration neglect terugkeren? Op welke manier kun je op je eigen website inspelen op dit fenomeen?
Wat is het duration neglect?
Onder het duration neglect verstaan we een cognitieve denkfout. Deze denkfout beschrijft dat mensen de neiging hebben om het ongemak van een pijnlijke ervaring af te laten hangen van de piek, in plaats van dat men dit af laat hangen van de duur hiervan. Hoewel een langdurige blessure mogelijk voor veel meer ongemak zorgt dan een korte behandeling bij de huisarts, kan de behandeling bij de huisarts als vervelender worden ervaren. De pijn die men hier korte tijd ervaart wordt door het duration neglect als erger beschouwd.
Het maakt dus in de basis weinig uit hoe lang een ervaring duurt, want de algemene ervaring wordt vaak vergeten. Het gaat om het hoogtepunt, zoals het duration neglect aantoont. Overigens geldt dat niet alleen voor pijn, maar vaak ook voor een euforisch moment.
Duration neglect voorbeeld
Een goed voorbeeld van een situatie waarin we het duration neglect herkennen, is die van een prik bij de huisarts. Een prik doet vaak korte tijd relatief veel pijn! Men zal deze prik als vervelender beschouwen dan een lang slepende blessure aan de knie. Deze blessure duurt weliswaar langer, maar zal in de piek minder pijn doen dan een prik.
Duration neglect tips
Je wilt een bezoeker van je website vanzelfsprekend geen pijnlijke ervaring bezorgen. Andersom kun je hem of haar wel een euforisch moment bieden! Dit doe je bijvoorbeeld door een product met een hoge korting aan te bieden. Wanneer de korting hoger is dan bij concurrenten, zal dit voor een piekmoment bij de consument leiden. De consument vergeet welke winkels deze bezocht heeft, maar onthoudt dat jij de goedkoopste aanbieder was! Niet alleen zorgt het voor een sale, ook verbetert het je naamsbekendheid.