Wat Dwell Time is en Waarom Dit Bullsh*t is + Waar Je Wel op Moet Letten

by Bart van der Meer maart 12, 2019
Dwell Time

Ontdek Exact Wat Dwell Time is en Waarom Dit “Getal” Bullsh*t is + Waar Je Je Wel Op Moet Richten.

Transcriptie: Wat Dwell Time is en Waarom Dit Bullsh*t is + Waar Je Wel op Moet Letten

Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en welkom bij deze video die gaat over een hele persoonlijke frustratie aan mijn kant. En dat is namelijk het fenomeen “dwell time”. En ik ga je precies vertellen wat dwell time is, waarom dat echt een zinloos, kansloos cijfer is wat niet zo belangrijk is als de meeste mensen zeggen dat het is. En ik ga je nu precies vertellen waarom het helemaal geen belangrijk cijfer is en wat wel belangrijke cijfers zijn om op te letten, of het nou gaat om het hoger scoren in Google of om conversie optimalisatie. Want hoe je het ook wendt of keert, dwell time is echt bullsh*t. Laten we bij het begin beginnen.

Wat is dwell time? Nou dwell time is de tijd die een bezoeker neemt tussen het moment dat die klikt op het zoekresultaat in Google en het moment dat die weer terug is in diezelfde zoekresultaten. Als ik ergens op Google, en ik klik op het resultaat en ik spendeer bijvoorbeeld tien seconden op de website, dan klik ik op vorige en dan ben ik weer terug. Dan is mijn dwell time tien seconden. Maar, klik ik op een resultaat, kom ik op de website terecht, spendeer ik vier minuten op die pagina en dan ga ik vervolgens terug naar de resultaten, dan is mijn dwell time vier minuten. Maar het kan nog gekker, want als ik op het resultaat klik en ik kom op een pagina en ik klik nog drie pagina’s verder en ik spendeer wel tien minuten op die website en dan klik ik weer terug naar Google. Dan is mijn dwell time dus tien minuten.

En het is belangrijk dat je beseft da dat dwell time is want het wordt heel vaak verward met een aantal andere statistieken. Namelijk dat zijn statistieken die je terug kan vinden in Google Analytics. En dwell time kan je niet vinden in Google Analytics. En het wordt bijvoorbeeld verward met de time on site, nou dat is gewoon de tijd dat iemand spendeert op een website. Het wordt wel eens verward met de time on page, nou dat is de tijd dat iemand op een specifieke pagina zit. En het wordt vaak verward met je bouncerate, maar je bouncerate is in feite het percentage mensen die op je pagina komt en vervolgens geen andere actie onderneemt dan dat die weer je pagina verlaat. Dus dat zijn andere cijfers dan je dwell time, je dwell time is specifiek wat ik je net heb verteld. Dus waarom gebruiken zoveel mensen dan het woord dwell time om aan te tonen dat iets beter is voor SEO of beter voor conversie.

Nou, dat is omdat het eigenlijk best wel logisch klinkt in eerste instantie. Namelijk, als je een hoge dwell time hebt dan betekent dat mensen op jouw resultaat hebben geklikt, dat ze lang op je pagina of op je site hebben gespendeerd voordat ze teruggingen, ja dan zijn ze toch meer tevreden met het resultaat, he een pagina waar iemand tien seconden verblijft die doet het toch eigenlijk slechter dan een pagina waar je vier minuten verblijft en die doet het toch weer slechter als een pagina waar je tien minuten verblijft. Dus als je het zo zegt, denk je ja, dat klinkt eigenlijk wel logisch. Dus, dat zal wel kloppen. En dan komt er ook nog bij dat een door veel mensen gerespecteerde SEO-er, namelijk Brian Dean, ook een stuk heeft gemaakt over dwell time en dat het zo werkt en dat dat een ranking factor in Google is.

En daardoor nemen heel veel mensen dat klakkeloos over en denken ze ja, we gaan dwell time proberen te verkopen en eigenlijk doen we dat door de pagina beter te maken maar vooral door hem langer te maken, want als we die tijd op de site en op de pagina maar vergroten, dan komt het vanzelf goed, dan hebben we een hoge dwell time en gaan we dus omhoog in Google. Dan ga ikje nu een aantal redenen geven, waarom ik denk dat dwell time absolute onzin is. Het eerste is, het is heel makkelijk te manipuleren, dus als het echt zo’n belangrijke ranking factor zou zijn, dan is dat ongelooflijk makkelijk om misbruik van te maken en op die manier jouw site omhoog te laten schieten.

Ook is het zo dat pagina’s die niet scoren in Google geen dwell time hebben en dat dus in theorie die pagina’s veel moeilijker omhoogkomen. Want ja er komt niemand op je pagina dus je dwell time is dan 0, ga ik vanuit of onbeslist en dan is het moeilijk om op te boksen tegen mensen met een lange dwell time. Ook is het zo dat je dwell time dus niet te vinden is in Google Analytics of een andere statistiek. Dus niemand weet precies wat je dwell time is. En dan worden dus maar vaak vervangende statistieken gebruikt zoals je time on page bijvoorbeeld of je time on site, alleen daar is ook weer een probleem mee. Namelijk, dat Google heel slecht is in het meten van hoelang iemand nou precies op je pagina zit en wat die dan doet.

Als iemand bijvoorbeeld jouw pagina opent en die heeft nog drie andere tabjes openstaan en die zit gewoon op andere internetpagina’s iets anders te doen of misschien concurrenten pagina’s te bekijken. Ja, dan heeft die ook jouw pagina openstaan in een tabje, betekent dat dat dat jouw dwell time dus heel erg hoog is want ja, technisch gezien zit die wel op je site. Ja, dat lijkt me niet he, want dat heeft niks te maken met het bevredigen van de behoefte van de gebruiker, hij is helemaal niet op die pagina aanwezig. Google is heel slecht in het meten van de time on site en zeker als je op de pagina komt en niet zoveel doet, dus je klikt bijvoorbeeld een keer een video aan en dat is het of je scrolt wel maar je klikt verder niks op.

Dan is Analytics heel erg slecht in het meten van die specifieke tijd. Dus het enige wat Google dan zou moeten meten hé, is het moment dat je naar en pagina gaat en het moment dat je terugkomt, alleen daar hebben wij weer geen statistiek over dus we kunnen wel zeggen, we optimaliseren voor dwell time maar we weten helemaal niet of dat ook daadwerkelijk zo is. Daar komt ook nog eens bij dat er geen enkele correlatie is tussen dwell time en omzet of winst. De cijfers die er echt toe doen, dus je kan niet zeggen dat mensen die langer op je site zitten ook per se betere kopers zijn of dat ze meer kopen of iets in die strekking. En er zijn maar weinig bedrijven die dat überhaupt goed meten en van een bedrijf die dat goed meten heb ik nog nooit gehoord dat er echt een sterk verband is tussen de tijd die je op iemand z’n site of pagina bent en de omzet die het genereert.

Maar het aller-aller-allerbelangrijkste argument dat dwell time echt bullsh*t is, is dat de aanname is dat een hogere dwell time, dat als mensen langer op je site zijn dat dat beter is. En dat slaat helemaal nergens op, want dat is zo verschillend afhankelijk van wat een bezoeker intikt en wat zijn doel is. Want in theorie betekent het, als iemand op jouw e-commerce resultaat komt, die vindt meteen wat die zoekt, die klikt het aan, die koopt het, die rekent af en die komt nooit meer terug. Dan zou dat dus slechter zijn dan iemand die op jouw site komt, niet kan vinden wat die zoekt, twee minuten zit rond te klikken omdat die het zoekt en niet kan vinden, terug klikt in Google, ja die heeft dan een dwell time van een paar minuten. En bij jou hebben ze afgerekend, zijn ze nooit meer teruggekomen, dus die heeft dan een onbekende dwell time of een lage dwell time.

Daarnaast vereisen verschillende zoekwoorden, verschillende soorten antwoorden en daarmee in theorie dus ook een verschillende dwell time want als ik namelijk zoek op de spelling van een woord, ja, dan wil ik dat gewoon even intikken in Google of ik wil even naar een woordenboekpagina gaan, of ik wil de vervoeging opzoeken en binnen een paar seconden heb ik die gevonden en wil ik weer weggaan. Dus mijn intentie, mijn behoefte is helemaal bevredigd, dus dat zou moeten betekenen dat voor sommige zoekopdrachten een lage dwell time goed is en voor andere zoekopdrachten een hoge dwell time. Maar dat is ook weer heel ingewikkeld, zeker als je naar algemene zoekwoorden gaat. Want hoe algemener het zoekwoord wordt, hoe minder Google weet wat een bezoeker daadwerkelijk wil. Dus dan wordt het nog weer lastiger, want eigenlijk via hetzelfde zoekwoord bedoelen mensen verschillende dingen, en hebben ze dus baat bij soms meer informatie en soms minder informatie. Dus dan kan zowel een korte als een gemiddelde als een lange dwell time zou dan goed kunnen zijn.

Oftewel het is veel te gecompliceerd om dat allemaal te kunnen meten en allemaal te kunnen bepalen en het verschilt nog eens zo erg per persoon en per intentie en binnen een zoekwoord kunnen verschillende dingen goed zijn. Dus het werkt gewoon niet in de praktijk, het is veel te ingewikkeld om dat goed bij te houden. Dus de enige manier waarop ik denk dat dwell time een ranking factor zou kunnen zijn is als Google een heel simpel basisprincipe toevoegt en dat is namelijk dit: als je Googelt op een woord en je klikt op een resultaat en je komt niet meer terug in Google, dan zien ze dat als iets positiefs. Als je ergens op Googelt, je klikt op het resultaat en na een bepaalde tijd keer je terug en klik je op het volgende resultaat, dan zien ze dat als iets negatiefs want blijkbaar heb je niet gevonden wat je zocht.

Dat hoeft niet eens, maar laten we even zeggen, dat is misschien de goede redenatie en als je klikt op het resultaat, je gaat naar de pagina, je komt terug en je verandert je zoekopdracht, waarschijnlijk omdat je dus verder wil gaan, dan zien ze dat ook als iets positiefs. Dat is de enige manier waarop ik zou kunnen bedenken dat dwell time misschien meespeelt in de rankings en van pogosticking is dat over het algemeen wel bekend dat het een factor is in de rankings dus als op het moment dat iemand klikt op het resultaat, naar de pagina gaat, niet kan vinden wat die zoekt, hij gaat weer terug, klikt het volgende resultaat aan, gaat naar de pagina, vindt het weer niet, gaat weer terug, klikt het derde resultaat aan, gaat weer naar de pagina en dat die zo heen en weer hopt tussen het zoekresultaat en de pagina en als je dan nummer zeven bent en op nummer zeven blijft je bezoeker hangen en dan gaat die niet meer terug naar Google, dan ziet Google dat in sommige gevallen en als dat en masse gebeurt, als teken dat jouw resultaat waarschijnlijk een betere oplossing biedt voor de intentie van de bezoeker en dan kan die je langzaamaan omhoog gaan zetten in de ranking. Maar dat is het.

En al die andere pogingen om mensen per se langer op je site te houden, dat dat positief zou zijn in Google is echt onzin en ik heb ook echt nog nooit daar enig stukje bewijs voor gezien. Kortom, vergeet dwell time alsjeblieft en denk gewoon na, wat wil de bezoeker hebben, hoe kan ik hem het allerbeste antwoord geven, hoe kan ik z’n intentie zo goed mogelijk bevredigen en voorzien van nuttige relevante informatie, zodat die belangrijke dingen doet en dat zijn de belangrijke cijfers, wordt die klant, koopt die überhaupt iets, komt die terug, schrijft die zich in voor m’n nieuwsbrief, hé de macro en de micro conversies die er toedoen. Niet alleen voor de klant, dat het een teken zijn dat die blij is met je maar ook voor jou als bedrijf, want uiteindelijk gaat het natuurlijk gewoon om winst maken.

Dus stop met het druk maken om dwell time en ga je focussen op de bezoeker en hoe je die zo goed mogelijk kan helpen. En vergeet natuurlijk niet de volgende video ook weer te kijken want dan krijg je nog meer no-nonsense advies over conversie optimalisatie, over SEO, over YouTube en over Voice.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *