Waarom Elke Website en Webshop een Blog Moet Hebben

by Bart van der Meer september 17, 2019
elke website en webshop een blog

Ontdek Waarom het Cruciaal is Voor Elke Website en Webshop om een Blog te Hebben om Meer Verkeer, Backlinks en Hogere Rankings te Realiseren.

Transcriptie: Waarom Elke Website en Webshop een Blog Moet Hebben

Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga je vertellen waarom ik vind dat elke website en webshop een blog moet hebben.

En dat zit namelijk zo. Elke website of elke webshop heeft zogenoemde moneypages. Een moneypage is gewoon een pagina die geld oplevert. Dus bij een webshop is dat meestal een productpagina, kan een categoriepagina zijn, en bij een website is dat meestal een salespagina of een dienstenpagina. En die wil je zo hoog mogelijk in Google hebben, want als mensen daarop zoeken is de kans groot dat ze converteren naar jou en dat je daarmee dus geld verdient. Tot zover helemaal goed. Maar er zijn een aantal problemen mee.

Één, vaak hebben die zoekwoorden een hoge concurrentie, want er wordt geld mee verdient en dat wil iedereen dus iedereen en zijn broer en die zijn moeder en die zijn zus, gaat proberen om op die zoekwoorden te scoren. En dat betekent dat vaak de kwaliteit van de pagina’s hoog is en dat backlinks daardoor vaak het verschil gaan maken. En daar kom ik zo wel op terug. Maar eigenlijk het eerste grote probleem is dat door alleen maar zulke pagina’s te maken je heel veel zoekverkeer misloopt omdat je niet scoort op relevante zoektermen. Want als je alleen maar productpagina’s hebt met een bepaald product. Laten we zeggen, een schoonmaakmiddel. Dan scoor je niet op alle woorden die je kunnen helpen dat product te verkopen.

Bijvoorbeeld alle problemen die dat product oplost. Dus als wij een schoonmaakmiddel hebben waarmee je de bekleding van je auto makkelijk schoonmaakt, dan moet je ook scoren op woorden zoals ‘ik heb vetvlekken in mijn auto’, ‘ik heb hondenharen in mijn auto’, ‘ik heb kindervoedsel in mijn auto’, ‘bleek in mijn auto’, weet ik veel wat je allemaal in je auto kan hebben. ‘Vet van mayonaise en ketchup is door mijn auto heen gevallen.’ Op al die verschillende problemen van soorten vlekken die je kan hebben in je bekleding, rook in je bekleding zal ongetwijfeld een probleem zijn. Op al die woorden kan je niet scoren als je alleen maar een website of shop hebt met moneypages. Je wil eigenlijk blogartikelen hebben die zeggen: Hey, heb je dit probleem? Namelijk ik heb rook in mijn bekleding zitten en ik wil het eruit hebben. Nou helemaal goed, dan koop je dit product. Even insprayen, de volgende dag is alles weg. Dus je mist heel veel zoekverkeer. Heel veel zoekverkeer wat een hoge conversieratio heeft en heel veel zoekverkeer die eigenlijk gewoon gebaat zijn bij jouw oplossing. Maar ja, omdat je geen blog hebt kan je die info niet kwijt en kunnen die mensen jou dus ook niet vinden. Dus één is, je mis gewoon heel veel verkeer, heel veel keywords.

Maar twee is, dat het veel en veel en veel moeilijker is om backlinks te bouwen naar jouw site die bestaat alleen maar uit moneypages, ten opzichte van een site die een informatief blog heeft. Want wie gaat er nou linken naar een specifiek product of naar een categorie pagina of naar een dienstenpagina, die zegt ‘ja wij zijn een hovenier in Bodegraven.’ Dat doe je gewoon niet zo snel. Maar tegelijkertijd zijn het wel competitieve gebieden. Vaak hebben de meeste mensen wel een goede pagina. Dus backlinks maken wel het verschil. Nou, hoe heel blog daarvoor kan inzetten is door een gedeelte van je blog, dus door bepaalde pagina’s, puur en alleen maar te maken om backlinks aan te trekken. Dus je maakt bepaalde blogartikelen met alleen maar als doel: we gaan dit verspreiden en we hopen dat mensen hierover gaan schrijven, iets over gaan melden, iets mee gaan doen. En op die manier krijgen we backlinks naar onze website. En ik pak dan dat blogartikel en daarin plaats ik dan een link naar de moneypage die ik omhoog wil hebben. Nou, ga ik even een hypothetisch voorbeeld geven. Wij zijn de hovenier in Bodegraven en we willen met de pagina ‘hovenier Bodegraven’ willen we graag hoger scoren. Maar niemand gaat linken naar mijn pagina over hovenier zijn in Bodegraven. Dus we maken een blogpost met ‘de 75 mooiste tuinen van de wereld’ bijvoorbeeld. Een inspiratiepost. Ik kan me voorstellen dat mama-bloggers, bepaalde forums of op andere manier mensen daarheen linken op het moment dat dat gewoon een toffe, waardevolle post is waar je echt inspiratie uit haalt.

En in die post verwerken we ergens een stukje tekst met een linkje naar onze hovenier Bodegrave pagina. En dan zetten we bijvoorbeeld helemaal onderaan of misschien wel helemaal bovenaan, zetten we erin ‘bekijk hier de 75 mooiste tuinen van de wereld’. En als je ons wil inhuren in de omgeving van Bodegrave, kan je ons hier vinden, bijvoorbeeld. Of zoek je een hovenier in de buurt van Bodegrave, dan kan je hier meer lezen. Iets in die zin. Je kan altijd een interne link wel kwijt en anders moet je een heel klein stukje herschrijven. Maar dat zorgt er wel voor dat die 75 mooiste tuinen van de wereld, die blogpost, die krijgt veel backlinks. Dus die gaat omhoog in autoriteit. En door die interne link geef je een stukje daarvan door aan jouw moneypage en die zal daardoor gaan stijgen.

Dat zijn twee hele belangrijke redenen waarom elke website of shop een blog moet hebben. Je zorgt ervoor dat je op veel meer zoekwoorden gevonden kan worden, überhaupt, en dat trekt echt heel veel meer verkeer aan. En je zorgt ervoor dat je backlinks aan kan trekken, wat je nodig hebt om te gaan scoren op die competitieve zoekwoorden. Dat kan je leuk vinden of niet maar daar kom je niet onderuit. In competitieve gebieden, in competitieve branches, kan je niet scoren zonder backlinks. Dat gaat gewoon niet.

Dat is de reden waarom ik denk dat elke website of shop een blog nodig heeft. Nou ben ik benieuwd hoe jij daar tegenover staat, hoe jij daarover denkt. Laat het weten in de reacties, laat het weten op de Youtube comment of stuur een mailtje naar Bart@Klikproces.nl met je gedachtegang. En ik hoop dat je volgende keer weer kijkt, luistert of leest. Want dan heb ik nog veel meer informatie over SEO, conversie optimalisatie, Youtube en Voice.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *