Wat is het Endowment Effect en Hoe Werkt Het?

Wat verstaat men onder het endowment effect? In welke voorbeeldsituatie zien we dit effect terugkomen? Dit artikel probeert antwoord te geven op dergelijke vragen. Ook vind je onderaan deze pagina tips over de manier waarop je op je eigen website in kunt spelen op het endowment effect.
Wat is het endowment effect?
Onder het endowment effect verstaan we een cognitieve denkfout. Deze denkfout beschrijft, dat mensen zaken als waardevoller inschatten wanneer zij hier zelf de eigenaar van zijn. Het is niet voor niets, dat het endowment effect ook wel divestiture aversion of mere ownership effect genoemd wordt.
Het effect wordt ook wel beschreven als het feit, dat de kans groter is dat een consument een product behoudt dan dat deze datzelfde product aankoopt als deze het product nog niet bezit. Dit hangt samen met het idee dat mensen doorgaans minder bereid zijn te betalen voor een product (willingness to pay), dan het minimale wat zij voor datzelfde product willen hebben als ze dit weggeven (willing to accept).
Endowment effect voorbeeld
Een goed voorbeeld van een situatie waarin het endowment effect opspeelt, is dat van de aankoop van een auto. Voordat de auto aangekocht is, zal men de waarde hiervan relatief laag houden. Op het moment dat de auto door een consument gebruikt wordt voor een proefrit, zal deze de auto plotseling als waardevoller inschatten. De consument ziet bijvoorbeeld positieve punten, die voorheen nauwelijks impact hadden op de waarde die de consument aan de auto koppelde. Het hangt samen met het feit, dat de consument de auto bij de proefrit al enigszins beschouwt als diens eigendom.
Endowment effect tips
Als verkoper kun je slim inspelen op het endowment effect, door te promoten dat een product eerst uitgeprobeerd kan worden. Vergelijk het met de proefrit in een auto, het uitproberen van een nieuw matras, enzovoorts. Zodra een consument het product thuis heeft, zal deze steeds minder geneigd zijn om dit terug te sturen. De consument beschouwt het op dat moment als zijn of haar eigendom!