Evergreen Content? Wat Het Is + Tips + Strategie

by Bart van der Meer september 17, 2019
evergreen content

Wil Je Weten Hoe Je Een Complete Business Kan Bouwen Via Evergreen Content? Ik Leg Je Uit Wat Het Is, Waarom Het Zo Krachtig Is, Hoe Je Het Ontwikkeld + Praktische Tips en Advies

Transcriptie: Wat is Evergreen Content? Uitleg + Tips + Strategie

Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en we gaan het hebben over Evergreen Content. En na het zien van deze video weet je exact wat het is, hoe je het moet maken, wanneer je het wel maakt , wanneer je het niet maakt en hoe je Evergreen content gebruikt om jouw bedrijf, jouw website, jouw webshop, structureel te laten groeien. Als je alles wil leren en weten over Evergreen content om jouw business te laten groeien dan is dit helemaal geschikt voor jou.

Laten we bij het begin beginnen;

Wat is Evergreen Content Precies?

Evergreen content is content die voor de lange termijn relevant blijft en in de nabije toekomst niet gewijzigd hoeft te worden om relevant te blijven. Bij Evergreen denk je misschien aan gras wat altijd groen blijft, daar komt de uitspraak vandaan, maar je moet het eigenlijk zien als tijdloos. Tijdloze content waar je nog jaren voordeel van kan hebben. En dat komt met name omdat de problemen en de oplossingen die je gaat bespreken eigenlijk al jaren hetzelfde zijn en de komende jaren hetzelfde blijven. Voorbeelden van Evergreen content is bijvoorbeeld als iemand vraagt, ‘wat is iets?’ ‘wie is iets?’ of ‘hoe werkt iets?’ Dat zijn dingen die niet zo snel wijzigen, in de grote lijnen in elk geval.

Evergreen Content en Evergreen Topics

Belangrijk daarbij op te merken is dat er een verschil is tussen Evergreen content en Evergreen onderwerpen. Dat is een heel belangrijk verschil.

Wat is een Evergreen onderwerp of een topic?

Dat is een onderwerp waar eigenlijk iedereen ter alle tijden mee bezig is. De topics waar je iedereen, jaar in, jaar uit, over hoort en al honderden jaren lang. En let er op dat als een Evergreen topic iets is, dat het niet automatisch betekent dat je er ook Evergreen content voor kan maken. Evergreen topics zijn bijvoorbeeld: liefde, relaties, voeding of diëten, afvallen, business of geld verdienen, filosofie, politiek, gezondheid, ouderschap, carrière, huishouden, zulk soort onderwerpen die lange tijd relevant zijn. Of eigenlijk al sinds het begin van de mensheid relevant zijn. Maar binnen Evergreen topics betekent niet automatisch dat je ook Evergreen content kan maken of dat dat slim is. Want hoewel diëten of gezondheid of voeding bijvoorbeeld wel Evergreen topics zijn, zijn de verschillende diëten vaak van korte duur. Je kan het is Google Trends meestal zien. Het Atkins dieet, hoor je er nog wel eens iemand over? Of je had ook, hoe heet ze? Sacha Bakker volgensmij. Ik ben niet zo’n dieet-goeroe. In elk geval zitten er behoorlijke trends binnen het diëten. Meestal het dieet van het jaar of van die twee jaar. Daar kun je geen Evergreen content van maken, want het zoekvolume stijgt heel hard en daalt heel hard ondanks dat het in een Evergreen topic zit.

Wat zijn wel Evergreen stukken content die je kan maken binnen een Evergreen topic?

Bijvoorbeeld wie-vragen zoals ‘wie is Scarlett Johansson?’ Of ‘wie is Brad Pitt?’

En hoewel daar nog wel wat fluctuaties in zitten afhankelijk van of er net een film uitkomt of niet, is het zoekverkeer er altijd. Denk bijvoorbeeld aan handleidingen over van alles en nog wat. Er is bijna altijd wel bepaalde vraag naar handleiding. Maar ook naar spelregels van spelletjes. Ja zeker sommige spelletjes zijn soms wat populairder dan anders, maar er zit altijd een bepaald minimaal volume op qua zoekgedrag. Denk bijvoorbeeld aan monopolie, wat inmiddels denk ik al vijftig jaar oud is en het wordt gewoon nog steeds gespeeld. Maar ook aan simpele vragen als ‘hoe knoop je een stropdas’ of ‘hoe voer je een bepaalde dans uit?’ Veel productcategorieën zijn bijvoorbeeld Evergreen omdat de producten die onder die categorieën vallen wel wisselen, maar de vraag naar die categorie producten, zoals stofzuigers of lampen, die vraag is er altijd wel. En ook bepaalde boeken en films, alhoewel boeken en films natuurlijk met de release wel een heel hoog volume hebben doorgaans, zakt wel af, maar bij de meesten zakt het nooit naar nul.

Dat zijn een aantal Evergreen topics voorbeelden voor je.

In sommige gevallen kunnen het ook bijvoorbeeld bepaalde interviews zijn met mensen. Het kan een stukje geschiedenis uitleg zijn of het ontstaan van iets. En sommige case-studies blijven ook redelijk Evergreen. Wat Evergreen heel erg duidelijk niet is, is bijna alles wat te maken heeft met Tech, want Tech ontwikkeld zo snel dat is bijna nooit Evergreen. Met een jaar of twee jaar kan je je content weggooien, want het is niet meer relevant. Nieuws uiteraard blijft nooit heel lang relevant. Alles op Social Media is niet Evergreen. Veel producten zijn niet Evergreen, die hebben een bepaalde levenscyclus. En Trends of statistieken kunnen Evergreen zijn en kunnen dat ook niet zijn, want statistieken moet je vaak bijwerken maar als dat maar één keer per jaar hoeft en het is heel makkelijk om te doen zou je dat als Evergreen kunnen beschouwen.

Voordelen Evergreen Content

Wat zijn de grote voordelen van Evergreen content? Nou, één is dat het echt een investering is die je website of shop structureel laat groeien. Je maakt één keer een pagina en de komende jaren blijft eigenlijk de inhoud van die pagina hetzelfde. Je hoeft er als het ware niet meer naar om te kijken. Of heel beperkt. Doorgaans houdt Google ook heel erg van Evergreen content omdat hij heel erg zeker weet dat hij mensen naar een goede pagina stuurt. Het geeft bijna altijd antwoorden op vragen die heel veel gesteld worden. Bijvoorbeeld vanuit de klantenservice kan je dan mensen doorsturen naar dat stukje Evergreen content waar het staat uitgelegd. Denk bijvoorbeeld aan hostingbedrijven die een uitleg maken van ‘hoe stel je je e-mail in?’, ‘hoe voeg je WordPress toe aan je website?’, zulke dingen die ze honderd keer per dag te horen krijgen. Voor bepaalde zoekwoorden heb je eigenlijk niet echt een keus. Daar is Evergreen content namelijk de content die het beste scoort. Bijvoorbeeld voor bepaalde basis uitleggen van begrippen of van bepaalde processen.

Op de lange termijn is het eigenlijk een zeer efficiënte manier van werken omdat je één keer iets maakt en dat heel lang goed blijft en heel lang bezoekers blijft aantrekken. En ook omdat je andere stukken van je website daar eigenlijk op voort kan laten bouwen. als je een bepaalde basis uitleg geeft over ‘hoe werkt een stofzuiger?’, dan kan je voortaan daar naartoe terugverwijzen als je het over andere delen van de stofzuiger hebt of andere content van de stofzuiger maakt. Zulk soort content kan daardoor relatief makkelijk scoren, je kan het als cornerstone content gebruiken van je hele website. Op de lange termijn groeit eigenlijk de belangrijkheid, de autoriteit van zo’n stuk Evergreen content op een hele natuurlijke manier. Het is echt een super goede manier  om voor de lange termijn heel efficiënt te groeien van zowel je website, of je webshop dat maakt even niet uit. Het grote voordeel zit hem gewoon in de investering die je doet en het resultaat wat het op lange termijn oplevert.

Nadelen Evergreen Content

Maar wat is dan het nadeel van Evergreen content? Eigenlijk een aantal dingen. Één; bijna altijd is Evergreen content competitief omdat eigenlijk iedereen wel inziet dat hoef je één keer te schrijven en dan blijft het staan. De kans is groot dat je met iedereen en zijn broer zit te concurreren voor die specifieke termen. Het kan zijn dat het maken van Evergreen content wel echt veel tijd en moeite kost om het goed te doen. Omdat je vaak fundamentele dingen uitlegt en die kosten vaak gewoon wat meer tijd om toe te lichten omdat je weer extra begrippen uit moet leggen en het kan heel snel heel veel worden. En dat kan best wel een nadeel zijn. En het laatste nadeel is dat voor Evergreen content heb je doorgaans wel echt vakkennis nodig. Het is moeilijk voor een leek of iemand die net bij een bedrijf begint om echt een goed stuk Evergreen content te maken omdat er gewoon kennis voor nodig is van de branche en die kennis moet er wel zijn. Er zitten ook zeker wat nadelen aan waarbij eigenlijk de tijd die het kost om het goed te doen doorgaans als grootste nadeel wordt gezien. Daar moet ik wel bij zeggen dat voor heel veel zoektermen in Google heb je ook gewoon geen keus. Want dat is nou eenmaal wat de bezoeker wil wat Google beloont. Als je op die termen wil scoren dan moet je wel zo’n soort content maken.

Hoe Start Je met Evergreen Content?

Als je dit wil gaan maken; hoe doe je dat dan en waar start je? Nou, je start met het vinden van de Evergreen topics binnen jouw branche, binnen jouw markt. De Evergreen topics zijn de onderwerpen waar mensen eigenlijk altijd wel op zoeken. Los van dat de producten misschien kunnen wisselen of bepaalde details kunnen wisselen. En de beste bron hiervoor is Google Trends. Als je Google Trends opent en dan voer je daar je topic in, dan kan je zien of het redelijk structureel is qua zoekverkeer in de afgelopen jaren. En natuurlijk kan het wat toenemen of kan het afnemen of soms zit je heel erg met seizoenspieken. Maar het gaat erom op de lange termijn, zit er een bepaalde lijn in zodat er altijd zoekverkeer zit op dat specifieke woord. Dan is de vraag; valt er binnen dit topic of binnen die topics, zijn er bepaalde vragen of problemen of handleidingen die ook qua trend op lange termijn bezoekers blijven opleveren? Alles wat betreft producten kan je eigenlijk bijna wel vergeten. Want producten hebben doorgaans een levenscyclus van twee jaar, sommige maar twee jaar, en andere misschien wel vijf jaar. Maar dat is niet perfect qua Evergreen content. Vijf jaar is op zich nog wel lang hoor. Maar als je het hebt over auto’s of als bijvoorbeeld denkt aan telefoons. Over twee, drie jaar komt er wel weer een nieuwe versie, dan zakt de oude versie vrij snel weg in Google. Het is moeilijk exact te bepalen, waar ligt de lijn en wat is handig en niet. Je moet even voor jezelf bepalen hoeveel jaar moet deze content het eigenlijk doen? Is dat twee jaar, is dat vijf jaar? Is dat tien jaar? En eigenlijk wil je dat het zo lang mogelijk naar jouw verwachting relevant blijft. Als we weer het voorbeeld van diëten pakken, specifieke diëten zou ik niet aanraden. Maar een algemene uitleg met, ‘hoe val je af?’ of ‘hoe werkt het verbranden van calorieën in je lichaam?’ of ‘wat voor soort voedsel is gezond?”, kijk dat is iets wat de komende tien jaar waarschijnlijk niet gaat veranderen, want je lichaam blijft hetzelfde werken en voedsel blijft redelijk hetzelfde, denk ik in elk geval. Dat is even aan jou om te bepalen, waar zit de grens en voor hoeveel jaren wil ik nu gaan investeren?

Denk vooral aan zaken die je niet keer op keer wil blijven uitleggen, vragen die gewoon heel veel voorkomen. En dit vraagt ook gewoon een stukje gezond verstand en je vakkennis om te bepalen hoe lang zoiets nog relevant blijft. Dan heb je je topics en dan heb je je specifieke content wat je wilt gaan maken.

Hoe Begin Je?

Hoe begin je dan? In feite is dat niet anders dan voor andere content behalve dat Evergreen content doorgaans de neiging heeft wat langer te zijn, hoeft niet maar meestal wel. Je begint met een lijst te maken voor jezelf met ‘wat kan ik allemaal over dit onderwerp gaan schrijven?’ ‘wat valt er allemaal onder dit onderwerp?’ En schrijf dat eens voor jezelf in een bullet point lijst uit. En daarbij kan je meteen ook in die bulletpoints sub-onderwerpen hangen aan hoofdonderwerpen. Stel dat we dit gaan maken over stofzuigers. En we gaan er even vanuit dat de werking van een stofzuiger een Evergreen stuk content gaat worden dat de komende jaren niet verandert. Geen idee, maar daar gaan we even vanuit. Wat kan je allemaal vertellen over de werking van de stofzuiger. Nou, je kan misschien iets vertellen over de stroom die binnenkomt. Je kan iets vertellen over de zuigkracht en waar dan vanaf hangt, ik weet niet of een stofzuiger misschien bepaalde cilinders of bepaalde kleppen heeft. Je kan iets vertellen over de zak waar al het vuil in terecht komt. Je kan iets vertellen over de kop waarmee het zuigt. Je kan iets vertellen over de soort luchtdruk die in de buis wordt gemaakt om op te kunnen zuigen en hoe dat precies werkt. Je kan iets vertellen over de verschillende accessoires. Op die manier maak je eigenlijk een lijst met waar gaat deze pagina over? En wat moet er allemaal wel bij en niet bij? En ook hiervoor geldt, het is even aan jou om te bepalen; maak ik een hele grote pagina waar alles in staat óf maak ik van elk onderdeeltje een aparte pagina en geef ik op deze pagina een bepaalde basisuitleg. En ook daarvoor is het heel moeilijk voor mij om je advies te geven. Ik zou in elk geval denken, als we het hebben over de werking van een stofzuiger. Maar er wordt heel veel gegoogeld op ‘hoe zit het met de luchtdruk in een stofzuiger?’ of ‘hoe werkt dat nou precies met zo’n stofzuigerzak waar het vuil in terecht komt?’ Als daar nou heel veel op gezocht wordt, dan zou ik die een aparte pagina geven met echt de complete uitleg erop. Eigenlijk je volgende stukje Evergreen content. En dan zou ik op je basispagina wel een bepaalde samenvatting geven. Dat iemand die basispagina doorleest over de werking van een stofzuiger, dat die misschien wel een samenvatting ziet of een intro ziet in elk geval en als die dan meer wil weten kan die doorklikken naar die andere pagina met de gedetailleerde uitleg. Op die manier, als ik op zoek ben naar de werking van een stofzuiger en ik zoek een algemene uitleg dan kan ik goed op die pagina terecht. Want ik heb wel een samenvatting van alle onderdelen. En als ik meer wil weten van één onderdeel kan ik doorklikken. En dat is vooral slim als al die individuele onderdelen ook weer apart zoekvolume hebben. Wij hebben bijvoorbeeld hetzelfde gedaan bij ons linkbuilding document. Wij hebben een complete uitleg met ‘wat is linkbuilding?’ ‘hoe werkt dit precies?’ ‘wat is belangrijk?’ Maar bijvoorbeeld de meer dan honderd linkbuilding tactieken die op die pagina staan, daar staat een hele kleine samenvatting en uitleg op de algemene pagina. En vervolgens kan je doorklikken en daar staat die specifieke tactiek of strategie helemaal individueel uitgelegd. Dat is misschien een voorbeeld met hoe je het kan doen.

Zorg ervoor dat je rondom je onderwerp gewoon alle vragen, alle frustraties, alle problemen, alle belangrijke uitleg waar mensen doorgaans altijd mee zitten als het gaat om dit onderwerp, dat je dat in elk geval goed beschrijft. Want dan wordt het Evergreen, want mensen blijven er dan altijd iets aan hebben. En ik zeg nu de hele tijd beschrijft, maar het ligt er natuurlijk aan wat handig is. Je kan er een video van maken, je kan er een podcast van maken of een ander audiofragment, je kan er een blog van maken en je kan het natuurlijk allemaal doen, gecombineerd met goede afbeeldingen. Heel erg afhankelijk van wat is jouw stuk content en wat vindt een bezoeker fijn om te zien of te horen of te lezen. Ook dat is heel moeilijk voor mij om advies te geven. Ik zou zeggen, daar moet je even die eigen gezonde verstand voor gebruiken. En als je twijfelt en hebt wel de resources ervoor, zou ik zeggen doe het allemaal. Want dan weet je zeker dat je je bezoeker zo goed mogelijk helpt.

Evergreen Content Tips

Nu heb ik nog een aantal Evergreen content tips.

Als je hiermee aan de slag gaat zou ik deze tips toevoegen. En de eerste is dat je elke vorm van datums of data verwijdert van je pagina. Want als het Evergreen content is dan maakt het niet uit wanneer het gemaakt is. Datum speelt geen rol, want het is Evergreen, het geldt voor de lange termijn. Maar als ik een stuk lees en zie daar de datum 2015 staan, dan kan ik in de war raken van is dit nog up-to-date? Is dit nog relevant? En dan kan ik misschien toch weg klikken om te kijken of er niet iets actueler is. óf zorg ervoor dat de datum van je stuk content automatisch wordt ge-update óf verwijder die of verberg die zoveel mogelijk als het niet relevant is. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk bovenaan komt te staan met dit stuk content. En dan snap ik dat je denkt ‘ja Bart, lieve jongen, dat wil ik met alle stukken content wel’. Maar er zit een belangrijk verschil met Evergreen content. Namelijk dat het stuk wat bovenaan staat in Google de neiging heeft om doorgaans ook automatisch veel backlinks te verzamelen. Want wat gebeurt er? Een blogger, of iemand is bezig om over het onderwerp te schrijven, die googelt, klikt op de eerste pagina, ziet een goede pagina en verwijst daarheen vanuit zijn blog. Als hij het heeft over de werking van stofzuiger bijvoorbeeld dat hij een samenvatting overneemt en dan zegt ie ‘Wil je het geheel lezen? Klik dan maar hier even en dan vind je de hele uitleg.’ De bovenste pagina’s van Google hebben de neiging om ook automatisch eigenlijk backlinks te verzamelen alleen maar omdat ze bovenaan staan. En omdat ze backlinks krijgen omdat ze bovenaan staan, blijven zo ook weer bovenaan staan. Dat is een soort sneeuwbal, een vicieuze cirkel die je voor jezelf maakt. Doe echt je best om zo snel mogelijk bovenaan te staan op zulke topics, want dat helpt je om daarna ook heel Evergreen bovenaan te blijven staan. Zorg ervoor dat je interne linken prioriteert als je een nieuw stuk content maakt. Zorg ervoor dat als je een nieuwe blogpost of video of wat dan ook maakt, wat gerelateerd is aan je stuk Evergreen content, in dit geval de werking van stofzuigers, zorg ervoor dat je altijd erheen linkt. Zelfs al maak je een pagina met de top 10 beste stofzuigers van 2019. Zorg ervoor dat je dan vanuit dat stuk automatisch linkt naar het stuk Evergreen content. Gewoon door simpelweg te zeggen, dit zijn de beste stofzuigers van 2019. Wil je een complete handleiding over hoe stofzuigers werken of hoe dat zuigen exact werkt, lees dan dit blogpost of bekijk dan deze video of hoe dan ook. Op die manier zorg je ervoor dat Google blijft snappen dat het Evergreen content gedeelte, dat het ene artikel heel belangrijk is en nog steeds up-to-date is.

Mocht jouw topic nou heel erg groot zijn en mocht je twijfelen en denken; maar dit stuk content, ik wil het wel maken maar het is zo gigantisch groot. Het gaat me weken of maanden kosten om dit te maken. Dat zie ik gewoon niet zitten of dat krijg ik niet verkocht aan mijn collega’s of aan mijn manager. Breek het dan op in kleine stukjes en maak dan al die kleine stukjes Evergreen. Bijvoorbeeld als we het dan hebben over de werking van die stofzuiger dan bestaat dat eigenlijk uit misschien wel tien verschillende kleine onderdelen. Begin dan niet aan de hele pagina. Maak bijvoorbeeld eerst een kleine samenvatting en werk dan die tien onderdelen één voor één uit. Of doe het andersom. Werk eerst één voor één die tien onderdelen uit, dan heb je tien kleine stukjes en maak dan in één keer de samenvattende pagina. Op die manier breek je de tijd op in allemaal kleine stukjes die aan de ene kant bezoekers en daarmee rendement op zichzelf gaan genereren. Maar dat zorgt er ook voor dat je niet het idee hebt dat je in een keer twintigduizend woorden moet gaan schrijven maar dat je tien keer tweeduizend woorden moet gaan maken. Of misschien wel dertig keer vijfhonderd woorden. En dat is toch makkelijker, je ziet sneller resultaat, je zit meer in een flow. Deel het op in kleine stukjes. Noteer wel voor jezelf om in elk geval één keer per jaar, even je content na te lopen. Over het algemeen verandert Evergreen content niet zo. Maar zorg er wel voor dat je het één keer per jaar even checkt om zeker te weten dat het allemaal nog steeds klopt. En soms moet je een paar kleine details aanpassen.

En de laatste tip is, zoals je eigenlijk dat datums op je artikel moet vermijden, vermijd ook om te linken naar andere artikelen waar een datum aan vast zit. Want als er een datum aan vast zit of een jaartal aan vast zit, bijvoorbeeld een onderzoek uit een bepaald jaartal. Dan geeft dat eigenlijk automatisch al aan dat het ge-update moet worden omdat er nieuwe onderzoeken komen of omdat het onderzoek niet meer relevant is. Probeer zoveel mogelijk te vermijden naar andere artikelen waarbij de datum of de tijd wél een rol speelt. En dat zorgt ervoor dat je niet zo goed hoeft op te letten of het nog up-to-date is omdat je met die één keer paar jaar check meer dan genoeg hebt.

En dat is het eigenlijk. Dat is alles wat je kan weten en moet weten over Evergreen content en dat is alles wat je nodig hebt om zelf aan de slag te gaan en echt gigantisch te gaan scoren hiermee. Ik ben zelf super enthousiast over Evergreen content. Ons blog staat er ook heel erg vol mee. Denk bijvoorbeeld aan deze video, want wat is er nou meer Evergreen dan de uitleg over wat Evergreen is. En dat zorgt ervoor dat je er jaren en jaren plezier van hebt, rendement uit haalt en geld aan verdient. Evergreen content is super om een bedrijf mee op te bouwen. Ik zou zeggen, ga ermee aan de slag. Heb je nog vragen of opmerkingen, laat dan een reactie achter op Youtube, op ons blog of kan je sturen naar Bart@Klikproces.nl. En ik hoop dat je de volgende keer weer kijkt, luistert of leest, want ik heb nog veel meer advies over content, over SEO, over conversieoptimalisatie, Youtube en natuurlijk over Voice.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

[1.316 Abonnees]
[1.316 Abonnees]