Wat is Exclusivity en Hoe Werkt Het?

In dit artikel lees je meer over exclusivity. Wat verstaan we onder exclusivity? Zijn er voorbeelden van situaties te bedenken, waarin we dit fenomeen terug zien komen? Op welke manier pas je dit toe op je eigen website?
Wat is exclusivity?
Exclusivity, in het Nederlands vertaalt naar exclusiviteit, is een fenomeen dat vaak gebruikt wordt als verleidingsmiddel. Door exclusieve zaken of producten belangrijker en aantrekkelijker te maken, zal een consument sneller geneigd zijn om deze af te nemen.
Overigens hoeft het niet altijd om een exclusief product te gaan. Denk bijvoorbeeld ook aan kortingsactie voor leden van de nieuwsbrief. Een dergelijke actie is niet toegankelijk voor de reguliere bezoeker van een webwinkel, tenzij deze zich bij de exclusieve groep met nieuwsbriefleden voegt.
Exclusivity voorbeeld
Reeds werd het voorbeeld beschreven van leden van de nieuwsbrief, die als groep toegang kregen tot exclusieve aanbiedingen. Er zijn nog meer voorbeelden te bedenken. Denk bijvoorbeeld ook aan een aanbieding die enkel in het weekend geldt. Door hier een naam aan te geven en dit breed te promoten, voelt het als een exclusieve aanbieding. Daar waar het verschil in prijs nauwelijks zal verschillen van een reguliere aanbieding op het product of dienst.
Vergelijkbaar met het voorbeeld van de groep nieuwsbriefleden, is het werken met een afgesloten deel op je website. Bied bijvoorbeeld drie pakketten aan (starter, medium en pro). Consumenten die kiezen voor het Medium- of Pro-pakket hebben vervolgens toegang tot een afgesloten deel van de website. Het zorgt voor exclusiviteit, wat de kans vergroot dat consumenten voor een dergelijk duurder pakket zullen kiezen.
Exclusivity tips
Exclusiviteit kun je stimuleren door te werken met een klantenkaart, een nieuwsbrief, enzovoorts. Dit stimuleert overigens niet alleen het fenomeen exclusivity, maar bijvoorbeeld ook het gevoel van consumenten om ergens bij te willen horen. Het voorbeeld van het bieden van een kortingsactie voor een specifieke tijdsperiode is een andere mogelijkheid om exclusivity toe te passen op je eigen website.