Wat is de Experimenter’s Expectation Bias en Hoe Werkt Het?
Deze pagina vertelt je meer over de experimenter’s expectation bias. Hoe werkt deze bias? Wat is een voorbeeld van een situatie waarin we deze bias terug zien komen? Kijk ook eens naar de tips onderaan het artikel, welke je helpen om op je eigen website in te spelen op deze bias.
Wat is de experimenter’s expectation bias?
Onder de experimenter’s expectation bias, welke ook wel observer-expectancy effect genoemd wordt, verstaan we een cognitieve denkfout. Deze denkfout beschrijft dat onderzoekers deelnemers van een onderzoek beïnvloeden met hun eigen verwachtingen. Het is een fenomeen die vaak onbewust optreedt, door bijvoorbeeld vooraf informatie te delen over de verwachte uitkomst van een onderzoek.
Experimenter’s expectation bias voorbeeld
Een voorbeeld van een situatie waarin we de experimenter’s expectation bias terug zien komen, is die waarbij al in de aankondiging van een experiment wordt aangegeven wat het doel van het onderzoek is. De kans is groot dat een deelnemer aan het experiment zich onbewust aan zal passen naar dit doel.
Denk aan een onderzoek waarbij sporters gevraagd wordt naar het effect van sportdrank. Een titel als “Werkt sportdrank echt zo goed voor sporters?” kan deelnemers aan het onderzoek onbewust laten denken dat sportdrank inderdaad weinig effect heeft. Daar waar een deelnemer anders gereageerd zou hebben als de titel “Onderzoek naar effect sportdrank op sportprestaties” zou zijn geweest.
Experimenter’s expectation bias tips
Op je website kun je op het experimenter’s expectation bias inspelen, door bezoekers onbewust een mening te laten vormen die past bij hetgeen jij wilt verkopen. Stel een bezoeker bijvoorbeeld een aantal gestuurde vragen, waarbij je de bezoeker (in dit geval bewust) een bepaalde richting opstuurt in zijn of haar hoofd. Door vervolgens je eigen product of dienst als oplossing aan te bieden, is de kans groter dat een consument dit product afneemt.