Wat is de Fading Effect Bias en Hoe Werkt Het?

by Bart van der Meer april 09, 2020
Fading Effect Bias

Op deze pagina lees je meer over de fading effect bias. Wat is het en hoe werkt deze bias? Ook vind je hier een voorbeeld van een situatie waarin we de fading effect bias kunnen herkennen? Wil je op je eigen website inspelen op dit fenomeen? Kijk dan eens naar de tips onderaan. 

Wat is de fading effect bias?

De fading effect bias, vaak afgekort tot FAB, is een fenomeen dat uitleg hoe negatieve emoties door de tijd heen worden vergeten. Daar men positieve emoties makkelijker onthoudt! Denk bijvoorbeeld aan de herinneringen aan een overledene. Het moment waarop deze stierf zal je vol met negatieve emoties. Uiteindelijk zijn het echter de positieve emoties, de herinneringen aan vroeger, die in je hoofd actief blijven. 

Fading effect bias voorbeeld

Niet alleen na het overlijden van een dierbare speelt de fading effect bias op. Het effect is bijvoorbeeld ook te herkennen rond de aankoop van een product. Wanneer een product erg duur is, kan dit voor een negatieve emotie zorgen. Het uitgeven van veel geld is immers voor het gros van de consumenten niet eenvoudig. Deze negatieve emoties zullen al snel vervangen worden door het positieve gevoel wat het product je geeft en de voordelen die het je biedt. 

Een derde voorbeeld van een situatie waarin we de fading effect bias herkennen, is die van een relatie met je partner. In iedere relatie komen ruzies voor, evenals dat je samen mooie momenten beleeft. Na een paar jaar een relatie te hebben zal het lastig zijn om te herinneren waar deze ruzies over gingen. Daar waar je de mooie momenten al snel weer ophaalt. 

Fading effect bias tips

Houd de periode dat een consument negatieve emoties zou kunnen ervaren zo kort mogelijk. Denk aan het moment van afrekenen! Dit doe je door na het afrekenen direct een overzicht te geven van de positieve punten die het aangeschafte product de consument biedt. De fading effect bias zorgt ervoor dat een consument later nauwelijks nog terugdenkt aan het koopmoment. Daar waar nog regelmatig wordt gedacht aan voordelen die de aankoop bieden.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *