Wat is False Authority en Hoe Werkt Het?

by Bart van der Meer maart 09, 2020
False Authority

Dit artikel vertelt je meer over false authority. Wat is het en hoe werkt het? Kijk ook eens naar het voorbeeld van een situatie waarin je false authority kunt herkennen. Evenals dat de tip onderaan dit artikel interessant is, wanneer je hier op je eigen website op in wilt spelen. 

Wat is false authority?

Men noemt false authority ook wel unqualified authority. Dit is niet voor niets, want het beschrijft perfect wat men onder dit fenomeen verstaat. Het is het gebruik van een bron als autoriteit op het gebied waarover geschreven wordt. Daar waar deze bron helemaal geen autoriteit is op dat vlak. Zie het als een vorm van misleiding, daar het opvoeren van een autoriteit consumenten kan overtuigen van een bepaald product of dienst. 

False authority voorbeeld

False authority komt in talloze situaties voor. Met name online zijn veel voorbeelden van dit fenomeen te vinden. Denk aan websites met gezondheidsproducten, waarop een arts wordt benoemd die het product aanraadt of bijvoorbeeld aangeeft het product zelf ook te gebruiken. Doordat de arts, een autoriteit op het gebied van gezondheidsproducten, het product gebruikt zullen consumenten sneller geneigd zijn het product aan te schaffen. Daar waar de arts mogelijk helemaal niets weet van het type klacht waarvoor het product gebruikt kan worden. Het kan zelfs voorkomen dat er iemand geciteerd wordt dit officieel helemaal geen arts of gezondheidswetenschapper is. 

Je zal voornamelijk voorbeelden vinden van personen die zich voordoen als autoriteit op het gebied van onbeschermde beroepen. Een onbeschermd beroep is een beroep waarvan iedereen mag zeggen dat hij of zij dit beroep uitvoert zonder hiervoor een opleiding te hebben gevolgd. 

False authority tips

Als organisatie wil je voorkomen dat je betrouwbaarheid geschaad wordt door het aanhalen van partijen die geen autoriteit zijn. Op het moment dat consumenten dit opmerken, kunnen ze hier melding van maken op bijvoorbeeld sociale media. Mocht je een autoriteit aan willen halen om de kracht van je product te benadrukken, gebruik hier dan altijd een legitieme bron voor. 

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *