Wat is Fear Appeals en Hoe Werkt Het?
Op deze pagina lees je meer over fear appeals. Wat verstaat men onder fear appeals en hoe werkt dit? Ook vind je hier een voorbeeld van een situatie, waarin je dit fenomeen kunt herkennen. Evenals dat wordt ingegaan op de mogelijkheid om op je eigen website in te spelen op fear appeals.
Wat is fear appeals?
Onder fear appeals verstaan we het fenomeen, waarbij mensen gemotiveerd worden om een bepaalde actie uit te voeren door op hun angst in te spelen. Het is vaak bijzonder effectief om in te spelen op de angst van een persoon. Angst zorgt voor stress en paniek, wat ertoe leidt dat een persoon minder lang nadenkt over de handelingen die deze uitvoert.
Denk bijvoorbeeld aan een situatie rond het zwembad. Zodra je aangeeft dat er een insect rond een persoon vliegt, zal deze uit paniek in het water springen. Zou deze persoon geen angst ervaren, dan kijkt deze eerst om zich heen om het mogelijke gevaar te inventariseren.
Fear appeals voorbeeld
Een typisch en recent voorbeeld van een situatie waarin fear appeals opspeelt, is het versturen van een e-mail waarin wordt aangegeven dat privébeelden van een persoon zijn uitgelekt. Om te voorkomen dat deze beelden verder verspreid worden, dient de ontvanger van het bericht een groot geldbedrag over te maken. De ontvanger wil er vanzelfsprekend alles aan doen om de verspreiding van beelden te voorkomen, waardoor deze geneigd zal zijn om het geldbedrag te voldoen.
Fear appeals tips
Je kunt jezelf afvragen of het aanwakkeren van een bepaalde angst bij mensen volledig ethisch verantwoord is. Wel kun je als ondernemer inspelen op een angst die al bestaat. Denk bijvoorbeeld aan de angst voor een wespensteek. Door de mogelijke gevaren van zo’n wespensteek te benoemen, zet je een consument indirect aan tot het kopen van je product. Let wel, het benoemen van het probleem moet altijd gevolgd worden door een beschrijving van hetgeen je product als oplossing biedt.