Wat is de Fear of Missing Out en Hoe Werkt Het?
Dit artikel vertelt je meer over de fear of missing out (FOMO). Wat is het en hoe werkt dit precies? Ook vind je op deze pagina een voorbeeld van een situatie waarin je de fear of missing out kunt herkennen. Tot slot geven we je tips over de manier waarop je op je eigen website in kunt spelen op dit fenomeen.
Wat is de fear of missing out</h2>
De fear of missing out is een fenomeen, dat mensen het gevoel geeft een plezierige situatie te missen. Daar waar anderen diezelfde situatie wel ervaren. Vaak hangt dit samen met het feit dat mensen tot een bepaalde groep willen behoren. Ook op financieel vlak komt de fear of missing out regelmatig voor. Het bekendste voorbeeld hiervan was de rage rondom de digitale valuta Bitcoin. Mensen hadden het idee enorme potentiële winsten te laten lopen door zelf geen Bitcoin te bezitten. Vergelijkbaar zijn situaties op de beurs.
Fear of missing out voorbeeld
Het meest bekende en recente voorbeeld van de fear of missing out werd reeds beschreven: de rage rondom Bitcoin. Er zijn echter veel meer situaties te bedenken! Denk bijvoorbeeld aan een actie waarbij een specifiek product in een beperkte oplage aangeboden wordt. Consumenten willen tot de groep bezitters van dit product behoren, waarbij de fear of missing out hen aanzet tot de aankoop van het product. Daar waar men niet voor dit specifieke product zou hebben gekozen als op rationele wijze werd nagedacht.
Fear of missing out tips
Er zijn verschillende manieren om op je eigen website in te spelen op de fear of missing out. Creëer bijvoorbeeld schaarste door een product in gelimiteerde oplage of voor een beperkte periode aan te bieden. Het feit dat een consument het gevoel heeft het product later niet meer te kunnen kopen, maakt dat de fear of missing out op zal spelen. Het zet de consument aan tot het doen van een aankoop.