Wat is het Focusing Effect en Hoe Werkt Het?
Deze pagina vertelt je meer over het focusing effect. Wat verstaat men onder dit effect en hoe werkt het? Ook vind je hier een voorbeeld van een situatie waarin je dit effect kunt herkennen. Onderaan het artikel geven we je tips om op je eigen website in te spelen op het focusing effect.
Wat is het focusing effect?
Men beschouwt het focusing effect als een cognitieve denkfout. Deze denkfout vertelt ons dat mensen de neiging hebben zich op de meest opvallende en specifieke informatie te richten, op het moment dat er teveel informatie is om alles te onthouden. Dit kan leiden tot verkeerde keuzes, daar de meest opvallende of specifieke informatie niet altijd de meest relevante of belangrijke informatie betreft.
Focusing effect voorbeeld
Tijdens het studeren voor een toets of tentamen speelt het focusing effect al snel op. Uit lange stukken tekst worden met name opvallende feiten, voorbeelden en bijvoorbeeld korte opsommingen opgeslagen. Deze punten vallen op of zijn heel specifiek. Daar waar de context rondom deze specifieke details vaak belangrijker is en al snel weer vergeten wordt. Het samenvatten van het verhaal helpt om te voorkomen dat we slachtoffer worden van het focusing effect.
Focusing effect tips
Je wilt voorkomen dat bezoekers van je website te maken krijgen met het focusing effect. Dit zou er immers toe kunnen leiden, dat hen de verkeerde informatie opvalt in een productomschrijving. Denk aan details over de vormgeving of het presteren van een product. Informatie die er vaak niet direct toe leidt, dat een consument het product aanschaft. Je wilt juist dat de USP’s, unique selling points, van een product of dienst bijblijven bij een potentiële klant. Dit doe je door met korte teksten te werken en hierin een opsomming te gebruiken.