1 Fout op Bloggen en Social Media Waardoor Je Bereik Niet Groeit

by Bart van der Meer juni 16, 2018
Fout bloggen en social media

Ontdek de Allergrootste Fout Die Je Kan Maken op Social Media en op Je Blog Die Je Weerhoudt Te Groeien en Ontdek Wat Je Wel Moet Doen.

Transcriptie van de video

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video wil ik het hebben over de allergrootste fout die jij als bedrijf of blogger kan maken en wat ervoor zorgt dat je geen nieuwe klanten aantrekt en dat eigenlijk niemand binding voelt met jouw bedrijf. En dat is een fout die voorkomt op bloggen, op nieuwssecties van bedrijven en heel veel op social media.

En dat is eigenlijk de volgende fout: namelijk dat je het als bedrijf of als blogger alleen maar hebt over jezelf. Over wat jij die week gedaan hebt, over wat jij als bedrijf ontwikkeld hebt als product, of jij nieuwe certificering hebt gehaald, of je een nieuwe klant hebt binnengehaald. Maar wat je vooral veel ziet, is dat jij als bedrijf weer iets geleverd hebt. Ja, we hebben weer een bankstel geleverd bij persoon X. Deze persoon heeft haar rijbewijs gehaald. Je hebt weer een zonnepanelenpark opgeleverd. Het maakt niet uit.

Het zegt namelijk tegen een bezoeker alleen maar: ikke, ikke, ikke, wij zijn geweldig, wij doen dit, wij doen zus, wij doen zo. En het spijt me dat ik dit tegen je moet zeggen, maar het boeit niemand iets wat jij doet. Dat is de waarheid. Mensen zijn helemaal niet geïnteresseerd in jouw bedrijf en hoe geweldig jij bent en dat jouw personeel een bepaalde certificering heeft gehaald.

Het enige wat mensen of wat andere bedrijven iets uitmaakt, dat is zichzelf. De problemen waar zij mee zitten en hoe jij ze misschien kan helpen met een oplossing. Dat is waar ze in geïnteresseerd zijn.

Er is een heel duidelijk symptoom van als jouw bedrijf dit doet en dat is namelijk als volgt: jouw social media bereik of jouw organisch zoekverkeer groeit niet of nauwelijks. En de groei die je krijgt is vaak niet de juiste groei. Dus de volgers die je krijgt op social media zijn niet de juiste en de bezoekers die je op je website krijgt heb je ook niks aan, want je verdient er niks aan.

En je zal het waarschijnlijk wel herkennen. Ga eens naar je Facebook, naar de bedrijven die je geliked hebt en vaak zijn het de lokale bedrijven die dit bijvoorbeeld doen. En je zal op social media zien dat de hele feed van LinkedIn of van Facebook of van Twitter vol staat met: wij hebben dit, wij hebben dat gedaan. In nieuwsberichten gaat alleen maar over zichzelf en de producten en de diensten die ze leveren of wat ze gedaan hebben.

En dat betekent dat er geen zoekwoorden worden aangesproken in Google waar je op kan scoren. Hè, als ik mijn certificaat heb gehaald voor Google Analytics en ik zet dat op mijn website, maakt jou dat wat uit of ik mijn Analytics heb of niet? Denk je dat ik kan scoren met zo’n nieuwsbericht op een zoekwoord als Google Analytics of Google Analytics certificaat? Nee, natuurlijk niet.

Dus waar mensen wel in geïnteresseerd zijn, is hulp, is advies, is oplossingen voor hun probleem. Dat is waar mensen en bedrijven in geïnteresseerd zijn. En dat is waar jij het over moet gaan hebben als je meer nieuwsbriefinschrijvingen wilt, als je meer verkeer via Google binnen wilt halen en als je je social media bereik wilt laten groeien. En dat betekent dat je hulp moet bieden, dat je moet zorgen voor interactie en dat je moet stoppen met het hebben over jezelf.

En nou hoor ik je misschien denken: ja, Bart, maar onze dienst die we leveren is zo saai. Of ons product is zo saai. Of niemand in onze branche geeft erom. Ik garandeer je, ik garandeer je echt dat het onzin is. We hebben in elke branche, zelfs de allersaaiste branche, hebben we hele toffe dingen gedaan waar mensen wel om geven. Dus het is absoluut onzin dat er branches zijn die te saai zijn om iets voor elkaar te krijgen. Maar misschien heb je nog niet helemaal door hoe je het moet doen. Dus ik ga je nu uitleggen hoe je ervoor kan zorgen dat het wel goed gaat.

Het eerste dat je moet doen is je moet jouw doelgroep of jouw doelgroepsegmenten voor de geest halen. En pak eens een van die segmenten. En laten we zeggen dat dat directeuren zijn van bedrijven die jij graag als klant wilt hebben. Dan moet je gaan nadenken: waar zijn die directeuren de hele dag mee bezig en welke interesses hebben ze misschien buiten het werk. Dus welke problemen, frustraties of klachten of actualiteiten zitten er in het werkgebied, dus daar is die directeur mee bezig en dat zijn de punten waar je het over gaat hebben.

Dus je gaat het niet hebben over jezelf, je gaat het hebben over wat jouw doelgroep interessant vindt. En dat kan dus van alles zijn. Echt letterlijk van alles. Dus in de praktijk uit het zich meestal zo: als jij een dienst hebt waar niet zo veel over te vertellen is of wat niet zo spannend is, bedenk dan goed welke diensten of producten zitten vlakbij mijn bedrijf. Niet fysiek, maar zijn eraan verwant. Of welk overkoepelend geheel valt mijn bedrijf onder. Heb je het over veiligheid, heb je het over de bouw, heb je het over huizen verbouwen of renoveren. Of heb je het over iets anders. Waar valt mijn categorie onder en ik garandeer je dat mensen daar wel interesse in hebben.

Stel dat jij een fabrikant bent van fitness apparatuur. Dan kan je wel de hele tijd jouw nieuwste fitnessapparatuur tonen, maar dat interesseert mensen niet zo veel. Wat ze vooral willen weten is: wat is het probleem dat ik heb, ik wil afvallen, ik wil groter worden, ik wil gezonder worden en hoe kan dit apparaat mij daarbij helpen.

Dus als jij mensen naar jouw blog wilt trekken, naar je site wilt trekken, moet je het dus gaan hebben over de problemen waar zij mee zitten, afvallen, groeien, gezonder worden, lager cholesterol, weet ik veel wat, om te zorgen dat mensen naar je site komen. En pas als ze op je site zijn, dan pas kan je gaan zeggen: dit is je probleem, hé en een van de oplossingen of de oplossing is dit nieuwe apparaat wat we hebben of is een van de producten die we verkopen. Dan kan je ze gaan overtuigen.

En een zoekwoordenonderzoek kan je daarbij helpen, want dat vertelt wat mensen zoeken op Google. Maar je kan het ook vanuit jezelf beredeneren. Ga bijvoorbeeld eens naar de klantenservice of naar de sales managers binnen je bedrijf. Ik garandeer je dat die heel veel weten van de klanten en als je alle vragen en problemen die zij tegenkomen eens gaat opschrijven , gaat uitwerken en daar een oplossing voor gaat bieden, dat je gegarandeerd volgend jaar veel meer verkoopt en veel meer omzet en veel meer volgers hebt dan dat je nu hebt.

Dus breng jouw doelgroep of jullie doelgroepen in kaart. Bedenk de problemen waar zij mee zitten en ga die beschrijven. Van groot tot klein. En ik garandeer je, als je het gaat hebben over hun problemen, over hun frustraties, over hun vragen, over hun klachten en die gaat beschrijven en gaat oplossen, dan trek je de juiste mensen naar je toe.

Dus het excuus dat jouw branche te saai is of dat mensen er niet op zitten te wachten, dat excuus kan je vanaf nu nooit meer gebruiken. Er zitten mensen te wachten met een probleem, totdat jij de oplossing biedt. De vraag is vooral: ga je nu eens starten met het aanspreken van je doelgroep op de juiste manier en ga je stoppen met het alleen maar hebben over jouw producten en diensten.

Ik wens je heel veel succes ermee en heb je nog vragen of opmerkingen, laat dan een bericht achter onder de video, op ons blog of stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl, dan krijg je van mij persoonlijk antwoord. En ik zie je graag weer bij de volgende video.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *