Wat is het Framing Effect en Hoe Werkt Het?

by Bart van der Meer april 17, 2020
Framing Effect

Lees op deze pagina meer over het framing effect. Hoe werkt dit effect precies? Wat is een goed voorbeeld van een situatie waarin je het framing effect kunt herkennen? Onderaan de pagina vind je meer informatie over de manier waarop je op je eigen website in kunt spelen op het framing effect. 

Wat is het framing effect?

Het framing effect wordt ook wel equivalence framing genoemd. Dat is niet voor niets! Dit effect is namelijk het gevolg van het feit dat mensen geneigd zijn om anders op hetzelfde product te reageren als deze in een andere setting gepresenteerd wordt. Overigens hoeft het framing effect niet enkel betrekking te hebben op producten. Het kan ook gaan om een keuze of bijvoorbeeld een activiteit. Ter illustratie, men zal sneller geneigd zijn om te gaan fietsen bij mooi weer dan wanneer het regent. De activiteit is hierbij hetzelfde, maar het frame waarbinnen deze activiteit wordt aangeboden verschilt. 

Framing effect voorbeeld

Het voorbeeld van fietsen in de regen of bij mooi weer is niet de enige situatie waarin het framing effect opspeelt. Denk bijvoorbeeld ook aan een spelshow op televisie. Een deelnemer zal in de show sneller geneigd zijn om door te spelen wanneer deze op het punt staat om een groot geldbedrag te winnen, dan wanneer deze datzelfde geldbedrag thuis aangeboden krijgt. De deelnemer wordt beïnvloed door het frame waarbinnen deze zich bevindt. 

Een derde voorbeeld van het framing effect is het verschil in de verpakking van een product. Een opvallende, fraai vormgegeven verpakking zal een consument sneller aanzetten tot de aankoop van een product dan een simpele, saaie verpakking. Daar waar er geen verschil hoeft te zitten in de kwaliteit van het product. 

Framing effect tips

Ook als ondernemer kun je inspelen op het framing effect. Zorg er bijvoorbeeld voor dat een product of dienst altijd binnen een aantrekkelijk frame wordt aangeboden. Een aantrekkelijk frame dient er niet alleen stijlvol vormgegeven uit te zien. Ook is het belangrijk dat het frame past bij de doelgroep waaraan je een product of dienst aanbiedt. Het kan interessant zijn om verschillende frames uit te proberen, om op basis daarvan te bepalen welk frame de beste resultaten oplevert. 

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *