Alles Wat Je Moet Weten Over de Google Possum Update

by Bart van der Meer september 26, 2018

Alles Wat Je Moet Weten Over de Google Possum Update

Google heeft weer een nieuw dier in de Google update dierentuin!
De Google Possum oftewel buidelrat.

Zie je in de lokale zoekresultaten in de laatste week van september 2016 veel wijzigen?
Dan is dit waarschijnlijk waarom!

Sowieso is september een zeer drukke maand voor Google op het gebied van updates.
Kijk maar eens naar de fluctuaties in de Google resultaten.

Bijvoorbeeld die van Algoroo:

algoroo-zoekwoordposities-fluctuaties

 

Of Serpmetrics:

serpmetrics-zoekwoordposities-fluctuaties

 

Of Mozcast:

mozcast-positie-fluctuaties

Zoals bijna altijd heeft Google geen officiële update aangekondigd en geen uitlatingen over gedaan.
Op basis van al het bewijs wat verzameld is, heeft deze update zijn eigen naam gekregen.

Deze update heeft zijn eigen naam, omdat de update voor het grootste deel het lokale 3-pack resultaat heeft geraakt.
Vanuit het niets lijken veel lokale Google zoekresultaten te zijn verdwenen.

Dat is niet zo, ze zijn gefilterd. Ze zijn aan het slapen.
Dit effect, het doen alsof iets dood is terwijl het slaapt, zorgt ervoor dat marketeers het ‘Possum’ noemen.
Als je niet exact weet wat lokale resultaten zijn, hieronder een voorbeeld van de lokale 3-pack resultaten:

voorbeeld-3-pack-google

 

Verschil met de bekendere lokale Google Pigeon update is dat het zich vooral richt op de de lokale 3-pack resultaten. Daar waar Pigeon ook veel organische resultaten treft.

Wat is de Google Possum Update?

De Google Possum update is groot. Iedereen die te maken heeft met lokale zoekresultaten heeft deze update gevoeld. Positief of negatief.
Er zijn 5 grote veranderingen die de Google Possum update met zich meebrengt:

  • Google hecht meer waarde aan het servicegebied dan de fysieke locatie van een bedrijf.
  • Filteren van 3-pack resultaten met dezelfde eigenaar of hetzelfde adres.
  • Locatie van de gebruiker speelt een grotere rol.
  • Exact gebruikte zoekwoorden wegen zwaarder.
  • Lokale resultaten scheiden zich verder af van de normale organische resultaten.

Er zit geen penalty vast aan de Google Possum update zoals met Panda of Penguin, maar een kwaliteitsupdate. Het is een filter om de beste en meest diverse resultaten naar boven te krijgen, net als Google probeert in de normale organische resultaten.

1. Google Hecht Meer Waarde aan het Servicegebied dan de Fysieke Locatie van een Bedrijf

Er is al jaren iets raars in de optimalisatie van lokale SEO.
Namelijk dat de fysieke locatie van een bedrijf een grotere rol speelt dan het servicegebied van het bedrijf.

Wat nogal vreemd is voor bedrijven die geen klanten op locatie ontvangen.
Bijvoorbeeld vrijwel elk bedrijf in de bouw: schilders, stukadoors, loodgieters, elektriciens en talloze andere.

Daarnaast is de exacte fysieke locatie van bedrijven die wel klanten ontvangen op locatie niet altijd even belangrijk.

Maakt het echt uit of een advocaat 200 meter verderop zit of niet? Waarschijnlijk niet.
Misschien voor een parkeergarage of een ijssalon, maar in de meeste gevallen is het minder belangrijk dan andere factoren en minder belangrijk dan de weging tot nu toe altijd is.

Dat lijkt nu te zijn veranderd.
Met name bedrijven die op de rand van een dorp, stad of servicegebied zitten kunnen een toename van lokale posities en daarmee zoekverkeer hebben ervaren.

2. Filteren van 3-pack Resultaten met Dezelfde Eigenaar of Hetzelfde Adres

Het is al een tijd zo dat Google lokale resultaten filtert die naar dezelfde website verwijzen of hetzelfde telefoonnummer hebben.
Bijvoorbeeld meerdere vestigingen van 1 bedrijf die dichtbij elkaar liggen.

Dat is logisch, want wat heeft een bezoeker eraan om vrijwel hetzelfde resultaat meerdere keren te zien?
Of altijd precies hetzelfde resultaat, zoals de slotenmakers spam in lokale resultaten waarover de New York Times in februari over schreef: Fake Online Locksmiths.

Sinds de Google Possum update lijkt die filter flink te zijn aangescherpt.
Nu filtert Google ook sterk op bedrijven die op hetzelfde adres gevestigd zijn.

Daarmee probeert Google de resultaten diverser te maken.
Zelfs al heb je als eigenaar meerdere vestigingen vlakbij elkaar, met andere adresgegevens, andere website, andere kvk en ander telefoonnummer kan het zijn dat je maar 1 resultaat in het local 3-pack getoond krijgt.

Soms toont Google het ene resultaat en soms het andere afhankelijk van de zoekwoorden.
Dit is geen penalty van de website of de eigenaar, maar een filter wat Google toepast om zo relevant mogelijk data te tonen.

Wat je ziet, is dat bedrijven scoren op basis van hele specifieke informatie gekoppeld aan dat lokale Google My Business profiel of de website.
Bijvoorbeeld wat er wordt gezegd in de reviews of op de website zelf.

Hierdoor wordt bijvoorbeeld 1 vestiging van een tandarts getoond als iemand googled op ‘angsttandarts’ en een andere wanneer je Googlet op ‘kindertandarts’.
Op papier is dit een top update, die de kwaliteit van lokale resultaten verbeterd, maar in de praktijk gaat het niet altijd goed.

Het probleem is wel dat als er bijvoorbeeld een verzamelgebouw is, met meerdere bedrijven die hetzelfde doen, er maar 1 overblijft.
Of meerdere advocatenkantoren die in hetzelfde gebouw zitten.

Daarnaast worden soms, volledig arbitrair, bedrijven die op elkaar lijken, maar niet hetzelfde adres hebben eruit gefilterd. Bijvoorbeeld ‘Loodgietersbedrijf Jansen’ uit Den Haag en ‘Loodgietersbedrijf Harry Jansen’ uit Den Haag.

Het meest vreemde hieraan is dat Google tijdens de ene zoekopdracht kiest voor het ene bedrijf, en de volgende keer voor het andere. Met weinig aanknopingspunten waarom soms de ene en soms de andere in de lokale resultaten staat.

Waarschijnlijk is dit een fout die Google oplost, naarmate de update meer volwassen wordt.

3. Locatie van de Gebruiker Speelt een Grotere Rol

Hoe verder je fysiek van een locatie bevindt, hoe meer uitgezoomed de lokale map resultaten zijn.
Daardoor kunnen de resultaten nogal verschillen afhankelijk van je locatie.
Andersom hoe dichterbij je bij een locatie bevindt, hoe groter de kans is dat die lokale resultaten in de 3-pack verschijnen.

Hieronder 2 screenshots om dit voorbeeld te illustreren:

Het eerste voorbeeld is een niet-ingezoomde kaart met het zoekwoord ‘schilder utrecht’.

voorbeeld-schilder-utrecht-maps

Dit voorbeeld is wat je ziet wanneer je iets inzoomed. Je ziet aan de linkerkant dat de bedrijven en volgorde veranderd.
Vergelijkbaar met wanneer Google weet dat jij je ergens in Utrecht bevindt.

voorbeeld-schilder-utrecht-maps-ingezoomed

Dit is altijd al zo geweest, maar lijkt nu een grotere rol te spelen.

4. Exact Gebruikte Zoekwoorden Wegen Zwaarder

De exacte woorden die je gebruikt in je zoekopdracht veranderen het lokale 3-pack resultaat.
Waarom het zo is, is een raadsel. Het lijkt wel teruggaan in de tijd, maar dat is wel aan de hand op dit moment.

Soms verschillen de resultaten nogal veel op zoektermen die vrijwel hetzelfde betekenen.
Hieronder een aantal voorbeelden met de verschillende resultaten op vrijwel identieke zoekwoorden.

[voorbeeld]

 

 

 

 

 

 

5. Lokale Resultaten Scheiden Zich Verder Af van de Normale Organische Resultaten.

Het is al jaren zo dat de organisch score van een website een sterke invloed heeft op de lokale resultaten.
Als je bijvoorbeeld organisch op de 10e plek stond, was het zeer moeilijk om in de lokale 3-pack te scoren.
Meestal stond je dan ook rond de 10e plek.

Nu is dit veel makkelijker geworden.
Lokale verwijzingen en sterke aanwezigheid zijn belangrijker geworden dan je organische score.

Hieronder een voorbeeld waarbij is gegoogeld: op ‘Stukadoor Leiden’.

Het normale lokale 3-pack resultaat ziet er als volgt uit:

3-pack-stukadoor-leiden

De totale lijst met de eerste lokale resultaten zijn deze:

lokale-gmb-account-stukadoor-leiden

Dit, terwijl in de normale 10 organische resultaten er 7 lokaal zijn en deze volgorde hebben:

organische-resultaten-stukadoor-leiden

 

lokale-resultaten-afbeeldingen

Nu is het ons niet bekend wat de volgorde was voor de update, maar hoe het hierboven staat zal meer en meer gaan voorkomen.
Een scheiding van normale organisch en lokale resultaten.

1 van de redenen waarom dit misschien gebeurd is het ‘near me’ effect in de VS.
Near me betekent ‘vlakbij’ of ‘in de buurt’.
Daar zoeken mensen steeds vaker op [zoekwoord + near me]

Bekijk de Google trends van de afgelopen 5 jaar maar eens:

google-trends-near-me

Er zijn steeds meer websites die hier misbruik van maken.
Bijvoorbeeld door video’s, websites en bedrijven te beginnen en deze ‘near me’ te noemen:

  • Painter near me
  • Electrician near me
  • Plumber near me

Enzovoorts.

In Nederland is deze trend nog niet echt van de grond gekomen. Woord als ‘in de buurt’ of ‘vlakbij’ stijgen wel iets in zoekverkeer, maar niet zo dramatisch.
Door deze update worden dergelijke bedrijven ontkracht.
Tenminste, misschien. Er is nog geen hard bewijs voor.

Wat Verandert er Hierdoor Aan Jouw SEO Strategie

Er kan een hoop veranderen voor jou als SEO’ers, afhankelijk van je klanten en de manier waarop je SEO beoefent.
Doordat lokaal en organisch steeds verder van elkaar verwijderd worden is het belangrijk te weten welke factoren jouw positie beïnvloeden.

Ben Je Vooral Lokaal Gericht?

Als je vooral bezig bent met lokale vindbaarheid dan moet je, je meer op de lokale factoren gaan richten zoals citaten en lokale linkbuilding.
Een complete handleiding over lokale SEO op ons blog volgt nog.

Ben Je Vooral Organisch Gericht?

Als jouw hoofdfocus op normale organische zoekwoordposities ligt, dan kan je de lokale factoren wat meer loslaten.
Met name lokale citaten en lokale linken zullen waarschijnlijk minder een rol gaan spelen in de vindbaarheid.

 

Hoe heb jij de update ervaren? Heb je posities gewonnen of verloren? En hoe ga je nu verder?

Laat hieronder een reactie of vraag achter!

Social Shares

2 Comments

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Goed artikel! Veel van geleerd.
    Groet, Steven

    Beantwoorden
    • Hoi Steven,

      Graag gedaan. Als er vragen zijn hoor ik het!