Ultieme Google (SEO) Sandbox Gids

by Bart van der Meer september 26, 2018

Google sandbox (ookwel SEO sandbox genoemd) is een begrip dat onbekend is voor veel bedrijven, ondernemers, marketeers en zelfs SEO’ers. Tot het moment dat je er mee te maken krijgt.

Samengevat is de Google Sandbox een spambeveiliging van Google die ervoor zorgt dat je niet scoort in Google.

Hieronder kom je precies te weten:

    • Wat de Google sandbox is
    • Waarom het bestaat
    • Hoe je erin komt
    • Hoe je er vrijwel direct uitkomt

Als je een nieuwe website online zet, krijg je altijd met de Google sandbox te maken. Volgens 1 van de onderstaande 2 scenario’s.

Scenario 1: Direct in de Sandbox

Je registreert je domeinnaam, plaatst je nieuwe website erop en start met het plaatsen van content en het bouwen van linken.

Vervolgens gebeurt er niets.

Je website beweegt niet op zoekwoorden, linken lijken geen effect te hebben. En wat je ook probeert, het scoren op belangrijke zoekwoorden lukt niet.

Soms, heel soms, sta je 1 of 2 dagen opeens op plek 20 of 30. Denk je: “Ja, eindelijk! We gaan ervoor.”

Om enkele dagen later weer volledig te verdwijnen uit Google.

Wat je ook probeert het lukt maar niet om te scoren.

Scenario 2: Na Enkele Maanden in de Sandbox

Voor dit scenario onderneem je dezelfde stappen:

Je registreert je domeinnaam, plaatst je nieuwe website erop en start met het plaatsen van content en linkbuilding.

Het gaat goed, heel goed zelfs!

Na 2 maanden sta je met een aantal belangrijke zoekwoorden in de top 10 en zelfs al met 1 zoekwoord in de top 5 van Google. Website verkeer komt langzaamaan binnen via Google en je bent druk met het ontwikkelen van content, creëren van linken en het op orde houden van de techniek van de website.

Dan gebeurt het. Van de één op de andere dag verdwijnen alle posities uit Google, alsof er een vloek is uitgesproken.

Je controleert je Google Webmaster Tools, maar je hebt geen bericht van een penalty binnen.

Je wacht één week… 2 weken… 3 weken, maar niets verandert. Wat je ook probeert. Wat je ook doet. Je zoekwoorden blijven niet vindbaar in Google.

In beide gevallen: Je zit in de Google sandbox.

Wat is de Google Sandbox?

De Google sandbox is een spambescherming opgezet door Google voor nieuwe websites. Het wordt ook wel de ‘Google wachttijd’ genoemd.

De Google sandbox komt neer op het volgende:

Wanneer je een nieuwe domeinnaam registreert en daarop een website of webshop plaatst, let Google de komende 1 tot wel 180 dagen extra op wat je aan het doen bent op die domeinnaam. Google plaatst een zogenoemde ‘demper’ op al je activiteiten.

Alles wat je doet is veel minder effectief dan normaal. Content die je plaatst, scoort niet in Google en het bouwen van linken heeft nauwelijks effect.

De Google sandbox is nooit officieel bevestigd door Google. Google is zelfs muisstil gebleven rondom het onderwerp. Toch zijn zelfs de meest braafste SEO bedrijven zoals MOZ het erover eens dat de Google sandbox bestaat.

Zie dit artikel: Google Sandbox Still Exists

De eerste theorie en testen van de Google sandbox stammen uit 2004. Net als nu, waren toen ook niet alle SEO’ers het eens over het bestaan ervan.

Het lijkt erop dat in 2014 er een grote update is geweest, waardoor meer websites er meer last van hebben. Snel en goed scoren in Google is een stuk moeilijker. Ook dit is nooit officieel bevestigd.

Als je in de sandbox zit kan dat nogal frustrerend zijn, omdat ondanks als je inspanningen je website maar niet scoort. Of je website is extreem wispelturig en je krijgt geen grip op wat de status nu is.

Waarbij je de ene dag een gat in de lucht springt vanwege de snelle stijging en 2 dagen daarna baal je weer als de website verder dan plek 100 staat.

Waarom bestaat de SEO Sandbox?

Het doel van de Google sandbox is het voorkomen dat je een volgespamde website kan laten scoren op competitieve en lucratieve zoekwoorden.

Een voorbeeld hiervan is een ‘churn & burn’ type website.

Een ‘churn & burn’ type website, is een website waarvan de eigenaar weet dat de website een penalty gaat krijgen. Dit weet hij door de linkbuilding praktijken die worden gebruikt om de website te laten scoren op de zoekwoorden.

Wetende dat de website maar beperkt houdbaar is, ‘spamt’ hij of zij de website zo snel mogelijk omhoog op bepaalde zoekwoorden. Op deze manier verdiend de eigenaar geld, zolang de website bovenaan in Google staat.

Na bijvoorbeeld 3 maanden ontvangt de website een penalty en begint het proces opnieuw.

De website-eigenaar weet dit en is voorbereid op de penalty. Hij of zij heeft meerdere nieuwe websites klaar staan. Die staan online en zijn gevuld met content. Klaar om deze ook vol te spammen op exact dezelfde zoekwoorden.

Wanneer de website die scoort op een zoekwoord een penalty krijgt, gaat de eigenaar direct aan de slag met een nieuwe website. Sterker nog, vaak is die al bezig met een nieuwe website.

Zo ontstaat er een situatie waarin vrijwel altijd één van de spam websites van de eigenaar bovenaan staat op bepaalde zoekwoorden.

Daardoor verdient de eigenaar min of meer continu geld aan een bepaalde groep zoekwoorden.

Er staat namelijk altijd wel 1 van zijn websites bovenaan in Google.

Zoekwoord thema’s waar dit veel voorkomt zijn bijvoorbeeld:

  • Casino (online gokken: blackjack, poker, etc.)
  • Flitskredieten
  • Pillen (afslankpillen, viagra)
  • Afvallen en schoonheidsproducten (anti-acne crème)
  • Fitness (met name proteïne)

Hoe Kom Je in de Sandbox Terecht?

Elk nieuw geregistreerd domein komt automatisch in de sandbox terecht. SEO’ers verschillen van mening of het gaat om de datum wanneer een domein geregistreerd is of wanneer de website erop wordt gezet.

Ga van het laatste uit, omdat sommige domeinen jaren geregistreerd zijn, zonder dat er een website op staat.

Dit betekent dat zodra de website geïnstalleerd is, je de komende 1 tot 180 dagen onder extra toezicht staat.

Tijdens deze dagen gaat Google ‘monitoren’ wat je doet en of dit door de beugel kan.

Hoe Weet Je Of Je in de Sandbox Zit?

Er zijn een aantal manieren om te checken of je in de sandbox van Google zit met je website.

De 3 meest duidelijke zijn:

  • Je website scoort niet op zoekwoorden, zelfs niet op termen waarop een lage concurrentie is. Het scoren lukt niet, terwijl alle pagina’s wel zijn geïndexeerd in Google.
  • De zoekwoordposities die je bijhoudt fluctueren nogal. Ze stuiteren van 20, naar >100, naar 53 en weer terug.
  • Als je de exacte SEO-titel van je pagina intypt, komt de pagina niet naar voren in Google.

Je kan controleren of al je website pagina’s geïndexeerd zijn door “site:klikproces.nl” of “site:www.klikproces.nl” in Google te typen.

Er bestaan ook een aantal tools om te kijken of je in de sandbox zit zoals:

http://pixelgroove.com/serp/sandbox_checker/

http://www.betterhostreview.com/check-google-sandbox-effect-on-your-website.html

Hoe Blijf Je in de Sandbox?

Eigenlijk blijven alleen echte spammers in de sandbox. Spammers die tientallen, honderden of duizenden lage kwaliteit linken per dag plaatsen naar hun website. Meestal in combinatie met gedupliceerde content.

Wat ook kan is dat spammers minder linken per dag plaatsen, maar dan vanuit echte spambronnen, zoals spam pbn’s, gehackte websites of blog reacties.

Daarnaast kan een gespamde website vanuit de sandbox meteen een penalty krijgen. In feite gaat iedereen die normaal omgaat met zijn website uit de sandbox.

Hoe Kom Je Zo Snel Mogelijk uit de Google Sandbox?

Er zijn 4 technieken waardoor je snel uit de sandbox komt. 4 strategieën voor hetzelfde resultaat.

4 Strategieën Samengevat

seo-sandbox-tactieken

1. Oud Domein

De Google sandbox heeft alleen betrekking op nieuw geregistreerde domeinen. Wanneer je een oud verlopen domein koopt en je website op dit domein plaatst, omzeil je de gehele Google sandbox.

Het nadeel is uiteraard dat je zeer beperkt bent in de keuze van je domeinnaam.

Lees hier alles over het kopen en gebruiken van verlopen domeinen.

2. Niet Of Nauwelijks Linkbuilden Gedurende 6 Maanden

Door simpelweg 6 maanden niet of nauwelijks te linkbuilden, weet je zeker dat je het effect van de sandbox niet voelt.

Dit betekent wel dat je een half jaar vertraging oploopt om te scoren op meer competitieve zoekwoorden. Het scoren op competitieve zoekwoorden is vrijwel onmogelijk zonder linkbuilding.

Als je nu al weet dat je over 6 maanden (of later) iets met een nieuwe website gaat doen, is het een goed idee om de website alvast online te zetten. Voeg af en toe wat content toe en klaar.

Tegen de tijd dat je echt van start gaat is je website de sandbox fase al voorbij.

3. Linkprofiel van Concurrenten Spiegelen

Eén van de meest effectieve technieken om uit de sandbox te komen en meteen te scoren op zoekwoorden is het spiegelen van jouw concurrenten.

Voor deze techniek heb je een backlinkchecker als Ahrefs nodig.

Wat je doet is het volgende:

Selecteer de grootste zoekwoorden uit jouw niche (max 3). Google op deze zoekwoorden en sla de URL van de top 10 organische resultaten op per zoekwoord.

Bijvoorbeeld:

Als je Googlet op ‘kinderwagen kopen’ dan zijn dit de top 10 URL’s

  • http://www.prenatal.nl/shop/catalog/kinderwagen-%26-buggy.htm?id=cat30078&navAction=jump&N=103021&URLRWRedirect=yes
  • https://www.beslist.nl/products/baby_peuter/baby_peuter_563173/
  • http://www.babypark.nl/kinderwagen.html
  • https://www.bol.com/nl/l/baby/onderweg-kinderwagens/N/11274/index.html
  • https://www.babyplanet.nl/kinderwagens.html
  • http://www.mamaloesbabysjop.nl/onderweg/kinderwagens.html
  • https://www.consumentenbond.nl/kinderwagen/koopadvies
  • http://www.vanastenbabysuperstore.nl/combi-kinderwagens.html
  • http://www.marktplaats.nl/z/kinderen-en-baby-s/kinderwagens-en-combinaties.html?categoryId=603
  • http://www.kinderwagenwereld.nl/

Eerst filter je de hele grote en bekende websites eruit:

  • Prenatal
  • Beslist
  • Babypark
  • Bol
  • Consumentenbond
  • Marktplaats

De reden dat je de grote websites eruit filtert is, omdat deze website zoveel linken ontvangen dat ze voor de analyse niet helpen.

Je wilt alleen weten waarom websites scoren op de term ‘kinderwagen kopen’. Een website als markplaats.nl ontvangt voor duizenden producten linken. Bol.com hetzelfde verhaal. Aan al die andere linken heb je niets voor deze analyse.

Een website met meer dan 1000 verwijzende domeinen (referring domains) is te groot om mee te nemen voor deze analyse. Hoe je de verwijzende domeinen vindt, staat hieronder beschreven, maar voor een website als bol.com of marktplaats.nl weet je dat al van tevoren.

De websites die dan overblijven zijn:

  • Babyplanet.nl
  • Mamaloesbabysjop.nl
  • Vanastenbabysuperstore.nl
  • Kinderwagenwereld.nl

Vervolgens kort je de URL in, zodat je alleen de basis overhoudt.

De URL http://www.vanastenbabysuperstore.nl/combi-kinderwagens.html wordt dan vanastenbabysuperstore.nl

1-concurrent-linkprofiel-spiegelen-ingekorte-urls

Maak 2 nieuwe Excel-tabbladen aan. Benoem 2 tabbladen in het Excel-bestand als volgt ‘Bronnen’ en  ‘Ankerteksten’

De overgebleven URL’s halen je nu door jouw backlinkchecker heen. In dit voorbeeld Ahrefs. Vul de URL in en klik op ‘explore’

2-ahrefs-explore

Klik op ‘referring domains’ onder ‘backlink profile’ links bovenin en vervolgens op ‘export’.

3-ahrefs-referring-domains

Dit zorgt ervoor dat je een Excel-document download. In dit document staan alle websites die 1 of meerdere verwijzingen hebben naar de website die je net hebt gecheckt.

Het Excel-document ziet er zo uit:

4-ahrefs-referring-domains-excel

Kopieer alle ‘referring domains’ en plak deze in het Excel-document in het tabblad ‘bronnen’ met daarboven de URL van de website.

5-excel-referring-domains

Ga daarna terug naar Ahrefs en klik op ‘anchors’ vlak onder de ‘reffering domains’ en exporteer alle ankerteksten.

6-ahrefs-anchors

Kopieer alle ‘ankerteksten’.

7-ahrefs-anchors-excel

Plak deze in het Excel-document onder het tabblad ‘ankerteksten’.

8-ahrefs-anchors-excel-per-url

Herhaal dit voor alle gevonden URL’s.

Je hebt nu een Excel sheet met alle informatie die je nodig hebt. Je gaat deze sheet veranderen tot iets waar je mee gaat werken.

 

Ga naar het tweede tabblad genaamd ‘Bronnen’.

Zorg ervoor dat je naast elke lijst met verwijzende domeinen 2 lege kolommen hebt.

Vervolgens plaats je naast elke website één van de volgende labels:

  • Directory
  • Bedrijfsprofiel
  • Lokaal profiel
  • Forum
  • Persberichten
  • Artikelmarketing
  • Artikel
  • Linkpartner
  • Social media
  • Online marktplaats
  • Vraag en Antwoord

Doe dit voor alle verwijzende domeinen individueel voor elke gevonden URL.

9-labels-per-referring-domain

Open een nieuw tabblad en tel je per concurrent op hoe vaak je een label hebt toegekend aan een verwijzende website.

10-labels-totaal-concurrenten

Je ziet van elke individuele concurrent welk soort linken die website ontvangt. Aan de hand van dit overzicht zie je een patroon. Bijvoorbeeld dat er veel lokale profielen zijn of veel gebruik wordt gemaakt van directory’s.

Neem het gemiddelde van alle websites en je hebt het profiel wat jij moet gaan spiegelen op het gebied van linkbronnen.

11-labels-totaal-concurrenten

Hier zie je het resultaat vergroot:

12-labels-totaal-concurrenten

Dat was de eerste grote stap. Nu op naar de volgende.

Ga naar het tabblad ‘ankerteksten’. Hiervoor gaan je ongeveer hetzelfde doen met andere labels.

Voeg 1 van de onderstaande labels toe aan elke ankertekst:

      • Branded
      • URL
      • EM
      • PM
      • Synoniem
      • Gerelateerd
      • Willekeurig
      • Afbeelding
      • Titel

13-ankerteksten-labels

Tel vervolgens alle labels op per concurrent, net zoals bij het linkbronnen gedeelte.

14-ankerteksten-gemiddeld-per-concurrent

Neem het gemiddelde van alle gevonden concurrenten

15-ankerteksten-gemiddeld-totaal

Het moeilijkste gedeelte zit er op!

 

Je weet waar jouw concurrenten hun linken vandaan halen en welke ankerteksten ze gebruiken.

Dit zijn nu de 2 stukken die jij moet gaan spiegelen met jouw website

De linkbronnen en ankerteksten

15-ankerteksten-gemiddeld-totaal

12-labels-totaal-concurrenten

Haal even koffie of een broodje. Het zware werk zit erop!

De komende 6 maanden staan nu in het teken om dit profiel te gaan spiegelen.

De Kracht van Spiegeling

Wat je nu de komende 6 maanden wilt doen is je linkprofiel vergroten terwijl je deze zo dicht mogelijk houdt bij je de gemiddelde die je zelf hebt samengesteld. Als doel stel je om na 6 maanden het linkprofiel voor 95% te hebben gespiegeld.

Na de eerste 6 maanden kan je jouw linkprofiel gaan uitbreiden om deze beter te maken dan die van concurrenten.

Deze techniek werkt, omdat Google de top 10 website al gevalideerd heeft.

De top 10 websites staan al in de top 10. Google heeft al ‘bekend’ dat dit is wat hij graag wil zien om in de top 10 te komen.

Als Google dat graag wil zien, dan geef je dat aan Google! (Los van de Google sandbox is dit sowieso een slimme strategie om snel te stijgen in Google.)

Wanneer je deze strategie volgt, kan je de komende 6 maanden best wel aardig snel linkbuilden, zonder vrees voor de sandbox.

Streef er bijvoorbeeld naar om in 6 maanden een profiel te hebben wat min of meer gelijk is aan de concurrenten. Dan kan je er de 6 maanden daarna gebruiken om een beter profiel te ontwikkelen en daarmee de concurrenten te verslaan in Google.

Of dit lukt hangt af van je kennis, kunde, tijd en geld.

Mocht je dit wel heel veel werk lijken of heb je niet de juiste tools dan is er ook nog een algemene aanpak.

De algemene aanpak werkt vrijwel altijd, maar het linkbuilden is veel minder effectief om ook echt in Google te scoren.

4. Algemene Sandbox Aanpak

Heb je geen geld, tijd of mogelijkheden om een uitgebreid concurrentieprofiel op te stellen en wil je eigenlijk ook geen 6 maanden wachten?

Dan staat hieronder een algemeen stappenplan wat ervoor zorgt dat je geen last krijgt van de sandbox.

Je kan hiermee echter niet zo snel en goed linken bouwen als wanneer je dit doet via de concurrentie spiegel methode.

 

sandboxaanpak-01

Week 1: Wees sociaal

De eerste stap is het meest natuurlijk voor normale websites die niet specifiek met SEO bezig zijn.

Het opzetten van de social media kanalen.

      • Facebook
      • Twitter
      • Instagram
      • Pinterest
      • Google+
      • LinkedIn

Naast het opzetten van de kanalen link je vanuit de website naar de sociale profielen en andersom.

In feite zoals elke nieuwe website dat doet.

Zorg er wel voor dat je jouw social media profielen goed aankleedt met foto’s, berichtjes, enzovoorts. Zorg er daarnaast voor dat je profielen wat volgers, likes en shares krijgen.

Dit hoeven er niet veel te zijn, maar 0 is ook zo weinig.

Uiteraard kan je sociale volgers, shares, likes, followers, pins en alle ander vormen kopen wanneer je geen (priori) tijd hebt om alle sociale accounts om te zetten en actief te maken.

Week 2: Persberichten

Plaats een aantal persberichten met branded of URL ankerteksten in het bericht.

Bijvoorbeeld het sturen van een bericht naar lokale kranten en media websites om te melden dat er een nieuwe website gelanceerd is.

Daarnaast zijn er vele persberichten websites die voor jou het bericht verspreiden of waar je het gratis kan plaatsen.

Zolang de URL’s in de persberichten voornamelijk no-follow links zijn en branded of URL ankterteksten zijn, kan je veel persberichten verspreiden. Het plaatsen van 50 of 100 persberichten is geen gek getal.

Zeker, omdat er veel nieuwswebsites zijn die berichten van andere websites kopiëren.

Week 3 + 4 + 5 + 6: Artikelen, Directories, Profielen & Social

De komende 4 weken besteed je aan het sporadisch plaatsen van artikellinken en directory linken . Ook het toevoegen van jouw bedrijf op websites die bedrijfsprofielen toestaan, helpt met het verkorten van de sandbox.

Denk hierbij aan maximaal 5 linken per week in totaal.

Probeer daarnaast zoveel mogelijk linken en shares van social media platformen te ontvangen.

Dat kan door

      • Te adverteren op de door jou gebruikte platformen
      • Je profiel op een natuurlijke manier op te bouwen
      • Social signalen te kopen

Streef naar 100 nieuwe linken vanuit social media platformen of shares per week.

Toevoegingen

Alle 4 technieken die hierboven staan beschreven, kunnen nog sterker worden gemaakt. Hieronder staan 3 manieren beschreven om dat te bereiken.

Toevoeging 1: Autoritaire Linken

Als je een betrouwbare en autoritaire link kan regelen, moet je dat altijd doen. Dat kan 1 link zijn of 20. Hoeveel het er zijn maakt niet uit. Als je een dergelijke link kan regelen moet je dat doen.

Als dit te lang duurt of lastig is kan je altijd linken kopen of huren.

Toevoeging 2: WHO IS Data

Google kan aan de hand van je WHO IS data zien wie de eigenaar is van een domeinnaam en voor hoelang deze geregistreerd is als je dit openbaar laat.

Standaard is deze data van elke website openbaar.

Het openbaar laten van je WHO IS data en het registreren van je domeinnaam voor een langere periode, bijvoorbeeld 5 of 10 jaar, kan helpen.

Toevoeging 3: Hoe ‘Echt’ Is Jouw Website?

Wat tenslotte nog kan helpen is het aantonen dat jouw website ‘echt’ is. Dat je geen korte termijn spammer bent.

Plaats de volgende pagina’s op jouw website om dit duidelijker te maken:

      • Privacy
      • Contact
      • Disclaimer
      • Algemene voorwaarden
      • Over ons
      • Registreren van jouw bedrijf via Google+ Business

Hoe Weet Je of Je Uit de Sandbox bent?

Zijn je zoekwoordposities enkele weken stabiel en heb je 1 of meer zoekwoordposities in de top 10 waar een zoekvolume van 300+ per maand op zit? Dan ben je waarschijnlijk uit de sandbox.

Resultaten Na Verlaten Sandbox

Hieronder is te zien dat in de maand april, na 4 a 5 maanden, de website uit de sandbox komt en het verkeer sterk aantrekt.

screenshot-analytics-verlaten-sandbox

Hieronder kan je de zoekwoordpositie van 1 zoekwoord zien.

Het gaat om een zeer competitief zoekwoord (ongeveer 2000 zoekopdrachten per maand).

 

screenshot-google-sandbox-positie

Binnen 3 maanden stond de term op nummer 3 in Google.

Dat kan alleen als je de sandbox (vrijwel) direct verlaat.

Veelgestelde Vragen Over Google Sandbox

Kan ik niet gewoon Google Analytics, AdWords, AdSense, Google Plus of Google Business verifiëren en/of installeren om de Google sandbox tegen te gaan?

Dan weet Google toch dat de website geen spam website is?

Een begrijpelijke gedachte, maar helaas. Er is nog nooit enig bewijs getoond dat het toevoegen van een Google product aan de website de Sandbox verkort of zelfs helemaal weglaat.

Niet als direct effect in elk geval. Indirect kan website verkeer via Adwords wel helpen met het aantonen dat jouw website een ‘echte’ website is. Bijvoorbeeld doordat website bezoekers jouw website veel sharen en liken op social media platformen.

Wat is het verschil tussen de Google sandbox en een Google penalty?

De Google sandbox wordt vaak verward met een Google penalty. Het grote verschil is:

    • Je kan geen herziening aanvragen voor de Google Sandbox. je moet simpelweg wachten. Bij een Google penalty kan dat wel.
    • De Google Sandbox is eindig en een Google penalty niet
    • Iedereen komt in de Google Sandbox terecht (tenzij je een oud domein gebruikt). Dat is geen keuze. Niet elke website ontvangt een Google penalty

Ik hoor graag of jij problemen hebt met de Google sandbox en hoe je eruit bent gekomen!

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *