Growth Hacking Voor Start-Ups Via SEO

by Bart van der Meer oktober 18, 2018
Growth Hacking

[vc_row][vc_column][vc_column_text dp_text_size=”size-2″]Ontdek hoe je growth hacking toepast als start-up via SEO. Maak van je website je groeimachine.

Transcriptie: Growth hacking voor startups via SEO

Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je alles uitleggen over growth hacking voor startups via SEO. En SEO staat voor search engine optimization oftewel het scoren in de gratis resultaten van Google. En voor de duidelijkheid heb ik hier een afbeelding, wat in het rood staat dat zijn de betaalde resultaten, wat in het groen staat dat zijn de onbetaalde resultaten. En wat dat betekent is wanneer iemand iets intikt in Google, op jouw resultaat klikt en naar je website gaat, hoef je daar niets voor te betalen. Dus als u dat heel veel kan doen en daardoor heel veel bezoekers aan kan trekken kan je voorstellen dat je misschien ook hard gaat groeien.

Waarom kan je dan growth hacken door in die resultaten van Google te staan? Elke dag en elke maand zijn heel veel mensen op zoek naar een oplossing die jij als startup aanbiedt. Maar voordat ik je even laten zien hoe het precies werkt wil ik je even een paar voorbeelden laten zien van onze klanten zodat je kan zien wat de mogelijkheden zijn en dit zijn websites die we dus echt vanaf nul zijn begonnen en hebben laten groeien.

Dus hier zie je bijvoorbeeld de groei, een website die vijf jaar geleden helemaal geen bezoekers had, trekt nu zo’n 12.000 bezoekers per maand en als je bedenkt dat tussen de 6 en de 8 procent van deze bezoekers converteert tot lead dan is dat niet verkeerd. Daar hoeven ze verder ook niks meer voor te doen en als ze hun samenwerking met ons zouden stoppen blijven al die resultaten gewoon staan. Het is dus echt een investering geweest in het bedrijf.

In dit filmpje gaan we even doen alsof wij een boekhoudsoftware systeem hebben ontwikkeld als startup zijnde. Elke dag zijn er mensen op zoek naar termen die met boekhoudsoftware te maken hebben of termen die aangeven dat ze eigenlijk goede boekhoudsoftware zoeken. Denk bijvoorbeeld gewoon zo simpel als ‘boekhoudsoftware’ maar denk ook aan ‘handig systeem voor facturen’ of ‘automatisch facturen verzenden’. Op het moment dat jij een hele grote aanwezigheid op Google kan hebben zodat er elke dag mensen iets intikken in Google, op jouw website komen, zien dat jij de oplossing biedt voor hun probleem en vervolgens jouw product kopen of een offerte aanvragen, dan kan je daarmee heel hard groeien met name omdat het relatief passief is en met elke nieuwe pagina die je toevoegt in Google en elk nieuw zoekresultaat wat je verovert, krijg je meer en meer mensen naar je site en die gaan als ’t goed is als een machine jouw product kopen of offertes aanvragen. Dus op die manier groei je eigenlijk elke maand een stuk sneller.

Dus hoe sneller jij veel resultaten hoog in Google kan krijgen, hoe sneller je bedrijf groeit en in feite kan dat de complete vervanging zijn voor een verkoop of een account manager, niet altijd, dat hangt een beetje van je branche en van je product af maar het kan wel.

Als je een webshop hebt dan is het natuurlijk helemaal zo, dus in een notendop: kom je bovenaan te staan in Google door een paar dingen te doen. Allereerst moet je goed bepalen; als ik een pagina maak op een website, over welk onderwerp gaat die pagina en je moet het liefst een onderwerp hebben waarvan je weet dat mensen er op zoeken.

De tweede stap is dat je vervolgens een pagina gaat maken gericht op die zoekwoorden die zo goed mogelijk de behoefte van de bezoeker vervult. En dat is niet even makkelijk. Want wanneer iemand op iets heel algemeen zoekt zoals ‘boekhoudsoftware’ kan die daar van alles mee bedoelen, namelijk, ik zoek boekhoudsoftware en dat wil ik nu kopen, ik ben benieuwd wat boekhoudsoftware inhoudt, ik wil weten of het wel geschikt is voor mijn bedrijf, wat kan je echt allemaal met boekhoudsoftware, hoe verhoudt de ene software zich tot de andere?

Het is een hele brede vraag. Als iemand een hele specifieke vraag stelt, bijvoorbeeld: Is er een boekhoudsysteem waarmee je facturen kan verzenden, die automatisch ook integreert met mijn bank om bij te houden of ze al betaald zijn of niet en of het bedrag ook volledig betaald is of niet?

Dat is een hele specifieke vraag. En daar kan je dus ook een heel specifiek antwoord op geven, die behoefte is dus makkelijker om te vervullen, maar dat is stap 2, stap 1 is de zoekwoorden bepalen, stap 2 is een pagina maken die de behoefte van de bezoeker zo goed mogelijk vervult.

Maar je kan je voorstellen dat er heel veel pagina’s zijn die de behoefte van de bezoeker best wel goed vervullen. Dan is er eigenlijk nog maar één ding over dat Google gebruikt om te bepalen welk resultaat bovenaan komt te staan. En dat is dat ze gaan kijken hoe vaak wordt er verwezen naar de website in zijn algemeenheid en naar deze specifieke pagina als aanbeveling van andere websites. En dat is net als in het echte leven, als je een aanbeveling krijgt van iemand is dat, per definitie, eigenlijk wel positief. Maar of je moeder of vader jouw bedrijf aanbeveelt of dat de minister-president van ons land jouw bedrijf aanbeveelt, dat zal waarschijnlijk wel een verschil in impact zijn op jouw bedrijf.

Nou dat is online niet anders, dus hoe meer websites jou eigenlijk aanbevelen en hoe beter die websites zijn, hé de slagerij op de hoek in vergelijking met een AD.nl bijvoorbeeld, hoe hoger jij in Google gaat scoren. Als website in zijn geheel en als pagina specifiek wanneer een website naar een specifieke pagina verwijst. En een voorbeeld van zo’n verwijzing op een website kan je hier zo zien, je ziet hier een artikel staan en in dat artikel zit een link en als je op die link klikt ga je door naar de andere website. Dat is wat Google ziet als een aanbeveling. Als je die componenten in orde hebt, de zoekwoorden heb je goed ontdekt, je hebt een hele goede pagina geschreven gericht op die zoekwoorden en je wordt veel aanbevolen op het web dan heb jij een website die goed gaat scoren en daarmee kan je eigenlijk relatief passief je hele bedrijf opbouwen.

Nou heb ik het nog niet gehad over de techniek van een website of shop en dat speelt wel een hele belangrijke rol maar het wordt al heel snel vrij droog voor de meeste mensen en daarnaast besteden heel veel mensen dat werk ook uit dus ik ga er maar een heel klein beetje aandacht aan besteden. Voor de meeste websites en heel veel websites worden op WordPress gebouwd is techniek sowieso niet zo’n groot probleem tenzij je hele gekke dingen gaat doen. Voor webshops is het vaak wel een wat groter probleem dus ik ga zo meteen uitleggen wat je in de basis goed moet doen om te kunnen scoren in Google.

OK techniek, ik ga het zo kort mogelijk houden. Als je een website hebt, bijvoorbeeld een WordPress-website, dat is het meest gebruikte platform, dan staat in principe al alles redelijk goed. Er zijn nog maar twee belangrijke dingen die je moet regelen. Eén, je moet de instelling pakken die ervoor zorgt dat de naam van jouw pagina, de url van je pagina, dat die er een beetje netjes uit komt te zien. Standaard maakt WordPress namelijk hele lange en onoverzichtelijke urls en dat moet je even kunnen wijzigen en hier kan je zien aan het stappenplan, we zijn ingelogd in WordPress, hoe je dat doet is vrij eenvoudig.

Het tweede wat je moet doen is je moet SEO plugin downloaden en er zijn eigenlijk twee die heel veel gebruikt worden, dat is de Yoast SEO plugin en de all-in-one SEO pack en je ziet ze hier allebei voorbij komen. Die kan je allebei downloaden, ze zijn allebei gratis. Die installeer je en dat stelt je in staat om twee dingen aan te passen die heel belangrijk zijn: je SEO titel en je meta description en je SEO titel en je meta description dat zijn die grote titel en die kleine beschrijving die je in Google ziet. De SEO titel is de bovenste titel en de meta description zijn de twee regels eronder. En die zijn zo belangrijk want als je ergens op Googelt is dat eigenlijk het enige wat je ziet

waarmee je besluit, ga ik hier klikken of niet? Dus die twee zijn heel belangrijk om goed in te vullen en met goed invullen bedoel ik dat ze aantrekkelijk zijn om op te klikken. En als je wil weten wat aantrekkelijke dingen zijn om in te vullen, dan stel ik voor dat als je een pagina gaat schrijven dat je even googelt op je onderwerp en kijkt voor concurrenten schrijven en vervolgens nadenkt hoe kan ik onderscheidend worden van al deze concurrenten? Een klein stukje marketing als het ware.

En dat is het, dat is alles wat je voor een website nog hoeft te doen. Dus de url even goed zetten, dat hoef je maar éénmalig te doen en dan even per pagina kort, eenmaal tevens een SEO plugin downloaden en die invullen per pagina en dan ben je klaar.

Voor een webshop is het wat ingewikkelder omdat een webshop gewoon veel groter is aan pagina’s. Je hebt al snel een paar honderd producten en dan heb je nog tientallen categoriepagina’s en is het met maten en met kleuren en allerlei eigenschappen dus ik wil er niet te diep op ingaan maar wat ik in elk geval wil zeggen is; zorg ervoor dat je je producten via logische categorieën indeelt, niet alleen voor de gebruikerservaring maar dus ook waar mensen op zoeken en ik ga zo meteen nog uitleggen hoe je daarachter kan komen en zorg ervoor dat je de content op de pagina’s volledig maakt, dus zowel de productomschrijvingen als omschrijvingen op categoriepagina’s, zorg ervoor dat die groot zijn, kopieer niet zomaar wat van de fabrikant en dat ze volledig zijn en dat ze echt een bezoeker helpen om te beslissen, moet ik dit kopen of niet?

Ik weet dat er voor een webshop nog veel meer te doen is maar dat wil ik even buiten deze video laten want anders duurt ‘ie nog twee uur langer.

Dus je website of webshop is in orde. En dan kan je gaan beginnen met het uitbouwen van je website of shop. En dat begint met na te denken over wat voor zoekwoorden zijn voor mij interessant om op te scoren. Ik weet natuurlijk niet wat voor budget jij als startup hebt voor de marketing dus ik ga er in dit geval even vanuit dat je 0 euro budget hebt.

Ga eens nadenken van alle manieren om jouw product te omschrijven, in ons geval is het denk ik alleen boekhoudsoftware. Daarna ga je nadenken en dit kan een hele grote lijst worden, welke problemen groot en klein lost ons product precies op? Dus in het geval van boekhoudsoftware kan dat zo specifiek zijn als, deze software is te integreren met een bepaald ERP pakket. Bijvoorbeeld een systeem wat door alle fietsenwinkels van Nederland wordt gebruikt en dit boekhoudsysteem kan daarmee integreren. Maar het kan ook zo breed zijn als onze boekhoudsoftware zorgt ervoor dat jouw facturen sneller betaald worden of we hebben iets waardoor je automatisch je btw-aangifte eruit krijgt, of we hebben iets waardoor het niet uitmaakt of je één persoon er in hebt staan of 100.000 klanten hebt of we hebben iets wat ervoor zorgt dat je heel makkelijk heel veel kleine bedragen bij kan houden of we hebben een systeem er in zitten dat als een klant een bepaald bedrag uitstaand heeft dat die je geen factuur meer kan sturen als beveiliging.

Zo zijn er ongelooflijk veel problemen te bedenken die jouw startup oplost en die moet je dus echt allemaal gaan uitschrijven en dat kunnen er echt tientallen of honderden zijn. Maar dat moet je echt doen, van groot naar klein. Want dat zijn namelijk allemaal potentiële zoekwoorden en je wil dat als iemand op dat probleem zoekt, dat die jou gaat vinden. Van de problemen gaan we dan verder naar de vakgebieden. Heeft jouw oplossing betrekking op bepaalde vakgebieden of bepaalde interesses? In geval van onze boekhoudsoftware kan je bijvoorbeeld denken aan boekhoudsoftware voor makelaars, voor accountants, voor belastingadviseurs, voor retailers of retailers kan je nog specifieker maken door te zeggen fashion bedrijven of schoenenwinkels. Dus in welke vakgebieden of op welke interesses van mensen specialiseer jij? En ook voor al die specialisaties wil je waarschijnlijk een pagina hebben. In het geval van onze boekhoudsoftware kan ik me heel goed voorstellen dat er elke dag mensen zoeken op: boekhoudsoftware voor zzp’ers, boekhoudsoftware voor een winkel, boekhoudsoftware met integratie met een kassa en POS systeem.

Er zijn allerlei dingen waar mensen op kunnen zoeken maar ze zoeken vaak op hun eigen vakgebied, op de eigen functietitel van het werk, op de eigen interesses die ze hebben, maak daar een complete lijst van want daar willen we zo meteen ook wat mee gaan doen. Denk goed na over de eventuele middelen die gebruikt worden en dat zie je wat meer bij de zakelijke dienstverlening. Stel dat jij bijvoorbeeld een loodgieter bent, dan kan ik me voorstellen dat er veel mensen Googelen op bepaalde pijpsoorten. Je hebt bijvoorbeeld flexibele pijpen, je hebt een afvoer voor je normale water, je hebt een afvoer voor je riolering en al zulke middelen om eigenlijk een bepaald doel te bereiken, namelijk water af te voeren. En op al zulk soort zoekwoorden wil je eigenlijk ook scoren want je wil namelijk helemaal niet dat mensen het zelf gaan doen, je wil graag dat jij dat voor ze gaat doen.

Dus als jouw bedrijf gebruik maakt van bepaalde middelen om het werk uit te voeren denk dan goed na, waar kunnen mensen allemaal op zoeken en ook die wil je opnemen in een lijst. Dan ga je verder naar welke oplossingen zijn er, want er zijn altijd meer dan één oplossing om iets te doen.

Al is het alleen maar dat als je een probleem hebt dan kan je niets doen of je kan jouw oplossing pakken, dus dat zijn al twee keuzes. Maar heel vaak zijn er heel veel soorten oplossingen bijvoorbeeld als ik vanaf hier naar Haarlem wil gaan, kan ik met de trein, met de fiets, met de auto, met het vliegtuig in theorie, met hovercraft, met een skelter, je kan er op allemaal manieren heen gaan, alleen het een heeft voordelen en nadelen en het andere ook.

Dus ga bij jou eens goed nadenken, wat voor soort dingen doen mijn potentiële klanten om het probleem op te lossen? En je zal één merken dat vaak mensen niks doen en een workaround vinden en wel leren leven met het probleem. Dus dat is een belangrijke, maar ook dat ze misschien oplossingen gebruiken die je nog niet kent of die je niet had verwacht. Los van het feit dat je een hele grote lijst met concurrenten gaat krijgen want mensen gebruiken natuurlijk ook veel concurrenten om problemen op te lossen. Dus ook die wil je allemaal opnemen in een lijst.

Dan ga je nog weer een stapje verder en ga je eens nadenken, wat voor soort vragen hoor ik nu continu, die worden ons gesteld of als ik op een verjaardag vindt dan is dat het eerste waar mensen aan denken als ik vertel over mijn startup. Welk soort vragen blijven maar terugkomen en ik zal je één vraag alvast vertellen; de vraag, wat kost het, hoe duur is het, welk prijskaartje hangt er aan? Dat is namelijk een vraag die overal bij gesteld wordt. Dus dat is het eerste waar je antwoord op kan gaan geven. Maar ga zo goed na welke vragen hoor ik en voor elke vraag willen we eigenlijk een antwoord hebben want als mensen die vraag aan jou stellen of aan je mailen of vertellen via de telefoon, dan garandeer ik je dat ze er ook op Googelen.

En een laatste tip die ik je wil geven is denk eens na over bepaalde bekendheden misschien binnen jouw branche. Dus als je als startup actief bent, dan zijn er bepaalde mensen die heel bekend zijn, auteurs of sprekers, of sporters of zijn er mensen of figuren of gebouwen die heel bekend zijn rondom jouw onderwerp? Want ook dat is iets waar je over kan gaan schrijven want mensen die interesse hebben in jouw product Googelen daar blijkbaar op.

Je hebt dan als het goed is een mega lijst met allerlei potentiële problemen, vragen, frustraties, bekende mensen etcetera. Dus dat gaan we nu gebruiken om de volgende stap te maken en daarmee leg je echt het fundament voor je groei. En dat is dat we gaan kijken, wordt hier daadwerkelijk op Gegoogeld. Nou er zijn 2 manieren hoe je daar mee om kan gaan. De allereerste is dat je zegt, ik ga eigenlijk helemaal niet specifiek checken of mensen erop Googelen. Ik weet vanuit de branche of ik weet vanuit mezelf dat mensen hier op zoeken, dus ik ga er gewoon over schrijven. En ik weet dat mensen een probleem hebben van het integreren van de boekhoudsoftware met de kassa van speelgoedwinkels, dus ik ga er nu een stuk over schrijven want ik weet gewoon dat mensen daarop zoeken en elke klant die eruit komt dat is een goede klant.

Dat kan je doen, helemaal goed. Maar misschien is het handig om gebruik te maken van de tool van Google om een beetje een idee te krijgen of er verkeer op zit of niet. En dat kan je doen met de Google zoekwoorden planner of de Google keyword planner. En die zit in Google Ads dus als je even Googelt op ‘Google Ads’ en dan inlogt of je moet even een account aanmaken, da’s verder gratis dus daar hoef je niks aan te doen en dan klik je hier en dan ga je naar tools en dan kan je daar klikken op de zoekwoorden planner. En dat werkt een beetje als volgt: je geeft daar een paar zoekwoorden in, in dit geval doen we er even eentje, ‘boekhoudsoftware’ en dan geeft Google je vervolgens een range met het zoekvolume per maand in Nederland op dat zoekopdracht. Dat zie je hier zo aan de linkerkant.

Maar wat Google ook doet, is dat die je bepaalde suggesties geeft dus je ziet hieronder een hele lijst verschijnen met woorden waarvan Google zich afvraagt, is dit ook niet interessant voor je? En dat kan je gebruiken om eigenlijk nog meer ideeën te verzamelen van waar mensen waarschijnlijk op Googelen. Let wel op dat deze niet betrouwbaar is. Eén Google laat zoekopdrachten weg en twee, het zoekvolume range is zo groot en dan zelfs nog steeds niet betrouwbaar dat je hier niet blindelings op af kan gaan. Dit is meer een richtlijn zodat je een idee krijgt, zoeken mensen hierop of niet?

Dus je wil nu die hele lijst daar gaan pakken en dat wil je allemaal hierin gaan voeren, één voor één of per groep vul je de woorden in om te zien zoeken mensen erop of niet? En ik raad je aan om bijvoorbeeld even in een spreadsheet dat te noteren en nogmaals het gaat niet om de exacte getallen maar dat je een beetje een idee hebt met hoeveel mensen zoeken hier op per maand?

Nou dan schiet het proces al aardig op. Nu heb je dus per zoekwoord heb je een zoekvolume maar dan moet je nog die zoekwoorden gaan groeperen. Want je gaat namelijk niet voor elk zoekwoord zo meteen een aparte pagina maken, je gaat per onderwerp een pagina maken. Dus stel dat we de zoekwoorden hebben gevonden, ‘boekhoudsoftware kosten’, ‘boekhoudsoftware prijzen’, ‘boekhoudsoftware prijslijst’, ‘wat kost boekhoudsoftware’. Kortom allemaal zoekopdrachten die eigenlijk dezelfde intentie hebben, namelijk ik wil weten wat de prijs is van boekhoudsoftware. Dan gaan we al die zoekwoorden gebruiken om één pagina te maken rondom het onderwerp boekhoudsoftware en de prijzen daarvan. En dan ga je dus nadenken, als iemand zoekt op boekhoudsoftware en de kosten daarvan, hoe kan ik dan zo goed mogelijk die intentie vervullen?

Nou dat kan ik doen door de prijzen te publiceren van ons systeem da’s stap 1, maar de kans is natuurlijk groot dat zo iemand, ja, ons misschien helemaal niet kent en dat hij ons waarschijnlijk wil vergelijken met andere boekhoudsoftware dus misschien moet ik wel concurrenten op gaan nemen en hun prijzen. Want als je goed in de markt staat dan zou je daar tegen moeten kunnen concurreren. Dus ga echt nadenken, hoe kan ik zo goed mogelijk en zo compleet mogelijk antwoord geven op de vraag van de bezoeker, in dit geval, wat kost nou boekhoudsoftware?

En sta niet raar te kijken als je er achter komt dat jouw pagina misschien wel 1000 woorden of misschien wel veel langer wordt of dat je een filmpje maakt van een half uur om het uit te leggen. Of dat je een prachtige infographic hebt of dat je er een podcast over maakt. Het kan ook zijn dat je besluit; ik wil een calculator maken, dat ze dingen kunnen berekenen of ze bijvoorbeeld een schema kunnen downloaden.

Sta er niet raar van te kijken als bepaalde simpele vragen toch best wel een complex of groot antwoord nodig hebben. En dat is het fundamentele antwoord op growth hacken via SEO. Als je op die complete lijst met onderwerpen die je hebt, de verschillende vragen en frustraties en klachten en oplossingen. Als je daar allemaal aparte pagina’s voor gaat maken en je geeft het meest complete antwoord, je geeft een uniek antwoord, je geeft een relevant antwoord en ze kunnen het snel vinden dan ga je klimmen in Google, dan kom je bovenaan te staan, dan ga je bezoekers krijgen daarop, die bezoekers gaan klanten worden of ze gaan dingen kopen in je webshop en dat is een manier om te groeien. En voor elke pagina die je toevoegt, groeit je bedrijf een klein beetje. En als je maar blijft toevoegen en blijft toevoegen, dan op een gegeven moment ga je keihard groeien en die groei is doorgaans exponentieel dus wees niet ontmoedigd als het misschien een paar maanden duurt voordat je je eerste resultaten binnen krijgt. Maar als die trein eenmaal begint te rijden dan gaat die vaak hard. Ik weet dat je dit ook nog kan combineren met e-mailmarketing, met social media, met remarketing maar dat laat ik even buiten deze video.

Dan wil ik je nog een bonus tip geven. Iets wat ervoor kan zorgen dat je groei nog veel sneller gaat en dat heeft te maken met het verkrijgen van die verwijzingen vanuit andere websites. Dus als je een pagina gemaakt hebt en het is echt een goede pagina die mensen oprecht helpt, Google dan op je onderwerp, op je zoekwoorden van die pagina en kijk of je websites kan benaderen die ook tevoorschijn komen op Google, dat je ze een mailtje kan sturen waarin je zegt; ik zie dat je over dit onderwerp schrijft. Wij hebben er echt een super goede pagina over gemaakt die mensen enorm helpt met het oplossen van hun problemen of het vinden van hun product. De link naar de pagina staat hier, laat maar weten wat je ervan vindt.

Dus je vraagt niet specifiek om een verwijzing maar je zegt gewoon, we hebben iets gemaakt wat echt super goed is, ik hoop dat je het tof vindt want je hebt er al eerder over geschreven. En als je dat maar genoeg doet dan krijg je vanzelf een aantal verwijzingen vanuit websites en eigenlijk helpt dat je weer om je groei nog verder te versnellen. Denk bijvoorbeeld aan forums of bloggen die je tegenkomt in de zoekresultaten. Stuur ze gewoon een mailtje en in het slechtste geval hoor je niks of zeggen ze, nou bedankt, maar ik kan er verder niets mee.

Dan heb ik nog een bonus tip wat je echt gegarandeerd heel snel gaat helpen. Namelijk, als je je groepen met zoekwoorden hebt gemaakt en je komt een groep tegen dat, als je op dat zoekwoord zoekt, dat je alleen maar forums of vraag en antwoord sites tegenkomt. Als dat het geval is, dan heb je de jackpot. Want de kans dat je zo’n website eruit kan scoren is heel erg groot als jij een goede pagina maakt, ook al is je website net gloednieuw. Ook al is die gisteren online gezet. Dus als je ergens op Googelt waarvan je weet dat het belangrijk voor je is, waarvan je weet dat er ten minste tien of twintig mensen per maand op zoeken en je komt alleen maar forums of vraag en antwoord sites tegen, begin dan met het maken van die pagina.

Want als je daar een goede pagina voor maakt, die compleet is, die duidelijk antwoord geeft, die misschien wel vijftien honderd woorden of meer is, dan garandeer ik je dat je daarmee bovenaan komt te staan zonder al te veel moeite. En dat gaat jouw groei alleen nog maar versnellen.

En dat is het eigenlijk. Kijk, een kleine disclaimer is wel dat ik het proces wel even simpel heb uitgelegd want ik wil geen video van twee uur maken maar dit is in de basis alles wat je moet doen. Zoekwoorden vinden, groeperen, antwoord geven op te vragen en zorgen dat andere mensen naar jouw website gaan verwijzen.

Heb je hier nog vragen over, loop je met je startup tegen problemen aan of weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Laat een reactie hieronder achter op de site of op YouTube, stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl, krijg je van mij persoonlijk antwoord.

En kijk zeker weer naar de volgende video met nog veel meer advies over SEO, conversie optimalisatie, YouTube of Voice.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *