Hoe Je het Halo Effect Gebruikt om Jouw Conversies te Verhogen

by Bart van der Meer augustus 29, 2018
Halo Effect

Je gaat in dit artikel leren hoe je het Halo Effect inzet om de conversies van jouw website of webshop te verhogen. Om het Halo Effect goed te begrijpen, lees je eerst een korte uitleg over wat het precies inhoudt. Vervolgens vind je enkele voorbeelden van hoe het Halo Effect toegepast wordt. Tot slot krijg je concrete tips om zelf aan de slag te gaan met het Halo Effect voor jouw website of webshop.

Wat is het Halo Effect?

De term Halo Effect is afgeleid van het Engelse woord halo, dat letterlijk ‘heiligenkrans’ betekent. Het Halo Effect houdt in dat je aannames doet over een persoon, plaats of ding op basis van de beperkt informatie die je al hebt. Wanneer je bijvoorbeeld een foto van een aantrekkelijke persoon ziet, zul je op basis van deze foto snel geneigd zijn ervan uit te gaan dat dit een goed persoon is. Terwijl dat oordeel niet op feiten berust. Het Halo Effect is dus eigenlijk een error in ons beoordelingsmechanisme, gebaseerd op onze voorkeuren, vooroordelen en percepties.

Wanneer het een negatieve eerste ervaring is wordt dit aangeduid met het Horn effect.

Halo Effect Voorbeelden

Het Halo Effect berust dus op een eerste positieve connotatie, die ervoor zorgt dat je bij een volgend oordeel snel geneigd bent positief te zijn. Een mooi voorbeeld is Apple, dat met iPods de wereld veroverde. Omdat de iPod goed beviel, gingen veel klanten er vanuit dat de andere producten ook goed zouden zijn. Zo kon Apple groeien.

Als een docent een leerling in de klas heeft die zich netjes gedraagt, zal de docent er bijvoorbeeld sneller vanuit gaan dat deze leerling ook hoge cijfers zal halen en erg intelligent is. De docent heeft dus al een oordeel, voordat hij op basis van feitelijke informatie kan oordelen over de intelligentie van de leerling.

Ook het inzetten van influencers voor je merk is een slimme manier om het Halo Effect toe te passen. Omdat potentiële klanten al een positief gevoel hebben bij de influencer, hebben ze ook sneller een positief gevoel over jouw product of dienst. Een goed voorbeeld is de samenwerking tussen Nick Offerman en Lagavulin. Het whiskeymerk wilde een jongere doelgroep aanspreken en deed dat met het populaire karakter uit de hitserie Parks & Recreation. In meerdere YouTube-video’s kwam Offerman aan het woord over whiskey.

Tips Hoe Je het Halo Effect toepast om Conversies te Verhogen

  • Zorg voor een goede eerste ervaring met jouw producten of diensten
  • Zet influencers in om jouw producten of diensten te promoten, de positieve connotaties die zij oproepen, werken vervolgens door op jouw producten of diensten
  • Wed op je beste paard: leg de focus op één product of dienst, als mensen hier enthousiast over zijn, volgt de rest vanzelf

Zorg voor een snelle laadtijd van je pagina en goed design: dit zorgt voor een goede eerste indruk

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *