Wat is een Hero Image en Is Dit Goed Voor Conversies?

by Bart van der Meer juli 02, 2018
Hero Image Voorkant

Ontdek Exact Wat een Hero Image is en Hoe Deze Jouw Conversies Kunnen Maken of Breken.


Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video wil ik je de gevaren uitleggen van het gebruiken van een hero image of een hero header. Ik ga je precies vertellen wat een hero image is, wat de gevaren daarvan zijn, wat de voordelen er ook van zijn en als je ‘m gaat gebruiken, dan geef ik je een hele checklist waaraan jouw hero image moet voldoen en als die daar niet aan voldoet, moet je ‘m niet gebruiken, want dat zorgt ervoor dat je veel minder gaat converteren dan dat je eigenlijk wil.

Nou, wat is een hero header. Dat is meestal een schermvullend beeld waarbij of rechts of links een afbeelding staat en aan de andere kant staat een of twee regels tekst, meestal een koptekst en soms een knop erbij. Die afbeelding, daar kan van alles op staan. Daar kan een persoon op staan, daar kan een product op staan, daar kan een merknaam op staan, het kan een illustratie zijn, het kan een video zijn, het kan gewoon een grote pijl zijn. Eigenlijk van alles. En ik zal je nu een paar voorbeelden laten zien, zodat je snapt wat ik bedoel.

Kijk, hier zie je bijvoorbeeld een prachtige hero image met een persoon en daarnaast een koptekst. En hier heb je er nog een, maar hier heb je juist geen persoon, maar een product. Dus dat is hoe een hero image eruit ziet.

Je ziet deze afbeeldingen eigenlijk steeds vaker. Het lijkt wel een design trend te zijn. Je komt ze tegen op home pages, op productpagina’s, op categoriepagina’s en zelfs op blogpagina’s.

En nou is er in theorie niks mis met het gebruik van een hero image. Maar er zit een groot gevaar in en dat is namelijk omdat die vaak beeld vullend is, dat mensen niet begrijpen wat je moet doen op die pagina. Ze snappen niet dat je kan scrollen, dat je naar beneden kan gaan. De tekst is soms onduidelijk door de afbeelding, is de tekst niet goed te lezen. De knop kan niet genoeg nadruk hebben, waardoor die ook niet goed te zien is. Met als gevolg dat iemand op een pagina komt, die ziet dat, die denkt: nou, leuk, goed, super, maar vervolgens snapt de bezoeker niet wat die daarna moet doen. En dat is nooit goed. Want een bezoeker met te allen tijde kunnen komen waar die naartoe wil gaan.

En als de hero image slecht wordt geïmplementeerd, kunnen er nog twee belangrijke gevolgen aan zitten. Namelijk dat de foto veel te groot is, van een paar MB wel, en daardoor de laadsnelheid heel erg naar beneden haalt en dan duurt het een paar seconden of misschien wel tien seconden voordat die afbeelding eindelijk geladen is. En als je het slecht treft, dan wordt die compleet beeld vullend op mobiel, waardoor mensen op mobiel echt geen flauw benul hebben wat ze moeten doen. Dus er zitten veel gevaren aan het gebruik van een hero image.

Dan zou je denken: waarom gebruiken mensen die dan. En de reden daarvoor is dat heel veel mensen, en dan bedoel ik eigenaren van websites of designers, vinden het vaak mooi. Want een bezoeker komt binnen en, pats, je kan meteen je merk, je kan meteen een persoon, je kan meteen iets aan de bezoeker geven.

Het grote probleem is, net als we in andere video’s hebben besproken, is dat, het is leuk voor het bedrijf, maar een bezoeker zit er vaak niet op te wachten. Een bezoeker zit vaak helemaal niet te wachten op, op het moment dat die op een categoriepagina komt, op jouw merk of op jouw afbeelding of een foto van jou als eigenaar. Want die bezoeker heeft nog helemaal niet gevonden wat die zoekt. En totdat die heeft gevonden wat die zoekt, is die helemaal niet in jou geïnteresseerd en valt het ook niet mee om iemand te overtuigen van jouw kracht of jouw professionaliteit, want die bezoeker is daar nog helemaal niet mee bezig.

Maar er zijn een aantal momenten waarop een hero image fenomenaal goed kan werken. En dat is bijvoorbeeld als jouw website of webshop maar één product verkoopt. En daar bedoel ik niet mee een advocaat die meerdere rechtsgebieden heeft, dat is al te veel. Maar als je echt één product hebt. Eén crèmetje, één dienst, één stukje software, één rapportage, één ding. Dan kan een hero image heel goed werken, zeker als je daar een video van maakt.

De tweede manier wanneer het goed kan werken is als de pagina waar iemand op terechtkomt heel duidelijk maar één doel heeft. En dat betekent dat die afbeelding, die koptekst en die call to action, als die allemaal goed leesbaar zijn en heel duidelijk zijn, dan kan het een bezoeker duidelijk sturen naar die ene knop waar die op moet klikken. Waar de bezoeker op wil klikken en waar jij wil dat ze op klikken. Dus dan kan het ook goed werken.

Maar dat gebeurt niet vaak. Want bijna altijd heeft een bezoeker meer informatie nodig dan maar een koptekst en een afbeelding om ergens op te willen klikken.

En de laatste manier waarop het goed kan werken, is als de hero image klein genoeg is, zodat het extreem duidelijk is voor bezoekers dat je door kan scrollen of dat de bezoeker al een koptekst of een stukje navigatie ziet. Zodat er geen verwarring is over wat kan ik nog meer op de pagina doen. En let op: als je een grote hero image hebt en je hebt een heel klein vinkje onderin, dat is helaas niet genoeg. Want de meeste mensen missen dat, snappen dat niet. Voor designers of mensen met ervaring met websites, dat is wel duidelijk, maar voor een normaal persoon is dat, zo’n subtiele hint, niet genoeg.

Als je ‘m gaat gebruiken, houd dan deze checklist bij de hand, zodat je zeker weet dat je ‘m op de juiste manier implementeert. Allereerst is het dat de tekst goed leesbaar is. Dus de koptekst of de eventuele regels daarbij, die moeten goed te lezen zijn. Dat is belangrijker dan de afbeelding. Daarnaast moet de call to action knop heel erg opvallen. Wederom is dat eigenlijk het eerste waar je wil dat mensen de aandacht op richten. Daarnaast moet de afbeelding ergens op slaan. Het moet dus niet een willekeurige blauwe lucht van een stock foto zijn. Nee, het moet echt een foto zijn die aansluit bij het product of de dienst wat je wil verkopen.

Als je meerdere navigatiemogelijkheden aanbiedt, omdat je meerdere producten of diensten aanbiedt, moet dat meteen te zien zijn. En het allermooiste is als je er een klein beetje emotie mee kan opwekken. En of dat nou trots is of dat iemand een klein beetje moet lachen of dat die boos of gefrustreerd wordt, wat die emotie dan ook is, op het moment dat je dat een klein beetje kan opwekken bij degene die ernaar zit te kijken, dan is de kans ook veel groter dat die gaat klikken op de knop die er links of rechts van staat.

Een andere truc is dat je een foto gebruikt van iemand met autoriteit. Bijvoorbeeld een foto waarmee je de hand schudt met een heel bekend iemand in jouw vak of in jouw branche of misschien gewoon in Nederland of in de wereld. Dat kan ervoor zorgen dat je iets meer autoriteit en geloofwaardigheid krijgt.

In 90 procent van de gevallen raad ik absoluut niet aan om een hero image te gebruiken. Net als een slider is het iets wat leuk eruit ziet, maar in de praktijk vaak niet goed werkt. Maar als je ‘m toch gebruikt, dan zit alles in de uitvoering wat gaat bepalen of die het gaat doen of niet. Denk er dus heel lang en kritisch over na voordat je ‘m gebruikt.

Dus nu is mijn vraag aan jou: heb je een hero image op je site of ben je van plan er een te gaan gebruiken? Weet je zeker dat die wel goed is? Heb je ‘m gecheckt? Ik wens je heel veel succes met het inzetten van jouw hero image als je het toch gaat doen. En als je vragen hebt of opmerkingen, laat dan een reactie achter op het blog of laat een reactie achter op de site of stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl en dan help ik je graag met eventuele vragen.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *