Hoe Kranten STIEKEM Miljoenen Verdienen met Affiliate Marketing in 2019

Wist je dat kranten sinds 2019 stiekem miljoenen verdienen, zonder dat de meeste mensen dit weten.
Hoe Kranten STIEKEM Miljoenen Verdienen met Affiliate Marketing in 2019
Ik ga je vertellen hoe kranten stiekem miljoenen verdienen met affiliate marketing.
Dt is iets waar ik onlangs achter ben gekomen en het is nogal wat.
Bekijk hier de video:
Of lees het gehele verhaal hieronder:
Ik ga je precies uitleggen wat ze doen, hoe ze dat doen, waarom het heel slim is wat ze doen en wat dat misschien wel kan gaan betekenen voor de SEO branche en voor bepaalde niches.
Dus als je een inspirerende case studie wil hebben over het veranderen van je business model en het snel groeien qua SEO, dan is dit echt helemaal perfect voor jou.
Wat je in dit artikel kan lezen:
Hoe Kranten Nu Hun Geld Verdienen
Laten we even bij het begin beginnen, kranten verdienen hun geld hoofdzakelijk op twee manieren.
Advertenties
Eén is ze hebben advertenties, dat is online met reclameblokken, met banners, met roll-over, met pop-ups, noem het maar op.
Offline is het zo dat je pagina’s vol hebt met advertenties, bijvoorbeeld een pagina groot of een stukje van een pagina.
Branded Content
De tweede manier is dat ze sponsored content of branded content maken.
Een bedrijf betaalt geld en dan gaat iemand van de redactie in gesprek met dat bedrijf over wat er dan op dat moment aan de hand is. Bijvoorbeeld als ze zoveel jaar bestaan of als ze een nieuwe dienst hebben, een nieuwe subsidie binnen hebben, noem het maar op.
Dat is hoe kranten traditioneel genomen hun geld verdienen.
De meeste mensen weten wel dat dit al jaren en jaren in een daling zit.
Er worden minder fysieke kranten verkocht jaar op jaar, de websites worden misschien wel bezocht maar het geld wat er aan verdiend wordt is minder dan wat de fysieke advertenties opleveren.
Wat de Websites van Kranten Zo Bijzonder Maakt
Maar er is nu eindelijk iemand wakker geworden en die heeft uitgevogeld wat een mega asset kranten eigenlijk hebben.
Een asset is iets waar je geld mee verdient of kan verdienen.
Kranten hebben zich nooit gerealiseerd dat hun website een gigantisch asset is die mensen in de internetmarketing maar graag zouden willen hebben.
Internetmarketeers steken heel veel geld om het voor mekaar te krijgen om zo’n gigantische website te krijgen met zoveel bezoekers.
Want de websites van kranten zijn echt echt uniek en echt bizar autoritair, dat is ongelofelijk.
Om dat te illustreren ga ik even een paar kranten pakken en ik ga even een paar cijfers daarbij laten zien.
Dat zijn de DR en de TF.
De DR staat voor domain rating, dat is een cijfer wat de software Ahrefs produceert en de TF dat is ook een rating van 0 – 100, net als DR, en die wordt door Majestic SEO gepubliceerd.
Ik ga niet precies uitleggen wat het getal inhoudt maar je moet er even vanuit gaan dat dit een getal is van 0 tot 100. Hoe hoger het getal, hoe beter sterker de website is.
Hoe krachtiger je site is in de ogen van Google, hoe makkelijker die website hoog scoort in Google. Alle websites met scores boven de 50, zijn wel heel erg sterk.
Zeker als je erbij bedenkt dat het moeilijk is om van 0 naar 10 te stijgen en dan wordt het weer moeilijker om van 10 naar 20 te gaan en van 20 naar 30 is weer moeilijker.
Het wordt steeds moeilijker om weer een puntje erbij te verzamelen.
Je moet je voorstellen dat de meeste websites zitten tussen de 20 en de 30.
Een tweede belangrijk getal wat ik je wil laten zien is het aantal websites dat verwijzen naar die verschillende kranten.
Het aantal websites dat verwijst is heel belangrijk voor Google. Elke verwijzing van website A naar website B ziet Google als een aanbeveling.
Vergelijkbaar met hoe je in het echte leven iemand aanbeveelt.
Hoe meer websites naar jou verwijzen, hoe meer aanbevelingen je hebt, als hoe belangrijker Google jou ziet en daarom hoe makkelijker en hoe hoger je scoort in Google.
De getallen DR en TF zijn ook gebaseerd op het aantal verwijzingen dat een website ontvangt.
Je moet je voorstellen, een beetje normale site ontvangt ergens tussen de 100 en misschien 300 linken vanuit iets wat je een keer gesponsord hebt of iets wat je een keer gedaan hebt.
Cijfers van Kranten (DR, TF en RD’s)
Bijvoorbeeld het Algemeen Dagblad, het AD heeft een TF van 66

DR van 87 en circa 38.000 websites die naar het AD verwijzen.

Telegraaf heeft een TF van 69.

DR is 86 en meer dan 40.000 websites die ernaar verwijzen.

Volkskrant heeft een TF van 68

DR van 87 en meer dan 41.000 websites die naar de Volkskrant verwijzen.

Echt bizar sterk.
Ter vergelijking zet ik hier de cijfers van Klik Proces neer, zodat je in contrast kan zien hoe gigantisch sterk die websites zijn.


Dat geld niet alleen voor landelijke kranten, zelfs als je wat lokaler gaat dus per provincie, per gebied of per stad.
Ik laat hier nog wat cijfers voorbijkomen van Omroep Zeeland.


De Limburger


De Meppeler Courant


Zelfs de kleinere meer lokale kranten zijn heel sterk in de ogen van Google.
Het probleem is dat die kranten daar tot nu toe relatief weinig mee hebben gedaan.
Hoe dat precies zit ga ik je zo uitleggen maar eerst de vraag: hoe komen kranten aan die cijfers,
Eigenlijk vrij simpel:
- ze worden vaak gezien als autoriteit
- zijn heel veel bezig met het ontwikkelen van goeie artikelen met het verzamelen van cijfers, met journalistiek
- kranten linken vaak onderling. Dus bijna alle kranten linken naar alle kranten, dan heb je sowieso al een groep van meer dan 1000 websites die naar elkaar linken.
Hoe het AD en Metro Nieuws Affiliate Marketing Inzetten
Iemand vroeg zich waarschijnlijk het volgende af: Als dit onze website is en dit is onze asset, wat kan je nog meer doen met een website die zo autoritair is, die zo krachtig is dat de meeste internetmarketeers daar alleen maar van kunnen dromen.
Eén van de dingen die het betekent, dat een krant dus eigenlijk op elk zoekwoord wat je kan bedenken relatief makkelijk kan scoren.
Want een krant heeft al geschreven over weet ik veel hoeveel onderwerpen, dus Google snapt dat die website gaat over van alles en nog wat.
Als je zo autoritair bent, dan is doorgaans het scoren in Google op elk onderwerp relatief eenvoudig. Iemand heeft dat bedacht gezegd: we gaan affiliate marketing toepassen op de website.
Het AD en de Metro zijn daar ‘stiekem’ mee begonnen. Als ik zeg dat ze dat stiekem doen is het een beetje half stiekem.
Aan de ene kant kunnen internetmarketeers zoals wij dat makkelijk achterhalen, maar aan de andere kant is het vooral stiekem omdat het eigenlijk bepaald werk is wat je niet per se associeert met een krant.
Wat het AD en de metro zijn gaan doen is een affiliate programma opzetten op basis van kortingscodes.
Dat werkt als volgt:
- je gaat iets kopen bij bijvoorbeeld Zalando.
- voordat je afrekent of voor je überhaupt gaat shoppen, Google je even op “Zalando + kortingscode”.
- je krijgt dan een lijstje met websites te zien.
- je klikt op zo’n website en dan zie je allerlei kortingscodes staan.
- Vervolgens klik je op zo’n kortingscode, dan krijg je die code en kan je proberen of die werkt.
- Zodra jij geklikt hebt, wordt er op jouw computer een cookie geïnstalleerd en dat betekent dat alles wat je op dat moment gaat kopen bij die webshop (in dit geval Zalando) dat die website daar een commissie over krijgt.
Die commissie die kan verschillen tussen 1% en 10%, heel erg afhankelijk van het soort product wat je koopt en de bepaalde afspraken die er zijn.
Maar ongeacht wat je dan koopt, over alles krijgt die site vanaf dat moment een commissie.

Op woorden als ‘kortingscode’ wordt extreem veel op gezocht in Google. Dat ga ik even laten zien.
Alleen al op zoekwoorden als Zalando kortingscode wordt meer dan 100.000 keer per maand gezocht. Elke maand zijn mensen massaal op zoek naar die kortingscodes.

Het AD en Metro Nieuws zijn hier sinds kort mee gestart.
Metro Nieuws is sinds oktober 2018 begonnen.

Het AD sinds december 2018 begonnen om zulke pagina’s aan te maken om te scoren in Google en die affiliate commissies binnen te halen.

Moet je eens kijken hoe snel het verkeer naar die kortingscodes stijgt, het is echt niet normaal.
Het Metro Nieuws zit al volgens deze software op 155.000 bezoekers per maand en het AD al bijna op 100.000 bezoekers per maand en dit zijn eigenlijk minimale getallen. Op het moment dat een website zo snel stijgt, dan kan deze software het eigenlijk niet goed bijhouden, maar ik zal je die details besparen.
Het verkeer is waarschijnlijk nog twee tot drie keer zo hoog per maand en voorlopig is de groei er nog uit uit verwacht ik.
Dat betekent dat het Metro Nieuws tussen de 300.000 en 500.000 bezoekers per maand ontvangen op al die kortingscodepagina’s en het AD ergens tussen de 200.000 en 300.000 bezoekers per maand.
Ze zijn pas net een half jaartje bezig maar het is niet alleen dat.
Er is nog meer belangrijk nieuws om te melden. Los van het feit dat ze met affiliate marketing gewoon heel veel geld (gaan) verdienen zijn er nog twee belangrijke punten.
Voordeel van Kranten in Vergelijking met Normale Affiliate Websites
Kranten hebben namelijk een heel groot voordeel ten opzichte van andere websites als het gaat om het klikken in Google.
De reden is de volgende: kranten hebben van nature het vertrouwen van mensen.
Als jij Googelt op ‘kortingscode Zalando’ en je ziet daar kortingscode.nl, actie.nl en het AD staan, waar klik je dan op?

Kortingscode van het AD, dat komt heel erg betrouwbaar over. De kans dat je daarop klikt is heel erg groot en dat is iets wat eigenlijk alle andere websites niet hebben. Want het voelt niet commercieel, het voelt niet alsof het AD iets gaat proberen te verkopen.
Wat ze dus wel doen.
Want de kranten verdienen geld van het feit dat jij op hun klikt.
Het is een gigantisch nieuw verdienmodel voor kranten in Nederland.
Dan zal ik ook meteen de illusie wegnemen dat wij in Nederland daar uniek in zijn of dat dat in Nederland is bedacht.
Eigenlijk is dit een paar jaar geleden in Amerika en in Engeland begonnen. Waarschijnlijk heeft Nederland dat daarvan gekopieerd.
Zo doet de Daily Mail dit bijvoorbeeld al sinds 2017

The Independent sinds 2018

The Telegraph sinds 2018

Je ziet ook dat die websites miljoenen bezoekers trekken naar die kortingscodes pagina’s.
Hoe Kranten Dit Verdienmodel Extreem Kunnen Opschalen in 2 Jaar
Er is nog iets heel belangrijks om te beseffen, namelijk het AD en Metro Nieuws, dat zijn geen op zich staande kranten.
Die kranten zijn onderdeel van grote uitgeverijen. In Nederland heb je eigenlijk drie grote uitgeversgroepen,
- De Persgroep, met een marktaandeel van meer dan 50%,
- Telegraaf Media Groep met een marktaandeel van ongeveer 25%
- Mediahuis of Concentra, heeft een marktaandeel van ongeveer 12%.

Het AD valt onder de Persgroep.
Metro Nieuws valt onder het de TMG en Mediahuis
Ik zal het hier even laten zien dat met name De Persgroep nog meer dan 10 kranten die onder diezelfde groep vallen.

Dus wat als ze voor al die kranten kortingscodewebsites op gaan zetten?
Dat zou betekenen dat ze Google totaal domineren. Op wat je dan ook zoekt qua kortingscode, je gewoon altijd die kranten tegenkomt.
AD, Telegraaf, BN de Stem, noem het maar op.
Het is eigenlijk heel bizar als je erover nadenkt hoe ze in een jaar tijd of misschien over twee jaar tijd, die markt gewoon compleet kunnen domineren, compleet kunnen overnemen puur omdat die websites zo sterk zijn.
Maar zelfs dat is nog niet alles.
Gaan Kranten Dit Extra Verdienmodel Ook Nog Toepassen?
Stel dat de kranten hier inderdaad miljoenen aan verdienen per jaar, waarom zouden ze het dan alleen houden bij kortingscodes?
Waarom zouden ze die websites niet inzetten om op nog veel meer zoektermen te scoren en daar inkomsten uit te halen via affiliate marketing.
In theorie kunnen ze over elk affiliate marketing programma een pagina schrijven en daar affiliate inkomsten uit halen.
Of schrijven over elektronica, zoals laptops of telefoons of over babyspullen zoals commodes of kinderwagens, ze kunnen schrijven over elk soort online training wat er is of cursussen en workshops.
Dat zijn trainingen waar vaak een heel hoge commissie op zit. Ze kunnen gaan schrijven over software zoals e-mailmarketingsoftware of alle andere soorten software, servers, VoIP, noem het maar op.
Dingen waar vaak maandelijkse hoge afiliate inkomsten uitkomen. Tientallen of soms wel honderden euro’s per sale, per maand.
Zo kunnen ze eigenlijk elke markt gaan domineren die ze maar willen als ze dat willen.
Kranten kunnen zelfs nog schaalvergroting gaan toepassen door te zeggen: elke krant gaat een stuk op z’n website plaatsen over de tien mooiste kinderwagens.
Maar elke krant doet het net met een andere toon of in een andere volgorde.
Dan hebben ze eigenlijk hetzelfde stuk content herschreven en nemen plek 1 tot en met 10 van Google in beslag.
Net als met die kortingscodes geldt ook voor de reviews: wie vertrouw je meer dan een krant.
De schrijvers en de redacties en zo, die hebben ze al dus daar gaat het niet eens meer om.
Als je ’t aan mij vraagt kunnen ze echt tussen nu en vijf jaar de hele affiliate marketingbranche overnemen als ze dat willen.
Als ze hun businessmodel daarnaartoe gaan veranderen en als ze mensen bereid vinden om dat te gaan doen.
Niet alleen is daar eigenlijk gewoon niks tegen te doen als buitenstaander. Het kan ze echt gigantisch veel geld opleveren.
Hoe Amerika Hierin Vooroploopt
Dat zal niet de eerste keer zijn dat het gebeurt, want in Amerika heb je bijvoorbeeld de site die heet de The Wirecutter.
Dat is een site die alleen maar bestaat uit affiliate marketing, alleen maar reviews maken van producten.
De New York Times heeft dat bedrijf gekocht voor 30 miljoen.

Dat betekent toch wel dat de New York Times heil ziet in die vorm van affiliate marketing en dat ze los van de inkomsten ook gewoon de mensen en de kennis willen hebben om dat te doen.
Dat alles is een teken voor mij dat de affiliate markt overgenomen gaat worden door kranten in een paar jaar tijd.
Ik ben heel erg benieuwd of ze het inderdaad zullen gaan uitbouwen de komende jaren zoals ik verwacht dat ze het gaan uitbouwen en dat alles wat je zoekt qua affiliate marketing of reviews, dat je uiteindelijk bij kranten terechtkomt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt gehad. Als je bezig bent met affiliate marketing, dan zou ik hier rekening mee houden en kijken hoe je jezelf kan wapenen.
Ik hoop in elk geval dat het je geïnspireerd heeft om na te denken van hey, welke assets heb ik misschien in m’n bedrijf en kan ik daar nog iets anders mee als wat ik traditioneel doe? Want voor de kranten gaat het zich in elk geval heel goed uitbetalen.