Hoe Lang Blijf je Bovenaan in Google Staan? [6 case studies]

by Bart van der Meer mei 05, 2018
Bovenaan in Google

Een veelgestelde vraag die we maandelijks krijgen is de vraag: Hoe lang blijf ik bovenaan in Google staan als ik niets meer doe aan mijn website?

In deze video zijn 6 case studies die laten zien hoe lang dat precies kan zijn.

Ook wordt er precies verteld wat je moet doen om jouw website zo lang mogelijk bovenaan in Google te houden.

En dat kan zelfs jaren zijn als je het goed aanpakt.

 

Transcriptie: Hoelang blijf je bovenaan in Google staan?

 

Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je antwoord geven op de vraag: hoelang blijf je bovenaan staan in Google als je niets meer doet aan de website? Helaas is het antwoord daarop: het hangt er vanaf. Het hangt namelijk voornamelijk af van je concurrentie, hoe goed de content is die jij gemaakt hebt en hoe sterk het backlink profiel van je website is.

 

Dus ik kan je niet een een-op-een antwoord geven voor jouw situatie. Wat ik je wel wil laten zien is dat jouw website jaren en jaren bovenaan in Google kan blijven staan. Het grootste voorbeeld is wel vijf jaar op een rij zonder dat er verder iets aan die website gebeurd is. Geen extra content, geen linkbuilding, geen wijzigingen aan de site behalve het updaten van de WordPress plugins. En dat is het. Dus jouw website kan het jaren volhouden op het moment dat je het goed aanpakt.

 

Dus ik ga je van deze zes case studies precies vertellen wat we hebben gedaan, hoe we dat hebben aangepakt, hoe het met de content zit, hoe het met linkbuilding zit. En sterker nog: vier van de zes websites hebben we helemaal geen linkbuilding voor gedaan. Ik ga je precies vertellen waarom deze sites het zo lang volhouden in hun niche en waarom ze niet van de troon gestoten worden. En tot op de dag van vandaag, en het is nu begin mei 2018, en je kan de datums er ook bij zien, tot op de dag van vandaag leveren de sites elke week leads en omzet op. Nog steeds.

 

Sommige sites zijn ongeveer een jaar oud of anderhalf jaar oud, maar er zitten er ook een paar tussen zoals deze, die al meer dan vier jaar oud zijn. En hier heb ik even een opsomming van een specifieke site hoeveel nummer 1 posities die heeft en wat het zoekvolume per maand is, dus dan kan je zelf zien: we hebben het hier niet over niks.

 

En nou hoor ik je denken: leuk, Bart, goed verhaal, een website bovenaan in Google zetten en daar laten staan is niet zo moeilijk als die geen verkeer ontvangt of als het super niet competitief is, als verder niemand er wat om geeft of van laat zien. Of als er helemaal geen omzet uit komt, geen leads of geen verkopen voor de webshop, dan is het allemaal niet zo ingewikkeld. Dat snap ik. Dat is ook zo. Maar dat is in alle zes deze case studies niet het geval.

 

De kleinste website, die draaide minstens 25.000 euro omzet, de grootste website heeft in al die jaren ruim meer dan een miljoen gedraaid. Volgens mij staat de teller momenteel op 1,3 of 1,4 miljoen. Let wel op dat het geen winst is wat de websites hebben gemaakt, maar dat is omzet wat eruit is gekomen aan verkopen of aan offerteaanvragen en telefoontjes die eruit gekomen zijn. Dus de kleinste heeft 25.000 euro opgeleverd in elk geval en de grootste meer dan een miljoen.

 

Ook hier kan je zien, want ze flitsen hier allemaal voorbij, dat het niet gaat om 10 of 20 bezoekers. De grootste draait wel een paar duizend bezoekers en de wat kleinere draaien een paar honderd, maar hoe dan ook, het is meer dan genoeg geld voor heel veel bedrijven om in elk geval als zzp’er van te leven en de grote sites zijn groot genoeg om een prachtig bedrijf omheen te bouwen. Dus we hebben het hier niet over kleine, simpele sites of niches waar niets in te verdienen valt, we hebben het hier over prachtige bedrijfsresultaten.

 

Hoewel er maar één website van de zes is die meer dan een miljoen heeft opgeleverd, hebben die andere websites wel in de tienduizenden of in de ton opgeleverd. Maar dan nog steeds zie ik je denken van: ja, maar hoe zit het dan met die website die meer dan een miljoen heeft opgeleverd, wat maakte die site dan zo bijzonder.

 

Dus ik pak hier even specifiek de CoolAnalytics data. Daar kan je allereerst zien dat die wel gemiddeld genomen het meeste bezoekers heeft. De site is best seizoensafhankelijk, dus er zitten grote ups en downs in, want hij is sterk afhankelijk van het weer en de temperatuur, etcetera. Maar gemiddeld genomen trekt die gewoon meer bezoekers dan de andere sites. Dus er is meer volume.

 

Daarnaast wordt er via die site een product geleverd wat niet zo heel veel bedrijven in Nederland kunnen leveren. Daar komt ook nog bij dat de gemiddelde orderwaarde groot is en dat er een bepaalde urgentie bij het product zit en dat zorgt ervoor dat mensen dus snel geneigd zijn om te kopen. Dus de conversiepercentages op deze site zijn ook nog eens goed. Dus dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat het eigenlijk de perfecte site is.

 

Maar daar moet ik wel bij zeggen dat de sites ook niet in de meest competitieve branches zitten. Sommige zitten in een branche waar het minimaal competitief is en dat is vooral omdat het wat technischere sites zijn waarvan er gewoon niet zo veel bedrijven zijn die die activiteit uitvoeren. Maar ongeveer de helft van de sites zit ook in een gezonde competitieve, gemiddeld competitieve omgeving en dan moet je echt denken dat je grote sites zoals de HEMA, of Xenos in een top-10 resultaten hebt staan.

 

En nu vraag je je natuurlijk af: hoe zit dat proces dan in elkaar om zo’n website te maken die dan blijkbaar meer dan een miljoen op kan leveren door al die jaren heen. Ik ga je nu precies vertellen wat wij hebben gedaan om sites te maken die dus passief bovenin in Google staan. Ik ga je ook uitleggen waarom dat zo is. En hoe je dus dat ook voor je eigen website kan doen om te zorgen dat je ook een miljoen omzet of veel meer gaat draaien.

En het begint zoals altijd met een zoekwoordenonderzoek. En ik heb het al vaker gezegd, maar ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om een extreem uitgebreid zoekwoordenonderzoek te doen. Want daar begint alles mee. Als je niet de juiste zoekwoorden vindt, dan kan je verder niks. Dan zit je op dezelfde zoekwoorden te jagen als ieder ander en dat is niet een goed startpunt voor een grote website.

 

Dus we zijn begonnen met een extreem uitgebreid zoekwoordenonderzoek zoals we dat altijd doen. En dat betekent dat we niet alleen de beste tools gebruiken die er zijn en onze eigen ontwikkelde software tools, maar dat we ook uitvoerig met de klanten in gesprek zijn geweest om te vragen: waar zitten je klanten mee, wat voor problemen hebben ze, wat voor angsten, frustraties. Hoe kunnen we ze allemaal gaan helpen en gaan bereiken.

 

Dus we hebben alle short tail zoekwoorden gevonden, we hebben alle long tail zoekwoorden gevonden, we hebben per zoekwoord precies in kaart gebracht hoe groot de concurrentie is, zodat we kunnen beginnen met de woorden met veel volume, maar weinig concurrentie. En we hebben uiteraard met de klant besproken: hoeveel omzet of winst verwacht je te halen vanuit bepaalde zoekwoorden. En op die manier hebben we een exacte prioritering waarin we de volumes, de concurrentie en de potentiële omzet hebben meegenomen.

 

En dat betekent dat we niet alleen de zoekwoorden exact uitzoeken, maar dat we één doel hadden voor elke pagina, namelijk we maken de meest complete pagina over dat onderwerp die er maar kan zijn. Dus niet alleen gaan we de standaard dingen benoemen die alle concurrenten benoemen, we gaan alles benoemen wat je over dat onderwerp maar kan schrijven. En dat betekent dus ook dat de pagina’s lang werden. Minstens 1000 woorden, maar de meeste waren al zo’n 2000 woorden.

 

En je moet je voorstellen, voor sommige sites betekent dat dat je over zoiets kleins en heel technisch en heel specifieks 2000 woorden gaat schrijven. De makkelijkste vergelijking die ik denk ik kan geven is door het schrijven over een shirt of over een broek of over een schoen. Zo klein, zo simpel, maar dan toch 2000 woorden vol met relevante content, vol met vragen die klanten stelden, want we hebben ontzettend veel e-mails doorgelezen van klanten, we hebben teruggedacht aan telefoontjes die ze hebben gehad met klanten. Alles om maar informatie rond het onderwerp te verzamelen.

 

Maar voordat we gingen schrijven, hebben we nog eens heel goed nagedacht. Wat voor soort pagina moet hier komen? Is dit een e-commerce resultaat waar een webshop van alles moet laten zien of is hier een kopersgids voor nodig of moeten we informatie geven over hoe iets werkt of wat je wel of niet met het product kan doen. Moeten we een review schrijven van iets, moeten we iets anders maken. Wat is de perfecte content die zo goed mogelijk aansluit bij de zoekbehoefte van degene die erop googelt.

 

En hoe algemener het zoekwoord, hoe moeilijker dat te bepalen is, dus hoe groter onze pagina moest worden. Want als we niet precies weten wat die zoekt, dan gaan we simpelweg alles vertellen op één pagina.

 

En natuurlijk, toen we eenmaal die pagina hadden staan, zijn we alle zoekwoorden gaan checken en gaan dubbelchecken. Staan alle zoekwoorden er op de juiste manier in, staan de gerelateerde zoekwoorden erin, staan er soms nog LSI-zoekwoorden in. We hebben niks aan het toeval overgelaten.

 

Vervolgens hebben we deze pagina’s online gezet en hebben we ze laten indexeren door Google en hebben we er in vier van de zes gevallen dus niks meer aan gedaan. Geen linkbuilding, content is niet herschreven, dat is het.

 

We zijn eigenlijk het proces vervolgens nog een keer gaan herhalen voor hetzelfde zoekwoord. Opnieuw bedenken wat voor soort content moet er komen, wat hebben concurrenten en hoe gaan we dat beter maken. Wat zijn de vragen van klanten, wat zijn de frustraties. Alles wat we maar konden bedenken in een volgende pagina en die online zetten. En indien ze gerelateerd waren aan elkaar, hebben we ze aan elkaar gelinkt. En dat zijn we gaan herhalen en herhalen en herhalen. En op sommige websites hebben we dat maar 10 of 20 keer gedaan. Op andere websites hebben we dat wel 70 keer gedaan.

 

En voor twee websites zijn we wel gaan linkbuilden. En de reden daarvoor was eigenlijk als volgt: dat zijn onze eigen websites. Wij hebben twee websites die we altijd gebruiken voor onze SEO experimenten en wat vinden we zelf leuk intern. En daar zijn we dus wel voor gaan linkbuilden om te kijken wat het effect van bepaalde activiteiten zou zijn.

 

Wat we precies hebben gedaan, dat wil ik voor nu even achterwege laten, maar het is niet heel hoogstaand. We hebben een aantal bloglinken geregeld, wat directories, wat forums. Alles heel erg gerelateerd, maar niet per se heel moelijk. Elke week krijgen we een of misschien twee linken erbij, dus het kostte ook niet zo veel tijd. De meeste van die linken, die staan nog steeds naar de website toe. Maar je moet je voorstellen dat het in totaal misschien 50 linken zijn  per website. Niet veel dus.

 

En die websites staan er ook nog steeds. En we moesten wel een beetje linkbuilden, want die twee websites zitten in een iets competitiever gedeelte,dus zonder linkbuilden hadden we het helemaal nooit gered.

 

En hier flitsen de websites nog een keer voorbij. Je kan dus wel zien dat het verkeer soms wat fluctueert, het zal niet altijd één stabiel plateau zijn. Maar wat je wel ziet is dat al die websites nog steeds bezoekers en daarmee omzet genereren voor de eigenaren of voor ons, want twee van deze zijn onze eigen websites. Dus het kan jaren goed gaan.

 

Als je het mij dus vraagt en jouw gebied is niet te competitief, dan kan je dus minstens vijf jaar bovenaan blijven staan in Google zonder dat je daar iets aan doet. Maar nogmaals, het hangt dus af van je concurrentie.

 

Dus nu is mijn vraag aan jou: wat ga jij nu doen? Weet dat dit echt mogelijk is. We hebben zes case studies laten zien, je hebt gezien hoeveel verkeer er binnen is gekomen, je weet nu hoeveel omzet eruit kan komen. Wat ga jij nu doen om te zorgen dat jouw website ook zoiets gaat bereiken? Ik hoor het graag van je. Laat een reactie achter op ons blog of op ons YouTube-kanaal of stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl als je nog vragen of onduidelijkheden hebt. En ik zie je graag bij de volgende video, want dan gaan we het hebben over alle prijzen en kosten van SEO, over content, over een website, over linkbuilding, over alles wat maar met SEO te maken heeft gaan we het hebben.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *