Hoe Kom Je Hoger in Google? Van Positie 6-10 Naar #1

by Bart van der Meer februari 04, 2019
Hoger in Google

Hoe Kom Je Hoger in Google? Van Positie 6-10 Naar #1

In dit artikel ontdek je precies hoe je van positie 6-10 stijgt naar de plek 1. Praktische tips om direct zelf aan de slag te gaan.

 

Transcriptie Hoe Kom Je Hoger in Google? Van Positie 6-10 Naar #1

Hoe kom je hoger in Google? Van positie 6-10 naar #1

 

Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je helpen als jouw pagina of zoekwoord vast zit onderaan pagina 1 van Google. Dus een beetje positie 6 tot en met 10.

 

Het is een heel veel voorkomende vraag. Ik heb mijn best gedaan, mijn website staat eindelijk op pagina 1, maar het doorstijgen van positie 8 naar positie 3, dat lukt gewoon niet. Ik sta nu al een jaar vast op positie 8, help me alsjeblieft om omhoog te gaan.

 

Ik snap het, het op pagina 1 staan is geweldig, alleen het probleem is dat het echt verkeer zit in die top 3 van Google. Dus je wilt doorgaan, maar hoe ga je op een gegeven moment nog verder? Je loopt gewoon vast, je weet misschien niet meer wat je moet doen. Misschien heb je de handdoek wel in de ring gegooid en denk je weet je wat? Ik ga wel met een ander pagina of een ander zoekwoord verder. Dat is zonde. In deze video ga ik je precies uitleggen wat je eraan kan doen.

 

Maar eerst wil ik even benadrukken hoe belangrijk het is om in die top 3 van Google te staan. Want niet alleen is daarmee de kans groter dat je bijvoorbeeld een featured snippet resultaat gaat krijgen, ook is het zo dat hoe hoger je staat in Google, hoe meer klikken je krijgt. Waar de positie 1 nog 35% van de klikken krijgt, zit je bij positie 3 al ongeveer op 16%. Dus naarmate je verder zakt in Google, ook al sta je op de eerste pagina, dan lengt het verkeer toch snel af. Je kan hier het nieuwste onderzoek zien, waarin je een schatting kan hebben van hoeveel klikken welk resultaat krijgt, het scheelt een beetje of je op mobiel zit of op desktop, maar in zijn algemeenheid, die top 3, dat is eigenlijk vooral waar de klikken zijn. Vergeet ook niet dat Google alleen maar AdWords aan het toevoegen is, de advertenties groter aan het maken is. Kortom, die bovenste posities worden alleen maar belangrijker.

 

Goed, dat gezegd te hebben, hebben we 4 basismanieren waarop je verder kan stijgen. Ik ga al die basismanieren heel erg gedetailleerd uitleggen, zodat je ongetwijfeld inspiratie hebt om jouw website of shop te verbeteren.

 

De eerste is de interne relevantie van die pagina op jouw website. Ofwel waar staat die pagina op je website en heb je wel voldoende relevante interne linken naar die website gemaakt, zodat Google snapt dat van jouw hele website die ene pagina belangrijk is? Dus als jij een blogartikel hebt, wat jij van positie 9 naar positie 3 wilt hebben, ga dan een kritisch kijken. Er zijn ook verschillende tools voor, die zie je hier voorbij flitsen, die kunnen je dat ook vertellen, hoeveel pagina’s in mijn website linken er naar dat blogartikel die eraan gerelateerd zijn? Hoe meer dat er zijn, hoe beter dat het is. Dus het zou het beste zijn als je het misschien opneemt in je menu, waarbij je bijvoorbeeld zegt top 5 meest gelezen artikelen. En eigenlijk elk artikel wat gerelateerd is aan degene die je naar boven wilt hebben, dat je daarheen linkt. Als je een link plaats of als je heel veel linken hebt, zorg er dan voor dat de ankertekst van die linken, dus het woord of de woorden die de link vormen, zorg dan dat die afwisselend zijn, dus gebruik eigenlijk nooit 2 keer dezelfde ankertekst, maar dat ze wel gerelateerd zijn aan je onderwerp.

 

Bijvoorbeeld als je een pagina hebt over alle vuurtorens van Nederland, link dat niet elke keer met de tekst alle vuurtorens van Nederland. Link dat met een overzicht van alle vuurtorens in Nederland, bekijk hier alle vuurtorens in Nederland, vuurtoren, vuurtorenoverzicht, et cetera. Wissel het af, misschien wel elke keer gericht op een ander zoekwoord, zodat Google heel goed snapt dat 1, die pagina heel belangrijk is ten opzichte van alle andere pagina’s en 2, dat je iets meer context meegeeft over wanneer moet die pagina omhoog staan in Google.

 

Is dat helemaal in orde? En dat alleen al kan je een significante boost geven, dan gaan we door naar optie nummer 2 en dat is je on-page verbetering. De allerbeste verbetering die ik je kan geven, zijn er eigenlijk 2. 1 is je SEO titel en je meta description. Hetgeen wat mensen zien in Google en hetgeen wat bepaalt gaan ze op jou klikken of niet? Want op het moment dat jij onderaan in Google staat en volgens de lijst die je net zag, zie je dat Google heeft berekend dat je ongeveer 1% van alle klikken zou moeten krijgen. Maar jouw SEO titel en jouw meta description zijn zo goed, zijn zo interessant, ze zetten zo aan tot klikken en je ontvangt wel 3% van alle klikken, dan ziet Google dat en dan interpreteert hij dat als teken dat jouw website omhoog moet eigenlijk. Hij hoort eigenlijk hoger in de rangorde. Op het moment dat hij dan goed staat en deze klikbalans klopt ongeveer weer, dan blijf je daar staan. Maar als je hem blijft verbeteren of als jouw titel beter blijft dan de rest, dan gaat jouw website langzaam maar zeker omhoog. Dus het verbeteren van je SEO titel en je meta description ongelooflijk belangrijk. Zorg dat je uniek en onderscheidend en overtreffend bent van alle andere titels die iemand hier ziet. Of die iemand ziet in jouw resultaat.

 

Het tweede allerbelangrijkste is dat je zorgt dat jouw resultaat 10 keer beter is dan elk ander resultaat wat er staat. Dus oprecht, objectief, iemand die niets van jouw onderwerp weet en die deze pagina ziet, die moet van jouw pagina zeggen wow, deze is geweldig. En dat kan hem in een aantal dingen zitten. Dat kan zitten in de bruikbaarheid, dus dat jouw pagina gewoon gemakkelijker is. Bijvoorbeeld omdat het navigeren in je pagina gemakkelijker is, omdat jij een calculator of een video op je pagina hebt of om wat voor reden dan ook dat mensen jouw pagina veel bruikbaarder vinden dan die van iemand anders. Maar het kan ook zijn dat jij veel meer diepgaande informatie biedt. Dat jouw pagina antwoord geeft op vragen waar andere pagina’s geen antwoord op geven, maar het zijn wel belangrijke vragen. Dat jij meer informatie hebt over onderwerpen die er nauw gerelateerd aan zijn en heel belangrijk zijn. Het kan ook zijn dat jouw informatie gewoon beter gestructureerd is, dat jouw pagina gemakkelijk te lezen. Dus dat daarmee het resultaat ook bruikbaarder is. Dat zijn de twee allerbelangrijkste. De SEO titel en je meta description en hoe goed bevredigt mijn resultaat de zoekbehoefte van de bezoeker. Dat zijn de allerbelangrijkste om aan te werken. Maar we hebben er nog een paar die iets minder belangrijk zijn, maar wel kunnen helpen.

 

Een ervan is de keyword density, de zoekwoorddichtheid. Daar moet ik het toch even over hebben, want ondanks dat we al een video hebben gemaakt om je uit te leggen dat je je daar totaal niet druk over moet maken, weet ik dat heel veel mensen dat toch gaan doen. Die gaan zich toch hier mee bezighouden, dus dan kan ik maar beter vertellen hoe je er misschien iets aan hebt. Hoewel ik nogmaals wil benadrukken maak je er niet druk om. Maar als je je wilt bezighouden met keyword density, controleer dan van de top 5 websites hoe hoog hun keyword density is. En ik voorspel u nu al dat die waarschijnlijk heel erg uiteen loopt. En pas jouw pagina aan zodat die meer in lijn ligt met die pagina’s. En het enige wat wel zou kunnen helpen, is als jij extreme overoptimalisatie hebt. Dus als jij een keyword density van misschien wel 10% hebt, terwijl de rest allemaal op 2 of 1 of nog lager zit. Dus onderoptimalisatie kan bijna niet, overoptimalisatie kan wel. Dus daar kan je het op checken.

 

Zorg dat je gerelateerde onderwerpen en zoekwoorden in je tekst verwerkt. Een gemakkelijke manier om die te vinden, is bijvoorbeeld te zoeken op je hoofdzoekwoord en onder in Google te kijken welke zoeksuggesties er zijn. Maar nog een betere manier, is door gewoon zelf na te denken. Wat voor onderwerpen zijn er eigenlijk best wel gerelateerd aan mijn onderwerp en zou ik het eigenlijk over moeten hebben?

 

Bijvoorbeeld als ik een pagina zou schrijven over een vuurtoren, dan zou je verwachten dat je zegt de mooiste vuurtoren, de hoogste vuurtoren, je zou iets met zee en rotsen en branding, je zou misschien iets over de opbouw en over die gigantische lamp in de vuurtoren willen hebben, iets over communicatie met schepen, zijn vuurtorens nog bruikbaar of niet? Hoeveel vuurtorens hebben we in Nederland? Kortom, allerlei verschillende vragen en gerelateerde onderwerpen aan het onderwerp vuurtoren. Dus denk daar heel goed over na en verwerk die waarvan jij denkt dat het zin heeft voor de bezoeker. Mocht je twijfelen, kan je altijd kijken of er op een bepaald onderwerp veel gezocht wordt in Google en als er veel op gezocht wordt, is de kans groot dat je het moet opnemen in jouw artikel. Een slimme tip, is om als je H2-kop of H3-koppen, dus tussenkopjes in je tekst hebt, om die dan een naam te geven van het gerelateerde onderwerp. Dus als we een pagina hebben over vuurtorens, dan hebben we bijvoorbeeld een tussenkop die zegt 5 mooiste vuurtorens van Nederland. En ongetwijfeld dat mensen ook zoeken op een woord als mooiste vuurtorens van Nederland. Een andere tussenkop wordt hoeveel vuurtorens zijn er in Nederland? Ongetwijfeld ook een vraag waar mensen op googelen. Dus op die manier bouw je je tekst uit met relevante informatie, pak je extra zoekwoorden mee en laat je aan Google veel duidelijker zien dat jij de autoriteit bent op het onderwerp, want bezoekers kunnen bij jou altijd vinden wat ze zoeken.

 

Waar mogelijk, voeg ook relevante afbeeldingen en video’s toe. Zowel mensen als Google houden nou eenmaal van rich media en mooie afbeeldingen, mooie infographics, mooie foto’s en duidelijke video’s helpen een bezoeker heel erg en helpen daardoor ook heel erg in Google. Dus als je en vooral een droge pagina hebt met veel tekst, zorg dat je afbeeldingen en video’s toevoegt.

 

Als je dat hebt gedaan en dat is helemaal perfect in orde, dan ga je over naar backlinks. Dan ga je vergelijken hoeveel linken vanuit hoeveel domeinen ontvangen mijn concurrenten ten opzichte van mij? Als daar een heel groot gat in zit, kan dat een indicatie zijn dat je gewoon backlinks tekort komt. En daarbij kan je ook specifiek kijken naar hoeveel backlinks ontvangt die ene pagina ten opzichte van de pagina’s van de concurrent? En ook daar, als er een groot verschil in zit, kan dat een indicatie zijn dat je backlinken moet gaan ontwikkelen richting die pagina. Let er wel op dat je een balans moet hebben tussen kwaliteit en kwantiteit, want iemand die duizend hele slechte linken heeft, dat heeft niet echt zin. Iemand die vijf hele goede heeft, dat kan wel een groot verschil zijn. Dus het gat tussen het aantal en de kwaliteit van de backlinks tussen jou en je concurrenten, moet je niet alleen maar gaan meten dus in aantal. Maar waar je ook naar kan kijken, is vanuit welke pagina’s binnen dezelfde website ontvangt de pagina van mijn concurrent een link en krijgt die pagina misschien heel veel linken? Bijvoorbeeld wij hebben een pagina op ons domein over vuurtorens, maar we hebben een andere pagina en die gaat over zeeën. En die pagina heeft ongelooflijk veel backlinks gekregen, vanuit het AD en het financieel dagblad en die is helemaal viral gegaan. Als die pagina linkt naar onze vuurtorenpagina, dan heeft die daar ook een stukje profijt van. Dus misschien dat de pagina’s van je concurrenten niet eens zozeer veel backlinks ontvangen, maar de pagina’s op de website van de concurrenten die linken naar de pagina die hoog staat, die ontvangen veel backlinks. Dus ik snap dat dat wat ingewikkeld is, vandaar ook de illustraties hier om het uit te leggen, maar dat is nog iets belangrijks om uit te zoeken als je eigenlijk geen verschil ziet in backlinks tussen jouw pagina en die van concurrenten. Het verschil in kwaliteit en kwantiteit die pagina’s aan backlinks ontvangen, die vervolgens linken naar de pagina die hoog scoort in Google.

 

En het laatste waar je op kan checken, is het gebruik van anchor tekst. En dan specifiek, net als met keyword density, heb je misschien overoptimalisatie. Dus de backlinks die jouw pagina ontvangt in vergelijking met de backlinks die de top 5 ontvangen, wat voor soort anchor teksten zijn het? En als ik wil scoren op het woord vuurtoren en ik krijg alleen maar anchor teksten met het woord vuurtoren, is dat heel raar in de ogen van Google. Daar waar je concurrenten misschien verschillende soorten anchor teksten ontvangen. Dus een anchor tekst over een overzicht van alle vuurtorens, bekijk hier alle vuurtorens. Veel natuurlijker. Dan is de kans groot dat jij overoptimalisatie hebt en dat je dus of de anchor teksten moet gaan wijzigen of dat je meer backlinks moet verzamelen die een betere anchor tekst hebben zodat jouw anchor teksten ratio beter wordt. Dus check of de anchor teksten naar jouw pagina niet extreem zoekwoordgericht zijn, terwijl die van concurrenten dat niet zijn.

 

Een laatste tip die ik je wil geven kan niet iedereen toepassen, maar dat is eigenlijk het volgende. Heb je meerdere pagina’s die behoorlijk nauw gerelateerd zijn in het onderwerp waar ze het over hebben, voeg die dan samen tot 1 epic monsterblog van misschien wel een paar duizend woorden lang en 301 redirect de oude URL’s naar een nieuwe URL. Dus wat bedoel ik daarmee? We hebben het weer over vuurtorens en we hebben bijvoorbeeld een blogbericht 1, over algemeen wat is een vuurtoren en hoe werkt het, we hebben een blogbericht over de oudste vuurtorens, we hebben een blogbericht met alle vuurtorens van Nederland, we hebben een blogbericht met mooiste vuurtorens. Voeg al die artikelen samen, kopieer de content, plak de content in 1 URL. Misschien dat je het wel even moet herschrijven of een klein beetje moet aanpassen en 301 redirect de oude URL’s naar de nieuwe. Een 301 redirect is een technische aanpassing die je doet en dat is eigenlijk een verhuisbericht naar Google toe van deze pagina staat nu hier. Dus alle bezoekers die hierop zouden komen, moet je doorsturen naar dit. En in sommige gevallen kan dit echt gigantische resultaten veroorzaken. Zeker als je meerdere blogposts hebt die redelijk over hetzelfde onderwerp gaan en een beetje niet geweldig doen, ze staan allemaal op plek 10 of plek 9. Dan kan dat er soms voor zorgen dat je in 1 keer op plek 3 staat, op al diezelfde zoekwoorden door er 1 gigantische post van te maken. Niet elk blog kan dat en helaas werkt het niet altijd en het is moeilijk om te zeggen wanneer het wel of niet werkt. Maar het zeker een tip die ik je wou meegeven als je meerdere pagina’s hebt die over hetzelfde onderwerp gaan, die het allemaal maar net aan op pagina 1 redden.

 

Dus dat is alles wat je eraan kan doen om van de onderste plek op Google, positie 6 tot en met 10, om hoog te gaan naar positie 1 tot en met 3. Je kan je interne linken verbeteren, je kan de pagina zelf verbeteren, je kan gaan linkbuilden en je kan meerdere pagina’s omtoveren tot 1 monsterpagina.

 

Heb je hier nog vragen over, stuur dan een mailtje naar bart@klikproces.nl of laat een reactie achter op YouTube of op ons blog. Ik wens je heel veel succes met het toepassen hiervan, zodat jouw posities heel snel omhoog gaan. Ik zie je graag bij de volgende video met nog veel meer advies over Voice Search, over YouTube, over conversie optimalisatie en natuurlijk SEO.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *