Ideale Tekst Lengte Voor SEO en Conversies? Definitieve Uitleg
Transcript van de Video:
Download: 4 Ideale lengte teksten voor seo en conversies formules en Hulpmiddelen
Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video gaan we het hebben over hoe lang jouw tekst moet zijn om én te scoren in Google en bezoekers om te zetten tot iets wat jou geld oplevert.
Ik ga het hebben over:
- De verkeerde adviezen die heel veel mensen en software geven.
- Het doel van Google, van jouw bezoekers en van jou en om te kijken hoe je dat met elkaar op 1 lijn brengt.
- We gaan het hebben over SEO en conversie onderzoeken om te zien wat die aantonen.
- We gaan het hebben over 2 hele hardnekkige mythes die ik ga ontkrachten, zodat je er voor eens en altijd klaar mee bent.
- Ik ga je 4 hele praktische formules geven om te berekenen hoe lang de tekst die jij gaat schrijven gaat zijn en ik ga je allerlei hulpmiddelen geven om dat uit te zoeken.
- Ik ga je ook precies vertellen wat je niet moet doen om te scoren in Google en om mensen om te zetten van bezoeker tot conversie.
- En als laatste ga ik je een hele belangrijke overweging meegeven waar eigenlijk niemand het over heeft, maar wat zeker meetelt om te bepalen hoe lang moet de tekst worden op jouw pagina.
Veel voorkomend Advies Aantal Woorden per Pagina
Het eerste waar ik het met je over wil hebben is veel voorkomend advies over het exacte aantal woorden per pagina wat het briljantste resultaat zou bewerkstelligen.
Dit kan zijn een maximum aantal woorden, een totaal aantal woorden, een minimaal aantal woorden. Het ligt er maar net aan welke website je leest, voor welk advies je krijgt.
Het kleinste wat ik heb gezien is dat mensen zeggen dat je 100 of minimaal 300 woorden moet hebben om te scoren in Google.
Ik denk dat, dat advies komt omdat heel veel mensen de WordPress plugin Yoast SEO gebruiken. De Yoast SEO plugin geeft je een groen bolletje als je minimaal 300 woorden content hebt.
Wij hebben hem ook geïnstalleerd op de Klik Proces site, dus ik zal hem hier laten zien.
Helemaal onderin. Daar staat die. Dit is de Yoast SEO plugin. Misschien dat je hem herkent. Heel veel WordPress sites hebben deze geïnstalleerd.
Als je meer dan 300 woorden hebt, dan krijg je een groene en wat de meeste mensen doen is simpelweg alle vakjes aanvinken, totdat ze allemaal groen zijn.
Je kan zien dat ik ze ook niet allemaal groen heb, omdat ik het simpelweg gebruik om mijn SEO titel en meta description in te stellen en verder niet.
De reden daarvoor is eigenlijk als volgt:
Eén de Yoast plugin staat vaak niet goed geïnstalleerd, waardoor niet alle inhoud wordt meegenomen en dat is een probleem want dan geeft die sowieso niet het goede resultaat.
Het tweede is, dat het een hulpmiddel is die je op weg kan helpen. Niet het antwoord op de vraag hoe optimaliseer ik mijn pagina voor Google.
Daarnaast is eigenlijk elk advies, ook al zeggen ze 500 of 700 woorden, elk advies met een exact aantal woorden zit er gewoon naast. Ik ga zo meteen laten zien waarom.
Sinds Brian Dean van Backlinko zo ontzettend bekend is geworden een aantal jaar geleden. Is de trend geworden dat pagina’s meer content moeten hebben. 1000 woorden, 1500 woorden, 2000 woorden, meer, meer, meer.
Ook daarvan ga ik laten zien waarom dat niet altijd klopt.
SEO Onderzoeken
Nu zijn er een aantal onderzoeken op dit gebied en met name op het SEO vlak. Eigenlijk zijn er 6 grote onderzoeken gedaan, die onderzoeken kan je vinden bij ons op de site beneden in de beschrijving van het filmpje staat de link als je daar op klikt ga je naar een pagina toe.
Daar staat het uitgeschreven en kan je al die onderzoeken vinden.
Hieronder staan de 6 onderzoeken:
- Cognitive SEO: Long vs. Short Form Content: Which Ranks Better in 2016? An In-Depth Study on 300k Pages
-
SERP IQ: How Important is Content Length? Why Data-Driven SEO Trumps Guru Opinions
-
Buzzsuno: Improve Your Content Marketing with Long Form Content
-
Quick Sprout: How Content Length Affects Rankings and Conversions
- Moz: Content, Shares, and Links: Insights from Analyzing 1 Million Articles
3 van die 6 zijn Moz, Quicksprout en Buzzsumo. hele grote bekende bedrijven. Al die 6 onderzoeken komen eigenlijk ongeveer op hetzelfde neer. Namelijk: de gemiddelde lengte van content in de top 10 resultaten is langer dan je misschien denkt.
Ik heb even dit onderzoek als voorbeeld genomen, omdat die een hele duidelijke afbeelding hebben. Dit is van SERP IQ. Je ziet hier dat de top 1, 2, 3, 4, 5 posities. 6 Zelfs meer dan 2300 woorden content hebben op hun pagina.
Daarnaast zie je verband tussen de hoge posities en langere content en de lagere posities en minder content. Maar zelfs gemiddeld genomen de top 10 heeft meer dan 2000 woorden woorden content op zijn pagina.
Eigen Ervaring
Daarnaast hebben wij dit zelf ook ondervonden dat meer content, langere content over het algemeen beter scoort.
Hier heb ik het voorbeeld van een pagina van een klant van ons. Daarvoor hebben we een pagina gemaakt van 2655 woorden waarvan, als we eerlijk zijn, 1650 woorden eigenlijk opvul content is.
Het grootste gedeelte van de content is dus opvul content puur voor Google. Omdat we dachten dat langere content, automatisch beter scoorde. 1000 woorden is dus eigenlijk waar de bezoeker op zit te wachten.
Gelukkig heeft Google ons ook, naarmate de tijd vorderde, voor gestraft. Want het zou heel raar zijn als dit goed blijft scoren in Google. Eigenlijk is het voor een groot deel onzin.
Op het hoogtepunt had deze pagina 300 bezoekers en dat was in de maand december in 2015. Daarna in januari kwam een hele grote kwaliteitsupdate, is het verkeer langzaam maar zeker weggezakt. Nu is er bijna geen verkeer van over.
Volkomen terecht in mijn optiek, want die pagina die we hadden gemaakt was niet zo goed als de pagina had kunnen zijn.
Wat hebben we gedaan: we hebben de pagina in januari 2017 met behulp van onze opdrachtgever volledig herschreven.
We hebben er 3325 woorden content van gemaakt, die allemaal 100% relevant zijn. Elk woord, elke zin is over nagedacht gericht op precies hetzelfde zoekwoord als deze pagina.
Alleen wat zie je. In plaats van dat we maximaal 318 bezoekers aantrekken, zitten we in de maand augustus 2017 op ruim 2300 bezoekers. Meer dan 7 keer zoveel bezoekers door onze content langer te maken, maar ook veel relevanter te maken voor de bezoekers.
Er is dus best veel bewijs, zowel vanuit grote organisaties die miljoenen resultaten analyseren, als van onze eigen ervaring, dat langere content meer content goed werkt.
Daarentegen hebben we geen enkel bewijs dat korte content werkt. Hoewel korte content wel veel linken aan kan trekken, veel aandacht aan kan trekken. Hebben we geen bewijs dat het ook ervoor zorgt dat je scoort in Google.
ik heb hier een heel mooi voorbeeld van Copyblogger. Die hebben een pagina die heet: Become A Better Writer. 10 stappen om een betere schrijver te worden.
Ik heb de pagina hier. Die pagina bestaat maar uit ongeveer 50 woorden content. Je ziet hoe ongelofelijk veel shares de pagina heeft. Daarnaast kan je ook zien dat de pagina zo’n 300 verwijzende domeinen heeft. Echt ongelofelijk veel.
Maar als je gaat kijken hoe de pagina scoort in Google, dan valt dat toch behoorlijk tegen. Dit is wat Ahrefs heeft gevonden. Voor een pagina met zoveel verwijzingen, met zoveel aandacht, stelt dit niks voor. Geen enkele top 10 positie.
Daarentegen wanneer deze pagina zou worden aangevuld met heel veel hele zinvolle content om een betere schrijver te worden. Weet ik zeker dat die meteen naar de topposities van Google klimt. Jammer genoeg kan ik het niet testen, maar dat zou echt een goed idee zijn en daar ben ik van overtuigd.
Let Op!
In elk geval zou ik als advies meegeven dat je waarschijnlijk langere content moet gaan maken dan je op dit moment denk.
Dat stelt je ook in staat om meer zoekwoorden erin kwijt te kunnen. dat stelt Google in staat om beter te snappen waar jouw tekst over gaat.
Tenslotte weten we uit eigen ervaring, dat wanneer pagina’s langer zijn en wel 100% relevant, er veel minder linkbuilding nodig is om die pagina hoog te laten scoren in Google. Dat scheelt weer geld op de lange termijn.
De onderzoeken qua conversie gerichtheid en lange content. Dat is eigenlijk niet relevant. Zeg maar wat je wilt horen. Of je wilt horen dat korte content beter is of dat lange content beter is en ik kan een onderzoek vinden die dat staaft.
Dat komt, omdat elke website anders is. De bezoekers die erop komen zijn anders. De band die je met ze hebt is anders en het merk wat je verkoopt of wat je bent is anders. Er zijn zoveel factoren belangrijk, dat het niet te zeggen is dat per definitie langere of kortere content beter converteert.
Wat wel een algemene waarheid is, is dat op het moment dat mensen met jouw merk of jouw site bezig zijn. Dat ze aan het lezen zijn, dat ze interactie hebben met de site, dat het waarschijnlijk is dat ze gaan kopen.
Langere content werkt, op het moment dat het content is die relevant is voor mensen en dat ze het ook daadwerkelijk lezen.
Mythe SEO Tekst Lengte
Daarmee wil ik meteen een hele hardnekkige mythe ontkrachten. Namelijk dat bezoekers online niet lezen. Ik hoor dat altijd van bijna alle nieuwe opdrachtgevers waarmee we in gesprek zijn die zeggen dat. Mensen lezen niet meer online. Het is echt absoluut onzin. Het is echt onzin.
Dat zeg ik niet zomaar, daar hebben we bewijs voor. Conversie optimalisatie is iets waar we ons heel veel mee bezig houden. Ik heb hier 2 scrollmaps staan.
Daar kan je precies zien hoe ver mensen naar beneden scrollen op een pagina. Op allebei de pagina’s staat ongeveer 2000 woorden content.
Je kan zien: bovenaan is het wit. 100% van de mensen kijkt bovenaan. Dat is logisch. Naarmate ze naar beneden scrollen, zie je dat de kleur langzaamaan zwarter wordt.
Echt pikzwart wat je hier onderaan ziet betekent 0%. Dan kan je meteen zien dat waar we hier onderaan zitten en hier onderaan zitten. Dat is niet zwart. Dat is donkerblauw.
Dat betekent dat je rond de 15, 20, 25% van alle bezoekers zit die dus helemaal naar beneden scrollen om te vinden wat ze zoeken. Ik hoop met dit bewijs, en zo hebben we nog veel meer bewijs, dat het eindelijk eens klaar is met die mythe dat mensen online niet lezen.
Factoren die Bezoekers laten Stoppen met Lezen
Wat wel een waarheid is, is dat heel veel websites slecht zijn opgemaakt of niet goed functioneren op een mobiele telefoon of op een tablet. Waardoor het heel vervelend is om te lezen of zelfs onmogelijk is om te lezen en dat ze daardoor afhaken.
Wat ook een waarheid is, is dat veel websites simpelweg niet goed schrijven. De kwaliteit van de content is heel slecht. Heel oninteressant, heel langdradig en dat zorgt er wel voor dat mensen afhaken.
Of dat de content geplaatst wordt die gewoon niet relevant is. Omdat de tekst te technisch is, vol met jargon. Allerlei redenen waardoor de content de oorzaak is van het feit dat mensen niet lezen. In plaats van dat mensen niet willen lezen.
Ik vergelijk het altijd met een gesprek voeren met iemand in het echte leven. Wanneer degene met wie je een gesprek voert gewoon ontzettend saai is of alleen maar over zichzelf praat of het over onderwerpen heeft die je totaal niet interesseren.
Postzegels verzamelen, vogels spotten.
Dan haak je wel af. Dan zeg je ook na een paar minuten adios en ga je ergens anders heen. Wat het interesseert je niet.
Maar als je met iemand staat te praten die een super interessant verhaal vertelt of die het precies heeft over waar jij mee bezig bent of die misschien kan helpen op een hele goede manier. Dan blijf je wel hangen. Dan kan je misschien wel uren gesprekken voeren met zo iemand.
Dat is precies hetzelfde op een website. Zolang jij interessant vertelt, zijn er mensen die het willen lezen. Sterker nog, je hebt websites, en Copyblogger die ik net liet zien is er daar ook 1 van, wanneer mensen die site ontdekken dan worden ze helemaal verlieft op de site en beginnen ze artikel na artikel te lezen.
Omdat het allemaal hele goede informatie is, die ze allemaal willen hebben, willen lezen, waar ze van leren.
Dus het ligt echt aan jou. Als je content goed is, lezen mensen het. Als je content niet goed is, lezen mensen het niet.
4 Praktische Formules Voor Lengte SEO Teksten
Dan wil ik je nu 4 praktische formules geven over hoe lang jouw tekst moet zijn. Deze kan je gebruiken om te bepalen of je tekst 100 woorden worden, 1000 woorden of 3000 woorden. Dat zijn: De MCB Formule, Concurrentie Overheers Tactiek, W & H Strategie en de Presentatie Blauwdruk.
Wanneer je welke formule precies gebruikt ga ik nog over hebben.
Op onze website staat de complete handleiding van alle formules en alle hulpmiddelen. Die staan daar gratis, ga naar de website, in de beschrijving staat de link, download dat en dat helpt je meteen om te bepalen: hoe lang moet mijn tekst zijn.
Download: 4 Ideale lengte teksten voor seo en conversies formules en Hulpmiddelen
MCB Formule
De MCB Fomule. De MCB Formule staat voor Motivatie, Complexiteit en Binding. Die 3 aspecten bij elkaar bepalen hoe lang jouw tekst moet worden.
Deze formule is geschikt om te bepalen hoe lang de tekst moet worden van product-, categorie-, landingspagina’s en blogartikelen.
De M staat voor motivatie. Daarmee ga je kijken:
- Hoe gemotiveerd is mijn bezoeker?
- Hoe urgent is het waar die mee bezig is?
- Hoe significant is het voor diegene?
- Hoe belangrijk is het voor diegene?
- Hoe bekend is diegene al met mijn merk?
- Is dat positief of negatief?
- Hoeveel stress ondervindt die persoon op het moment dat die jouw website bezoekt.
Als iemand een medische aandoening heeft, dan is de stress een stuk hoger dan wanneer iemand denkt over 10 jaar een huis te gaan kopen en nu eens een keer wat leest.
Hoe lager de motivatie is, hoe minder tekst je moet plaatsen, want ze gaan het toch niet allemaal lezen. Hoe hoger of hoe groter de motivatie is meer tekst je kan plaatsen.
Complexiteit is het tweede stuk van de formule. Dat is: hoe complex is het probleem waar degene mee zit en de oplossing daarvoor. Daarvoor moet je weten:
- Wat is de kennis van mijn bezoeker op dit moment?
- Wat weet die al wel en wat moet die nog gaan leren?
- Hoe zit het DMU in elkaar?
DMU staat voor Decision Making Unit. Oftewel hoe complex is het maken van de beslissing. Is het 1 iemand die op je site komt en dat meteen kan regelen? Moet die dingen uitprinten en voorleggen aan de directie of aan zijn manager of moet die dat met zijn team bespreken? Hoe minder mensen er betrokken zijn bij het DMU, hoe makkelijker het meestal is om een beslissing te maken.
- Hoe voorgevormd is het kader?
Daarmee wordt bedoeld: hoeveel opties heeft die persoon en hoe duidelijk is het wat die wel en wat die niet mag of kan? Hoe duidelijker het kader is, hoe makkelijker het is om een beslissing te maken. Dus hoe minder je iemand hoeft uit te leggen of hoeft te overtuigen.
En hoe afhankelijk zijn ze van de oplossing als die er eenmaal is. Het kopen van een pak melk heeft een afhankelijkheid van 0. Maar het aanschaffen van een ICT systeem voor jouw bedrijf met 1000 werknemers, daar is de afhankelijkheid gigantisch.
Hoe lager de complexiteit van de beslissing is, hoe minder tekst je nodig hebt. Hoe groter de complexiteit van de beslissing is, hoe meer tekst je nodig hebt.
Tenslotte heb je nog: binding.
Hoe gebonden is het bedrijf of is de persoon aan jouw oplossing?
- Hoeveel tijd is er vooraf nodig om de oplossing uit te zoeken en hoeveel tijd is er nodig om die oplossing in stand te houden?
- Hoeveel moeite moeten ze daarvoor doen? Hoeveel geld gaat het kosten? Moeten ze een deel van hun inventaris daarvoor inzetten of regel jij alles voor hun?
- Hoe moeilijk is het om over te stappen wanneer ze eenmaal met jou aan de slag aan het gaan zijn?
Wederom als ik een doos met schroefjes koop, dan is het overstappen vrij makkelijk. Want in het slechte geval gooi ik de schroefjes weg en koop ik nieuwe. Wanneer je naar een dierenarts gaat dan is het al iets moeilijker, omdat je meestal toch een band opbouwt met je dierenarts en die weet wat er met je beest speelt en heeft het verleden meegemaakt.
Naarmate je meer ergens aan bindt, bijvoorbeeld door contracten die verbieden dat je over kan stappen of doordat je er heel erg afhankelijk van bent, zelfs als je geen contract hebt. ICT systemen wederom een goed voorbeeld. Ook al verbied het contract je niet om over te stappen.
Als je eenmaal een systeem geïmplementeerd hebt, dan stap je niet zo snel over, want het kost ongelofelijk veel tijd en moeite om ergens anders heen te gaan.
En hoe lang is de beslistijd? Kan ik altijd het product aanschaffen? Moet ik dat doen binnen 1 week of 10 weken? Hetzelfde als met de vorige 2. Hoe lager de binding is met wat jij aanbiedt, hoe minder tekst je nodig hebt iemand te overtuigen. Hoe groter de binding is, hoe meer tekst je nodig hebt.
Motivatie, complexiteit en binding. Voor alle 3 geldt eigenlijk: hoe lager het is, hoe minder tekst je nodig hebt. Hoe lager de motivatie is, hoe minder ze bereid zijn om te lezen. Hoe minder complex, dus hoe simpeler het is hoe minder je hoeft uit te leggen. Hoe minder ze gebonden zijn aan jou oplossing, hoe minder ik ze hoef uit te leggen.
Hoe groter of hoe hoger deze factoren zijn, hoe meer tekst ik nodig heb.
Wij drukken dat meestal zo uit. Naarmate de complexiteit en de binding toeneemt, heb je meer woorden nodig. Ik zou heel graag tegen je willen zeggen iets met exacte getallen: De complexiteit kan je zo berekenen en dan wordt dat 3 en de binding kan je zo berekenen en dan wordt dat 5. Dan heb je precies 1500 of 2000 woorden nodig.
Dat gaat helaas niet, maar ik hoop dat je redelijk goed voor jezelf kan inschatten: dit is mijn dienst, dit is mijn product en dit is mijn publiek. Hoe gemotiveerd zijn ze, hoe complex is deze beslissing en hoe krachtig is de binding met die oplossing en op basis daarvan kan ik wel bepalen hoeveel woorden ik nodig heb.
Nu stopt deze schaal op 3000 woorden, maar die gaat oneindig door. Dat kan naar 10.000 woorden gaan, naar 100.000 woorden gaan. Dat is compleet afhankelijk van jouw product of dienst.
Ik zal een voorbeeld geven met liposuctie. Als we het hebben over de motivatie van een liposuctie, wanneer iemand dat echt wil, omdat die oprecht voelt dat daar behoefte aan is. Dan is dat heel significant voor iemand. Heel belangrijk voor iemand. Daarmee is de motivatie hoog. Maar het stress niveau is ook heel erg hoog van iemand, want als het fout gaat dan is dat wel een serieus probleem.
De oplossing is op zich niet heel complex. De artsen voeren het uit, jij ondergaat het. Dat is het. Natuurlijk zit je met dat je een dag van te voren iets niet mag en dat je een paar dagen daarna in het ziekenhuis moet blijven. Complexiteit is redelijk beperkt.
De binding daarentegen is extreem groot. Niet alleen kost liposuctie voor een hoop mensen, relatief gezien een hoop geld. Daarnaast zit je je leven lang daaraan vast. Als de operatie fout gaat, ben je gewoon verminkt. Dat is zo’n beetje het ergste wat je kan hebben. Dus de binding is extreem groot.
De motivatie is hoog, dat is goed. De complexiteit is laag, dat is ook goed. Maar de binding is ook heel erg hoog, dus je gaat best wel wat content nodig hebben om iemand te overtuigen dat die een liposuctie moet doen.
Concurrentie Overheer Tactiek
Dan hebben we de Concurrentie Overheers Tactiek. Moz heeft deze tactiek ook wel eens benoemd en die noemen het de Ten X, de 10 keer formule. Dat betekent het volgende: je gaat naar jouw zoekwoord of een aantal van de zoekwoorden waar je op wil scoren.
Je pakt de top 10 resultaten en of je kopieert en plakt deze resultaten of je maakt een beschrijving van wat zijn deze resultaten. Wat voor soort resultaten zijn het?
En we gaan een pagina maken die zich onderscheid van al die pagina’s en die eigenlijk 10x beter is dan alles wat er tot nu toe te vinden is.
Dit kan je gebruiken als linkbait artikelen om links aan te trekken naar je site. Voor blogartikelen, voor vergelijkingspagina’s, maar ook ook voor categorie pagina’s, productpagina’s en landingspagina’s.
Het werkt eigenlijk als volgt: Je gaat een onderscheidend resultaat maken, maar dat kan op heel veel manieren. Je kan bijvoorbeeld een duidelijker antwoord geven op de vraag. Dat betekent niet per se dat de content langer wordt. Dat betekent vooral dat die duidelijker wordt.
Dat kan bijvoorbeeld door een video of een afbeelding toe te voegen. Of door simpelweg de woorden neer te zetten, zodat het duidelijker overkomt.
Je kan ook de content meer behulpzaam maken. Bijvoorbeeld door een stuk uit te leggen en daarna een aantal praktisch voorbeelden te geven en praktische tips. Of door een berekentool toe te voegen aan je pagina. Meer diepgang geven aan je pagina of juist minder, want misschien zitten mensen daar helemaal niet op te wachten.
Je kan ook een compleet ander perspectief toevoegen. Op het moment dat je googelt op een woord en alle 10 de resultaten zeggen: Ja, dit moet je doen. Moet je misschien een pagina maken die zegt: Nee, dit moet je niet doen. Of: Misschien moet je het doen.
Je kan ook kijken naar het format wat wordt gebruikt. Als je 10x een lijstje tegenkomt met tips over een bepaald onderwerp. Moet je misschien geen lijstje met tips maken. Maak dan een case study of simpelweg een verkooppagina.
Het kan van alles zijn, zolang je het maar anders maakt. Onderscheidend. Uniek. En dat het wel naar de zoekintentie van de bezoeker is. Dat een bezoeker er wel blij mee is.
Hier heb ik weer een voorbeeld. Ik heb gezocht op het woord: hondenschool.
Dan zie je dat dit best wel eenzijdige resultaten zijn. Ik heb niet gezocht op hondenschool, maar op hondentraining. De bovenste 3 resultaten die ik tegenkwam zijn hondenscholen. De onderste 4 resultaten die ik tegenkwam zijn hondenscholen en de middelste 2 zijn informatiepagina’s.
Maar eigenlijk zijn het hele korte artikelen met daarin een kleine verwijzing naar andere artikelen.
Dat betekent dat dit zoekresultaat heel eenzijdig is. Nu kan het zo zijn dat Google heeft gezien, dat als mensen zoeken op hondentraining, dat ze simpelweg veel hondenscholen willen zien.
Maar ik betwijfel dat.
Dus ik zou, als ik wil scoren op het zoekwoord hondentraining, bijvoorbeeld 1 mega groot artikel maken:
- 9 Lessen van 30 Jaar een Hondenschool Hebben
- 3 Aller Belangrijkste Dingen Die Je Moet Weten Wanneer Je Een Hond Gaat Trainen
- Case study van een hondentraining: van 0 tot 12 maanden. Wat heb ik geleerd en hoe heeft dat uitgepakt?
- Of een verzamelpagina die linkt naar alle goede pagina’s over hondentraining. Naar je eigen site, maar ook naar andere sites.
- Je kan het hebben over alle soorten hondentraining die je hebt. Je kan gaan zoeken, gaan speuren met een hond. Maar je hebt ook jachttraining en gewoon puppycursus. Je hebt van alles.
Er zijn heel veel soorten resultaten te bedenken die én onderscheidend zijn van wat er nu is en die heel relevant zijn wanneer mensen zoeken op het woord hondentraining.
W&H Strategie
Dan hebben we nog de W & H Strategie als derde. De W & H Strategie betekent in feite: pak jouw dienst, pak jouw product, pak jouw onderwerp en beantwoord alle W en H vragen over dat onderwerp:
- Wie
- Wat
- Waar
- Welke
- Waarom
- Wanneer
- Hoe
Het kan zijn dat ik hier iets vergeet. Wederom we hebben op de site een hele grote lijst. Daarin hebben we het allemaal uitgezocht. Het staat allemaal vermeldt. Die kan je gebruiken.
Download: 4 Ideale lengte teksten voor seo en conversies formules en Hulpmiddelen
Beantwoord alle, alle, alle vragen over jouw onderwerp. Zorg ervoor dat jij de enige bent die echt elke vraag over jouw onderwerp beantwoord heeft.
Dat kan je gebruiken voor productpagina’s, categoriepagina’s, landingspagina’s, vergelijkingspagina’s en blogartikelen.
Ik heb hier een voorbeeld. Stel dat ons onderwerp financial lease is Dat kan je de vragen stellen als:
- Wat is het?
- Welke andere leasevormen zijn er?
- Wat zijn de voordelen?
- Wat zijn de nadelen?
- Hoe lang is een contract?
- Welke auto’s kan ik leasen met financial lease?
- Welke merken?
Zo zijn er ongelofelijk veel vragen te verzinnen over financial lease. beantwoordt ze allemaal en echt gegarandeerd dat, dat gaat knallen in Google.
Bij de W & H Strategie gaat het dus niet zozeer om het aantal woorden per pagina. je hebt geen streven van 500 of 100 of 1500 woorden.
Je gaat ervoor zorgen dat jouw pagina compleet wordt. Dat je antwoord geeft op alle vragen rondom een specifiek onderwerp.
Presentatie Blauwdruk
De vierde en laatste formule dat is de Presentatie Blauwdruk. De blauwdruk werkt als volgt.
Ga bij jezelf na: wanneer ik iemand bij mij in de kamer heb zitten en ik ga vergaderen met die persoon. Ik ga proberen om mijn product of mijn dienst te verkopen.
Hoe lang ben ik dan aan het presenteren? Hoe lang ben ik vragen aan het beantwoorden? Zolang moet je ook jouw content maken.
Want iemand online is net zo moeilijk te overtuigen (of net zo makkelijk) als iemand die voor je zit.
Bedenk hoe lang je bezig bent met praten, welke vragen ze stellen en hoe jij ze overtuigd. Zorg ervoor dat, dat online ook tot zijn recht komt.
De Presentatie Blauwdruk kan je gebruiken voor productpagina’s, categoriepagina’s, landingspagina’s, vergelijkingspagina’s, maar ook voor blogartikelen en als linkbait.
Een voorbeeld hiervan is als je coaching verkoopt. In dit geval leiderschap training.
- Hoe lang ben je bezig om een potentiële klant uit te leggen hoe die persoon een betere leider wordt
- Wat voor soort leiderschapstrainingen er zijn
- Welke je geeft
- Wat die eraan heeft
- Wat andere eraan hebben gehad
- Bedenk exact wat je moet vertellen en hoe ga je dat online doen
Je bent net zoveel tijd kwijt.
Afgeraden Tactieken SEO Teksten
Pagina’s Opvullen met Onzin
Dan zijn er ook nog 3 dingen die je absoluut niet moet doen. Je moet je pagina’s niet gaan opvullen met onzin. Je moet absoluut geen rekening houden met keyword density en je moet niet gaan herhalen alleen maar, zodat je tekst langer wordt voor Google.
Het vullen van je pagina’s. Ik heb een heel grappig voorbeeld gevonden van een slotenmaker. Namelijk je komt op de pagina terecht, dan zie je in eerste instantie gewoon staan wat ze doen en hoe je ze kan contacteren.
Vervolgens kom je tegen: een stuk over de geschiedenis van slotenmaker. Laten we eerlijk zijn, dit interesseert de meeste mensen echt helemaal niets. De enige reden dat dit hier staat is voor Google.
Het opvullen van de pagina, groter maken, zodat die makkelijker scoort.
Doe dit alsjeblieft niet, zorg ervoor dat je beter nadenkt over je onderwerp en dat je content geeft wat wel interessant is. Wat wel relevant is. Niet alleen helpt dat voor je SEO, het helpt ook voor je conversies.
Ons eigen voorbeeld nogmaals. Van 300 bezoekers, naar 2300 bezoekers. Ook dit weer een voorbeeld.
Niet opvullen. Dat werkt niet. Zorg ervoor dat je alleen relevante dingen plaatst.
Keyword Density
Waar je ook absoluut geen rekening mee hoeft te houden, wanneer je op een goede natuurlijke manier schrijft en dus niet voor Google. Is je keyword density. Oftewel je zoekwoorddichtheid.
Je zoekwoord dichtheid betekent: hoe vaak komt mijn zoekwoord voor per 100 woorden. Welke percentage van de totale tekst is mijn zoekwoord?
Op het moment dat je op een normale, natuurlijke manier schrijft en je schrijft voor je bezoeker en niet voor Google, hoef je hier absoluut geen rekening mee te houden.
Het enige waar je op kan letten is wanneer je tekst wat korter is. 300 woorden of 500 woorden, dat je ervoor zorgt dat je niet 30 keer, 40 keer, 50 keer je zoekwoord in dat kleine stukje tekst zet.
Nogmaals als je op een normale, natuurlijke manier schrijft voor je bezoeker en niet voor Google, dan gebeurd dat eigenlijk niet.
Zelfde Tekst Herhalen
Wat je ook niet moet doen (dat is echt iets van vroeger) dat je dezelfde tekst gaat herhalen, gaat herschrijven en daarmee je pagina vult.
Je bezoeker krijgt als het ware 2 keer dezelfde tekst voorgeschoteld.
Ook daar heb ik weer een mooi voorbeeld van. Een loodgietersbedrijf in Amsterdam. Dit is 1 pagina. Dit staat onder elkaar.
Het rode stuk en het groene stuk is eigenlijk nagenoeg hetzelfde. Een bezoeker heeft er absoluut niets aan om deze 2 stukken tekst te lezen.
Wederom doet dit alsjeblieft niet. Maar zorg ervoor dat je relevante content voor je bezoeker maakt.
Tips (Waar Niemand het over Heeft)
Investering per Pagina
Als laatste overweging wil ik je nog graag iets uitleggen waar niemand het over heeft. Dat is: de investering die je moet doen per pagina.
Het is namelijk zo dat, naarmate langer wordt. je meer schrijft, meer video materiaal hebt, meer audio materiaal hebt. Dat de kosten om een pagina te ontwikkelen exponentieel financieel toenemen.
Dat is namelijk als volgt: de eerst 100, 300 of 500 woorden die je schrijf over wat voor onderwerp dan ook, zijn relatief eenvoudig. Als je zo weinig schrijft blijf je op de oppervlakte en dan kan eigenlijk iedereen wel.
Hoe langer de content wordt, hoe meer je de diepte ingaat, hoe meer tijd het kost aan vooronderzoek en aan schrijfwerk om het goed te krijgen.
Vooronderzoek + Schrijven
In heel veel gevallen moet je jargon gaan vertalen naar iets wat alle bezoekers begrijpen. Je moet hele specifieke informatie duidelijk gaan maken. Je moet heel veel gaan uitzoeken. Je moet interviews met mensen gaan hebben.
Kortom het is veel meer werk.
Ik heb hier een grafiek gemaakt die je helpt om dit te begrijpen.
Wat hier staat is niet de absolute waarheid, want hoe snel je schrijft hangt af van:
- Je onderwerp
- Hoe makkelijk je aan informatie komt
- Hoe goed je het onderwerp begrijpt
- Hoe leuk je het vindt
- Of je een goede dag hebt als copywriter
- De meeste schrijven ’s morgens sneller dan aan het einde van de dag, omdat de concentratie wat wegzakt.
Maar deze grafiek kan je gebruiken om te begrijpen hoe lang het duurt om een X aantal woorden te schrijven. Tot aan 200 woorden, tot aan 500 woorden schrijf je tussen de 350 en 250 woorden per uur gemiddeld genomen.
Dat is vooronderzoek en schrijven bij elkaar.
Naarmate de content langer wordt, ga je steeds minder woorden per uur schrijven, omdat er steeds meer onderzoek nodig is.
Als de tekst langer wordt moet je ook de tekst structureren. Een probleem wat je met 200 woorden niet echt hebt. En je moet meer gaan nadenken over wat je precies wil zeggen of je dat goed uitlegt.
Ook het nakijkwerk wordt steeds meer. Naarmate content langer wordt, kost het steeds exponentieel meer geld om dat voor elkaar te krijgen.
Afhankelijk van jouw budget, van de waarde die een pagina heeft als die bovenaan staat en wat er precies op moet komen moet je afwegen of je een pagina lang of kort gaat maken.
Stel je voor dat je bovenaan komt te staan in Google.
Dat betekent dat die pagina je 1000 euro per dag oplevert. Dan is het de moeite om een langere pagina te maken, die meer diepgang heeft, die beter is dan de concurrentie en dus ook grotere kans heeft om te gaan scoren in Google.
Er is ook minder linkbuilding werk nodig, wanneer je pagina sterker is.
Maar wanneer de commerciële waarde van een pagina niet zo groot is, is het verstandig er minder budget heen te schuiven.
Dan wil je misschien geen pagina van 3000 woorden maken, maar van 1000 woorden of van 750 woorden.
Ook deze overweging moet je meenemen wanneer je gaat beslissen hoe lang je een pagina precies gaat maken.
Je hebt nu alles wat je nodig hebt om te bepalen hoe lang jouw content gaat worden. Ik heb je precies verteld welk advies niet goed is, waar je niet naar moet luisteren.
Ik heb je een aantal formules gegeven die je kan gebruiken om te bepalen hoe lang jouw content gaat worden. Hoeveel woorden jij per pagina gaat schrijven.
Daarnaast heb ik een aantal mythes ontkracht. Bijvoorbeeld dat bezoekers online niet lezen. Het is echt onzin, maar zorg ervoor dat je goed schrijft.
Ik heb je ook verteld wat je niet moet doen als je goed wilt converteren en goed wil scoren in Google.
Download: 4 Ideale lengte teksten voor seo en conversies formules en Hulpmiddelen
Mijn vraag aan jou is nu als volgt: Wat ga je nu precies doen? Hoe ga je deze informatie gebruiken om beter te scoren in Google en ga je korte pagina’s maken? Ga je lange pagina’s maken en waarom? Ik hoor het heel graag van je.
Heb je opmerkingen? Heb je vragen? Laat het ook weten. Dat kan hier beneden in de YouTube comments. Dat kan op onze website als een reactie. Ik geef overal antwoord op, dus als je vragen of opmerkingen hebt help ik je graag.
Ik wens je heel veel succes met het scoren in Google en het omzetten van jouw bezoekers tot omzet.