Ikea Effect: Impact van “Moeite Doen” Op Conversies

by Bart van der Meer augustus 25, 2018
IKEA effect

Ikea Effect: Impact van “Moeite Doen” Op Conversies

Ontdek Hoe Je de Briljante Marketing van IKEA Inzet om Jouw Conversies te Verhogen. Maak Bezoekers Blij en Ontnuchter Jouw Marketing Team.

Ikea Effect: Impact van “Moeite Doen” Op Conversies Trascriptie:

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je precies vertellen waarom het Ikea effect jouw proces van conversieoptimalisatie blokkeert en hoe je dit effect kan inzetten om de conversies op je website of shop wel te verhogen. Dus ik ga je precies vertellen wat het is, hoe het werkt, waarom het zo belangrijk is en hoe je praktisch ervoor zorgt dat dit effect je niet meer blokkeert en dat je er juist voordeel uit gaat halen.

Een betekenis of definitie van het Ikea effect is dat mensen disproportioneel veel waarde toekennen aan iets waaraan ze hebben gewerkt dan de objectieve waarde van datgene is. Dus om het makkelijk te zeggen: op het moment dat je iets zelf hebt gemaakt of iets zelf deels hebt gemaakt, vind je het veel beter en daardoor waardevoller dan iets waaraan je niks hebt gedaan. En belangrijk om bij dat effect toe te voegen is dat dit dus alleen werkt als jouw inspanningen op wat voor manier dan ook hebben geleid tot een zichtbaar zinvol eindresultaat. Dus als er uiteindelijk niks is gekomen uit de moeite die je ergens hebt ingestopt, dan werkt het Ikea effect niet.

Om het Ikea effect goed uit te leggen heb ik de hulptroepen ingeschakeld. Dus in deze video zullen mijn hond James, die je misschien al kent van andere video’s en mijn dochter, mijn kersverse dochter Lynn, zullen mij helpen om dit effect uit te leggen.

Dit effect is heel nauw gelinkt met een heleboel andere onbewuste beïnvloedingstechnieken. Dus bijvoorbeeld het endowment effect, de sunk cost fallacy, effort justification, better than average effect, de not invented here bias, incremental effort. Dus het is heel nauw gerelateerd aan andere onbewuste beïnvloedingstechnieken. En meestal kom je deze dus ook tegen in combinatie met andere.

En er zijn een paar hele mooie alledaagse voorbeelden van deze techniek in zijn werking. En misschien wel het meest bekende voorbeeld van deze bias, dat zijn kinderen. Dit is mijn negen weken oude dochter Lynn. En voor mij is dit het meest perfecte, leukste, mooiste kind op de wereld. Maar dat zal elke ouder van zijn eigen kinderen zeggen. Tenminste, dat hoop ik.

En de reden dat kinderen eigenlijk het ultieme voorbeeld zijn van deze bias is omdat we maximale moeite stoppen in het ontwikkelen van een kind. En zeker voor vrouwen geldt dat. Ze zitten negen maanden letterlijk in je, er komt een bevalling en vervolgens weet je ook dat je de rest van je leven aan het kind verbonden zit. Dus als er iets is wat ons ontzettend beïnvloedt en dat het eigenlijk in onze hersenen wel perfect moet zijn, dan zijn het kinderen. Gaan we even zwaaien naar de camera. Hallo. Hallo.

Een ander goed voorbeeld kan bijvoorbeeld een hond zijn, zoals onze hond James. Want een hond die baar je weliswaar niet zelf zoals een kind, maar je zorgt ervoor, je hebt ‘m getraind sinds die een puppy is, elke dag zie je ‘m, je bent super trots op ‘m, oftewel er zit een stukje van jezelf in. En daarom: kinderen, honden, maar eigenlijk alles waar je veel voor zorgt en veel moeite in stopt zijn goede voorbeelden van het Ikea effect.

Maar zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Natuurlijk Ikea producten zelf. Er wordt vaak een voorbeeld aangehaald van cake mixen. Cake mixen daar moet je zelf nog iets aan toevoegen, want toen de fabrikant heeft geprobeerd om alle eigen toevoegingen eruit te halen, toen daalden de verkopen, want mensen hadden niet meer het gevoel dat een stukje van zichzelf erin zit.

Maar denk bijvoorbeeld ook aan een ontgroening. Dat betekent dat je heel veel moeite moet doen om een bepaald resultaat te bereiken, om ergens bij te horen, dus dan moet datgene waar je bij hoort wel geweldig zijn. Want als het niet zo is, dan moet je jezelf gaan uitleggen waarom je zoveel moeite hebt gedaan om dat te bereiken terwijl het eigenlijk niks waard is. En in plaats van dat te doen, maken we onszelf gewoon liever wijs dat het heel veel waard is. Maar ook met dingen van Lego maken of origami, het opknappen van iets zoals je huis of een oude auto. Foto’s die je zelf neemt. Ondernemers met hun onderneming die ze altijd het allerbeste vinden, want hun hart en ziel zit erin. Kortom, heel veel voorbeelden die in het dagelijks leven voorkomen die eigenlijk een onderdeel zijn van het Ikea effect.

Maar waarom dit effect zo cruciaal is voor jouw conversie optimalisatie proces is namelijk het volgende: op het moment dat je zelf elke dag aan je website werkt of je werkt er met je team aan of je hebt een team dat eraan werkt, kortom er gaat heel veel tijd en moeite in je site en in je shop zitten. In de teksten en in de afbeeldingen en in de video’s, in alles. Dan betekent dat automatisch dat je het Ikea effect gaat toepassen of dat je snel geneigd bent om dat te doen. En dat kan betekenen dat je redenatie als volgt wordt: we hebben heel veel moeite in X gestopt, dus het is goed. Dat is het Ikea effect. Wij hebben er zelf aan gewerkt, dus het is goed of het is beter dan dat van de concurrent.

En dat is ontzettend gevaarlijk. Want hoeveel tijd en moeite en resources je ergens in stopt heeft niks per se te maken met dat wat eruit komt ook goed is. Dat is echt belangrijk om dat te onthouden. Wat je erin stopt aan tijd en moeite en geld is niet per se dat het ook beter is dan dat van een ander die er minder tijd of moeite in heeft gestopt. Als dat namelijk zo zou zijn, dan zou iedereen gewoon het meeste geld en het meeste moeite ergens in stoppen en zou je per definitie het beste resultaat hebben. En we weten dat dat niet zo is.

Gelukkig is er ook een hele goede oplossing om ervoor te zorgen dat dat het Ikea effect jouw conversie optimalisatie proces zo min mogelijk beïnvloedt. En de oplossing is als volgt: als je naar je website of webshop kijkt en het maakt niet uit naar welk onderdeel of welke pagina, dan denk je altijd bij jezelf: deze website is ontzettend lelijk. Wat werkt dit ongelofelijk slecht. Dit is de slechtste website die ik ooit heb gezien. Slechtst geschreven, vormgeving ziet er niet uit, dit werkt echt voor geen meter. Dus we gaan dit eens chronisch verbeteren en alles ligt op tafel, alles kan verbeterd worden. Dat zorgt er namelijk voor dat je niet meer gaat kijken naar hoeveel moeite is ergens in gegaan, maar wat levert iets op en kan het nog beter.

Dus die simpele truc, die simpele mind shift van jou en eventueel van je team kan ervoor zorgen dat jouw optimalisatieproces veel beter gaat, omdat je niet blijft hangen bij wat hebben we hier al in gestoken en dit zal wel goed zijn, want er zit 100 uur in. Pas dus ook op als je jezelf hort zeggen: dat van ons is mooier, beter, sneller, gebruiksvriendelijker dan een concurrent zonder dat je daar echt data voor hebt. Want dat is een typisch teken dat je het Ikea effect toepast, namelijk dat van ons is beter, ik weet niet precies waarom, maar wij hebben er veel moeite in gedaan, dus het zal wel.

De tweede manier hoe je het Ikea effect kan inzetten om je conversies te verbeteren is daadwerkelijk in je website of shop. En dan is de vraag: kan je jouw bezoeker een stukje of helemaal laten meewerken aan het product of dienst waardoor die het gevoel heeft dat die aan het eindresultaat heeft bijgedragen en dus een veel hogere waarde toekent. En er zijn wel een paar manieren om dat te doen. En het ultieme voorbeeld is dat iemand zijn product of dienst helemaal zelf kan maken of kan samenstellen.

Maar lang niet alles leent zich daarvoor helaas. Dus dan is een andere optie dat je het misschien een stukje kan laten personaliseren door zelf de kleuren te laten kiezen of zelf kleine aanpassingen te doen of een logo erop te zetten of een bepaalde opdruk of wat voor manier dan ook dat die klant een stukje van het product of een stukje van de dienst kan aanpassen naar zijn of haar wil. Een goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld het op maat laten maken van een keuken of van een kast. Dat betekent dat je zelf misschien wel in een keukenplanner zit of je bent met een architect van je keuken zelf aan het beschrijven hoe je dingen wil hebben, je hebt zelf van tevoren dingen uitgezocht en die laat je zien. En dat betekent dat als het eindresultaat er eenmaal is, dat in jouw optiek dat de mooiste keuken is die er maar bestaat. Want je hebt er zelf aan meegewerkt.

Een voorbeeld van onszelf. Wij hebben bijvoorbeeld een klant waarbij de maten van de producten die ze leveren extreem belangrijk zijn. En we hoorden via opgenomen telefoontjes heel vaak dat mensen vragen stelden over die maten. Dus wat zijn we gaan doen, we zijn naar de website gaan kijken en we zijn gaan kijken: waar hebben we het over maten en hoe omschrijven we dat. En vervolgens zijn we alle stukken over de maten hoger op de site gaan plaatsen, we zijn het gaan verduidelijken, we zijn bepaalde dingen dik gaan drukken, dat het visueel ook duidelijker was. En toen dachten wij met alle effort die erin zat: dit moet wel goed zijn. Dit is echt top.

En vervolgens zijn we de telefoontjes blijven monitoren en eigenlijk was er niet zo heel veel verschil. Helaas. Na alle moeite die we hadden gedaan merkte de klant daar maar iets van. Volgens mij daalde het met ongeveer 20 procent. Maar het was niet de daling van 80 procent die we hadden verwacht. Dus we zijn kritisch blijven nadenken over: de mensen blijven die vraag stellen, dus blijkbaar is het toch niet duidelijk. Wat gaan we nu doen. En in plaats van dat we het tekstueel omschreven, zijn we vervolgens een calculator gaan maken. En dat had wel het gewenste effect.

Wat je ook kan doen is dat ze bijvoorbeeld iets moeten downloaden of iets moeten printen, dat ze dingen moeten invullen, moeten bewerken, naar moeten kijken en dat vervolgens op moeten sturen, zodat je die input kan gebruiken om weer iets te doen. Al zulk soort voorbeelden zorgen ervoor dat de bezoeker iets moet doen en dat vervolgens met die input iets gebeurt waardoor het eindresultaat anders is dan als diegene niks had gedaan. Dus dat is wel cruciaal. De bezoeker moet zien wat er met zijn input, met zijn effort is gebeurd. Als je dat niet doet, dan valt het hele Ikea effect weg, want dan heb je voor je gevoel niks bijgedragen aan het product of dienst wat je afneemt.

Als je het Ikea effect weet te omzeilen als het gaat om jouw conversie optimalisatieproces en op de juiste manier weet in te zetten voor je website of webshop, zorgt dat vrijwel gegarandeerd voor betere en hogere conversies.

Dus nu is mijn vraag aan jou: ben je bekend met dit effect? En zo niet: kan je het inzetten op je site? Ga je het inzetten op je site? Of heb je misschien weleens meegemaakt dat tijdens jouw conversie optimalisatie proces eigenlijk dit effect wel stiekem naar voren is gekomen, waardoor je de website niet zo snel en zo goed hebt verbeterd als je misschien zou willen? Laat het weten in de opmerkingen, laat het weten in de video reacties, op het blog. Als je verder vragen hebt over dit effect, kan dat natuurlijk ook. Of stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl, krijg je van mij persoonlijk antwoord. En ik zie je graag terug bij de volgende video, waarin ik je nog veel meer ga vertellen over SEO en conversieoptimalisatie.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *