Impact van Social Media op SEO

by Bart van der Meer december 16, 2017

Benieuwd Hoe Social Media Als Facebook, Twitter en LinkedIn Jouw SEO Beïnvloed? Ontdek Hier het Complete Antwoord Inclusief Onderzoeken en Eigen Ervaring.

Transcriptie: Impact social media op SEO

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je meenemen in de impact die social media heeft op SEO. Ik ga uitleggen over welke social media we het precies hebben en over welke directe of indirecte impact social media heeft op de vindbaarheid van jouw website.

Verschillende social media kanalen

In Nederland worden voor Facebook, Instagram, LinkedIn, Whatsapp en YouTube gebruikt als social media, maar je kan ook nog denken aan Twitter, Pinterest, Reddit en Google+.

En de laatste jaren, naar mate social media populairder is geworden, met name Facebook, is er steeds meer een geluid gekomen dat social media eigenlijk het nieuwe SEO is. Of dat social media de nieuwe backlinks zijn. SEO social noemen sommigen het ook wel.

Of je hoort dan termen als Facebook SEO of Facebook linkbuilding bijvoorbeeld. Omdat daar heel veel misverstanden over bestaan, wil ik in deze video precies uitleggen hoe het zit.

Heeft social media invloed op SEO?

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Als je het over social media impact hebt op SEO, ongeacht over welke social media je het hebt, dus inclusief Google+, heeft het echt geen enkel effect op je SEO.

En ik bedoel hier 0,0 te schrijven. Is niet helemaal gelukt. Nee. Er is geen enkel bewijs voor. Google wil niet afhankelijk zijn van concurrenten om rankings te bepalen. Er is echt geen enkel verband tussen social media, je social media activiteiten, tussen shares, re-tweets, pins, likes, noem maar op en jouw score in Google.

Dus als je je bezighoudt met SEO, vergeet dan social media en focus je op al die andere dingen die wel belangrijk zijn.

Argumenten social media wél invloed op SEO

Goed scorende website, zonder social media

Er zijn een aantal argumenten voor het bedenken dat social media een impact heeft op SEO. En het belangrijkste eigenlijk die we doorgaans horen en lezen is: ken je een website die goed scoort in Google en die geen social media aanwezigheid heeft?

Dus dat ze misschien helemaal geen Facebook of geen Instagramaccount hebben en als ze dat account hebben, dat ze misschien weinig activiteiten tonen of dat ze weinig volgers hebben. En om eerlijk te zijn: ja, die bedrijven kennen wij heel veel. Sterker nog, een aantal klanten van ons die zijn heel goed vindbaar, maar hebben niet echt een social media aandacht.

Maar als je kijkt naar het grote plaatje en mensen kijken doorgaans naar de grote sites, zoals Coolblue, bol.com, Mediamarkt, Wehkamp. Die hebben een enorm grote social media aandacht aanwezigheid. Dus dat is een van de redenen waarom heel veel mensen eigenlijk denken of verwachten dat social media wel een impact heeft, want alle grote bedrijven die goed vindbaar zijn doen het ook.

Facebook recensie op Google My Business-Profiel

Daarnaast kan je ook zien dat op je Google My Business-profiel, dus wat je hier ziet, is dat daar in sommige gevallen ook jouw Facebook-recensies verschijnen. En dat betekent dat op een of andere manier Google toch iets met Facebook doet. Het heeft blijkbaar toch toegang tot jouw profiel, het kan de reviews daar vanaf halen en daardoor indexeert het misschien ook wel berichten of indexeert het ook wel andere activiteiten, monitort hoeveel volgers je erbij krijgt etcetera.

Dus ook als je dat ziet, dan begrijp ik dat je het idee krijgt dat social media zeker een impact heeft op je vindbaarheid.

effect facebook social media

Indicator backlinks

Het laatste idee zijn eigenlijk de backlinks, namelijk Google gebruikt backlinks nog steeds heel erg om te bepalen hoe populair je site is, maar waarom zou Google daarvoor backlinks gebruiken als je ook naar een social media aanwezigheid van een bedrijf kan kijken. Is dat niet een veel betere indicator om te bepalen hoe populair een website is en daarmee ook om te bepalen hoe relevant zal het resultaat van die website zijn voor een bezoeker die ergens op zoekt? Dus dat zijn een beetje de drie grote argumenten die wij horen en lezen om te zien of social media een positieve impact heeft op SEO en dat het elkaar heel erg versterkt en dat je eigenlijk niet zonder kan.

Argumenten social media geen invloed op SEO

Maar er zijn ook een heleboel redenen waarom het niet zo is.

Google wilt afhankelijk zijn van andere bedrijven

En de belangrijkste daarvan is eigenlijk dat Google niet afhankelijk wil zijn van andere bedrijven die misschien die in sommige opzichten hun grootste concurrent zijn, want als Google afhankelijk is van Facebook, dan betekent dat dat als Facebook iets wijzigt, dat Google misschien wel een heel groot probleem heeft. Dat de zoekresultaten op een manier door elkaar worden gehusseld dat er niet veel relevante resultaten meer zijn en dan heeft Google een heel groot probleem.

Daarnaast heeft Google al jaren en jaren het zonder de social media gedaan, dus waar zou nu opeens die complete afhankelijkheid van zijn? Dus Google wil niet afhankelijk zijn van potentiële concurrenten of van welk derde bedrijf dan ook, dus daarom doen ze het niet.

Resultaten social media makkelijk te misleiden

Daarnaast is het niet zo ingewikkeld om neppe accounts te maken en neppe volgers te kopen, likes te kopen, shares te kopen. Dus dat zou het heel makkelijk manipuleerbaar maken van de resultaten.

Daarbij komt ook dat als Facebook of Instagram of LinkedIn iets wijzigt waardoor Google misschien helemaal geen toegang meer heeft tot het platform, helemaal de reviews niet meer kan lezen, hebben ze ook een groot probleem. Tenslotte zegt Google zelf ook heel duidelijk dat ze er niets mee doen, dat ze het wel indexeren, social media indexeren ze net als elke andere website, maar voor de rest doen ze er niet zo veel mee.

Google bevestigd: social media kanalen geen invloed op ranking

Toen Matt Cutts in 2014 hoofd van Google was nog toen bevestigde hij al dat ze Facebook of social signals op geen enkele manier gebruiken en Gary Illyes die nu het hoofd van spam is, bevestigt dat elk jaar zo’n beetje wel weer dat ze geen social media gebruiken om rankingen te bepalen.

Nou weet ik dat Google niet altijd 100% transparant is, maar in dit geval wijst alles wel een beetje dezelfde kant op.

Daar komt ook bij dat er geen enkel onderzoek is wat redelijkerwijs aantoont dat er een correlatie zit tussen hoeveel social signals je ontvangt, hoeveel shares, hoeveel likes, hoeveel repins, noem het maar op, en je ranking. Er is echt geen enkel bewijs voor.

Nou is dat, ben ik me van bewust dat dat moeilijk is in SEO-land, omdat je altijd met heel veel factoren te maken hebben. Maar toch door de jaren heen zijn er bedrijven die redelijk goede experimenten op kunnen zetten, waarbij je op zijn minst een beetje weet of iets impact heeft en dat is bij social media nog nooit bewezen.

Test: invloed social media op seo

En ook uit onze eigen ervaring, we hebben diverse testen gedraaid die ik zo meteen ga laten zien, kan ik je vertellen dat we echt geen enkel oorzaak- en gevolgrelatie kunnen vinden tussen hoe goed je scoort en hoeveel social media activiteit er is, hoeveel likes, hoeveel shares, hoeveel retweets, hoeveel maakt niet uit, we hebben het echt niet kunnen vinden.

Dus wat hebben we getest. We hebben een test gedraaid met Facebook, met LinkedIn, met Twitter, met Pinterest en helaas nog niet met Instagram, dus mocht je wel zo’n test hebben gedraaid met Instagram, dan ben ik heel erg benieuwd naar de resultaten.

Dus als we het over Facebook hebben, over Facebook SEO zo gezegd, dan hebben we het volgende getest, en eigenlijk hebben we alle social media op dezelfde manier getest, namelijk we pakken een artikel, dat schrijven we en die schrijven we op een zoekwoord wat een heel laag zoekvolume heeft en bijna geen concurrentie. Bijvoorbeeld een zoekvolume van 10 waar niet echt een website voor geschreven is.

Dat artikel plaatsen we online en vervolgens gaan we kijken wat die doet gedurende de komende vier tot zes weken. En na vier tot zes weken doorgaans kreeg dit artikel een stabiele positie ergens op plek drie tot en met vijf. En daar blijf die weken achter elkaar bleef het artikel op dezelfde plek staan.

Daarna zijn we gedurende een bepaalde periode, dat kan zijn een week, dat kan maximaal zijn vier weken, zijn we daar likes en shares heen gaan sturen, dus we zijn die pagina gaan liken en we zijn die pagina gaan sharen. En dat had gewoon geen enkel effect. Op het moment dat we dingen wijzigden op de pagina zelf had het wel effect, als we afbeeldingen toevoegden of weghaalden of video’s of teksten of linken, maar Facebook likes en shares hadden geen enkel effect op de ranking van die pagina.

social media test

Dat geldt ook als je het over LinkedIn hebt of over, nou ja, LinkeIn SEO. De shares van LinkedIn hadden echt geen enkel effect. Bij Twitter precies hetzelfde. Daarbij kan je natuurlijk een soort liken en je kan het retweeten. Maar ook retweets hadden geen enkele impact op de score van de pagina. En bij Pinterest hadden we het specifiek over afbeeldingen. Dus de afbeeldingen van een bepaalde pagina repinden we. Wat ons wel opviel is als we een afbeelding online zetten en daar meteen begonnen met Pinterest met repinnen, dat die heel snel geïndexeerd werd en als je zocht op Google afbeeldingen, dat we wel heel vaak bovenaan kwamen. Maar als het gaat om de pagina zelf en in Google, dan had het echt geen enkel effect. Instagram hebben we nog geen test mee gedraaid. Ik verwacht dezelfde resultaten om precies dezelfde redenen, Google wil gewoon niet afhankelijk zijn van Instagram, van zijn grootste concurrent. Maar mocht jij hier een test mee hebben gedaan, ben ik wel heel erg benieuwd naar de resultaten.

Misverstanden verband SEO en social media

Maar waarom denken zoveel mensen dat dan wel? Bijna bij elke nieuwe klant moeten we dit weer opnieuw uitleggen. En volgens mij zijn daar een paar redenen voor.

1): de activiteiten van social media en tweets en retweets en likes en shares zijn makkelijker te zien, makkelijker te begrijpen. Mensen zijn er ook zelf elke dag mee bezig, want mensen zitten elke dag op Facebook, dus het is veel makkelijker te begrijpen dan backlinks. Zeker voor  mensen die niet elke dag met SEO bezig zijn, zijn backlinks toch een beetje ontastbare, ongrijpbaar begrip. Dan heb je al geluk als ze überhaupt weten wat een backlink is en de impact die dat heeft op je vindbaarheid, want dat weten de meeste mensen al niet, die denken dat Google vindbaarheid, veel mensen denken dat SEO alleen op je eigen website is, dus de teksten die je schrijft, de structuur die je aanbrengt. Die weten niet eens van het bestaan van backlinks. En als ze wel van het bestaan van backlinks weten, dan onderschatten ze vaak de impact ervan. En dat komt omdat het gewoon ongrijpbaar is, moeilijk aan te tonen wat voor impact het heeft en mensen zijn er niet dagelijks mee bezig. En met social media wel.

2): Daarnaast, omdat het zo’n hard groeiende industrie is, hebben heel veel bedrijven die zich bezighouden met social media er baat bij om te zeggen dat het helpt om jouw website vindbaarder te maken. Want dan is de kans groter dat je die social media diensten afneemt.

3:) Maar misschien wel de allergrootste oorzaak van dit misverstand is dat heel veel correlatie studies gepubliceerd worden en correlatie is niet hetzelfde als oorzaak- en gevolgrelatie. En dan krijg je bijvoorbeeld een studie als deze. Van Cognitive SEO. En dit is de gemiddelde positie in Google. Die zie je hieronder.

studie impact social media op seo

En het aantal shares, comments, likes, etcetera op social media sites. En dan zie je hier een vrij duidelijke lijn tussen degene die eerste staat en degene die tiende staat, namelijk hoe meer je er hebt, hoe hoger je staat.

En zulk soort afbeeldingen zorgen ervoor dat mensen de conclusie trekken: als ik dus bovenaan wil staan, moet ik dus zorgen dat ik gemiddeld zoveel of dat ik richting deze social media activiteiten ga. Wat absolute onzin is. Het is meer verduidelijking dat de sites die bovenaan staan gewoon een hele goede aanwezigheid op internet hebben. Op social media, met de website zelf, in Google, maar ze adverteren waarschijnlijk ook veel, ze doen waarschijnlijk ook veel aan e-mailmarketing, want die mensen zijn gewoon heel veel, of die bedrijven zijn gewoon heel druk met de site bezig op alle mogelijke manieren. Maar dit soort onderzoeken die een correlatie aangeven zijn denk ik vaak de boosdoener van het feit dat mensen denken dat social media impact heeft op SEO en dat is dus absoluut niet zo.

Indirecte effecten social media op SEO

Wel kunnen er indirecte effecten zijn van social media op SEO. De eerste is dat het kan helpen om je site of specifieke pagina sneller te indexeren. Hoewel als je dus Google search console gebruikt dat niet echt een probleem is.

Wat je ook kan krijgen is als je een bekendheid bent op social media, dat er meer zoekopdrachten komen de naam van jouw bedrijf of de naam als jouw persoon of misschien op de naam van jouw artikel. Als ze daarop zoeken klikken ze altijd jouw website aan. Dat helpt je click-through-rate en daardoor kan je wel hoger scoren, want dat is wel een bekend fenomeen. Als je ergens op zoekt en je krijgt drie resultaten en mensen klikken op de derde, omdat ze jouw naam herkennen, dan zal je snel genoeg bovenaan komen te staan. Dus die naamsbekendheid en daarmee je click-through-rate, dat kan je weer wel helpen.

Social media kan je ook helpen met linkbuilding activiteiten, omdat je een relatie misschien krijgt met bloggers, met vloggers of met andere mensen die een website beheren waar je een link van kan krijgen. Er zijn steeds meer signalen dat Google de gebruikerservaring van een website een steeds grotere impact laat hebben op jouw zoekwoordposities. En een van de onderdelen van discussie daarover is de dwell time. En de dwell time kan je zien als de tijd dat iemand op jouw pagina verblijft of de totale tijd dat iemand op jouw website verblijft.

En er zijn geluiden die opgaan, netjes zeggen, dat dwell time een hele belangrijke factor is in je scores in Google. Dat is nog nooit echt bewezen, maar het is wel een logisch iets. Als Google kan meten hoe tevreden mensen zijn met je resultaat, dan zullen ze het niet laten om dat te gebruiken om jouw posities te veranderen. Dus het kan je dwell time helpen, want je krijgt via social media gewoon meer bezoekers op je site. Als Google ziet dat die mensen blij zijn met jouw site of met een specifieke pagina, dat die je daardoor hoger zet in de zoekresultaten. Dat is niet bewezen, maar dat kan een logisch gevolg zijn en dat zou kunnen.

En de laatste is je Google+ personalisatie. Als je ingelogd bent in Google continu en Google ziet dat jij op Google+ iets geshared hebt, dan zal je dat artikel of die website van dat bedrijf zal je sneller zien terugkomen in de zoekresultaten. Er zijn niet zo heel veel mensen actief op Google+, dus misschien dat je deze wel kan vergeten voor Nederland, maar op die manier kan het wel indirect helpen om jouw website beter te laten scoren.

Conclusie

Dus samengevat heeft social media een directe impact op SEO? Het antwoord is absoluut: nee. Het is gewoon niet waar dat als je meer likes of meer shares of meer retweets hebt, dat je hoger komt te staan in Google. Absoluut niet. Het kan wel een indirect effect hebben en dat zou betekenen dat je zeker op de lange termijn dat social media je kan helpen om beter te scoren in Google, maar dan komt het omdat social media zorgt voor iets anders en dat andere zorgt voor een betere score in Google. Op die manier kan het wel helpen.

Heb je hier nog vragen over of heb je specifieke vragen over jouw website, laat dan een reactie achter in het YouTube filmpje of laat een reactie op de site achter, dan krijg je direct antwoord van me. Ik wens je heel veel succes met het verbeteren van je site in Google en als je daarmee bezig bent, spendeer dan niet te veel tijd aan social media, want dat helpt je simpelweg niet.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *