Hoe het “Opscheppen” van Grote Bedrijven Jou Backlinks Oplevert [In de Media Linkbuilding Tactiek]
Hoe Je Extreem Krachtige en Niche Relevante Backlinks Verdiend Door in te Spelen op de EGO van Bedrijven.
Transciptie: Hoe het “Opscheppen” van Grote Bedrijven Jou Backlinks Oplevert [In de Media Linkbuilding Tactiek]
Hey mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga in deze video de in de media linkbuilding tactiek vertellen. En dat is een tactiek die je eigenlijk nooit iemand hoort vertellen in Nederlands. Dus ik ga je precies uitleggen wat die tactiek inhoudt, waarom die zo ontzettend krachtig is want hiermee kan je linken vanuit de allergrootste websites in jouw branche misschien wel voor mekaar krijgen. Ik ga je natuurlijk precies vertellen wat het inhoudt, hoe het werkt, hoe je het praktisch toepast, hoe je de linkeratis vindt. Ik ga je alles vertellen over deze techniek, dus al je aan het linkbuilden bent en jij wil linken hebben van de allergrootste sites in jouw branche, zou ik vooral je aandacht erbij houden. Wat is de in de media linkbuilding tactiek?
Nou, dat is eigenlijk een tactiek om grote sites die een in de media gedeelte hebben op hun website naar jou te laten linken. Dus het heeft niks met media of kranten of redacties te maken. Nee, het gaat om sites die een in de media stuk hebben op hun website. En dat zijn doorgaans alleen maar grote jongens. Dus waarom is dit nou zo’n krachtige tactiek en wat zijn nou hier de voordelen van? Nou, de eerste is wat ik net al zei, als je een site vindt die dit heeft, dan is het vrijwel altijd een hele grote website. Daarnaast, als je eenmaal een site vindt is de kans dat ze ook daadwerkelijk naar je gaan linken bijna 100% als je ons exacte stappenplan volgt en dat ga ik je zo meteen ook vertellen. De content die ervoor nodig is om dit te laten werken is vaak heel makkelijk te maken. En als je mazzel hebt kan je zelfs alle in de media bedrijven uit jouw branche in één keer naar je laten linken. En misschien wel het allermooiste, de linkbuildingtactiek is 100% gratis. Het kost je alleen maar tijd om de content te ontwikkelen en een mailtje te versturen.
Nadeel van de in de media tactiek kan zijn dat het in sommige gevallen best veel tijd kost. Tijd om de bedrijven te vinden, en tijd om de tactiek uit te voeren. Want soms heb je mazzel en dan kan je eigenlijk met één stuk content alle in de media bedrijven pakken. En dan is dat stuk content ook nog makkelijk te maken. En als je het slecht treft moet je voor elk bedrijf een apart stuk content maken en kost het ook nog eens best wel veel moeite om één zo’n stuk content te maken. Alleen helaas kan ik je niet van tevoren vertellen hoe de vork in de steel zit. Maar misschien wel het grootste nadeel van deze tactiek is dat die niet onbeperkt schaalbaar is. Dus binnen elke branche of binnen elke markt is er een beperkt aantal websites waar je dit voor mekaar kan krijgen. Dus het zijn hele krachtige linken maar het is helaas niet schaalbaar tot in het oneindige. Ik ga je nu stap voor stap uitleggen hoe je de in de media linkbuilding tactiek uitvoert.
En het begint als volgt; heel veel websites in branches met name de grote dus, die hebben een in de media pagina op hun website staan. En die in de media pagina daar vermelden ze eigenlijk al hun vermeldingen op. Dus dit bedrijf is weer genoemd in een bepaalde krant, in een magazine. We hebben een award gewonnen, we hebben dit gedaan, we hebben zus gedaan. Het is eigenlijk niks anders dan een poch pagina van hey, kijk eens we zijn hier genoemd en hier genoemd en hier genoemd. En daar gaan we dus gebruik van maken. Want als we weten dat er vaak awards in staan, prijzen in staan, goeie vermeldingen, sponsoringen, deelnames, krantenartikelen, of andere redactionele stukken. Dat betekent dat als wij zoiets voor dat bedrijf gaan doen, dat wij ook een link gaan krijgen. En dat is dus je eerste stap. De in de media pagina vinden, kijken wat het bedrijf doet en wat voor soorten vermeldingen ze al hebben staan. En vervolgens een positief stuk content over dat bedrijf maken, wat daarop aansluit. Dus zie je dat ze veel awards winnen, nou, misschien dat je dan je eigen award moet gaan opzetten.
Zie je dat ze veel dingen sponsoren, dan moet je misschien zorgen dat je daarmee in contact komt. Zie je dat ze eigenlijk altijd linken als ze genoemd worden op een website of in een magazine of tijdens een onderzoek, dan moet je dat gaan uitvoeren. Als je dat stuk content hebt gemaakt, dan stel je ze op de hoogte dat je dat hebt gedaan, door even te mailen of even te bellen. En vervolgens zal je zien dat met uiterlijk een week of twee er een klein stukje van je content is overgenomen met een link erin naar je content en dat ze zeggen, héy we zijn weer vermeld op deze website of we hebben deze award gewonnen of uit dit onderzoek komen we heel goed naar boven. Let dus daarom wel op dat ze altijd positief eruit moeten komen want niemand gaat natuurlijk een vermelding maken op z’n eigen website van héy, kijk eens, wij zijn één na laatste geworden in deze en deze wedstrijd.
Nu je dat weet ga ik het nog praktischer voor je maken. Het begint er dus mee dat je in jouw branche of in jouw markt die in de media pagina’s moet vinden. En dat zoeken daarvan is eigenlijk best wel makkelijk. Je pakt één van je hoofdzoekwoorden in je branche of in je niche en daarnaast zet je + inurl:in-de-media. Op die manier pak je alle websites die met dat zoekwoord een in de media pagina hebben. Nou datzelfde probeer je nog een keer voor dan inurl: indemedia aan mekaar. En zo hebben we nog veel meer zoekopdrachten die je kan downloaden op onze site die je leiden naar een in de media pagina. Gerelateerd natuurlijk aan je zoekwoord. Dus probeer alle zoekwoorden in combinatie met al die manieren die wij hebben om een in de media pagina te vinden en dan heb je dus al vrij snel een beeld van hoeveel websites in mijn branche hebben een in de media pagina die ik kan gaan targetten.
Wat je natuurlijk ook kan doen, maar daar ben je waarschijnlijk al mee bezig als je met linkbuilding bezig bent, is dat je je concurrenten na gaat lopen om te kijken of zij linken hebben gekregen door de in de media tactiek toe te passen, bewust of onbewust. Dus als zij een link hebben vanuit een bedrijf in de branche via een in de media pagina, nou ja dan heb je meteen je doelwit te pakken. En hier heb ik een paar voorbeelden van zulke pagina’s en dan kan je zien wat een krachtige sites erachter zitten. Bijvoorbeeld het Leger des Heils. En moet je kijken wat een TF en een CF zij hebben. En het Leger des Heils is natuurlijk dermate algemeen dat jij dat misschien wel kan targetten. Want het Leger des Heils is natuurlijk vooral bezig met goed doen, dus kijk of je daarop aan kan sluiten. Maar een hele andere tak, bijvoorbeeld Jegers Advocaten.nl heeft ook een in de media pagina en zelfs een hele grote vergelijkingssite zoals independer.nl heeft een in de media pagina. Dus je ziet dat het niet branche specifiek is, overal komen die in de media pagina’s voor.
Dus als je ze vindt, door te Googelen op je zoekwoord +inurl:in-de-media bijvoorbeeld, zorg er dan voor dat je de URL noteert waar je op terechtkomt. En dat je noteert, naar wat voor soort stukken content linken ze, dus zijn het awards, zijn het prijzen, zijn het redactionele stukken zodat je weet wat voor soort content moet ik gaan maken om die link te verdienen. Het kan soms helpen om in je branche met een bekend persoon of een bepaalde autoriteit samen te werken om op die manier je stuk wat meer autoriteit mee te geven en dat vergroot de kans dat ze naar je linken. En als je mazzel hebt en je hebt meerdere sites binnen je branche die die in de media tactiek, waar je dat op kan toepassen, bijvoorbeeld 10 of 20. Dan kan je soms een ranking maken van bijvoorbeeld de top vijf of de top tien bedrijven uit jouw branche en als je dat heel professioneel er uit laat zien en ervoor zorgt dat je daar onderzoek aan doet en dat het duidelijk is waarom dit de top tien is, dan kan je misschien wel van al die tien bedrijven naar één stuk content, allemaal in de media linken krijgen.
Zorg er natuurlijk voor dat ze wel op de hoogte zijn van het feit dat je ze ergens genoemd hebt en dit kan wel een hele goeie tactiek zijn om de telefoon op te pakken, zeker als je bijvoorbeeld een award daarvan hebt gemaakt. Hé de top tien of de top vijf van een bepaalde branche, vinden ze alleen maar leuk. Zorg er dan wel voor dat je de goeie persoon al van tevoren opzoekt, meestal is dat de pers of redactie of een bepaald marketing persoon. Want hoe zekerder dat jij weet dat zij weten dat je ze genoemd hebt, hoe groter de kans is dat die link natuurlijk jouw kant op komt. Als je dat eenmaal hebt gedaan, dan kan je achterover gaan zitten en hoef je alleen maar te monitoren en te kijken hoe de meest waardevolle linken misschien wel die in jouw branche voorkomen allemaal richting jouw blog gaan. En natuurlijk moet jij ervoor zorgen dat je in dat stuk content een interne link plaatst naar de pagina die jij hoger wil hebben in Google.
En dat is de in de media tactiek. Vrij simpel, maar wordt amper gebruikt in Nederland terwijl er zat bedrijven zijn om te targetten en jij weet nu precies hoe je dat kan toepassen binnen jouw branche. Dus ik zou zeggen zet ‘m op, scoor die hoge linken en ik zie je graag terug de volgende keer met nog meer van zulk praktisch advies over SEO, over conversie optimalisatie, over YouTube ofwel over Voice.