Ultieme Uitleg Over Keyword Density + Effectieve Tips in 2019

by Bart van der Meer november 09, 2018
Keyword density - zoekwoorddichtheid

Ontdek wat Keyword Density (Zoekwoorddichtheid) is, Waarom het Belangrijk is Voor Jouw SEO en Hoe Je Dit Effectief Inzet om Hoger te Scoren.

Transcript:Ultieme Uitleg over Keyword Density

 

Hoi, mijn naam Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je precies uitleggen hoe je keyword density of zoekwoord dichtheid effectief inzet voor jouw SEO omhoog te scoren in Google. Ik ga je precies vertellen wat keyword density is, waarom het wel of niet belangrijk is, hoe het werkt en hoe je het toepast op jouw website.

 

Keyword density of zoekwoord dichtheid is een getal wat aangeeft hoe vaak jouw zoekwoord op exact die manier geschreven, voorkomt in de tekst. Dus welk percentage van de totale tekst is jouw zoekwoord?

 

Een formule om je keyword density te berekenen, is als volgt: hoe vaak komt een zoekwoord voor, dat deel je door hoeveel woorden jouw totale tekst heeft en dat doe je maal 100. Dan heb je het percentage dat jouw keyword density is.

 

Heel veel SEO plug-ins, zoals de Yoast plug-in hebben dat standaard ingebouwd en dat kan je heel makkelijk checken bij Yoast door een focuszoekwoord in te toetsen, zoals je hier kan zien en dan geeft Yoast eigenlijk aan of je keyword density goed is, of te hoog is, of te laag is.

 

Waarom is keyword density zo belangrijk? Dat komt eigenlijk uit vroeger. Vroeger had je echt een hele hoge keyword density nodig, wel meer dan 4% om goed te kunnen scoren in Google. Naarmate de jaren vorderde, is dat percentage eigenlijk steeds meer afgenomen, tot op het punt waar we nu zijn en dat er niet echt een vast percentage is qua keyword density wat je nodig hebt om te scoren in Google. Bijvoorbeeld omdat er steeds meer video’s en afbeeldingen en audiomateriaal op een site geplaatst wordt. Of omdat e-commerce resultaten weer anders zijn dan blogposts Dus als je mensen hoort over het ideale keyword density percentage van, sommigen zeggen 4% of meer, heel vaak hoor je ergens tussen de 2 en de 4%. Of mensen zeggen onder de 1%, Yoast beveelt aan tussen een 0,5% en 2,5%, maar al die getallen zijn onzin. Want niets is per definitie goed.

 

Het grote probleem met het meten van je keyword density is het volgende. Vroeger maakte je pagina’s per zoekwoord. En heel vroeger maakte je een pagina per zoekwoord en dat pakte voor het enkelvoud en voor het meervoud. En tegenwoordig maak je een pagina rondom een groepszoekwoord. En ook schrijf je steeds natuurlijker. Dus als je wilt scoren op het zoekwoord loodgieter Utrecht, dan schrijf je heel vaak loodgieter in Utrecht, loodgieter omgeving Utrecht en je schrijft het gewoon op een normale, natuurlijke manier. Maar als je je wil houden aan de keyword density, dan moet je dus letterlijk het woord loodgieter Utrecht in je tekst zetten. En op misschien een koptekst na is dat eigenlijk maar heel vreemd en moet je dat dus niet doen. Terwijl Google maakt het al lang niet meer uit of je enkelvoud of meervoud gebruikt, of dat je een verbastering gebruikt of een verkleinwoordje of dat je er woorden tussen zet. Dus dat exact meten van je zoekwoord in je tekst, is eigenlijk iets van vroeger en tegenwoordig telt dat niet meer zo.

 

Daarnaast is een pagina, als het goed is, gericht op meer dan 1 zoekwoord. Het kunnen er enkele zijn, maar het kunnen soms wel tientallen zijn. En bijna al die woorden hebben ook weer synoniemen en dat wil je eigenlijk ook in je tekst plaatsen, net als gerelateerde zoekwoorden. Dus het is veel ingewikkelder geworden dan simpelweg je zoekwoord dichtheid te meten en dat op een bepaald percentage te hebben.

 

Dus wat moet je dan wel doen? Wat je wel in de gaten moet houden, is dat je de belangrijke zoekwoorden wel in je tekst vermeld. Want als je een zoekwoord er nooit in vermeld, dan maak je het wel heel moeilijk voor Google om erop gevonden te worden. Dus als je een pagina gaat maken en je hebt daarvoor een lijst met zoekwoorden klaar staan, zorg dan wel dat je die zoekwoorden minstens een keer erin verwerkt en het liefst wel echt op de manier zoals je het schrijft, de manier waarop mensen zoeken.

 

Daarnaast zijn er een paar elementen die heel belangrijk zijn op je pagina. Dat is de koptekst die helemaal bovenaan staat, de naam van de allereerste afbeelding op de pagina en de alt tag ervan, het vermelden van je zoekwoord of een bepaalde versie ervan in de inleiding, die meestal ook dik gedrukt is en dat alle relevante zoekwoorden een beetje gesprenkeld zijn door je artikel heen. En vaak komen ze eigenlijk al automatisch terug in subkopjes, bijvoorbeeld een H2 of een H3 kop, maar ook als ze gewoon een beetje door de tekst heen, een keer hier, een keer daar, volledig natuurlijk, dan is dat meer dan genoeg. En hoef je helemaal niet te kijken naar je keyword density. Of die dan 0,1% is, of dat die 1% of 2% is, lekker belangrijk! Zolang het maar op een goede en normale manier leest voor de gebruiker en je er conversies uit kan halen.

 

Het allerbelangrijkste om te weten van de keyword density, is dat er geen enkel bewijs is dat er een directe oorzaak en gevolg relatie is of zelfs een correlatie tussen een bepaald percentage en het scoren in Google. Is gewoon niet te vinden. Wat je trouwens ook zal merken als je je pagina’s langer zal maken, en dan heb ik het over meer dan 1000 woorden, dat het heel vreemd is om die keyword density zo hoog te houden. Als je een tekst hebt met 2000 woorden en 2% daarvan is jouw zoekwoord, dus dat is 40 keer, dan gaat dat heel erg raar lezen. Dus naarmate tekst dan langer wordt, wordt die keyword density eigenlijk alleen maar vreemder. En normaal gesproken, als je natuurlijk schrijft, wordt de keyword density daardoor lager. Daarom moet je keyword density eigenlijk meer zien als een richtlijn dan als een vaste regel. Ja, je zoekwoord moet wel een beetje terugkomen in je artikel, maar als het goed is, als je een blogpost schrijft of een productpagina maakt, dan komt dat toch wel van nature terug. Dus maak je daar verder niet druk om.

 

Wil je toch per se met keyword density aan de slag of ben je gewend zo te werken of twijfel je? Doe dan het volgende. Google op jouw hoofdzoekwoord, pak de top 5 resultaten en haal die door een keyword density checker heen. En in ons blog zal ik naar een aantal van die keyword density checkers verwijzen. Kijk welk percentage van de zoekwoorden bij hun het hoofdzoekwoord is en misschien ook de kleinere zoekwoorden en noteer die getallen. Dan krijg je, als het goed is, vanuit de top 5 een bepaald gemiddelde. Dat kan 1% zijn, 2% of 4%, maar dan weet je in elk geval dat de pagina’s die nu in Google scoren die percentages aan zoekwoorden hebben, dus dat moet sowieso goed zijn. Want anders kunnen ze niet in de top 5 staan. Maar ik kan je nu al wel vertellen dat je waarschijnlijk geen patroon gaat vinden. De nummer 1 kan misschien wel al 4 procent keyword density hebben, zal de tweede 0,5% hebben en de derde weer 2%. Er zit echt geen patroon in, maar wil je toch checken, dan raad ik je aan om het zo te doen. Kijk naar wat hij dan scoort en blijf daar zo dicht mogelijk bij.

 

Het beste advies wat ik je kan geven, is gebruik je zoekwoorden en dat is, als het goed is, een rits per pagina, in eerste instantie alleen om je inhoudsopgave en de structuur van het artikel of van de pagina te maken. Schrijf vervolgens je artikel en kijk dan op het eind pas naar je zoekwoorden. Controleer dat je zoekwoorden wel een aantal keer in de tekst staan en voeg waar nodig een zoekwoord in door de tekst een klein beetje te veranderen, zonder dat het afdoet aan de manier waarop de tekst leest en hoe conversiegericht hij is. Dan heb je een hele goede natuurlijke pagina die de zoekwoorden op een normale manier erin verwerkt heeft en dan maakt het nogmaals niet uit of die keyword density 1% is of 4%. Op die manier heb je het beste van beide werelden, want je hebt wel je zoekwoorden erin, je hebt een artikel dat lekker leest voor de gebruik en conversiegericht is. Dat betekent dat je bezoekers gaat krijgen en omzet gaat maken.

 

Ik wens je heel veel succes met het verbeteren van je keyword density of eigenlijk, om precies te zijn, het voortaan negeren van je keyword density.

 

Heb je nog vragen hierover of opmerkingen of is er iets niet duidelijk? Stuur een mailtje naar Bart@klikproces.nl, laat een reactie achter op het blog of op de video, krijg je van mij persoonlijk antwoord. En ik zie je graag terug bij de volgende video met nog veel meer advies over SEO, Voice Search, conversieoptimalisatie en YouTube.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *