Kindermarketing Via Voice: 7 Voorbeelden Als Jouw Doelgroep Kinderen is
Actief in Kidsmarketing? Wil Je Graag Kinderen Bereiken Voor Jouw Merk? Ontdek 7 Voorbeelden Hoe Je Dit Kan Doen Via de Google Voice Assisstant.
Transcriptie: Kindermarketing Via Voice: 7 Voorbeelden Als Jouw Doelgroep Kinderen isK
Hey mijn naam is Bart van Klik Proces en ik wil het met je hebben over kindermarketing via Voice en ik ga je 7 voorbeelden geven voor als jouw doelgroep kinderen is.
Nu weet ik dat het marketen aan kinderen natuurlijk heel gevoelig ligt en dat het aan zware regels gebonden is en dat je kan twijfelen over de ethiek ervan, maar daar wil ik het nu niet specifiek over hebben, daar gaan we niet een heel politiek debat over voeren. Ik wil je gewoon concrete tips en voorbeelden geven hoe je kan marketen aan kinderen of hoe je kinderen in contact kan laten komen met jouw merk, door gebruik te maken van de Google assistant of Voice algemeen.
Dus als je reclame maakt voor kinderen, als jouw doelgroep kinderen is en als je mee wil met de trends voor kinderen wat dat betreft, dan raad ik je zeker aan om dit te kijken of te luisteren, want er liggen echt gigantische kansen voor iedereen die kinderen wil bereiken.
Welkom bij Klik Proces, met informatie over betere rankings, meer bezoekers en een hogere omzet, elke werkdag praktisch advies voor meer organische groei via SEO, conversie optimalisatie, YouTube en Voice.
Een reden dat Voice zo ontzettend belangrijk is voor die kids qua marketing, is om een aantal redenen. Één is de kinderen die nu jong zijn, die groeien op met Voice, zoals ik ben opgegroeid als eerste generatie met de computer en met het internet. Dus de huidige generatie kinderen, die weet niet beter als dat Voice iets is en dat je kan praten tegen apparaten. Ik heb een mooi voorbeeld van hoe je ziet hoe zo een kleine bengel probeert te communiceren met Amazon Alexa in dit geval en dat lukt niet helemaal.
Dan zie je dus ook hoe vervelend die kleine het vindt op het moment dat het niet lukt. En net zoals er een hele opkomst is geweest van internet en van webshops en van websites, verwacht ik ook echt dat er een hele opkomst gaat komen van Voice. Dat kan misschien nog wel tien jaar duren of twintig jaar duren, ik vind het moeilijk om aan te geven hoe snel het gaat, maar dat het gaat komen, is zeker en dan wil je natuurlijk als eerste erbij zijn en je wil het apparaat of het medium een beetje leren kennen op zijn minst. Dus daarom is het zo belangrijk, als je met kinderen bezig bent, dat je alvast begint met experimenteren.
Er komt ook nog bij dat kinderen over het algemeen wat meer vrije tijd hebben dan oudere mensen en dat ze het over het algemeen leuker vinden om wat te experimenteren met nieuwe apparaten, met nieuwe gadgets. Dat ze het leuker en vaak ook slimmer of makkelijker in zijn om dingen uit te vinden. Dat alles zorgt ervoor dat kinderen eigenlijk Voice van nature makkelijk en gebruiksvriendelijk en fijn vinden om mee te werken. Ze hoeven ook niets in te drukken wat ingewikkeld kan zijn, maar praten, dat kunnen ze op een gegeven moment vanzelf. Daarnaast is het dus belangrijk te weten dat als je je op kinderen richt, dat Voice daar dus een heel belangrijk medium bij kan zijn, want ik verwacht echt dat zometeen in elk huis een smartspeaker staat en dat zou betekenen dat je eigenlijk automatisch daarmee dus kinderen kan bereiken.
Voor wie is dit dan zo belangrijk? Eigenlijk alles wat met kinderen te maken heeft. Dus of je nu speelgoed verkoopt, of kleding verkoopt of dat je educatie verkoopt of educatie levert, of je nu bezig bent met het eten of sport voor kids, op wat voor manier dan ook, er is een plek voor Voice in elk van die gebieden. En ik zal je dus 7 hele mooie voorbeelden geven van bedrijven die dat al hebben toegepast, ook al zou je dat misschien niet in eerste instantie verwachten.
De eerste belangrijke is natuurlijk gewoon games. Zoals met elke technologie, als je er een spelletje mee kan doen, dan is het al vaak snel en leuk en ook aan dat spelletje valt natuurlijk geld te verdienen. Maar er zijn eigenlijk meer toepassingen voor games qua Voice dan je misschien zou denken. En een van de meest belangrijke, waar ik eigenlijk nooit iemand over hoor, zeker als je kinderen hebt, is in de auto. Want als je op vakantie gaat of langere tijd moet rijden, voor kinderen is het vaak saai, ze zitten nu meestal achter de tablet of achter een bepaalde console. Maar steeds meer auto’s krijgen een voice-assistent in de auto. Met die voice-assistent kan je een spelletje doen en dan kan je dus met de hele auto een spelletje doen. Denk bijvoorbeeld aan het spel hoger lager, je zou 20 questions kunnen spelen, je zou het spelletje kunnen doen welk getal heb ik in gedachten? Er zijn heel veel spelletjes die je kan doen met de Voice assistent die in de auto zit zometeen. Maar dan kan natuurlijk niet als jij als merk zijnde geen spelletje hebt, want dan gaan ze met het spelletje van de concurrent spelen. Je kan natuurlijk allerlei quizjes doen, dat je bijvoorbeeld geluiden moet raden, dat je raadsels moet oplossen, of eigenlijk is bijna alles wel om te toveren in een quiz. Ben je als gezin helemaal voetbalgek? Nou, dan hoop je dat er een bepaalde voetbalquiz is via Voice te spelen. Elke vorm van een gameshow zou je eigenlijk wel in de auto na kunnen doen. Dus of het nou gaat om Miljoenenjacht of om Ik hou van Holland, die zijn allebei van Linda natuurlijk, maar je hebt natuurlijk Deal or no Deal, of The wall heb je, elke vorm van een gameshow kan je ook via Voice in de auto doen, want bij de meeste van zulke spelletjes heb je namelijk niet per se beeld nodig. Maar ook heel veel bordspellen zou je kunnen vertalen naar Voice. Denk bijvoorbeeld aan 30 seconds en ik begrijp dat je dan wel bij sommige bordspellen moet weten waar je precies staat, maar ook zulke dingen zijn vaak wel te vertalen naar Voice, of uit te leggen. In plaats van dat je exact weet hoeveel stappen je nog moet zetten, geeft bijvoorbeeld het Voicecommando je weer het is nu de beurt aan team A, jullie moeten nog 15 plekken voor dat je bij de finish bent, ik zeg maar wat. Dus heel veel bordspellen zijn op die manier te vertalen naar Voice en zijn hartstikke leuk om te spelen via Voice. Ook kan je heel veel van de favoriete tv-programma’s van kids omtoveren tot een Voicespelletje. Spongebob heeft er bijvoorbeeld één, maar denk bijvoorbeeld aan Dora the explorer of wat je kinderen ook kijken, Papa Pig bijvoorbeeld. Er zijn heel veel mogelijkheden om van een tv-programma of een serie of een bepaalde show een Voicespelletje van te maken. Wat is er nu mooier als dat iemand niet naar Spongebob kan kijken, maar dan wel een Spongebob-spelletje kan doen op zijn tablet of console of met Voice in de auto? Misschien zelfs met papa en mama of broertjes of zusjes erbij?
Idee twee is dat je een Voice-applicatie maakt die ervoor zorgt dat kinderen hun ouders of iemand anders kunnen helpen met alledaagse taken en dat daardoor iedereens leven een beetje beter of leuker wordt en ze natuurlijk in contact komen met jouw merk. Alledaagse taken, dat kan bijvoorbeeld zijn koken. Er zijn al heel veel Voice-applicaties voor koken. De Voice-assistenten staan ook heel vaak in de keuken, dus dat is op zich logisch. Waarom zou je niet een applicatie maken waarin specifiek kleine kinderen kunnen meehelpen? Dat ze bijvoorbeeld simpele taakjes kunnen doen waar geen messen bij komen kijken of dat ze bepaalde dingen moeten pakken. Of dat je het in iets kinderlijke vorm erbij zet. Dat helpt ouders heel erg omdat die toch aan de ene kant eten moeten maken, maar er loopt ook een kleine rond en de meeste kleintjes vinden dat leuk, want dan kunnen ze en helpen en het is een spelletje. Maar denk ook bijvoorbeeld aan tanden poetsen, wat bij sommige kinderen echt een nachtmerrie kan zijn. In Amerika zijn al toffe voorbeelden van Voice-applicaties die helpen met het tanden poetsen. Slapen is ook nog zo een mooi voorbeeld. Ik weet bijvoorbeeld dat Auping een prachtig stuk heeft dat je kan lezen samen met kind en dat er dan vervolgens van alles gebeurt qua achtergrondmuziek en eventueel zelfs qua verlichting als je dat hebt ingesteld, om op die manier het slapengaan wat makkelijker te maken. Zo zijn er natuurlijk weet ik veel hoeveel dingen die eigenlijk elke dag terugkomen. Dus aankleden en uitkleden, in bad gaan, je eten opeten, noem het maar op.
Met al die dingen kan je ervoor zorgen dat via jouw Voice-applicatie dat leuker is of makkelijker is of beter is op wat voor manier dan ook voor de kleine, voor de ouders of misschien wel voor allebei. Dat betekent dat eigenlijk elke dag jouw merk wordt aangehaald om op de tafel te komen omdat jouw applicatie nou eenmaal mensen helpt. Een hele voor de hand liggende is er natuurlijk te voor zorgen dat bepaalde audioboeken of bepaalde voorleesboeken beschikbaar zijn, want dat kan ook in de auto, maar dat kan ook in het echt, stel dat een van de ouders het huishouden aan het doen is of aan het koken en je zet gewoon een Voicespeaker neer, die vertelt een boek en dan kunnen de kleintjes tijdens het spelen of misschien dat ze rustig gewoon even op de bank zitten, kunnen ze meeluisteren met het voorleesboek of het audioboek. Uiteraard kan als idee muziek afspelen niet ontbreken, maar ook muziek kan je weer eventueel indelen via je applicatie in bepaalde onderdelen. Dus harde muziek, zachte muziek, snelle muziek, leuke muziek, dansmuziek of wat ik net al zei, voor een specifiek doel, tandenpoetsmuziek of kledingaantrekmuziek. Dus het is niet zomaar muziek zoals Spotify, nee, het is een applicatie met specifiek kindermuziek en dan misschien ook nog gericht op bepaalde taken. Van muziek kan je natuurlijk ook een leuke quiz maken. Dus er zijn heel veel toffe dingen die je kan doen met muziek om het leven van iedereen gewoon leuker te maken.
Als voorbeeld mag natuurlijk niet educatie ontbreken. Gewoon het helpen van kinderen met het doen van hun schoolwerk of het leren van dingen. En of je het nou hebt over rekenen, over aardrijkskunde, over geschiedenis, het maakt niet uit, het zou gewoon fantastisch zijn als er gewoon een smartspeaker op tafel kan en in plaats van dat kids dingen moeten opzoeken op Google, kunnen ze gewoon hun som maken en als ze iets niet weten, dan kunnen ze dat vragen aan de Voice-assistent en die geeft gewoon meteen een antwoord. Of dat nou een aardrijkskundevraag is of een rekensom of wat dan ook, ze kunnen eigenlijk gewoon praten met een docent als het ware, alleen die docent is dan een Voice-applicatie die hun helpt om dingen te snappen, leuker te maken, verhalen te vertellen om ze gewoon te helpen te leren.
Je kan al heel klein beginnen. Je kan bijvoorbeeld bij hele jonge kinderen helpen om te leren te praten, door dat bijvoorbeeld de Voice-applicatie ze napraat. Of omdat die probeert het woord te herhalen, maar dan goed en niet zoals die kleine het zegt. Je kan ook een Voice-applicatie overhoringen laten doen of juist leuke quizzen ervan maken of ervoor zorgen dat meerdere kleine tegen elkaar aan gaan strijden in plaats van dat het gewoon een saaie overhoring is. En nu zeg ik wel kleine, maar ondertussen heb je het dan natuurlijk over 12, 15, 16-jarigen. Ook kan je toevoegen dat je bijvoorbeeld een bepaald statement maakt en dat de Voice-applicatie dan checkt of dat klopt of niet. En ook hier kan je natuurlijk complete spelletjes van maken, denk bijvoorbeeld aan Willem Wever die een hele toffe Voice-applicatie heeft. Of huisdier kiezen die je helpt om je te bepalen van wat is nou eigenlijk een geschikt huisdier? En het laatste idee wat ik je eigenlijk wil meegeven, dat is eigenlijk simpel wat de entertainment, maar alles wat zorgt voor humor, wat grappen doet, wat moppen vertelt, wat grappige geluidjes maakt, valt altijd bij kids in de smaak. Als kinderen erom kunnen lachen of lekker mee kunnen spelen of lekker door kunnen dansen, als ze er plezier door hebben, dan is dat eigenlijk altijd goed.
Dus als je op wat voor manier ook wat je nu doet, kan verleuken en dan voor kinderen via Voice, dan zit natuurlijk helemaal gebakken en dan, als het goed is, proberen kinderen elke dag via Voice contact te zoeken met jouw merk door dat ene spelletje te doen of door het ene Voice-applicatie af te spelen en dat zorgt er natuurlijk voor dat kinderen heel veel plezier gaan beleven aan jouw merk.
Als laatste nog iets wat ik nog niet voorbij heb zien komen, maar wat in principe mogelijk moet zijn en dat is namelijk dat je met kids op avontuur gaat. Want een Voice-applicatie kan van alles opslaan, dus het moet mogelijk zijn dat je samen met iemand op avontuur gaat en dat de Voice-applicatie bijvoorbeeld een verhaal vertelt waarin een kind steeds keuzes moet maken. Gaan we links of gaan we rechts? Gaan we vrienden worden met de bij of gaan we weglopen? Of zoals je, volgens mij is Dungeons & Dragons het enige spel waar dat ook een beetje in zit, maar dat je niet per se 100% een vast pad hebt wat je bewandelt, maar misschien ook wel, maar dat de Voice-applicatie steeds een stukje vertelt of dat die kleine iets moet doen, of dat hij een keuze moet maken, of dat hij op de een of andere manier heel betrokken is bij het verhaal wat die Voice-applicatie vertelt. Een mooi voorbeeld van zoiets, dan is een applicatie die je op Amazon hebt, dat is namelijk De Rechter. En dan bedoel ik niet de rechter van rechterkant, maar de rechter van een gerechtshof. Wat je daar namelijk kan doen, is jij als kind vertelt de overtreding die je hebt begaan of als ouder vertel je wat voor overtreding je kind heeft begaan, vervolgens kan je pleiten waarom die overtreding eigenlijk niet zo erg is en je kan pleiten waarom die overtreding wel erg is en de Voice-applicatie geeft dan een straf. Dus bijvoorbeeld, ik heb een snoepje uit de doos gepakt terwijl dat niet mocht. Als kind kan je zeggen maar ik had gisteren geen snoepje op, dus zo erg is het niet. De ouders zeggen we zijn heel duidelijk geweest dat hij geen snoepje mocht en dat heeft hij wel gedaan, dus het klopt niet, dan doet de rechter een uitspraak en het vonnis is bijvoorbeeld voor straf mag je 3 dagen geen snoepje. Of het vonnis is het valt wel mee, je krijgt geen veroordeling of je krijgt een hele zware veroordeling van je moet 3 dagen vroeg naar bed. Het kan van alles zijn. Om op die manier een soort mee te worden genomen in een verhaal en dat er echt hele erge interactie en dat het gewoon echt een tof geheel wordt om te interacteren met die Voicemachine.
Dat zijn de concrete voorbeelden die ik voor je heb, maar ik hoop vooral dat als je actief bent met kidsmarketing, als je echt reclame maakt voor kinderen of dat kinderen je doelgroep zijn of dat je merk heel veel met kinderen te maken heeft, dan hoop ik echt dat je met Voice aan de slag gaat, want kinderen vinden het prachtig als het goed wordt uitgevoerd. Ze groeien er allemaal mee op, dus je kan nu de eerste zijn die zometeen helemaal meegroeit met die kinderen via Voice. Dat betekent dat je een belangrijke doelgroep voor je bedrijf heel goed aan je hebt gebonden alvast.
Ik zou zeggen zet hem op, succes met Voice. Als je nog vragen hebt, kan je natuurlijk een reactie achterlaten op YouTube, op onze blog, of je kan mij een mailtje sturen naar Bart@klikproces.nl, krijg je van mij een persoonlijk antwoord. En zo niet, dan hoop ik dat je de volgende keer weer kijkt, luistert of leest, want dan heb ik nog veel meer toffe dingen over Voice, YouTube, conversie optimalisatie en SEO.