Waarom Link Ruilen Jou Niet Helpt te Scoren in Google
Heb Je Zo’n Irritante Linkruil e-mail Ontvangen? Die Vraagt Naar een “Samenwerking”? Lees dan Hier Waarom dit Voor Jou Kansloos is en Wat je Wel Moet Doen.
Transcriptie van de video
Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video wil ik het hebben over de ongelofelijk irritante linkruil e-mailtjes die jij ongetwijfeld ook elke maand binnen krijgt.
Ik ga je precies uitleggen wat zo’n linkruilmailtje nou precies inhoudt, waarom dat zo veel verstuurd wordt, wie dat precies doet en voor wie dat bedoeld is, hoe dat allemaal werkt wat ze van je vragen.
En ik ga je vooral uitleggen waarom het absolute onzin is, waarom je er nooit aan moet meewerken en wat je wel moet doen.
Linkruil E-Mails
Wij krijgen iedere dag zulke e-mails binnen. En je kan ze meteen herkennen aan het onderwerp, want in het onderwerp staat namelijk samenwerking, online samenwerking of linkruil. En dan weet je al: oh god, het is er weer zo een. Een mailtje waarin iemand gaat vragen om te linken vanuit mijn site naar hun site en daar krijg ik allemaal goede linken voor terug.
Voorbeeld Linkruil E-Mail
En ik heb er een paar uitgeprint, ik zal er even een voorlezen. Beste heer/vrouw, wat best grappig, want ik heb meer dan 70 video’s online staan op YouTube, mijn naam, Bart, staat overal op de website, dus zo moeilijk is het niet om te vinden. Maar beste heer/vrouw, op dit moment ben ik bezig de online zichtbaarheid van diverse websites te verbeteren. Ik schrijf u omdat een bepaalde website relevant voor ons is en omdat online zichtbaarheid wellicht voor u een aandachtspunt is. We zijn een SEO-bedrijf, natuurlijk. Het linken naar gerelateerde partijen zorgt er immers voor dat u beter gevonden wordt in Google. Ik ben blij dat ze dat nog even uitleggen, want anders had ik dat niet geweten.
Ik vraag me af of u ruimte heeft voor een of meerdere links op uw website. Als je onze website een beetje bekeken had, weet je al dat dat absoluut niet het geval is. In ruil voor het plaatsen van een link op uw website kan ik voor u een link plaatsen op een van de pagina’s die ik beheer. Welke pagina’s dit zijn kunt u vinden in het volgende overzicht. Graag hoor ik of u hiervoor open staat. Nee, ik sta daar niet voor open.
Wat die partijen doen is als volgt. Ze zoeken het internet af op websites die een pagina hebben, bijvoorbeeld /linkpartner, /linkpartners, interessante linkjes, gerelateerde bedrijven, dat je zo’n soort pagina op je website hebt. En dan sturen ze massaal zo’n e-mail naar je toe. Een kansloze, totaal niet persoonlijke, we pakken elke link die we kunnen pakken e-mail. En wat ze daarmee willen is een linkruil.
3 Vormen Linkruil
En een linkruil die heb je in drie vormen. Aen AB en dat houdt eigenlijk in: de ene website, website A linkt naar website B en website B linkt naar website A. Dat komt niet zo veel voor. Wat ze eigenlijk meestal willen is een ABC linkruil. En dat kan je hier zien. Dan ga jij vanuit jouw website naar hun site linken en zij linken vanaf een derde website weer terug naar die van jou. Of ze willen een ABCD linkruil. En dat kan je hier ook zien, dat betekent dat jouw website linkt naar een website van hun keus en zij linken vanuit een derde website van hun, nummer C, naar een tweede website van jou, nummer D. En dat betekent dat het heel moeilijk voor Google is om te zien dat twee websites naar elkaar linken.
Waarom je Niet moet Linkruilen
Dit moet je dus nooit doen om meerdere redenen.
Geen Profijt
Een: degenen die er vooral profijt van hebben zijn zij. Want zij mailen de websites waar zij een link van willen hebben en dat betekent waarschijnlijk dat jouw website veel hoger of beter in Google scoort dan die van hun. Dus zij hebben er vooral profijt van en jij niet. Tweede is dat de link die je terugkrijgt vaak een hele slechte is. Dat ziet er goed uit, maar dat zijn vaak websites die helemaal niet scoren in Google of het zijn directories of het zijn websites, nou ja, die ze in eigen beheer hebben zoals ze al zeggen, bijvoorbeeld een PBN-netwerk. En dan kom je meestal op een pagina terecht met nog 300 andere linken. Of je komt op een website terecht die bestaat alleen maar uit kansloze artikelen en daaruit linken ze overal heen. Dus de deal is slecht voor jou. Zij krijgen veel en jij krijgt weinig.
Verboden door Google
De tweede reden is dat dit expliciet verboden is door Google. Een linkruil naar elkaar toe heeft amper zin en een linkruil op die manier heeft nog wel zin, kan je helpen te scoren in Google, maar is wel heel erg verboden. Mocht je ooit gerapporteerd worden, dan kan je een probleem hebben, maar wat nog veel belangrijker is, is dat je er dus niks aan hebt. Zij profiteren ervan en jij niet of nauwelijks.
Je kan dus ook meteen zien, die manier waarop ze een mail niet persoonlijk maken, ze zijn een nooit op jouw website geweest, ze hebben gewoon een scrape gedaan en gewoon alle websites gepakt die ze maar konden vinden. Het interesseert ze dus ook echt niet vanuit welke website ze een link krijgen en ze zijn alleen maar bezig voor zichzelf.
Gevaar Linkruilen
Wat nog een heel groot gevaar is, als jouw SEO-partij op deze manier jou laat stijgen in Google, is het volgende: eigenlijk gebruiken ze jouw website om te linken naar andere websites. Dus ze gebruiken jouw website als hun persoonlijke PBN, als hun persoonlijk hulpmiddel om andere sites en andere klanten van hun te laten scoren in Google. Bijna elke SEO-partij die wij tegenkomen die aan linkruil doet, gebruikt dus in feite de websites van hun klanten voor hun privé doeleinden. Want jij wordt klant en ze gaan vanuit jouw website naar allemaal andere websites linken zonder dat je dat meestal door hebt en zonder te weten dat daar een risico aan vast zit. En ze gaan datzelfde doen voor jou.
Dus eigenlijk creëren ze een heel groot netwerk voor zichzelf waarin ze alle klanten op verschillende manieren proberen te laten scoren. Allereerst zijn er veel betere manieren om het te doen en ten tweede loop je een heel groot risico daarmee, want zeker in Amerika zijn verhalen waardoor ze complete netwerken gerapporteerd zijn en die gewoon in een keer uit Google verdwenen en het SEO-bedrijf uiteraard meteen failliet is gegaan. Dus niet alleen zit er een risico in, ook deze manier van linkbuilden werkt vaak niet zo goed, gaat op termijn alleen maar minder goed werken, maar is vooral een teken dat eigenlijk jouw SEO-partij op een verkeerde manier bezig is.
Ze brengen het ook altijd zo mooi, hè. Ze hebben het altijd over een online samenwerking waarin we elkaar helpen om beter te scoren in Google, alleen wat ze niet zeggen is dat jij een goede website hebt waarmee ze linken naar nog een zwakke website van hun die ze hoger willen hebben. En de link die jij terugkrijgt is een waardeloze of zo goed als waardeloze link. Dus jij levert wel waarde en zij niet en dat zien zij als een hele mooie samenwerking.
Leuk feitje tussendoor: de persoon die je mailt is geen echte persoon, dat is een nepe-mailadres en een neppersoon die ze hebben gefabriceerd zodat het makkelijker is om te communiceren en ze er later geen gelazer mee kunnen krijgen.
En vergis je er niet in: kleine partijen doen dit en kleine SEO-bedrijven doen het, maar ook grote partijen. Deze week kregen we bijvoorbeeld nog een e-mail binnen van Young Capital, die blijkbaar op die manier SEO bedrijft.
Wat Wél Werkt
Maar wat moet je dan wel gaan doen. Nou, het principe van linken krijgen vanuit een andere website, dat is hartstikke goed, want dat helpt je om te scoren in Google. Je moet het alleen op een manier doen dat je er allebei profijt van hebt. Dus of door te zorgen dat je iets fantastisch qua content op je site hebt, dat mensen het de moeite waard vinden om erheen te linken of door te zorgen dat de andere partij er ook echt iets aan heeft. Er zijn heel veel verschillende manieren voor. Wij hebben er meer dan 103 beschreven, daar ga ik nu niet in. Maar je moet zorgen dat het voor beide partijen interessant is om op wat voor manier dan ook naar elkaar te linken. En dat doe je niet door een linkruil waarvan die andere partij, de partij die jou mailt, allang weet dat zij er heel veel profijt van hebben en jij niet. Wat bovendien een tactiek is die steeds minder en minder bedrijven helpt.
Nou, wie verstuurt dan zulke linkruile-mails. Nou, heel simpel, dat zijn bijna altijd linkbuildingpartijen of interne linkbuildingteams binnen bedrijven die dit zien als linkbuilding en denken: dit is makkelijk, het kost me niks behalve e-mails versturen, het is verder gratis en op die manier gaan we scoren in Google. Het vervelende is dat het nog kan werken ook. Maar over het algemeen niet en het wordt elk jaar moeilijker en moeilijker om zo te scoren. Dus deze e-mails kan je echt vergeten.
Nu is mijn vraag aan jou: krijg jij ook vaak van zulke e-mails? Een keer per week, een keer per dag, een keer per maand? Heb je het weleens gedaan en wat zijn je ervaringen ermee? En wat doe je als je zo’n e-mail binnen krijgt? Laat je reactie achter op YouTube of op ons blog of stuur me een mailtje naar bart@klikproces met jouw bevindingen. Ik hoor het graag. En ik zie je graag terug bij de volgende video waarin we je advies gaan geven met wat je wel moet doen.