Complete Uitleg Over Linkbait: Stappenplan + Tips + 30 Voorbeelden

by Bart van der Meer september 17, 2019
linkbait

Wil je op Korte en Lange Termijn Backlinks Scoren? Hier is Linkbait Perfect Voor! Ontdek de Complete Uitleg, Tips en 30+ Voorbeelden Die Je Hier Download.

Transcriptie: Complete Uitleg Over Linkbait: Stappenplan + Tips + 30 Voorbeelden

Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga je exact uitleggen wat linkbait is, waarom het zo krachtig is, hoe je het maakt of hoe je het toepast met natuurlijk concrete voorbeelden uit de praktijk en specifieke tips voor jou uit onze jaren ervaring. Dus als je bezig bent met linkbuilden of gewoon meer backlinks naar je websites wil hebben is deze video perfect voor jou.

Laten we bij het begin beginnen.

Wat is Linkbait?

Wat is linkbait? Linkbait is content die online staat met als enige doel om backlinks aan te trekken naar die specifieke pagina. Dus linkbait is het ontwikkelen van iets om te zorgen dat mensen naar jouw website gaan linken. Dus wanneer zet je linkbait in? Nou, als je meer linken wil hebben naar jouw website of webshop maar meestal met een paar specifieke redenen. Of omdat je een zoekwoord hebt wat je kan verpakken in een linkbait achtig iets waardoor je heel makkelijk kan stijgen in Google. Het kan zijn dat je een pagina wil laten stijgen in Google waar het heel moeilijk voor is om daar backlinks heen te krijgen dus de meeste productpagina’s of categoriepagina’s of dienstenpagina’s hebben dat en dan kan je veel linken trekken naar jouw linkbait stukje content en vanuit die content weer intern linken naar de pagina’s die je hoog wil hebben in Google.

En het is perfect als je niet een specifiek doel hebt maar als je gewoon de algehele autoriteit van jouw website of shop wil verhogen in de ogen van Google. Want linkbait trekt linken aan en ongeacht waar je het exact voor inzet is meer goeie kwalitatieve backlinks naar je website of shop altijd een voordeel. Belangrijk om te weten is dat linkbait dus eigenlijk een combinatie is van twee dingen. Een stuk content wat de aandacht krijgt maar ook dus een stuk content wat linkwaardig is, waar mensen naartoe gaan linken. Het is dus niet zo dat als je viraal gaat op social media, dat dan je doel bereikt is want je wil linken hebben naar dat stuk content. En iets is linkwaardig doorgaans als het kan dienen als bronvermelding. Dus bijvoorbeeld als mensen het in z’n geheel overnemen en dan naar jou verwijzen als bron of deels overnemen of een samenvatting ervan maken of als ze mensen graag naar jouw pagina door willen sturen bijvoorbeeld omdat het een handige tool is of omdat je iets geschreven hebt wat heftige emoties opwekt. Dus onthoud, je moet én aandacht krijgen en je moet linkwaardig zijn.

2 Soorten Linkbait

En er zijn in feite twee soorten linkbait. Je hebt de viral linkbait en dat is linkbait die je maakt, die meestal heel erg actueel is en waarvan je eigenlijk wil dat het ontploft, dat iedereen het erover heeft maar de kans is ook groot dat na een paar weken waarschijnlijk niemand meer het er over heeft want dan is hé, de hype is dan een beetje voorbij. Dus dan krijg je in een hele korte tijd in één keer heel veel backlinks. De tweede soort is Evergreen linkbait en dat is een stuk content wat je ontwikkelt met als doel om gewoon in de loop der jaren heel veel backlinks naar dat stuk content te krijgen en meestal zelfs passief dus zonder dat je er heel specifiek outreach voor doet.

En linkbait kan dus elke vorm van content zijn, dus het kan tekst zijn, het kunnen afbeeldingen zijn, het kunnen video’s zijn, audio, infographics, het kunnen tools of software zijn en elke combinatie die tussen die verschillende, ik bedoel het kan zelfs een geanimeerde grafiek zijn of een andere animatie of een quiz, weet je, het kan echt van alles zijn en wat het is maakt ook niet uit, als het maar linken verzamelt. Want linkbait hoeft doorgaans zelf niet te scoren in Google op bepaalde zoekwoorden, dus het enige waar je je druk om maakt is hoe zorg ik ervoor dat mensen gaan linken naar dit stuk content. We hebben een lijst opgesteld met meer dan 30 verschillende onderwerpen die je kan inzetten als linkbait en concrete voorbeelden erbij. Die kan je downloaden van ons blog, is verder gratis en dan kan je daarmee aan de slag.

3 Voorbeelden van Linkbait

Voor nu wil ik je drie concrete voorbeelden geven van linkbait in de praktijk toegepast. En de eerste zijn tools zoals bijvoorbeeld Ubersuggest of Keywordfinder, dat zijn tools die niet eens extreem ingewikkeld zijn maar toch wel heel erg handig zijn voor de mensen die het willen gebruiken en daardoor linken er heel veel mensen naartoe. Dus denk goed na, kan jij een tool maken voor in jouw branche of in jouw niche die iets gewoon net even wat makkelijker maakt dan normaal. Dat kan al genoeg zijn om ervoor te zorgen dat mensen naar jou linken en dat kan een calculator zijn, dat kan een keywordfinder zijn dus die een bepaald proces vergemakkelijkt, het maakt niet uit wat het precies is, het hoeft ook niet ingewikkeld te zijn, als je er maar iets in kan stoppen en dan iets moois of makkelijks of leuks of grappigs eruit krijgt.

Denk maar bijvoorbeeld ook aan de tools die heb je vast wel eens voorbij zien komen van hoe crimineel is jouw naam, hé dan typ je jouw naam erin en dan krijg je te zien, wel percentage van de mensen bijvoorbeeld die in de cel zitten ook jouw naam hebben, nou je hebt dat ook met kleuren van auto’s, dan typ je het model en de kleur van je auto in en dan kijk je hoe groot de kans is op een ongeluk. Dus er zijn heel veel versies van tools die je kan bedenken, het hoeft niet eens praktisch te zijn, het kan ook gewoon vermakelijk zijn.

Het tweede voorbeeld is dat je content maakt die super, super, super herkenbaar is voor de doelgroep, dus ik pak hier even het voorbeeld van copyblogger, die hebben een artikel gemaakt over tien stappen om een betere copywriter te worden en ik zal het hele artikel wat volgens mij nog geen 100 woorden lang is even laten zien en dan zie je dat dit in theorie eigenlijk een soort niet zo heel veel voorstelt. Maar tegelijkertijd voor iedereen die schrijver is of wel eens heeft geschreven is dit super herkenbaar. Dus iets extreems herkenbaars maken voor jouw doelgroep kan ook een heel goed idee zijn als linkbait. En als derde voorbeeld een hele praktische handleiding, in dit voorbeeld een praktische handleiding over hoe je gezond eet. En het voedingscentrum heeft een hele makkelijke handleiding gemaakt over de schijf van vijf en alle informatie die daar omheen zit. EN één je kan zien dat hier dus heel vaak naar gelinkt wordt en twee, wat ook zo mooi is, is dat het gewoon hele praktische info is die iemand gewoon meteen een stap verder helpt en daar zijn wij als mensen dol op.

Dus hoe ziet zo’n linkbait campagne er dan uit? Ik heb even een linkbait campagne uiteen gezet in zes simpele stappen. Eén is dat je goed gaat kijken welke doelgroep of wat soort websites wil ik targetten en daar maak je even een lijstje van, van bijvoorbeeld tien of twintig websites waar jij eigenlijk graag een link van wil hebben. Stap twee is dat je vervolgens kijkt waarover schrijven zij en wanneer linken zij naar een andere website. En dan probeer je een beeld te vormen van naar wat voor soort content die websites linken zodat je begrijpt waar jij mee aan de slag moet. Stap drie is dat je vervolgens het stuk content maakt wat dus aansluit bij die gedachten. Dus als je bijvoorbeeld ziet dat zij heel vaak linken naar een handige calculator, dan is het slim om zelf te kijken of je ook zo’n calculator kan maken die misschien net wat beter of slimmer of anders is dan wat er al bestaat. Linken ze heel vaak naar een bepaald onderzoek dan moet je onderzoek gaan doen.

Dus je moet vervolgens dus content gaan maken die aansluit bij het gedrag van die websites zodat je weet dat als jij iets maakt dat de kans dat ze daarnaartoe gaan linken heel groot is. Als je dat stuk content online hebt staan, dan ga je een mailtje sturen naar iedereen waarvan jij denkt, deze website of deze webshop vindt waarschijnlijk mijn stuk content, mijn linkbait wel interessant en de kans dat ik daar een link van krijg is aanwezig. En dat kunnen er tien zijn en dat kunnen er duizend zijn, dat gaat niet per se om de aantallen, je gaat gewoon iedereen mailen waarvan jij denkt dat ze het interessant vinden. Bijvoorbeeld door te Googelen op bepaalde zoekwoorden en te kijken welke websites daarover schrijven. Zorg ervoor dat je in de mail, dus zowel het onderwerp regel als de mail zelf heel snel en concreet benoemt wie je bent, wat je hebt gedaan en waarom dat interessant is voor degene aan wie je een mail stuurt. Dat moet je kort houden en concreet houden, want als je het te lang maakt gaan mensen het sowieso niet lezen of dat maakt de kans in elk geval een stuk kleiner.

En als laatste stap is eigenlijk een tip die ik je wil geven is hoe persoonlijker je die mails maakt, hoe groter de kans is dat je daadwerkelijk een link scoort van die specifieke website. Want hoe beter jij namelijk kan uitleggen waarom het stuk content wat jij gemaakt hebt aansluit bij hun website en bij hun doelgroep. En als tips voor een linkbait campagne wil ik je nog meegeven dat één, de titel van je onderwerp regel en de titel van je linkbait artikel heel erg belangrijk zijn. Kopteksten zijn altijd superbelangrijk en dit is eigenlijk het enige waarvan je zeker weet dat iedereen het ziet dus het moet meteen significant zijn en relevant zijn voor degene die het leest. Hoe beter het is, hoe bijzonderder het is, hoe meer die aanspreekt die titel, hoe groter de kans is dat jouw stuk gaat werken. Hou daarbij ook in gedachten dat hoe meer jouw stuk op de actualiteit zit en hoe heftiger de emoties zijn die het stuk oproept als dat een onderdeel ervan is, hoe groter de kans is dat jouw linkbait gaat slagen.

Ik zou zeggen zet ‘m op! Wil je die 30 ideeën hebben, ga dan even naar ons blog, daar kan je alle 30 linkbait campagne ideeën en onderwerpen downloaden met concrete voorbeelden erbij en ik hoop natuurlijk dat je één op die like knop drukt van YouTube of dat je een reactie achterlaat, want dat helpt ons heel erg met het YouTube algoritme, dankjewel daarvoor. En twee dat je de volgende keer weer kijkt of luistert of leest, want dan heb ik nog veel meer advies over linkbuilding en SEO, conversie optimalisatie, YouTube en Voice.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *