9 Redenen Waarom Jouw Linkbuilding Campagne Geen Effect Heeft [En Wat Je Eraan Moet Doen]
Ben Je Druk Bezig Met Linkbuilden, Maar Stijg Je Niet in Google? Ontdek Hier Hoe Dat Zit en Hoe Je het Oplost.
Transcriptie: 9 Redenen Waarom Jouw Linkbuilding Campagne Geen Effect Heeft [En Wat Je Eraan Moet Doen]
Hey, mijn naam is Bart van Klikproces en ik ga je uitleggen waarom jouw linkbuilding totaal geen effect heeft op je bezoekersaantallen. Dus ik ga je precies vertellen hoe het komt dat je wel aan linkbuilding doet, maar dat je zoekwoorden niet hoger komen in Google, dat je bezoekersaantallen niet toenemen en dat je eigenlijk het idee hebt dat linkbuilding totaal geen effect heeft op je Google Rankings. Sowieso is dat niet waar, linkbuilding is een gigantische factor en hoe competitiever een branche is, hoe belangrijker die factor is, dus dat kan je sowieso vergeten. Maar ik zal je precies uitleggen hoe dat dan zit. En ik zal hier even heel simpel twee voorbeelden laten zien uit Ahrefs, de software tool die wij gebruiken.
Dus hier zie je het stijgen van het aantal backlinks en als je klikt op het tabje met het organisch verkeer zie je dat dat min of meer gelijk mee stijgt. En dat is eigenlijk wat je wil zien. Je wil een mooie stijgende lijn aan backlinks zien en je wil tegelijkertijd ook een stijgende lijn in organisch verkeer zien. Maar hier heb je een voorbeeld met een hele scherp stijgende backlink lijn, maar kijk eens naar het organisch verkeer; komt praktisch niks bij. Nou, dit zien we dus heel erg vaak en als je dit ook hebt of je bent heel erg druk met linkbuilding bezig maar het verkeer stijgt maar niet, dan ga ik je nu vertellen hoe dat zit en wat je moet doen om te zorgen dat het wel gaat stijgen.
Dus de eerste reden kan zijn dat jouw on-page SEO gewoon niet goed in mekaar zit. Dus de pagina waarvoor je aan het linkbuilden bent of van mijn part alle pagina’s op je site zijn gewoon niet goed ingericht op zoekwoorden waar je op wil scoren. Je hebt er gewoon niet goed over nagedacht, je hebt even een woord en een SEO titel in een keer in een tekst gezet en dat is het. Dus je on-page is gewoon niet goed in orde, waardoor Google je niet kan belonen met de backlinks die je verzamelt. Dus een kritische blik naar je on-page SEO en we hebben eventueel nog veel meer video’s en podcasts over hoe je dat doet, dat is een startpunt om te kijken: zit dat wel goed en de kans is groot dat het niet goed zit, want daarom stijg je niet in Google. Een andere reden kan zijn dat je alleen maar competitieve zoekwoorden hebt.
Dus dat je alleen maar de grootste en meest competitieve zoekwoorden uit je branche pakt, waar nog honderden en honderden andere websites ook voor willen ranken, websites die misschien wel beter zijn dan jij. En dan stijg je misschien wel in Google, alleen dan ben je aan het stijgen van plek 200 naar plek 100 of van plek 100 naar plek 50. Iets waar je uiteindelijk toch niks aan hebt. Dus als je alleen maar competitieve zoekwoorden in je website verwerkt hebt, dan hebben die backlinks waarschijnlijk geen zin. Plus dat de kans groot is als je zo nadenkt over je website of shop, dat je waarschijnlijk ook nog wat andere problemen hebt die ik je nu ga vertellen. Maar alleen maar willen scoren op competitieve zoekwoorden, ja dan moet je wel heel veel backlinks ertegenaan gaan gooien doorgaans. Los van de on-page, kan ook gewoon de insteek van je artikel niet overeen komen met de wens van de bezoekers.
Als je wil scoren op een bepaald informatief zoekwoord, bijvoorbeeld het woord ‘hooikoorts’. Heel erg competitief en heel erg interessant, commercieel gezien. En jij probeert te scoren met de pagina ‘Koop nu dit hooikoorts medicijn’. Ja, dan gaat dat waarschijnlijk niet werken. Want wat mensen willen als ze gewoon zoeken op een breed woord als ‘hooikoorts’, is gewoon informatie. Wat is hooikoorts, wanneer krijg je het, wat kan je er eventueel aan doen, is het erfelijk, noemt het maar op. Dus als jouw insteek niet overeenkomt met wat een bezoeker wil, dan kan je gewoon niet bovenaan komen in Google of het is extreem moeilijk. Dus meestal is dus bijvoorbeeld het krijgen van commerciële pagina’s die gewoon rechtstreeks een bezoeker proberen te verkopen, op een informatief zoekwoord is vaak heel erg moeilijk. Dus zorg ervoor dat jouw insteek, van jouw artikel, van je website pagina overeenkomt met wat een bezoeker wil en het is niet zo moeilijk om erachter te komen. Google op je zoekwoord, kijk naar de top 5 en je hebt je antwoord.
Wat ook het geval kan zijn is dat je eigenlijk wel gewoon goed bezig bent, maar dat je website nog relatief nieuw is. Dus je zit nog in de Google Sandbox. En ook al krijg je misschien wel goeie linken of relatief goeie linken, de komende weken of maanden heeft Google gewoon een dempend effect op jouw website gezet omdat hij nieuw is. Dus dat kan een reden zijn waarom je wel veel backlinks erbij krijgt , maar niet hoog scoort in Google. Het enige wat je dan nodig hebt is een kwestie van tijd, want dat zal je zien dat meestal ongeveer na 180 dagen tot 360 dagen, dus een half jaar tot een jaar, dat opeens dat dempende effect van je website af gaat en, poef, dan schiet je omhoog. Dus als je website net nieuw is zou ik zeggen, blijf doorgaan en het komt vanzelf. Een veel voorkomend probleem wat we zien is heel simpel, jij hebt veel linken, maar de kwaliteit van allemaal is ruk. De kwaliteit van je linken is gewoon slecht, oftewel je hebt wel kwantiteit maar geen kwaliteit en dus heb je geen waarde. Als je alleen maar lage kwaliteit linken hebt en denk bijvoorbeeld aan ‘artikelmarketing’, denk aan alleen maar directories hebben, denk aan dingen als hele slechte PBN linken hebben, linken vanuit forum formulieren of alleen maar vanuit forums of andere profiellinken. Ja, dan kan je er zoveel hebben als je wilt. Linkpartners, nog zo’n mooi verhaal, alleen maar ongerelateerde linkpartners waar nog nog honderd andere websites op dezelfde pagina staan als jij.
Ja, zulke lage kwaliteit linken, dat gaat je echt niet helpen om te scoren in Google. Dus dan kan je er nog wel duizend tegenaan gooien, het helpt je gewoon niet. Dus focus niet alleen op kwantiteit. Sowieso als je linken krijgt van pagina’s waar al tientallen of honderden andere linken op staan, dan is jouw linkwaarde zo laag. Zelfs al is het een relevante link of de website waar je de link verkrijgt heel goed, het vermindert zo erg je waarde als je met andere linken op de website staat dat je uiteindelijk daar nog niks aan hebt. Ook kan je een complete ‘Anchor text’ over optimalisatie hebben. Nou wat een anchor text is, dat is de tekst die in de link staat. Dus hier zie je bijvoorbeeld, dan is de anchor tekst ‘Klik Proces’. We hebben een complete uitleg over anchor tekst in een andere blogpost, dus daar link ik even heen, dan kan je die lezen.
Maar even heel simpel gezegd, als je wil scoren op het woord ‘Gordijn kopen’ en je hebt alleen maar als anchor tekst ‘Gordijn’ of ‘Gordijn kopen’ is dat over-optimalisatie en ga je nooit scoren in Google. Dus je anchor tekst ratio’s moeten goed liggen ten opzichte van je concurrentie en ten opzichte van bepaalde normen. Dus als je echt bezig bent met linkbuilding, let erop dat je anchor tekst ratio’s goed zijn en als je twijfelt, kan je beter zorgen dat in die anchor tekst jouw merknaam komt te staan of dat het gewoon letterlijk je URL is, daar kan je nooit te veel van hebben, ten opzichte van dat je maar die zoekwoorden erin blijft proppen. Want over-optimalisatie is een heel groot probleem en dat kan ervoor zorgen dat ondanks dat je linken eigenlijk hele hoge kwaliteit zijn en dat het eigenlijk voor de rest allemaal goed is, vanuit goeie websites, dat het je nog niet helpt om te scoren in Google omdat het gewoon te veel is. Een ander probleem kan zijn dat je alleen maar ‘No Follow’ linken hebt. En een ‘Do Follow’ en een ‘No Follow’ link zijn twee hele verschillende dingen.
Ook daar hebben we een aparte blogpost voor waar je alles kan nalezen. Maar even heel simpel gezegd, een ‘Do Follow’ link is de manier waarop een link standaard op een website verschijnt en dat betekent dat Google over de link gaat naar de andere website en dat hij die twee met elkaar verbindt. Als je een ‘No Follow’ tag toevoegt en dat je dus eigenlijk zegt, dit is een ‘No Follow’ link, dan zeg je in feite tegen Google, ik link wel naar die pagina, maar ik wil er niet mee geassocieerd worden, ik wil geen waarde doorgeven aan die website. En als jij dus alleen maar ‘No Follow’ linken ontvangt krijg je dus eigenlijk helemaal geen waarde van andere websites. En er zijn verschillen manieren om dat te controleren, bijvoorbeeld via een tool als Ahrefs, maar dat kan een heel groot probleem zijn, waardoor je niet scoort. Want in feite kan je net zo goed de linken niet hebben, even heel erg kort door de bocht gezegd. Dus ‘No Follow’ linken kunnen een heel groot probleem zijn. Naast ‘No Follow’ linken kan het ook zijn dat je alleen maar ‘Reciprocal linken’ hebt. Dus dat jij linkt naar hun en zij linken naar jou. En dan kan je zoveel linken krijgen als je maar wilt. Als je maar linken blijft ruilen en naar mekaar blijft verwijzen, dan cancelt Google eigenlijk die waarde. Dus als ik van A naar B link, dan wordt deze website beter, maar als de website terug linkt, dan zegt Google eigenlijk, ja jullie hebben geruild, jullie verwijzen naar mekaar, dus die telt niet.
Dus als je alleen maar naar mekaar zit te verwijzen zoals je heel vaak bijvoorbeeld bij die link ruilen ziet, ja dan helpt het je niet om te scoren. En dan kan je nog wel duizend gaan verzamelen, maar dat gaat je niet helpen. Je moet echt betere linkbuild methodes inzetten om de linken van een andere website naar jou te krijgen en niet andersom. Ook kan het zo zijn dat jouw backlinks compleet ongerelateerd zijn aan het onderwerp van de pagina waar je de link van ontvangt. En over relevantie is een hoop te doen en ook wij zijn van mening dat een website niet 100% gerelateerd hoeft te zijn, maar als jij als gordijnen webshop alleen maar linken ontvangt vanuit een accountantskantoor of vanuit schildersbedrijven of vanuit, nou ja, ik noem ook maar iets op. Dingen die totaal niks met gordijnen te maken hebben, dan is dat heel vreemd.
En doorgaans zie je dat de waarde van zulke linken laag zijn. Ook omdat je vaak ziet dat zulke linken alleen maar tot stand komen doordat er gelinkbuild wordt met rare methodes. Bijvoorbeeld de link partners, waardoor je überhaupt met honderd websites op 1 pagina staat en dan linken ze ook nog naar jou, twee dingen die niks met mekaar te maken hebben; heeft gewoon geen zin. Dus die ongerelateerde linken zijn niet per definitie slecht, maar wel als je ze op grote schaal verzamelt, dan gaan ze je niet helpen om hoger te scoren. Dat zijn een aantal redenen waarom je jouw backlinks wel ziet toenemen, het aantal verwijzende domeinen ziet toenemen, maar je toch geen klap verder komt in Google, je komt niet hoger op zoekwoorden en je organisch verkeer neemt niet toe. Maar wat moet je dan wel doen? Nou, je moet zorgen: 1. Dat waardevolle autoritaire websites naar jou linken en 2. dat dat een mooie ‘Do Follow’ link is. En hoe je dat moet doen, daar hebben we een andere blogpost voor met meer dan honderd manieren om zulke linken voor mekaar te krijgen op een goeie manier die je wel helpt te scoren in Google.
We hebben ook weet ik veel hoeveel case studies online staan die je ook kan lezen, over onze linkbuilding campagnes, daar vertellen we precies hoe het moet. Ook hebben we heel veel van die linkmethodes al helemaal perfect uitgewerkt, zodat je ze zo kan gaan uitvoeren en kan gaan inzetten voor jouw website. Dus stop met te focussen op kwantiteit en ga ook nadenken over kwaliteit zodat je de links scoort die jou helpen om hoog te komen in Google. Heel veel succes en ik zie je graag terug met nog veel meer advies over YouTube, over Voice, over conversie optimalisatie en natuurlijk over SEO.