Linkbuilding voor Gloednieuwe Website [Case Study]

by Bart van der Meer januari 08, 2020
linkbuilding nieuwe website

Kan Je Linkbuilden Voor een Website Die Gloednieuw is? Veel Mensen Denken van Niet en in Deze Case Study Toon Ik Je Aan Dat Dit Wel Kan en Hoe Je Dat Doet.

Linkbuilding voor Gloednieuwe Website [Case Study]

Hoe we linkbuilding hebben gedaan voor een compleet nieuwe website voor nul euro.

Dit is misschien wel het meest gevraagde onderwerp van 2020, hoe kan je linkbuilden voor een nieuwe site en hoe kan je linkbuilden met weinig budget of geen budget.

Ik heb ze in één video allebei samengevoegd. Dus ik ga je precies vertellen wat we hebben gedaan, hoe we dat hebben gedaan en waarom je vanaf nu nooit meer de angst mag hebben dat je niet kan linkbuilden voor een nieuwe website.

Want dat is echt een vraag die verbazingwekkend vaak naar voren komt, namelijk linkbuilden voor een nieuwe website, kan dat wel? En dan bedoel ik niet het linkbuilden van een directory linkje kopen of een forum link of zulke dingen.

Nee, dan bedoel ik de gaafste content maken en zorgen dat je daar linken heen krijgt.

Wat heel vaak mensen als ideeën hebben, van ik ben nieuw, niemand kent mij, ik heb geen autoriteit, wie gaat er nou naar mij linken? Daar komt het eigenlijk op neer.

Ik heb pas één stuk content op mijn blog staat, dat neemt iemand toch niet serieus? Of mijn website bestaat pas een week, wie zit daar nou op te wachten?

Nou, ik ga je laten zien, iedereen, als het maar goed presenteert. Al die angsten zijn allemaal compleet ongegrond, niet waar en het maakt niet uit hoelang je site bestaat, als je goede content hebt, dan kan je daarvoor linkbuilden, dan kan je linken verzamelen.

Ik zal het je nu laten zien.

Start Case Study

Het allermooiste van deze casestudy is dat dit echt een compleet nieuwe website was, maar die website is met heel weinig budget gemaakt.

Dus ik mag hem helaas niet laten zien, maar geloof mij, het is gewoon een standaard WordPress theme met een paar pagina’s, weet je van over ons, een contactpagina, uitleg van wat ze precies doen, een blog zit er dan aan waar we een stuk content op hebben gezet.

En er stonden nog twee andere blogjes op, supernsimpele blogjes, gewoon blogjes die je in een uurtje kan maken.

Dus dat vind ik niet echt meetellen, zijn niet echt goede diepgaande bloggen.

Dat is het.

Zo simpel is de website neergezet om te starten met dat bedrijf en om die website op de kaart te zetten.

We hadden echt bijna niets, er stond gewoon bijna niet op de site, qua lay-out is hij niet bijzonder, dus het is echt het simpelste van het simpelste en toch kan dat gewoon werken.

Is Linkbuilden Anders Voor een Nieuwe Website?

Linkbuilden voor een nieuwe site is niet anders dan linkbuilden voor een oudere site of een andere site of een site met meer autoriteit.

Tenminste in de meeste aspecten niet en in het proces niet, want je moet namelijk nog steeds kijken van van wie wil ik een link hebben? Wat voor content moet ik ontwikkelen om daarop aan te sluiten en je moet outreach doen.

In al die aspecten ga je eigenlijk hetzelfde doen, alleen bij het outreach gedeelte kan er wel een verschil zitten tussen of je al een bestaande naam bent of een nieuwe naam, in je e-mail en zo, maar het proces blijft in de hoofdlijnen gewoon hetzelfde.

Dus ook hiervoor zijn we gaan kijken van kun je dus een nieuwe site, op wat voor groep websites sluit die aan en als je een groep van die websites hebt gevonden, linken ze dan naar andere websites? En zo ja, wanneer?

Daar zijn we gewoon naar gaan kijken.

Linkbuilding Content Ideeën

Gelukkig vonden we een groep websites die inderdaad naar andere sites linken en we vonden uit wanneer. En het wanneer is voor de meeste sites hetzelfde, namelijk als ze een stuk content hebben wat hun autoriteit of hun aanzien of hun sociale status verhoogt.

Dus als een website een stuk content vindt en die denkt hé, als ik dat publiceer, dan krijg ik aanzien bij mijn doelgroep, bij mijn lezers, bij mijn websitegebruikers, dan zullen ze het publiceren of deels publiceren en terug naar je linken als bronvermelding.

Zo simpel is het in principe.

Ook dat hebben we gedaan.

We hebben websites gevonden, gevonden wanneer en waarom ze linkten. Eigenlijk niet heel anders dan 90% van de tijd om precies te zijn.

En we zijn vervolgens gaan brainstormen over ideeën.

We weten nu welke websites linken andere, we weten ook wanneer ze dat doen, we zijn gewoon gaan brainstormen met een aantal mensen, met zijn drieën om precies te zijn.

Twee computers in een ruimte en gewoon eens gaan nadenken, dit soort websites zijn het die we willen bereiken, dit is de website van onze klant, wat is nu content die we ertussen kunnen zetten als overlap?

Die en aansluit bij hun website en aansluit bij de website van onze klant en daarbij ook even een dingetje van kunnen we het ook daadwerkelijk uitvoeren?

Is het idee praktisch uitvoerbaar?

Want als je gaat brainstormen krijg je heel veel, dan krijg je al heel snel tientallen hele goede ideeën, maar niet alle ideeën zijn praktisch uitvoerbaar.

In dit geval hebben we het een beetje twee in één gedaan.

We zijn aan de ene kant gaan brainstormen van wat voor soort ideeën kunnen werken en tegelijkertijd ook meteen gaan kijken, we hadden de computers, is dit praktisch uitvoerbaar?

Kunnen we daar info over vinden? Moeten we daar boeken voor kopen? Of kunnen we iemand of iets contacteren of kunnen we een autoriteit inroepen?

Alles wat we niet wisten, stelden we op als vragen naar onze opdrachtgever om te vragen of hij ons kon helpen om aan de juiste informatie te komen.

Dat is eigenlijk hoe het idee is ontstaan van het idee dat we hebben uitgevoerd.

En eigenlijk zijn we daar vrij snel op gekomen, als ik eerlijk ben.

Van Idee Naar Uitvoering

Van die tientallen ideeën was dit volgens mij het vierde of vijfde idee wat we bedacht hebben en het leek al snel vrij makkelijk praktisch uitvoerbaar te zijn.

Want het idee was redelijk mooi,want 1, we hebben dit stuk content aan het einde, in Q4 van 2019 gelanceerd, dus aan het einde van het jaar.

En het idee is dan actueel. De branche waar het in zit, is redelijk seizoensgebonden. We zaten en goed in het seizoen en het was actueel op dat moment. Dat idee kwam snel naar voren, als we dit kunnen uitvoeren, dan weten we bijna wel zeker dat we goed zitten.

We zijn gaan kijken of we het idee kunnen uitvoeren, want we hadden aan de ene kant een stukje onderzoek daarvoor nodig, we moesten een stukje onderzoek doen.

Kunnen we dat wel uitvoeren, weet je?

Kunnen we de dingen vinden die we nodig hebben?

Dat was gelukkig het geval. Dus we kwamen er al vrij snel achter dat de informatie die we nodig hadden, daadwerkelijk te vinden was vanuit verschillende bronnen op het internet.

We zijn het onderzoek gaan uitvoeren en dat is ongeveer de helft van de kracht geweest van deze campagne. Maar de ander helft zit hem in als je zo een onderzoek hebt en of dat nou cijfers zijn of meningen van mensen of wat dan ook, dan moet je dat aantrekkelijk maken.

Dan moet je weet goed denken van oké, wie zijn de websites waar ik een link van wil hebben en hoe zouden zij dit gepresenteerd willen zien?

Of hoe kan ik hun zo goed mogelijk aanspreken zodat zij het weer over gaan nemen en gaan plaatsen en gaan laten zien aan hun doelgroep?

In feite hoe wil de doelgroep van mijn doelgroep dit nou eigenlijk zien of horen?

50% van de tijd zat in het onderzoek en 50% zat in het interessant maken van de informatie.

Dus een goede context verzinnen, zorgen dat je een hele sterke inleiding hebt, goede visuals ter ondersteuning.

Als je daar een voorbeeld van wil hebben, dan verwijs ik je even naar ons Google Assistant Voice onderzoek wat we hebben gedaan.

Daar hebben we ook onderzoek naar gedaan en bijvoorbeeld bij elk punt wat we vonden of bij elke conclusie die we trokken, maakten we even een duidelijke grafiek die dat ondersteunde of die dat aantoonde of die die data visueel maakte.

Voorbeelden

Ik zal er even wat screenshots van laten zien, maar je kan ook gewoon naar die pagina gaan, op klikproces.nl staat het gewoon live.

Door die visuals zorgt dat ervoor dat je hele content gewoon net wat aantrekkelijker is. Maar dat kan zijn in de vorm van grafieken, infographics kunnen daar heel goed in werken of andere kaartjes. Misschien kan je er zelfs beter een video van maken.

Het gaat erom dat we na hebben gedacht hoe kunnen we onze content, die saaie cijfers of meningen opleuken, visueel ondersteunen, nog aantrekkelijker maken door dat visueel weer te geven? En ook daarbij in gedachte dat de kans groot is dat waarschijnlijk die sites die we gaan benaderen die visuals over willen nemen.

Zorg dat er geen bedrijfsnaam of zo in staan, want dan is het wel weer erg commercieel, dus zorg dat er geen watermerk in staat. Dat er geen benoeming staat van je bedrijf in de visual, want dan zijn mensen veel sneller geneigd om die over te nemen. Dus dat hebben we gewoon gedaan, zoals eigenlijk bij elke linkbuilding campagne het geval is.

Vervolgens zijn we de outreach gaan doen. Die outreach was zeer persoonlijk, zoals we dat altijd doen.

Van elke website die we wilden benaderen of die we hebben benaderd, die hebben we ook daadwerkelijk bezocht en we hebben gekeken hoe kunnen we deze website het beste aanspreken?

Die moeten we hebben, wat hebben ze recent gepubliceerd of wat doen ze op social media of wat voor nieuwsbrieven sturen ze en hoe kunnen we daarop aanhaken om in feite onze content te pitchen en te laten zien dat het goed matcht met hun huidige doelgroep en dat ze gewoon slimmer zouden doen om het over te nemen of deels over te nemen.

Outreach Doen

Dat hebben we vervolgens gedaan, we hebben iedereen een mail gestuurd met daarin een verwijzing naar het onderzoek en de opmerking erbij dat je vrij bent om het over te nemen of deels over te nemen of te gebruiken op wat voor manier je dan ook wilt.

Uiteraard ook follow-ups gestuurd en vervolgens gemonitord van oké, wie van die mensen neemt het wel over en wie niet?

Want niet iedereen die het overneemt, geeft ook een reactie op de mail en niet iedereen die het overneemt, die plaatst ook een backlink in dat stuk naar ons toe als bronvermelding.

Daar moet je even scherp op zijn. Het mooie van deze campagne was wel dat iedereen die het artikel had geplaatst, maar geen backlink erin had, die hebben we een mailtje gestuurd van zou je misschien een backlink willen plaatsen.

Iedereen deed dat deze keer, dat is meestal niet het geval, maar daar waren we erg blij mee.

En daarmee was de campagne compleet.

Campagne resultaat

Ik kan ook even een screenshot van Ahrefs laten zien, dus je ziet dat in één keer die backlinks omhoog schieten. Je ziet dat de website ook nog amper op zoekwoorden scoort, want wat ik zeg, er staat echt maar heel weinig op die site, dus hij kan amper gaan scoren op Google.

Eigenlijk is de linkbuilding campagne een beetje vooropgelopen aan de content die nog op de website moet komen.

De website heeft nu volgens Ahrefs 13 backlinks.

Het zijn er eigenlijk meer, maar goed, ik hou het even bij wat ik kan laten zien.

Dus 13 backlinks volgens Ahrefs. Eentje no follow, dus die tel ik even niet mee, dus eigenlijk 12 nieuwe backlinks, waarvan

  • 2 rond DR 75,
  • 1 rond DR 60,
  • 3 keer rond DR 50,
  • 4 keer rond DR 40 en nog
  • 3 keer DR 10 of lager.

Dus je ziet dat de kwaliteit van de backlinks echt wel serieus goed is.

Daar heb je het.

Je kan het hier in Ahrefs zien, eerst was er niets, toen was er een hele simpele website die ik je helaas niet kan laten zien en we hebben daar gewoon een linkbuilding campagne op gedraaid.

En we hebben gewoon in één keer richting de 20 backlinks binnen met een behoorlijke kwaliteit. Dus vanuit het niets begint die website gewoon meteen lekker te draaien.

Zo zie je, je hebt geen excuus meer, ook als je website of shop nieuw is. Ook als je pas 1 blogartikel hebt, ook als je nog helemaal niets hebt. Je kan altijd linkbuilden, als je maar goede content hebt die aansluit bij wat de bloggers of de magazines of weet ik veel wie je wil bereiken, wat die dan ook willen.

Als je aansluit bij wat zij willen, wat zij delen, wat voor hun belangrijk is, dan kan je altijd linkbuilden aan de hand van waardevolle content, ongeacht hoe oud je website is.

Zelfs als hij gloednieuw is, zoals deze. Dus ik zou zeggen, ben je bezig met je website of shop, is hij nieuw, is hij nog in de maak? Het maakt niet uit, ga aan de slag met linkbuilding, er is geen excuus meer.

Ik hoop dat je er wat aan hebt gehad en wat van hebt geleerd.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *