Waarom Bekende Linkbuilding Tactieken Niet Werken in NL
Heb Je Wel Eens Linkbuilding Tactieken Uitgeprobeerd met 0 Resultaat. Ik Leg Je Hier Uit Hoe Dat Zit.
Transcriptie: Waarom Bekende Linkbuilding Tactieken Niet Werken in NL
Hey, mijn naam is Bart van Klikproces en ik ga je precies uitleggen waarom heel veel Linkbuilding tactieken die uit Amerika, uit Engeland of Australië komen, niet werken in Nederland, ik ga je vertellen waarom niet en wat wel werkt. Dus ben je veel met linkbuilding bezig of ben je geïnteresseerd in linkbuilding dan is dit perfect voor jou, want ik ga je heel veel informatie geven, die je heel veel hoofdpijn gaat besparen en teleurstellingen voorkomt. Want wat is namelijk het geval? Eigenlijk heel veel nieuws op het gebied van SEO komt uit Amerika, Engeland of Australië of wordt in het Engels beschreven op een blog. En wat er gebeurt is dat heel veel SEO’ers die bloggen of die podcasts volgen, dat advies overnemen en klakkeloos implementeren zonder na te denken over of dingen anders zijn in Nederland dan in dat land.
En ik geef je alvast een hint: ja, er zijn een heleboel dingen anders in Nederland dan daar zo. Het gevolg daarvan kan zijn dat tactieken niet werken of minder goed werken dan eigenlijk beloofd is en dat mensen daardoor teleurgesteld raken in linkbuilding want ze zeggen dat het niet werkt of dat het niet goed werkt of dat die persoon niet weet waar die het over heeft. Maar dat is niet zo. Feit is dat in Nederland dingen anders werken dan in Engelstalige landen om verschillende redenen die ik zo uit ga leggen. En dat betekent dat sommige linkbuilding tactieken daar niet werken en bij ons heel erg goed en dat tactieken die daar heel goed werken bij ons helemaal geen effect hebben.
En als je bekende Engelstalige bloggen volgt, bijvoorbeeld Authority hacker, Brian Dean of Neil Patel, dan hoor je ze altijd praten over de gigantische resultaten die ze bereiken met hun linkbuilding tactieken. En een van de belangrijkste dingen die je moet beseffen als je naar zulke autoriteiten luistert, is dat zij ook opereren in de Engelse markt. En wereldwijd spreken er ongeveer 1 miljard mensen Engels. Daar komt ook nog bij dat heel veel bedrijven uit landen die van origine niet Engelstalig zijn, wel een Engelstalig blog er op nahouden, bijvoorbeeld omdat ze internationale klanten willen aantrekken. Vergelijk dat met Nederland, waar wereldwijd maar 28 miljoen mensen Nederlands praten. Dus ongeveer 35 keer zo veel mensen praten Engels als Nederlands en dan heb je nog eens heel veel bloggen die alleen in het Engels zijn terwijl dat misschien niet de originele taal is.
Dus het Engelse landschap qua websites is veel en veel en veel groter. Daar komt ook nog bij dat je vanuit een taal als Nederlands wel heel makkelijk kan linken naar een Engelstalige website of blog, omdat bijna iedereen in Nederland of in ieder geval qua marketing wel Engels als taal heeft. En dat zal in Duitsland niet anders zijn en misschien zelfs wel in Frankrijk. Maar je kan niet vanuit een Engelstalige website linken naar een Nederlandse website, want ja, wie de fuck spreekt er nou Nederlands? Ja, 28 miljoen mensen, meer niet. Dus niet alleen spreken er veel meer mensen Engels en hebben veel meer mensen een Engels blog, ook kunnen Engelstalige bloggen wel linken krijgen van bijvoorbeeld de Nederlandse site, maar niet andersom, dus dat maakt hun markt nog eens groter en onze markt nog eens kleiner.
Maar het nadeel is dat het niet zo is dat we dus ook 35 keer zo weinig back links nodig hebben om onze websites hoog te zetten in Google, zeker niet. Ja, we hebben wel iets minder nodig en het is iets minder competitief, maar Engelstalig is een veel grotere branche, veel grotere markt eigenlijk, die maar iets meer backlinks nodig hebben dan wij als Nederlandstaligen. En dat maakt ons werk heel erg moeilijk. Omdat er zo veel minder Nederlandstalige websites zijn, maar je wel nog redelijk dezelfde hoeveelheid backlinks nodig hebt, betekent dat automatisch dat de waarde van een Nederlandstalige website voor jou als linkbuilder dus veel groter is dan de waarde van een Engelstalige, want er zijn er 35 keer zo weinig, even simpel geredeneerd. En dat betekent dat het scoren van een Nederlandse link dus veel belangrijker is. En dat betekent automatisch dat elke vorm van massa mail, zoals Brian Dean zegt, zoals Authorityhacker vertelt, dat kan dus niet in Nederland.
Want je kan het je niet veroorloven om zeg maar te website te verbranden. Waar ze in Engelstalig makkelijk duizenden of tienduizenden mails kunnen versturen per branche, ben je in Nederland al vaak blij als er 200 bloggen gaan over jouw onderwerp. En meestal red je dat al niet eens. Dus de poule waar wij onze linken uit moeten halen is heel veel kleiner, en dan kan je niet zomaar even een massa mail sturen, website eigenaren irriteren met als gevolg dat ze sowieso nooit naar je gaan linken. Daarvoor zijn ze te waardevol. Dus alles wat in massa gaat is onmogelijk om goed te doen in Nederland, de markt is simpelweg te klein.
Het enige voordeel wat je in Nederland kan hebben is dat niet elke website die hier zit elke dag tientallen mailtjes ontvangt van mensen die die website eigenaar proberen te bereiken, dus dat heeft als gevolg dat de response rate op een redelijk goeie mail in Nederland ook redelijk hoog is. Waar in Engeland de gemiddelde website eigenaar gewoon tientallen verschillende soorten linkbuilding mailtjes per dag krijgt, is dat in Nederland nog niet zo ver. Zeker als die waardeloze link-ruil samenwerking mailtjes niet meetelt maar we het hebben over echt outreach doen, echt contact zoeken met een blogger. Dus daardoor zou gemiddeld genomen de response rate in Nederland al hoger moeten zijn dat die paar procent waar ze het vaak in Engeland over hebben.
Als je in het Engels outreach doet en je krijgt een response rate van een paar procent, dan ben je goed bezig. Heb je dat in Nederland, dan ben je absoluut niet goed bezig. Alles onder de 10 procent is sowieso niet goed aangepakt. Maar er zit nog een groot nadeel aan de Nederlandse markt en dat is namelijk dat voor heel veel onderwerpen er gewoon simpelweg geen websites zijn of vrijwel niet, dat je een enkeling hebt. Denk bijvoorbeeld aan jagen, wat heel erg groot is in Amerika. In Nederland vind je er helemaal niks over. Maar denk bijvoorbeeld ook aan bepaalde sporten, zoals American Football, heel voor de hand liggend, maar ook aan Cricket bijvoorbeeld of andere hobby’s die in Engelstalige landen heel populair zijn, maar waar je in Nederland gewoon niks, echt niks over vindt.
Dus niet alleen is de markt kleiner, sommige markten bestaan gewoon niet, website technisch. En dat betekent, onder anderen, dat als je in Nederland effectief wil linkbuilden, je al heel snel naar gerelateerde branches moet gaan uitwijken. Dus als je een blog hebt over het opvoeden van eenden, dan vind je misschien een paar websites waar je een goede link vandaan zou willen hebben, maar daarna moet je toch echt verder gaan kijken dan het opvoeden van eenden en dan ga je het bijvoorbeeld hebben over dieren of over opvoeden. Er is nog iets raars in de Nederlandse markt wat in Engelstalige markten gewoon niet voorkomt. Namelijk bij ons hangen de meeste websites aan elkaar van directories, pbn’s, linkpartners en article marketing. Soorten websites, soorten linken die in het Engelstalig gewoon vrijwel niet meer hebt, dat bestaat daar gewoon niet meer, onder andere omdat het eigenlijk heel raar is dat het in Nederland wel werkt, maar ja, het is wat het is.
Dus in de basis hebben we al hele andere linkbuilding tactieken die het hier goed doen en die het in het Engelstalig niet doen plus waar al je concurrentie vrijwel gegarandeerd gebruik van maakt. Dus ook dat maakt eigenlijk je startpunt al heel anders. En dat alles heeft tot gevolg dat heel veel linkbuilding tactieken gewoon niet werken in Nederland waar ze wel werken in Engelstalige landen. Ken je misschien de tactiek Resource Page Linkbuilding? En dan heb je een website en die heeft 1 pagina met allemaal goeie linken naar goeie websites over een bepaald onderwerp. In Nederland zijn dat de link partner pagina’s geworden. Nou, ik weet niet of je die wel eens hebt gezien, maar dat heeft niks met relevantie te maken hoor, die flikkeren ze gewoon vol met tientallen of honderden pagina’s naar van alles en nog wat.
Dus Resource Page Linkbuilding is gewoon bijna niet te doen in Nederland. De kosten, de tijd die het kost om een paar goeie te vinden weegt niet op tegen de baten. Hetzelfde als Broken Links, die zijn heel zeldzaam in Nederland. We hebben er wel eens een of twee weten te vinden en ermee weten te scoren, maar Broken Linkbuilding werkt bijna niet in Nederland. Maar andere tactieken doen het juist weer heel erg goed. Zo hebben we in Nederland nog hele actieve directories, hele goeie forums, waar je nog goeie backlinks en bezoekers vandaan kan halen. We hebben nog steeds grote Q&A websites, zoals bijvoorbeeld het Vraag en Antwoord van Startpagina.nl en hier zie je even hoeveel verkeer dat nog trekt, gigantisch. Ook kan je in Nederland iets veel makkelijker landelijk doen en toch lokaal inrichten. Moet je je voorstellen dat je in Amerika een actie wilt doen waarbij je elke stad of dorp wil aanspreken. Waarbij je elke stad of mailen, bijvoorbeeld een lokale krant of een lokale basisschool of iets in die strekking.
Dat is niet te doen, in Amerika wonen 300 miljoen mensen, dan heb je het over tienduizenden, honderdduizenden, misschien wel miljoenen plaatsen die je moet gaan aanschrijven waar je data van moet verzamelen, dat is gewoon niet te doen. In Nederland wel, want we hebben maar zo’n 400 gemeentes en ongeveer 5000 plaatsen in heel Nederland. Dus als je hier iets landelijk wilt doen en alle lokale persstof wil bereiken, dan kan dat. Sterker nog, we hebben het al een keer gedaan voor een klant van ons en dat ging heel erg goed. Dus iets op een landelijke schaal doen en toch lokaal maken bijvoorbeeld door alle lokale pers te bereiken, dat kan in Nederland heel goed, wat in Engelstalige landen vrijwel onmogelijk is.
Omdat Nederland zo veel kleiner is heb ik een advies voor je: als je linkbuilding gaat doen, als je outreach gaat doen, maak het persoonlijk. In Nederland werkt het gewoon alleen maar als je het persoonlijk maakt. Massa kan je vergeten. Soms werkt semi-gepersonaliseerd nog wel, dat je bijvoorbeeld alleen iemand aanspreekt met een naam en een referentie geeft naar een bepaalde pagina op zijn website, maar over het algemeen, als je linkbuilding gaat doen in Nederland, doe het persoonlijk, zorg dat je voor iedereen een aparte mail maakt, dat je iemand aanspreekt met zijn naam, dat je verwijst naar een blogpost of berichten die die heeft geplaatst op Twitter, op Instagram, op zijn website zelf. Zorg ervoor dat het persoonlijk is, want je kan het je niet veroorloven om zo’n relatie te verbranden, want je hebt die websites en die backlinks nou eenmaal nodig.
En als je dat niet doet, dan verbrandt je dus de relatie en de kans dat iemand reageert op zo’n massa mail is in Nederland gewoon klein, zo veel kleiner nog dan in Amerika en dat kan je je echt niet veroorloven. Dus dat is het grote verschil tussen linkbuilden in een Engelstalig land of linkbuilden in Nederland en dat is dus ook de reden waarom zo veel linkbuilding tactieken niet werken die in Engelstalige landen wel werken. Dus ik zou zeggen ga aan de slag met personalisatie, zorg ervoor dat je relaties maakt in plaats van verbrandt en ik hoop dat je de volgende keer weer kijkt, luistert of leest, want ik heb nog veel meer informatie voor je over SEO, over conversieoptimalisatie, over YouTube en over Voice.