Long Tail Pro Review 2019: Waardevol of niet?
Long Tail Pro: Waardevol of niet?
Het vinden van de beste zoekwoorden in jouw branche is een heel belangrijk onderdeel van een goede online marketing strategie. Commerciële sites, bloggers, Webshops, wat voor website je ook hebt, zoekwoord onderzoek is een belangrijk punt.
Long Tail Pro kan je daarmee helpen, maar is het beter dan de andere tools? En moet je het aanschaffen? Waar kun je het allemaal voor gebruiken? Is het zijn geld waard? Allemaal goede vragen die in deze review allemaal aan de orde komen. Lees met een gerust hart verder.
Wat ik precies ga behandelen:
- Wat Long Tail Pro is
- Wat je er precies mee kunt
- Wat Long Tail zoekwoorden zijn
- Hoe Long Tail Pro werkt
- Voor- en nadelen van Long Tail Pro
Wat is Long Tail Pro
Long Tail Pro is een keyword research tool die je voor een groot aantal dingen kunt gebruiken. Long Tail Pro helpt je gemakkelijk zoekwoorden te vinden waar weinig concurrentie op zit. Dit levert hoog converterend verkeer op, ongeacht de niche waarin je zit.
Daarnaast kun je Long Tail Pro gebruiken om te kijken hoe je concurrenten het precies doen. Je kunt een complete lijst opvragen van alle zoekwoorden waar je concurrenten op gevonden worden. Zo krijg je een goed idee van welke zoekwoord strategie je concurrenten gebruiken.
Ook kun je kijken hoe je concurrenten op een specifiek zoekwoord scoren, en hoe makkelijk of moeilijk het is om boven hun in de rankings te komen.
Long Tail Pro heeft een ingebouwde rank tracker. De rank tracker helpt je om te kijken of je huidige strategie werkt. En om te kijken of je posities op bepaalde zoekwoorden gestegen of gedaald zijn. Deze rank tracker update dagelijks zodat je altijd op de meest accurate data hebt.
Kosten
Er zijn verschillende betalingsmodellen zoals de starter, pro en agency modellen. Daarnaast kun je kiezen of je per maand of per jaar wilt betalen. De prijzen lopen van €22 tot €86 per maand. Het starter model is het goedkoopste model, maar heeft dan ook een stuk minder mogelijkheden en opties dan de pro en agency modellen. Bepaal dus goed welk model je nodig hebt voordat je de software überhaupt aanschaft.
Wat zijn Long Tail zoekwoorden?
Er zijn twee soorten zoekwoorden. De long tail zoekwoorden en de short tail zoekwoorden. En misschien zie je het al aankomen, Long Tail Pro helpt je met vinden Long tail zoekwoorden.
Maar goed, wat zijn die Long tail zoekwoorden dan precies?
Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit 3 of meer woorden. Short tail zoekwoorden bestaan uit 1 tot 3 woorden.
Short tail zoekwoorden bevatten 30% van alle zoekopdrachten. Long tail zoekopdrachten bevatten maar liefst 70% van alle zoekopdrachten. Zoals je ziet bestaat het grootste deel van de zoekopdrachten dus uit long tail zoekwoorden
Verschillen tussen long-en short tail zoekwoorden
Nu zijn er hele belangrijke verschillen tussen long- en short tail zoekwoorden. Het eerste is dat er weinig short tail zoekwoorden zijn. In tegenstelling tot long tail, waar juist gigantisch veel zoekwoorden van zijn. In één branche of sector kunnen zijn meestal rond de 10 of 20 short tail zoekwoorden.
Daarnaast is er een groot verschil in zoekvolumes. Doorgaans hebben short tail zoekwoorden een hoog zoekvolume. Zo heeft een short tail zoekwoord als laptop kopen maar liefst 32 duizend zoekopdrachten per maand.
Long tail zoekwoorden hebben meestal 100 of minder zoekopdrachten per maand.
Wat heb je dan aan long tail zoekwoorden?
Nu denk je misschien, maar dan kan je toch beter alleen met short tail zoekwoorden werken? Goede vraag, maar er zit een enorm nadeel aan short tail zoekwoorden.
De concurrentie op short tail zoekwoorden is enorm, alle grote bedrijven strijden om een top 10 positie op een short tail zoekwoord. En zelfs als bedrijf van redelijk formaat is het moeilijk om daarin mee te gaan.
Daarom zijn goede long tail zoekwoorden juist zo waardevol. Op long tail zoekwoorden zit weinig concurrentie en daardoor kun je gemakkelijk in de top 10 scoren. Long Tail Pro helpt je bij het vinden van waardevolle long tail zoekwoorden.
Hoe werkt Long Tail Pro precies?
Maar hoe werkt Long Tail Pro dan? Laten we beginnen met de eerste functie, het vinden van waardevolle zoekwoorden. Voor het voorbeeld gebruik ik het zoekwoord laptop kopen.
Bij “seed keywords” kunnen we een zoekwoord invoeren. Op basis van dat zoekwoord geeft long tail pro dan een lijst met long tail zoekwoorden. Aan de rechterkant van het scherm kunnen we bij “suggestions per keyword” het aantal suggesties dat we ontvangen selecteren. Vervolgens kunnen we met de “retrieve” knop de lijst ophalen.
En daar hebben we onze lijst, niet schrikken, het is een hoop informatie. Maar over het algemeen hoef je alleen te kijken naar “Avg KC”. Dat staat voor de gemiddelde moeilijkheidsgraad van een zoekwoord. Hoe moeilijk het is om op dat zoekwoorden gevonden te worden dus.
Daarnaast staat “Volume”, dat is het maandelijkse zoekvolume per zoekwoord.
Uitgebreide SERP analyse
Daarnaast kunnen we met Long Tail Pro een uitgebreide SERP analyse doen. SERP staat voor search engine results page, een zoekresultatenpagina dus.
Long Tail Pro werkt heel simpel, we hoeven alleen ons zoekwoord in te voeren bij “Enter Keyword”. Vervolgens kunnen we de taal selecteren, en bij “Retrieve” de resultaten ophalen.
Hierboven zie je de SERP analyse. Long Tail Pro geeft je heel erg veel informatie en niet iedereen weet gelijk wat hij met deze informatie kan doen. Daarom heb ik een aantal dingen gemarkeerd.
Bij de rode markering links onderaan staan een aantal afkortingen, TF en CF staat voor Trust Flow en Citation Flow. Dat zijn goede indicaties van de autoriteit van de website. Hoe meer CF en TF, hoe beter de website. Websites met 30+ CF en TF worden over het algemeen gezien als “goed”.
Daarnaast staat bij “External Backlinks” hoeveel linken de website heeft ontvangen.
Vergelijk de statistieken met jouw website en beoordeel op basis daarvan of het mogelijk is om te concurreren op dit zoekwoord.
Vergelijkbare tools
Grote seo websites zoals Ahrefs of Majestic hebben veel uitgebreidere opties dan Long Tail Pro. Beide hebben ook een tool om het zoekvolume van een zoekwoord te checken. Majestic geeft naast het zoekvolume weinig waardevolle informatie. De keyword checker van Ahrefs lijkt meer op de keyword checker van Long Tail Pro en beide geven dan ook nagenoeg dezelfde resultaten.
Als je opzoek bent naar een all-in-one seo tool is Ahrefs zeker weten de betere optie. Maar voor het vinden van long tail zoekwoorden – en niks anders – blijft Long Tail Pro een geschikte optie.
Voor- en nadelen van Long Tail Pro
Voordelen
- Makkelijk én snel grote hoeveelheid zoekwoorden vinden
- Geeft goede indicaties van de moeilijkheidsgraad van een zoekwoord
- Handige insights en informatie over je concurrenten
Nadelen
- Duur voor freelancers of kleine bedrijven
- De limiet op het vinden van zoekwoorden is hoog
- Geeft soms engelse resultaten
Conclusie
Long Tail Pro is een hele handige tool voor het vinden van long tail, niche zoekwoorden. Het heeft heel veel gebruikssituaties en geeft veel waardevolle informatie. Echter is deze tool best duur voor freelancers, ZZP’ers of kleine bedrijven die niet veel geld te besteden hebben.
De goedkoopste versie van Long Tail Pro heeft hoge limieten op hoeveel zoekwoorden je per dag kunt vinden. Kun je echter wel wat geld missen, dan is Long Tail Pro een van de beste keyword finders van 2019.
Als je twijfelt over het aanschaffen van Long Tail Pro kun je altijd de eenmalige gratis trial voor één week proberen.