Mailchimp Review en Ervaringen 2020

Mailchimp is e-mailmarketing software die ervoor zorgt dat je gemakkelijk e-mails en nieuwsbrieven kunt samenstellen. Je vindt in deze review alle informatie die je nodig hebt om te bepalen of Mailchimp geschikt is voor jou. Denk bijvoorbeeld aan de prijzen, functies, en het gebruiksgemak.
Ik werk zelf al ruim 3 jaar met Mailchimp en heb door de jaren heen duizenden e-mails verstuurd. Hierdoor weet ik precies wat wel en niet kan en voor wie Mailchimp geschikt is.
Alles op Deze Pagina Over Mailchimp:
Wat is Mailchimp?
Mailchimp is een e-mail marketing software die je helpt om gemakkelijk e-mails en nieuwsbrieven op te maken, te versturen en de resultaten te analyseren. Er zijn verschillende abonnementen, waaronder een gratis versie.

Voor wie is Mailchimp bedoeld?
Mailchimp is zowel geschikt voor beginners als gevorderden.
Mailchimp is voor beginners makkelijk om te gebruiken, omdat je snel en eenvoudig aan de slag kunt met e-mails opmaken en versturen. In 5 minuten kan je mailing-lijsten importeren, e-mails maken en campagnes lanceren. Met de gratis versie kun je tot 2.000 contacten bereiken en maximaal 12.000 e-mails per maand versturen. Voor de meeste beginnende bedrijven is dit al genoeg, en je kunt later altijd upgraden naar een uitgebreider abonnement.
Mailchimp heeft voor gevorderden een aantal functies die erg waardevol zijn. Denk aan A/B/N testen, Druppel campagnes of zelfs Event trigger e-mails. Met uitgebreide monitoring en analytics heb je gemakkelijk een overzicht met details van al je e-mails.
Daarnaast heeft Mailchimp vele integratiemogelijkheden met andere websites en e-commerce, bijvoorbeeld Big Cartel, WordPress en Canva. Erg handig!

6 Beste Features
Hier volgen de 6 beste features van Mailchimp.
- A / B testen
- AVG richtlijnen
- Druppel campagnes
- Event trigger e-mail
- WYSIWYG e-mail editor
- Uitgebreide monitoring en analytics
Bekijk hier alle functies van Mailchimp.

Pluspunten
Hier vindt je de belangrijkste voordelen van Mailchimp:
- Gratis abonnement geeft al toegang tot veel functies
- Gemakkelijk overzichten en rapportages bekijken
- Ontvangers kunnen e-mail in HTML lezen
- Eenvoudig e-mails in elkaar zetten (ook als je geen ervaring hebt)
- Veel sjablonen beschikbaar
- Automatisch e-mails versturen

Minpunten
Hier vindt je de belangrijkste nadelen van Mailchimp:
- Klantenservice laat soms te wensen over
- Regelmatig fouten bij het verzenden van e-mails
- Om meerdere e-mails automatisch te versturen moet je upgraden
- Tijdspecifieke e-mails kunnen niet verstuur worden met het gratis abonnement


Mailchimp Prijzen en Kosten
Hieronder volgen de actuele prijzen van de verschillende Mailchimp pakketten:
- Gratis: €0
- Essentials: vanaf €9,18 per maand
- Standaard: vanaf €13,77 per maand
- Premium: vanaf €274,74 per maand


Mailchimp vergelijking met alternatieven
Nu ben je natuurlijk benieuwd hoe Mailchimp het opneemt tegen haar concurrenten. Hieronder zie je een overzicht met vergelijkingen tussen de prijzen en functies van Mailchimp en haar concurrenten.
Vergelijking Goedkoopste Pakketten
Features | Mailchimp | Copernica | Mailcamp | Spotler | GetResponse |
Prijs per maand | € 0 | € 200* | € 25 | € 119 | € 13 |
Email open, reply & click tracking | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
A/B testing | Nee | Ja | Ja | Ja | Ja |
Auto responder | Nee | Ja | Ja | Nee | Ja |
Makkelijk in gebruik | ***** | *** | **** | *** | **** |
Integratie andere platformen | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
E-mail segmentatie/Doelgroepbeheer | Ja | Ja | Ja | Ja | Nee |
Personalisatie | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Support | **** | *** | ***** | *** | **** |
Aantal e-mails per maand | 12.000 | * | 5000 | 834 | – |
Maximaal aantal abonnees | 2.000 | Onbepeerkt | Onbeperkt | – | 1000 |
*Copernica rekent extra kosten per e-mail
Features | Mailchimp | Autorespond | Enormail | Mailshake | Laposta |
Prijs per maand | € 0 | € 27 | € 15 | € 39 | € 0 |
Email open, reply & click tracking | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
A/B testing | Nee | Ja | Nee | Nee | Nee |
Auto responder | Nee | Ja | Ja | Nee | Ja |
Makkelijk in gebruik | ***** | **** | *** | ***** | **** |
Integratie andere platformen | Ja | Nee | Nee | Nee | Ja |
E-mail segmentatie/Doelgroepbeheer | Ja | Nee | Ja | Nee | Ja |
Personalisatie | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Support | **** | **** | *** | **** | **** |
Aantal e-mails per maand | 12.000 | Onbeperkt | Onbeperkt | – | 12.000 |
Maximaal aantal abonnees | 2.000 | 500 | 2.500 | – | 2.000 |
Vergelijking Duurste Pakketten
Features | Mailchimp | Copernica | Mailcamp | Spotler | GetResponse |
Prijs per maand | € 275 | € 200 | € 75 | € 319 | € 1.119 |
Email open, reply & click tracking | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
A/B testing | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Auto responder | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Makkelijk in gebruik | ***** | *** | **** | *** | **** |
Integratie andere platformen | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
E-mail segmentatie/Doelgroepbeheer | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Personalisatie | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Support | **** | *** | ***** | *** | **** |
Aantal e-mails per maand | 3M+ | * | Onbeperkt | 417.000 | – |
Maximaal aantal abonnees | 200.000 + | Onbeperkt | Onbeperkt | – | 100.000 |
Features | Mailchimp | Autorespond | Enormail | Mailshake | Laposta |
Prijs per maand | € 275 | € 44* | € 50 | € 99 | € 3.142 |
Email open, reply & click tracking | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
A/B testing | Ja | Ja | Nee | Ja | Ja |
Auto responder | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Makkelijk in gebruik | ***** | **** | *** | ***** | **** |
Integratie andere platformen | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
E-mail segmentatie/Doelgroepbeheer | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Personalisatie | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Support | **** | **** | *** | **** | **** |
Aantal e-mails per maand | 3M + | Onbepertk | Onbepertk | – | Onbeperkt |
Maximaal aantal abonnees | 200.000 + | 500 | 10.000 | – | 1.000.000 |
*Bij Autorespond extra kosten voor meer abonnees

Opvallend aan Mailchimp
Humor in een zakelijke omgeving? Ook Mailchimp doet het.
Door de site heen zitten veel humoristische dingen. Als je een campagne hebt aangemaakt en je wilt de campagne gaan versturen krijg je eerst een giphy in je beeldscherm waarbij de aap op de ‘Prepare for launch’ knop wilt drukken en als je vervolgens op ‘Send now’ klikt krijg je een leuke giphy waarbij de aap je een high five geeft.



Uitleg om te starten
Account aanmaken:
We gaan nu een account aanmaken door de volgende stappen door te nemen.
Ga naar https://mailchimp.com
Klik rechtsboven op ‘Sign Up Free’.


Vul hier je e-mail, username en password in en klik daarna op ‘Get started’.
Als je dit gedaan hebt krijg je een mail in je mailbox voor een account bevestiging, klik op de link in de mail, zodra je dit gedaan hebt kan je aan de slag.



E-mail lijst aanmaken:
In de volgende stappen gaan we een e-maillijst aanmaken.
Klik bovenin het scherm op het kopje ‘Audience’.


Klik vervolgens op het blauwe kopje ‘Import Your Contacts’.


Klik op de cirkel naast ‘CSV or tab-delimited text file’ als je via een bestand je contacten wilt uploaden. Als je deze optie kiest, klik dan vervolgens rechtsonder in het scherm op ‘Continue To Setup’.


Klik op ‘Browse’ om een bestand te importeren waar je contacten in staan. Klik vervolgens rechtsonder in het scherm op ‘Continue To Match’.


Klik op de cirkel naast ‘Copy/paste from file’ als je contacten wilt kopiëren. Als je deze optie kiest klik dan vervolgens rechtsonder in het scherm op ‘Continue To Setup’.


In het omcirkelde vak ga je je contacten kopiëren. Zodra je dit gedaan vink je het vierkantje aan naast ‘I understand that my billing plan may be automatically upgraded’. Als je dit gedaan hebt klik je rechtsonder in het scherm ‘Continue To Match’.


Je ziet nu dat de mailadressen, namen, telefoonnummers en verjaardagen gesorteerd zijn. Als dit correct is klik je rechts onder in het scherm op ‘Continue To Organize’.


Klik in het rode vak op het plusje om je contacten te importeren naar een nieuwe of bestaande e-maillijst. Als je niet wilt dat er dubbele contacten komen, vink dan het vakje ‘Update existing contacts’ aan. Als je dit gedaan hebt klik je rechts onderin het scherm op Continue To Review’.


Als alle vinkjes groen zijn, klik je vervolgens rechts onderin je scherm op ‘Import’.


Klik op ‘Integrated Service’ als je je contacten wilt importeren via een andere service naar Mailchimp. Kies de optie waaruit je je contacten wilt importeren en klik vervolgens rechtsonder in het scherm op ‘Continue To Setup’.



Campagne maken:
Neem de volgende stappen door om een campagne aan te maken.
Klik rechts boven in het scherm op ‘Create Campaign’ om een campagne te maken.


Klik vervolgens op ‘Email’ om een e-mail campagne aan te maken.


Vul hier in het omcirkelde gedeelte je campagne naam in en klik vervolgens op ‘Begin’.


Nu ga je een e-mail opmaken. De eerste stap is naar wie je de e-mail gaat versturen. Klik rechts op ‘Add Recipients’ om te selecteren naar wie je de e-mail wilt verzenden.


Vervolgens klik je op het vierkantje naast ‘Personalize the To field’ om mensen aan te spreken op hun voornaam in plaats van op hun e-mail. Dit maakt de e-mail persoonlijker. Als je dit gedaan hebt klik je onderaan op ‘Save’.


Nu gaan we een onderwerp toevoegen. Klik rechts op ‘Add Subject’ en vul in de balk het onderwerp in waarover jouw mail gaat. Naast ‘Subject’ staat ook nog een balk met ‘Preview Text’, vul hier een tekst in wat met het onderwerp te maken heeft. Als je dit niet invult, vult Mailchimp hier zelf iets in wat meestal codes zijn.

Als je beide balken hebt ingevuld klik je op ‘Save’.


Nu klik je rechts op ‘Design Email’ om je e-mail in elkaar te zetten.


Als eerste gaan we een Template kiezen. Kies een Template waarvan jij denkt dat het beste bij je e-mail past. Als je dit gedaan hebt klik je rechtsonder in je scherm op ‘Next’.


Rechts in het scherm kan je bepaalde contenten in je e-mail slepen. Hier volgen een paar voorbeelden.


Bij dit voorbeeld ga ik een tekst in de e-mail plaatsen. Je klikt op het pictogram, houdt het pictogram in geklikt en sleept het vervolgens naar de plaats waar je het tekstvak wilt hebben.

Bij de pijl zie je waar het tekstvak geplaatst is. Rechts in het scherm kan je je tekst invoeren. Vervolgens klik je op ‘Save & Close’.


Bij dit voorbeeld ga ik een afbeelding in de e-mail plaatsten. Je klikt op het pictogram, houdt het pictogram in geklikt en sleept het vervolgens naar de plaats waar je de afbeelding wilt hebben.

Bij de pijl zie je waar je de afbeelding geplaatst is. Rechts in het scherm klik je op ‘Browse’ om een afbeelding in te voegen. Vervolgens klik je op ‘Save & Close’.


Bij dit voorbeeld ga ik een video in de e-mail plaatsen. Je klikt op het pictogram, houdt het pictogram in geklikt en sleept het vervolgens naar de plaats waar je de video wilt hebben.



Bij de pijl zie je waar de video is ingevoegd. Rechts in het scherm onder het kopje ‘Video URL’ kopieer je de link van de video in. Als je dit gedaan hebt klik je onderaan op ‘Save & Close’.
Als je e-mail klaar is klik je rechts boven in je scherm op ‘Send’ om je e-mail te verzenden.



Klik nu op ‘Send Now’ om je e-mail te verzenden.
Als je in dit scherm komt is je e-mail verstuurd en krijg je een high five van Mailchimp. Gefeliciteerd!


Automatische mailing versturen:
We gaan nu de stappen doornemen om een automatische e-mail te versturen.
Om een automatische mail te versturen klik je bovenaan in het scherm op ‘Automate’.

Vervolgens klik je op ‘Email’.

Je hebt meerdere onderwerpen om een automatische e-mail te versturen, bijvoorbeeld wanneer iemand jarig is of als je een nieuwe blog update hebt. In dit voorbeeld geef ik aan hoe je een ‘Email subscribers when they’re tagged’ verstuurd.

Vul onder het kopje ‘Campaign Name’ de naam van je campagne in. In de volgende balk klik je op je e-maillijst naar wie je het wilt versturen. Vervolgens klik je naast de rode pijl op ‘Begin’.

Vul in het omcirkelde vak een tag in, vervolgens op welke dagen je de e-mail wilt versturen en op welk tijdstip.


Als je dit gedaan hebt, ga je je e-mail een design geven. Klik rechts in het scherm op ‘Design Email’. Vervolgens klik je op ‘Next’ rechtsonder in het scherm.


Je komt nu op dit scherm, hier zie je of je alles gedaan hebt om je automatische mail te versturen. Als alle kopjes een groen vinkje hebben klik je rechtsonder in het scherm op ‘Start Sending’.



Reports
Nu ga ik je uitleggen hoe je je statistieken van je e-mails bij kan houden.
Klik bovenaan in het scherm op het kopje ‘Reports’ om te zien hoe vaak iemand een mail opent, klikt en verwijderd.


In het rode omcirkelde vak kan je zien naar hoeveel mensen je de e-mail hebt gestuurd. Je kan zien hoe vaak je e-mail geopend is en hoe vaak er op geklikt is.

Als je rechts in het scherm op ‘View Report’ klikt, kan je meer details over je Reports zien.


Op deze pagina kan je bijvoorbeeld zien hoeveel inkomsten je hebt, hoe vaak je e-mail geopend is, het aantal clicks en nog vele andere details.


Integratie ander systeem
Hier ga ik je laten zien met welke andere systemen je te werk kan gaan bij Mailchimp.
Klik rechts bovenin het scherm op je profiel. Klik vervolgens op ‘Connected Sites’.


Dit zijn alle verschillende websites waarmee Mailchimp samenwerkt:


Gebruiksgemak
Hieronder een korte uitleg over het gebruiksgemak van Mailchimp
Mailchimp is erg gebruiksvriendelijk. Dit komt doordat je snel en gemakkelijk je ontwerpen in elkaar kunt zetten en je opmaak eenvoudig toe kan passen. Bij Mailchimp zie je snel wat je aanpast.
Wanneer je een video invoegt zie je gelijk dat de video er staat en als je iets wilt verwijderen zie je snel de aanpassing.
De handige iconen zorgen daarnaast ook voor duidelijkheid.


Support
Hieronder een korte uitleg over de support van Mailchimp.
Mailchimp biedt je een pagina met veelgestelde vragen, videohandleidingen, een kenniscentrum en een forum met veel manieren om je met het gebruik van het platform op weg te helpen. Toen we deze opties bekeken, ontdekten we dat ze op elke vraag een antwoord hebben en voor bijna ieder probleem een oplossing kunnen bieden.
Mailchimp biedt echter geen telefonische support aan, tenzij je een premium abonnement hebt. Dit betekent dat je alleen een e-mail kunt sturen of tijdens kantooruren via de live chat contact met de klantenondersteuning kunt opnemen.

Alle functies van MailChimp
Hieronder vind je alle functies met een korte uitleg.
A/B testen
Een A/B test is een vorm van splittesten waarin 2 varianten van bijvoorbeeld een e-mail tegen elkaar getest worden om hiermee de conversieratio te verhogen.
AVG richtlijnen
De afkorting AVG betekent Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit houdt in dat in de hele Europese Unie (EU) dezelfde privacywetgeving geldt.
Druppel campagnes
Druppel campagnes zijn e-mails, autoresponders en automated e-mails. Het gaat altijd hetzelfde. Met een planning stuurt een bedrijf automatisch een set van e-mails. Zo stuurt het bedrijf bijvoorbeeld de ene e-mail direct na een inschrijving, of bijvoorbeeld een andere e-mail na een paar dagen, of er wordt weer een andere e-mail het eerstvolgende weekend verstuurd.
Event trigger e-mail
Een Event trigger e-mail is een automatisch in elkaar gezet bericht die verzonden wordt wanneer een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt. De gebeurtenissen kunnen een bepaalde gelegenheid zijn of een bewerking van bijvoorbeeld een blog.
WYSIWYG e-mail editor
WYSIWYG staat voor ‘What you see is what you get’, in het Nederlands betekent dit ‘Wat je ziet is wat je krijgt. Dit is een e-mail editor, waarbij je je e-mails kan editen. Je kan direct zien hoe de e-mail op je beeldscherm of papier verschijnt.
Auto-responders
Een autoresponder is een programma of script dat op een mailserver ervoor zorgt dat het automatisch beantwoorden van binnenkomende e-mail met een van tevoren opgestelde tekst. De tekst kan bijvoorbeeld zijn “Ik ben op vakantie en kan uw mail nu niet beantwoorden”.
Afbeeldingsbibliotheek
Je kan in Mailchimp je afbeeldingen opslaan, zodat als je bijvoorbeeld een e-mail wilt gaan maken en een afbeelding wilt invoegen dan hoef je de afbeeldingen niet telkens op te zoeken.
Beheer van mailinglijsten
Met het beheer van mailinglijsten kan je verschillende e-maillijsten aanmaken. Zo is het handig als je verschillende soorten onderwerpen naar een bepaalde groep mensen kan sturen.
Rapportage / Analytics
Met de rapportages en analytics kan je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen je de e-mail hebt gestuurd of je kan zien hoe vaak je e-mail geopend is en hoe vaak er op geklikt is.
Sjabloonbeheer
Met sjabloonbeheer kan je je sjablonen beheren. Je kan zelf sjablonen creëren en invoegen in je e-mail of je kan sjablonen van Mailchimp invoegen.
Sociale marketing
Sociale marketing is de toepassing van commerciële marketing concepten en technieken om positieve maatschappelijke of sociale veranderingen te bewerkstelligen.
Bestemmingspagina’s / webformulieren
Een bestemmingspagina is een pagina waarop een bezoeker jouw website binnenkomt. Met andere woorden: het is de eerste pagina van een bezoek. Webformulieren zijn formulieren die gestructureerd informatie vragen om die vast te leggen. Die kan je bijvoorbeeld in jouw website invoegen met Mailchimp.
Segmentatie
Segmenteren betekent het opsplitsen van bijvoorbeeld gegevens of klanten in verschillende delen, bijvoorbeeld naar leeftijd, beroep, opleiding, geslacht en woonplaats. Omdat klanten van elkaar verschillen.

Korte samenvatting van Mailchimp
Mailchimp is een handige e-mailmarketing software is met talloze opties, functies en mogelijkheden. Mailchimp is daarnaast erg makkelijk te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat Mailchimp een prima e-mailmarketing software voor beginners én gevorderden is.
Beginners
De software is erg handig voor mensen die net starten met hun onderneming en e-mailmarketing willen toepassen. Het is een software waarmee je snel en eenvoudig aan de slag kan gaan. In één minuut kun je een account aanmaken, in vijf minuten kun je e-maillijst opzetten en zelfs een campagne aanmaken.
Als je met Mailchimp wilt gaan starten is het gratis tot 2.000 contacten. De prijzen beginnen bij €0, dit is erg handig als je wilt ontdekken of Mailchimp wel iets is voor jou.
De abonnementen van Mailchimp zijn daarnaast erg betaalbaar. Je hebt voor €9,18 al een betaald abonnement, terwijl dit bij andere software begint bij €25.
U betaalt maar €9,18 per maand voor een upgrade met meer mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld A/B testing. Als je een kleine onderneming hebt of je begint net met een onderneming is dit een goede keuze omdat je gemakkelijk met Mailchimp e-mails naar mensen kan sturen.
Een klein nadeel van het gratis abonnement is dat je Het is alleen wel jammer als je een starters account hebt je maar één e-mail automatisch kunt versturen. Je moet upgraden om meerdere automatische e-mails te versturen en je moet upgraden om een e-mail op een bepaald tijdstip te versturen.
Gevorderden
Voor gevorderden is Mailchimp ook nog een geschikte software om e-mailmarketing toe te passen. De abonnementen zijn niet duur, de prijzen beginnen bij €0, een upgrade kost €9,18 per maand dan heb je het Essentials abonnement.
Bij dit abonnement kan je bijvoorbeeld drie automatische e-mails versturen. Als je nog een upgrade doet kost dit €13,77 per maand voor het standaard abonnement. Bij dit abonnement kan je tot wel vijf automatische e-mails versturen.

Veelgestelde vragen
Hoeveel e-mails kan ik gratis versturen met Mailchimp?
Met het gratis Mailchimp abonnement kun je tot 2.000 contacten bereiken en maximaal 12.000 e-mails per maand versturen.
Is het makkelijk te leren omgaan met Mailchimp?
Mailchimp is één van de makkelijkste e-mail systemen die ik heb ontdekt en heeft een beperkte, maar net genoeg kenmerken, waardoor het handig is voor beginners of gevorderden.
Verkoopt Mailchimp e-mailadressen?
Zoals met alle e-mail software programma’s, weet je het niet zeker. In de afgelopen 18 jaar dat Mailchimp er is, is er nooit iets naar buiten gebracht dat ze e-mail adressen verkopen van hun klanten. Je hoeft je er geen zorgen over te maken dat Mailchimp e-mailadressen door verkoopt.
Kan ik Mailchimp gebruiken als Customer Relationship Marketing (CRM)?
Nee, je kan Mailchimp niet als CRM gebruiken. Om Mailchimp te verbinden met je CRM kan je de integratiemodules gebruiken, zoals bijvoorbeeld Vtiger factuur manager.
Hoe activeer ik mijn Mailchimp account?
Controleer je e-mail voor de account activatie mail. klik daarna op de link om je account te activeren en meld je aan. Inactieve accounts die geen login hebben binnen een jaar worden automatisch afgesloten. Om opnieuw toegang tot Mailchimp te krijgen, moet je een nieuw account aanmaken.
Hoe deel ik mijn Mailchimp nieuwsbrief op Social Media?
Om de Share-functie van Mailchimp te gebruiken, neem je de volgende stappen door. De eerste stap die je doet is: Ga naar de pagina ‘Campagnes’. Vervolgens klik je op ‘Create Campagne’, daarna op Social Post. Vul je campagne naam in en klik op ‘Begin’. Nu zie je een aantal Social media kanalen. Klik op het kanaal dat je wilt gebruiken.
Heeft Mailchimp telefonische ondersteuning?
Als je een betaald abonnement hebt, kan je contact met Mailchimp opnemen via de chat of e-mail. Als je een Premium-abonnement hebt, dan heb je toegang tot de telefonische ondersteuning. Om te helpen aan de slag te gaan, biedt Mailchimp je 30 dagen gratis ondersteuning per e-mail aan voor nieuwe gratis accounts.
