Meer YouTube Views? Leer van NL Grootste YouTubers [Onderzoek]
Wil Je Meer YouTube Views (of abonnees, likes en reacties)? Wij Onderzochten de YouTube Kanalen van NL Grootste YouTubers en Leer Wat Zijn Doen om Hun Kanaal te Laten Groeien.
Transcriptie: Meer YouTube Views? Leer van NL Grootste YouTubers [Onderzoek]
Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga je precies vertellen wat jij allemaal kan leren van de grootste YouTubers uit Nederland. Ik ga je precies vertellen wat voor soort video’s ze maken, hoeveel ze er maken, hoelang die duren, hoe ze de titels inrichten en hun thumbnails. Kortom, alles wat wij uit onze analyse hebben gehaald, ga ik aan jou vertellen. Dus als je bezig bent met YouTube, dan is deze video helemaal perfect voor jou!
Welkom bij Klik Proces, met informatie over betere rankings, meer bezoekers en een hogere omzet, elke werkdag praktisch advies voor meer organische groei via SEO, conversie optimalisatie, YouTube en Voice.
Om te beginnen natuurlijk de vraag wie de grootste YouTubers zijn van Nederland, want dat zijn misschien niet alleen maar die YouTubers die je al kent van YouTube zelf of misschien zelfs van tv. Dus ik ga even opnoemen welke YouTubers we mee hebben genomen in deze analyse. Dat zijn er nogal wat, dus ik ga er even in vogelvlucht doorheen, dus ik noem even de naam van het kanaal en ongeveer hoeveel miljoen subscribers ze hebben.
Toen we begonnen met deze analyse, kwamen we er al snel achter dat heel veel grote YouTube-kanalen gaan over muziek of het zijn muzieklabels, dus die hebben we even uit de analyse gehaald. We hebben het alleen maar over kanalen die dus niets met muziek doen. Dus daar komen ze, van groot naar klein en het spijt me als ik misschien iemand vergeten ben: Jelly met 14 miljoen abonnees, Nikkie Tutorials 12,2, Kwebbelkop 11,4, Saskia’s Dansschool 5 miljoen, Kids, Toys & Adventures ook bijna 5 miljoen, EnzoKnol 2,3 miljoen, MilanKnol 1,3 miljoen, StukTV 2,3 miljoen, Auto TopNL 1,6, Frame Order 2 miljoen, Dylanhaegens, ik hoop dat ik dat goed uitspreek, 1,7 miljoen, Odaba sykh, ik hoop ook dat ik hem goed uitspreek, 1,4 miljoen, Gumball 1,4 miljoen en nog best wat YouTubers die zeg maar 500.000 tot ongeveer 1,1 miljoen subscribers hadden. Dus die hebben we allemaal meegenomen in deze analyse. Natuurlijk hebben we niet elke video van ze bekeken, maar we hebben hun kanalen gebruikt om daar bepaalde patronen uit te halen.
En laten we beginnen bij hoeveel video’s hebben ze precies gemaakt over hun levensduur. En het zal je misschien verbazen, maar slechts twintig procent had tussen de honderd en de tweehonderd video’s op hun kanaal staan. Veertig procent had veel meer in de honderden video’s, dus denk aan vier-, vijf-, zeshonderd. En de laatste veertig procent had tussen de drie- en vierduizend video’s op hun kanaal staan. Daarmee zou je dus kunnen stellen dat als je een populair YouTube-kanaal wil maken, dat je toch een bepaalde kwantiteit nodig hebt om te scoren om daar te komen. Een paar honderd video’s lijkt eigenlijk wel een soort het minimum te zijn, want het aantal populaire kanalen met weinig video’s is maar heel beperkt. Het aantal populaire kanalen met veel video’s is veel meer aanwezig. Gasten zoals Enzo Knol, volgens mij plaatsen die al zes jaar lang zoiets, elke dag een video online.
Daar komt ook bij dat ik me goed kan voorstellen dat als je gewoon meer content produceert, dat de kans dat iets viral gaat gewoon groter wordt omdat je meer kansen hebt om zeg maar iets raak te schieten. Dus los van het onderwerp waar we het nog over gaan hebben of de thumbnails of de titels, op het moment dat je meer content hebt, heb je gewoon meer kans dat iemand je ziet. Daarmee heb je dus op zijn minst een paar honderd video’s nodig om uit te groeien tot miljoenenpubliek, als dat je doel is.
De lengte van de video’s zal je waarschijnlijk verbazen, want je hoort heel veel mensen praten over aandachtspanne wordt korter, het moet kort zijn, mensen lezen niet, mensen kijken niet, in principe doen mensen helemaal niets meer als je het aan sommige mensen vraagt. Maar we hebben gevonden dat ongeveer de helft van de kanalen gemiddeld genomen video’s maakt die tussen de één en vijf minuten zijn. Frame Order bijvoorbeeld maakt alleen maar video’s van een minuut, Odaba maakt alleen maar video’s van ongeveer vijf minuten. Dus dat is de helft van de kanalen. De andere helft van de kanalen zit het ergens tussen tien en twintig minuten in. Sommige kanalen maken echt altijd een video van bijvoorbeeld tien minuten of twaalf minuten of zeventien minuten, maar de meeste kanalen, die wisselen gewoon heel erg. Dus soms is het tien minuten, soms is het twintig minuten. We hebben één kanaal gevonden, die van EnzoKnol, dat zit zelfs ergens tussen gemiddeld genomen vijftien minuten en een uur in. Die heeft zelfs uitschieters naar anderhalf uur. Ook Jelly heeft ook video’s van anderhalf uur erop staan. Maar of je hebt een kanaal met relatief korte filmpjes of met tussen de tien en twintig minuten.
Wat wel daarbij op te merken is, is dat er één ding heel erg opviel. Namelijk elk kanaal heeft wel filmpjes die heel sterk afwijken van normaal. Dus bijvoorbeeld Frameorder maakt allemaal filmpjes van ongeveer een minuut, maar ze hebben ook best of filmpjes en die duren altijd zeven minuten. Zo heeft bijvoorbeeld ook Auto ToNL heel veel filmpjes van ongeveer drie à vier minuten, maar die heeft weer bepaalde review filmpjes die twee of drie keer zo lang duren. Dus het lijkt erop dat YouTubers heel erg hun lengte van hun video aanpassen aan het onderwerp waar ze het over hebben. Dat is natuurlijk volkomen logisch, want waarom zou je per se filmpjes van zoveel minuten maken ten opzichte van dat je alles vertelt wat je wil vertellen?
Dus de meeste YouTubers houden een bepaalde lengte voor de meeste filmpjes aan en af en toe hebben ze een uitschieter naar veel langer of veel korter dan gemiddeld. Daarmee zou je dus kunnen zeggen dat de lengte van een filmpje eigenlijk niet hoeft te zeggen over hoe populair je kanaal is. Want zowel de korte filmpjes als de lange filmpjes kunnen het dus allemaal goed doen of doen het ook goed. We hebben ook gekeken of we een verschil konden vinden in de lengte van de video en het aantal kijkers. Ook daar vonden we geen enkel verband. Het onderwerp, de thumbnail, de titel van de video lijkt veel meer een rol te spelen. Wat je wel zou kunnen stellen, is dat als de lengte van de video dus niet echt een rol lijkt te spelen voor je kanaal, dan heeft het misschien de voorkeur om kortere video’s te hebben. Want het maken van een korte video kost simpelweg minder tijd doorgaans. Dus dat zou een overweging kunnen zijn, maar ik zou eigenlijk op basis hiervan vooral aanraden pas de lengte van je video aan aan het onderwerp waar de video over gaat, zodat je gewoon de beste video kan maken ten opzichte van een specifieke tijd aanhouden.
Als we het over de onderwerpen hebben, dan is het echt bizar wat voor onderwerpen we tegenkomen. We zijn echt van alles tegengekomen. Je zou kunnen stellen van alles valt een succesvolle YouTube-video te maken. Ik geef je een paar voorbeelden die we regelmatig tegenkwamen. Dus één is een challenge, dat bijvoorbeeld kijkers of luisteraars iets mochten zeggen en dat moet dan de YouTuber gaan doen. We zien heel veel video’s die een reactie zijn op een andere video. Dus dan laten ze weten wat ze daarvan vinden of terwijl ze het kijken, geven ze hun reactie erop. Ook zie je veel formats dat ze iets testen of uitproberen of dat ze een uitleg geven over hoe een bepaald iets werkt. Wat je ook nog wel regelmatig zag, is dat ze naar een bijzondere locatie gaan. Dus naar een ver land of naar een kasteel of naar een verlaten schaatsbaan, is STUK tv geloof ik gegaan. Dat ze naar een bijzondere plek gaan, want dat alleen al kan de aandacht trekken. Dus naar een bijzondere locatie gaan, is ook een populair content format. Als laatste format heb je dat ze gewoon een game zitten te spelen, want gamen en muziek is gewoon heel erg populair.
Wat je goed moet begrijpen, is dat deze formats dus niet in steen zijn gebeiteld. Je ziet gewoon dat YouTubers zelf ook nog op zoek zijn, aan het ontwikkelen zijn, dingen testen. Ik zal een heel praktisch voorbeeld daarvan laten zien. Dus ik ga even naar het kanaal van Dylan Hagens, ik hoop echt dat ik het goed zeg en dan zie je bijvoorbeeld het volgende. Hij heeft ooit één video gemaakt en dat is het wat is format. In dit geval heeft hij dat filmpje genoemd wat is Instagram en dat legt hij dus uit. Maar daar heeft hij maar één video van gemaakt. Dus hij heeft die gemaakt en of een of de andere reden heeft hij bepaald dat hij het of niet leuk vindt of dat het niet werkt en is hij gestopt met dat format. Zo had hij ook bijvoorbeeld het format nail dit, waarin die een bepaald iets gaat doen. Dat heeft hij een aflevering of 35 gedaan, maar daar is hij ongeveer sinds een jaar ook mee gestopt. Wat je nu weer heel erg op zijn kanaal ziet, is dat hij tien format gebruikt. Dus dat hij tien dingen doet of tien uitspraken van of tien opmerkingen door of tien keer nog wat. Hij gebruikt nu heel vaak het format dat er tien keer iets gebeurt in zijn video. Wat je daarin ook weer ziet, is dat als een bepaalde video heel populair is, dat ze daar bijna altijd een vervolg op maken. Dus hier kan je bijvoorbeeld zien dat hij de video heeft van tien rare opmerkingen van mijn ouders en daar heeft hij dan een deel twee van gemaakt en dan zegt hij ook in de video, ik maak er nog een omdat die vorige zo populair was. Dus je ziet dat zelfs de grootste YouTubers van Nederland nog altijd op zoek zijn naar kan het nog beter? Welk contentformat past nog beter of misschien is het gemakkelijk te maken of misschien is het leuker om te doen. Dus denk niet dat de YouTubers die nu groot zijn het al weten, dat ze alles hebben uitgevonden, dat ze weten hoe het werkt en dat ze gestopt zijn met ontwikkelen. Je ziet in de thumbnails, in de titels, in alles zie je dat ze maar door blijven ontwikkelen om nog beter te worden.
Daarmee zou ik jou dus ook aanraden als de grootste YouTubers dit doen en blijven experimenteren, dan moet jij dat ook blijven doen. Bij ons kanaal is dat misschien ook opgevallen, nu hebben we bijvoorbeeld een zwarte achtergrond. We hebben al vijf verschillende achtergronden gehad, we hebben verschillende formats gehad. Dus ook wij blijven proberen om te kijken wat werkt het best, wat bekijkt het fijnst, wat trekt het meeste views, waar reageren mensen het best op, zodat je blijft doorontwikkelen.
Dan wil ik het met je hebben over de manier waarop ze een video opbouwen. Daar zit duidelijk een patroon in. Laten we even beginnen bij het begin van de video. Wat je hier opvalt, is dat in de eerste vijf tot tien seconden, soms iets langer, is er meteen veel actie en er is meteen veel informatie, van we gaan dit doen, je gaat dit meemaken. Er komt een belofte van als je blijft kijken, dan gaan we uiteindelijk tot deze climax komen of wordt dit de ontknoping. Het is als het ware een hele goede teaser voor jou om je aan te moedigen om die hele video te blijven kijken. Dan kom er meestal een bepaalde intro en dan begint de video echt en die begint met een opbouw. Maar wat ze heel goed doen, in alle video’s, maakt niet uit wat voor format, is dat je uiterlijk elke twintig à dertig seconden een bepaald gevoel van progressie hebt. Dat ze dichter bij hun belofte zijn gekomen of dat ze een stapje verder zijn met hun uitleg of wat het dan ook precies is wat ze bij de teaser aan het begin hebben beloofd, ze komen een stukje dichterbij. Elke twintig of dertig seconden hebben ze dus weer even je aandacht en houden ze je bij de les, houden ze je geïnspireerd of geëntertaind en zorgen ze ervoor dat je snapt dat ze weer een stukje dichter bij hun belofte of bij hun einddoel zijn. Dus ik zal hier even een heel concreet stukje van laten zien hoe zo een twintig à dertig dan eruitziet en dan zal je merken dat je dus die progressie tegenkomt.
Wel is een heel belangrijk verschil in de stijl van de video’s, dat viel ons heel erg op. Dus je hebt vloggers of entertainers en die wisselen heel vaak van beeld, zijn eigenlijk heel druk en zorgen eigenlijk continue voor prikkels. Elke paar seconden wisselt het shot wel weer, heb je weer iets, dat houdt heel erg je aandacht vast. Zodra je naar een kanaal gaat wat veel meer uitleg van iets is of waarin je echt iets wil bekijken, dan wordt alles veel rustiger. Dat is op zich niet raar, want als iemand iets probeert uit te leggen, dan wil je niet dat het heel druk gaat, want misschien wil je het wel zelf ter plekke kunnen volgen. Dus als je echt iets maakt om te entertainen, dan mag het drukker zijn om nog beter die aandacht vast te houden, maar op het moment dat je iets maakt om iets uit te leggen, of een how to of een tutorial of wat dan ook, maar wat mensen duidelijk en goed moeten kunnen volgen, dan moet je veel rustiger zijn. Wat je bijvoorbeeld heel duidelijk bij Nikkie Tutorials ziet.
Ook uit het einde van alle video’s kan je een paar belangrijke lessen halen. Dus één, er wordt aan het begin eigenlijk altijd wel een belofte of een reden gegeven om de video uit te kijken en die, dat einde moet natuurlijk wel worden waargemaakt. Dus het eindigt altijd met iets speciaals, zodat je die tien of die twintig of van mijn part een uur lang die aandacht vast kan houden.
Daarnaast bedanken bijna alle vloggers of alle YouTubers hun kijkers voor het kijken of voor het luisteren. Dat is iets wat je in elk geval heel vaak terugziet en meteen na dat bedankje, van bedankt voor het kijken, ik stop er veel werk, dus ik vind het leuk dat je dat doet, vragen ze om interactie. Dus like de video, laat een reactie achter, deel het op Facebook, stel een vraag. Er zijn verschillende dingen die ze kunnen doen, maar ze vragen om interactie op het eind. Dat is logisch, want dat helpt je om hoger te komen in het YouTube algoritme. Dat vragen om interactie kan zelfs zo simpel zijn als ik heb hier nog een video voor je staan die lijkt op degene die je nu hebt gekeken. Dus vond je deze leuk, vind je die vast ook leuk, klik erop en kijk verder.
Nu we het toch hebben over vragen van interactie, als je kijkt op YouTube, klik dan even op die likeknop, daar help je mij onwijs mee in het YouTube algoritme of laat een reactie achter met wat je van deze video vindt, of je zelf bezig bent je YouTube-kanaal op te bouwen of of er nog iets bijzonder is waarvan je wil dat ik de volgende keer een video of een podcast over maak. Dat doe ik natuurlijk met alle plezier, maar laat een reactie achter en klik op dat likeknopje, want zoals het de grootste YouTubers van Nederland helpt, helpt het ons natuurlijk ook.
Een laatste ding wat me opviel en die heb ik even bij het eind gezet, is dat ze zowel in het begin als in het midden, maar vaak ook op het eind niet een specifieke achtergrond of zo gebruiken. Sommige YouTubers hebben daar een vaste achtergrond voor, sommige YouTubers hebben überhaupt door de hele video heen een vaste achtergrond, maar anderen weer niet en daar lijkt geen enkel verschil in te zijn. Dus sommige YouTubers maken gewoon het shot wat ze sowieso wilden maken, maken ze gewoon tien seconden langer en daarin zie je wat andere video’s die ze aanbieden.
Wat alle YouTubers uiteraard wel doen, is in de laatste ongeveer tien seconden van de video zie je een abonneerknop, waar je dus op kan klikken om je op het kanaal te abonneren en tussen de één en drie video’s worden aanbevolen voor de kijker om verder te kijken. Dus dat kan zijn eentje uit dezelfde playlist of eentje die veel bekeken is of eentje waarvan YouTube denkt dat hij het meest goed is voor die bezoeker. Maar iedereen biedt op het eind, na het vragen om interactie, aan om nog een video te bekijken.
Dan heb ik nog een aantal hele specifieke tips voor je die je kan leren van deze YouTubers. Dat zijn dingen die iets meer onder de oppervlakte zitten. Één is wat me opviel, dat in vrijwel elke video een YouTuber wel iets persoonlijks van hem of haar deelt. Dus het kan zijn bij Nikkie Tutorials, dan zou je zeggen het gaat over een make-up tutorial, maar toch vertelt ze even hoe ze zicht voelt of wat ze heeft meegemaakt of iets met haar moeder, die zit er regelmatig bij. Dus ze deelt altijd iets persoonlijk. Bij STUK tv zag ik bijvoorbeeld hetzelfde. Dus elke video, of hij nou entertainend is of een tutorial, noem het maar op, er zit eigenlijk altijd een stukje persoonlijkheid in die video om dus een band aan te gaan met degene die kijkt.
Wat je ook nog kan leren van deze YouTubers, is dat het woord kwaliteit, de kwaliteit van de video eigenlijk volledig een soort willekeurig is. Dus ja, ze hebben allemaal een goede camera en ze hebben allemaal goed geluid, dat staat als een paal boven water, maar anders dan dan heeft iedereen zijn eigen stijl. Dus sommigen, die hebben een soort één hele lange take waarin ze het opnemen en als er dan wat fout gaat, dan praten ze gewoon opnieuw. Anderen hebben heel veel van die snelle jump cuts, dus dat je heel snel wisselt van scherm, dat het heel druk is. Anderen hebben weer een vloeiende overgang of dat er tekst tussendoor komt. Dus los van een goede camera en een goede microfoon, kan je de video’s in elke stijl maken wat je maar wil, want alles kan werken als de lezer of de kijker het maar fijn vindt. Ook hier dus weer die tip van de achtergrond die je gebruikt, of je nou in een studio zit zoals wij of buiten loopt of wat dan ook, het maakt echt niet uit, het kan allemaal werken.
Één heel specifiek ding wat wel overduidelijk opviel bij elke video, ongeacht of het nou ging over auto’s of over make-up of over weet ik veel wat we allemaal gezien hadden, één ding was heel erg duidelijk en dat zou iedereen in elke video moeten stoppen. Dat is vrijwel elke video heeft humor en elke video bruist van de energie. Dus je zal nooit een rustig iemand zien. Mensen die op de YouTube-filmpjes staan of de cartoon die ze maken in het geval van Frame Order, die hebben er altijd zin in. Er zit altijd kracht in, er zit altijd leven in, zal ik maar zeggen. Ik hoop dat je dat bij mij ook merkt dat ik enthousiast ben over wat ik doe, maar dat viel heel erg op. Dus je komt geen enkel filmpje tegen wat rustig is, dat lage energie is. Misschien zijn ze er wel, misschien kan dat ook succesvol zijn, maar de grootste YouTubers hebben allemaal barstensvol energie op het moment dat ze de video maken.
Daarnaast stoppen ze dus allemaal ook wel humor erin. Bijna elke video heeft in elk geval wel één grapje en je ziet gewoon dat ze plezier hebben in wat ze doen. Zelfs als je een groot kanaal pakt als Saskia’s dansschool, dan denk je ja, maar wat voor een grapje kan je nou weer stoppen in dansschool? Nou heel simpel, ik zal het even laten zien. Ze hebben namelijk bij elk filmpje Pim de hond. Pim de hond zit gewoon in elke film rustig te kijken hoe de dames aan het dansen zijn. Dat is niet echt een grap of een goede mop die getapt wordt en toch ziet het er grappig uit en toch als je dat hondje ziet, moet je even glimlachen. Dus dat komt in vrijwel elke video terug dat ze allemaal proberen jou vrolijk te maken door een geintje, door soms ook gewoon echt een mop te tappen of door dingen grappig in beeld te brengen. Dus energie en humor is iets wat ik overal zie terugkomen, dus stop dat alsjeblieft ook in jouw video. Maak je niet te druk, ik ga echt niet in elke video nu een of andere flauwe mop zitten tappen.
De laatste specifieke tip die ik je mee wil geven of het was eigenlijk meer iets om over na te denken, is dat sommige YouTube-kanalen eigenlijk dingen hebben gedaan, bewust of onbewust, waarmee ze hun potentieel bereik heel erg vergroten. Dat is namelijk dat ze de taalbarrière overslaan. Dus van de grootste YouTube-kanalen vanuit Nederland, zijn er maar een paar kanalen die echt Nederlands praten. Je hebt bijvoorbeeld het kanaal van Odaba, die praat Arabisch, of tenminste, ik hoop in elk geval dat ik dat goed heb opgezocht, maar het kanaal over auto’s, zoals de Gumball en de Auto TopNL, een auto is universeel. Saskia’s dansschool is gewoon universeel, want het is dansen. Frameorder is humor, daar wordt niet eens in gesproken, volgens mij. Dus verschillende kanalen die heel groot zijn, hebben een voordeel ten opzichte van kanalen die puur Nederlands zijn. Dus of door Engels te praten, zoals Jelly en Kwebbelkop of door helemaal niet te praten, maar iets universeels te laten zien, kunnen ze gewoon veel meer mensen bereiken, kunnen veel meer mensen van hun filmpjes genieten en kan hun bereik daarmee dus ook groter worden. Dus als je bezig bent met een YouTube-kanaal of je wil het gaan starten, denk dan goed na in welke vorm wil ik het doen en wil ik het wel in het Nederlands doen? Dat is niet per se verkeerd of slecht of dat je er niets mee kan, maar het brengt wel een rem op je potentie en daarmee is het een overweging waard.
Dan gaan we nog even de technische YouTube SEO kant op, want zorgen al die YouTubers ervoor dat hun video’s goed gevonden worden? Het antwoord daarop is ja en nee, verbazingwekkend. Dus ik zal even laten zien, een paar dingen doen ze heel erg goed en zijn ze heel erg mee bezig en een aantal dingen doen ze echt niets aan. Dus een is de titel van de video. De titel van de video is heel erg belangrijk om die klikken binnen te halen en dat is dus altijd klikbeetachtig. Je ziet duidelijk dat ze veel energie stoppen om een goede, aantrekkelijke titel te maken die klikken naar zich toetrekt. Maar wat je misschien nog niet was opgevallen, is dat die titel altijd in hoofdletters is. Van al die kanalen die we hebben geanalyseerd, is geloof ik ruim negentig procent van alle titels in hoofdletters. Ik weet niet of dat ze dat gewoon allemaal van elkaar kopiëren, maar ik neem aan dat ze dat niet voor niets doen. Dus mijn advies zou dan zijn, ga het op zijn minst eens proberen om je titels in hoofdletters te doen. Daarnaast proberen ze altijd in hun titel een soort extreme te voegen. Dus een extreme faal of een extreme emotie, dus extreem boos of extreem verdrietig of extreem fysiek geweld van mijn part, of in het geval van de autokanalen extreme snelheid. Dus ze proberen altijd een extreme in de titel te verwerken, zodat het heel aantrekkelijk wordt om erop te klikken en zodat als je die video hebt gezien, je dus eigenlijk ook automatisch het ergste resultaat hebt gezien. Dus al die andere video’s hoef je dan niet meer te kijken.
Het tweede belangrijke element wat ze heel erg goed doen, dat zijn de thumbnails van de video’s. Ik weet wat je nu denkt, onze thumbnails zijn niet geweldig, weet ik. Door deze analyse word ik er weer even op gewezen, dat we dat moeten verbeteren, maar dat even terzijde. Ik hoop nog steeds dat je ondanks onze thumbnail gewoon even op de likeknop drukt op YouTube, dat zou top zijn.
Maar de thumbnail, wat valt er op? Één is de thumbnails zijn doorgaans druk. Dus ze zijn echt bedoeld om je aandacht te vangen, om je aandacht te trekken, dat is ook het hele doel van die thumbnail. Daar doen ze alles voor. Die thumbnails staan dus bomvol acties, bomvol emotie, bomvol eigenlijk vooral. Dus ze doen er alles aan om jouw aandacht te trekken. Daarnaast staat vrijwel altijd het hoofd van degene van wie het YouTube-kanaal is, die staat op die thumbnail. Dat is waarschijnlijk om een bepaalde herkenbaarheid naar zich toe te halen. Maar ook omdat waarschijnlijk mensen graag andere mensen zien. Met je gezicht kan je natuurlijk ook een bepaalde emotie uitdrukken wat weer de rest van je thumbnail versterkt. Heel vaak staan er ook tussen de één en de vier woorden in de thumbnail die ook de aandacht proberen te trekken. Dus je hebt een hoofd, je hebt een x aantal woorden en je hebt daaromheen meestal ook nog van alles wat zorgt voor actie of wat probeert die aandacht te halen. Dat andere, wat er dan omheen staat, is bijna altijd een soort actiemoment. Dus iemand die springt, ergens waar brand is, noem het maar op, alles om aandacht te krijgen. Dus je hebt dan een hoofd, je hebt een actiemoment en je hebt een paar woorden en alles is erop geënt om maar die aandacht te vragen van degene die kijkt.
Als laatste qua YouTube SEO vragen ze dus altijd in elk geval op het eind, om interactie. Dat zorgt ervoor dat als mensen met jouw video interacteren of ze laten een comment achter, wat ik hoop dat je doet, dan stijg je in het YouTube-algoritme, zowel voor je video als voor je kanaal als geheel. Maar dat is het eigenlijk. Dus bijvoorbeeld het toevoegen van tags, doen de meesten niet of nauwelijks of de tags die ze toevoegen zijn echt heel raar. Die hebben eigenlijk helemaal geen doel. Dus tags toevoegen doen de meesten bijvoorbeeld niet. Ik kan me ook voorstellen dat de meesten hun audiofile niet benoemen naar het juiste woord. Ook zie je duidelijk dat ze hun video’s überhaupt qua onderwerp niet inrichten op iets wat mensen per se zoeken. Nicky tutorials doet dat iets meer door bijvoorbeeld de naam van een merk in een titel te verwerken en daar een video over te maken, maar de meeste YouTube kanalen zijn eigenlijk helemaal niet gericht op dat als iemand zoekt in YouTube, dat je dan hun video vindt. Ze zijn gewoon vooral gericht om in de rechterkant aan de aanbevolen sectie te verschijnen en dat het dan zo klikbeetig is dat je er wel op moet drukken. Dat is alles wat je kan leren van de grootste YouTubers van Nederland om jouw YouTube-kanaal ook verder te laten groeien.
Dus ik hoop dat je er wat aan hebt, als je er wat aan hebt, laat dan even een reactie achter, dan hoor ik heel graag wat je eraan hebt, hoe je dat gaat toepassen. Als je nog vragen hebt, kan je die natuurlijk ook kwijt. En ik hoop dat je de volgende keer weer kijkt, luistert of leest, want dan heb ik nog veel meer advies voor je op het gebied van YouTube, conversie optimalisatie, SEO en Voice.