Mensen Lezen Niet Online?! Mythe Ontkracht Via Data

by Bart van der Meer maart 04, 2020
Mensen Lezen Niet Online

Ontdek Waarom de Grootste en Meest Genoemde Uitspraak Over dat “Mensen Niet Online Lezen” Onzin is Via Praktijkervaring en Data.

Transcriptie: Mensen Lezen Niet Online?! Mythe Ontkracht Via Data

Hoi, mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video wil ik het gaan hebben over de mythe waar heel veel mensen mee rondlopen dat mensen niet meer online lezen.

En dit is een video die ik eigenlijk al best wel een tijd heb willen maken want vrijwel tijdens elk gesprek wat wij hebben met ondernemers of met andere marketeers ook of met designers, dan komt die weer naar boven. Ja, mensen lezen niet meer online, dus we moeten de teksten korter houden, we moeten meer afbeeldingen toevoegen, we moeten alles in video gaan doen.

En het is heel erg frustrerend, daarom wilde ik deze video al zo lang graag maken omdat steeds maar te horen en te horen terwijl het absolute bullshit is. Het is echt bullshit, het is echt een mythe en in deze video ga ik je precies uitleggen hoe dat dan zit.

Veelgemaakte Fout Content Online

En ergens snap ik ook wel waar het vandaan komt. Want op het nieuws komen heel vaak van die onderzoeken voorbij dat onze aandachtsspanning nog korter en nog korter en nog korter is geworden, dat mensen steeds minder lezen, bijvoorbeeld dat je gedrag van jezelf herkent, dat je zegt, ja dat hele stuk ga ik helemaal niet lezen joh, ben je gek? Ik kijk wel een video of ik ga wel ergens anders heen of dat je alleen maar plaatjes zit te kijken bijvoorbeeld op Instagram.

mythe mensen lezen niet online

Dus er zijn allerlei signalen die mensen misschien het idee geven dat bezoekers op de site niet meer lezen. Dus ik snap wel waar het vandaan komt maar dat betekent niet dat het waar is.

Want zodra je wat vragen gaat stellen bij dat gezegde van mensen lezen niet meer online, en de data erbij pakt, dan blijkt heel wat anders. Dus de eerste vraag die ik altijd stel is van ok, maar wat vind je dan kort? Als de teksten kort moeten zijn want mensen lezen niet, hoelang hebben ze dan aandacht voor je? Is dat vijf seconden? Of tien seconden? Of 30 seconden? Of vind je een minuut kort of vind je tien minuten kort, wat is volgens jou kort? Nou dan komen de meeste mensen uit bij ongeveer 30 seconden.

En dat is eigenlijk best wel een beetje zielig want als je ervan uit gaat dat mensen maar maximum 30 seconden de concentratie er kunnen bijhouden, ja dan zijn ze niet echt geïnteresseerd in jou of je product of je diensten of je oplossingen. Want 30 seconden is echt heel kort.

En waarom zouden ze niet willen lezen? Waarom zouden ze niet willen lezen hoe jij ze kan helpen of hoe jouw product hun problemen oplost of wat je bedacht hebt of wat je geschiedenis is. Waarom zouden ze dat niet willen lezen?

Waarom Bezoekers Wél Lezen Online

Kijk, je moet er als volgt over na gaan denken. Als jij een pagina hebt, dan heeft die pagina voor jou als het goed is maar één doel. En dat is meestal een verkoop genereren, maar het kan ook zijn je nieuwsbrief inschrijving, of social media volgers krijgen maar laten we even uitgaan van de macro conversie namelijk een sale genereren.

ideale contentlengte

Als je dan zegt, mensen lezen niet online, dan moet je de tekst zo kort mogelijk houden dus je wil bijvoorbeeld maar 300 woorden over jouw dienst vertellen.

Als je die mensen in het echt zou tegenkomen, hoe lang heb je dan nodig om hun te overtuigen van jouw dienst? Heb je daar een minuut voor nodig, heb je daar tien minuten voor nodig? Heb je daar een prestatie van een uur voor nodig? Ik denk dat het langer is dan 30 seconden.

Dus hoe kom je er dan bij dat mensen maar 30 seconden willen lezen maar wel in staat zijn om langer dan 30 seconden naar jou te horen praten als je gaat vertellen hoe jouw dienst hun probleem kan oplossen. Da’s een beetje vreemd vind je ook niet?

En hoe kom je er ook bij dat je in 30 seconden of in een paar 100 woorden iemand kan overtuigen dat ze een offerte aanvragen of dat ze jou gaan bellen om meer informatie op te vragen?

En waarom geef je die informatie niet op de website dan, dan moeten ze je nu gaan bellen en dan moet jij het weer gaan uitleggen, het is toch veel makkelijker als je het op de website geeft? Dat is de gedachte van veel bezoekers. Want je kan niet iets verkopen met een heel kort stukje tekst. Je kan iemand niet overtuigen van én de waarde van je dienst én waarom jullie bedrijf zo goed daarin is, waarom ze die dienst bij jullie af moeten nemen en waarom ze dat nu moeten doen en nog veel meer andere dingen in zo’n stukje tekst. Dat gaat gewoon niet.

Dus eigenlijk zeg je daarmee, de enige mensen aan wie ik wat wil vertellen zijn de mensen die mij al kennen of die al bekend zijn met z’n diensten. Eigenlijk ga ik van m’n website een soort visitekaartje maken en als ze iets willen weten, dan bellen ze maar.

Maar dat is precies niet waar je website in veel gevallen voor bedoeld is. Je website is bedoeld om eigenlijk die automatische verkoper te zijn, zodat je elke dag wat leads of wat verkopen in je inbox hebt als je wakker wordt in plaats van dat je daar een accountmanager voor hoeft te regelen.

Dus als je iemand wil overtuigen van iets dan moet je ook de tijd nemen om dat goed op papier te zetten en zodat iemand zich kan laten overtuigen.

Maak de rekensom maar eens. Als je iemand voor je hebt die vrij onbekend is met jouw dienst of product en die wil je overtuigen om datgene te kopen. Hoeveel minuten spreektijd heb je nodig om diegene te overtuigen? Inclusief vragen die ze stellen en waar je antwoord op geeft.

En dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat dat best veel woorden zijn. Want 150 woorden per minuut, 10 minuten ben je toch al snel aan het praten met iemand, zijn 1500 woorden. En misschien als je dus een presentatie van een halfuur geeft, dat het dus wel duizenden woorden zijn. En ja, het klopt dat je soms zoveel woorden nodig hebt.

Reken dat nu eens om naar 1 minuut = 150 woorden, dat is hoeveel woorden je ongeveer gaat nodig hebben op je pagina om iemand eigenlijk koud te overtuigen van je product of dienst.

Voorbeeld 1

Maar we zien het ook bij onze eigen site. Dus hier hebben we bijvoorbeeld wat statistieken laten zien.

bezoekers lezen groot deel content niet

Nou, dan kan je zien dat bij sommige pagina’s mensen wel minuten en minuten doorbrengen om die hele tekst te lezen omdat het ze helpt om hun probleem op te lossen.

Dus niet alleen heb je eigenlijk veel meer tijd nodig om iemand te overtuigen, ook zijn mensen best bereid om die tijd te nemen als het maar hun aanspreekt, relevant voor hun is en ze helpt om hun problemen op te lossen.

Voorbeeld 2

Maar ik heb nog veel meer data, dus ik zal even een voorbeeld laten zien van een klant en dan zie je dat ja, 100% van de mensen ziet de bovenkant van de pagina en natuurlijk naarmate je naar beneden gaat op de pagina neemt dat percentage af. Da’s logisch.

mensen lezen niet online

Op de meeste websites komt ongeveer tussen de 15 en 25% van alle bezoekers tot helemaal onderaan de pagina. Zelfs als die pagina heel erg lang is.

En zal ik je eens wat moois vertellen? Dat zijn de mensen die het meest geïnteresseerd zijn in wat jij verkoopt. Dus denk je niet dat dat de mensen zijn die waarschijnlijk klant bij jou gaan worden. De mensen die de tijd nemen om dingen te lezen.

Dus niet alleen is korte tekst niet handig want je kan iemand niet overtuigen. Het is ook andersom, de mensen die onderaan in die tekst zitten daarvan weet je dat ze bovengemiddelde interesse hebben en dat betekent dat je ze misschien makkelijker kan sturen of kan belonen vanwege het feit dat ze zoveel gelezen hebben.

Casestudie: Content Lengte

We hebben redelijk recentelijk ook een casestudie gepubliceerd waarin we de tekst ongeveer vertwee- of verdrievoudigd hadden, omdat we erachter kwamen via analyses en via onderzoek dat mensen niet het antwoord kregen op een vraag waar ze mee zaten, daardoor twijfelden en als mensen twijfelen op een website dan klikken ze weg en dan denken ze nou, ik ga wel ergens anders kijken, kijken of ik het daar kan vinden.

online content lengte

Dus we hebben meerdere anekdotische bewijzen dat door meer tekst toe te voegen op de pagina, je ook daadwerkelijk meer sales genereert. En dat is niet anders als in een gesprek, namelijk je gaat in op de weerstanden die ze hebben en je probeert ze te overtuigen dat dat helemaal geen weerstand hoeft te zijn en dat ze niet moeten twijfelen en gewoon moeten kopen.

Maar daar heb je wel tekst voor nodig. Bedenk dus goed, hoelang je pagina ook is, als je ziet dat mensen blijven scrollen op je pagina is dat een teken dat ze heel erg geïnteresseerd zijn en dat ze bereid zijn om tijd te nemen om die pagina te lezen en overtuigd te worden.

En het vervelende is dus ook, als jij je pagina’s kort houdt en ze niet de informatie geven die ze nodig hebben om overtuigd te worden, dan kunnen ze niet eens klant bij je worden, ook al zouden ze het willen.

Want bij mensen is het nou eenmaal zo, als ik niet kan vinden wat ik zoek of als ik niet zie dat het mij precies aanspreekt of dat het mijn probleem oplost of dat ik goed snap waar het over gaat, ja dan twijfel ik en bij twijfel ga ik niet jou bellen om het uit te leggen. Nee, bij twijfel op het internet, klik ik weg, ga ik naar een concurrent toe, kijk ik of die daar duidelijk is en als die wel duidelijk is of compleet is, bel ik die wel op, want als je bepaalde kennis hebt of bepaalde dingen kan oplossen of bepaalde expertise hebt, waarom vertel je dat dan niet op je website? Da’s toch raar eigenlijk?

Juiste Content Lengte Bepalen

Eigenlijk door korte teksten te houden, ontzeg je de mogelijkheid om mensen te helpen op je site. En door eigenlijk te verkopen, door mensen te informeren. En wat is nou mooier dan te verkopen door gewoon mensen wat uit te leggen.

En ja, wat je bij die scrolmap ook duidelijk kan zien, niet iedereen scrolt naar beneden, maar weet je wat de mensen die niet scrollen zijn waarschijnlijk toch jouw klanten niet.

Want als iemand op jouw pagina komt en hij klikt bijna meteen weg, ja misschien was het wel een student, misschien zat die gewoon verkeerd, misschien heeft die geen interesse, misschien is het een concurrent. Wie weet wie het is? Maar iemand die niet eens de moeite neemt om een klein stukje tekst te lezen, dat is toch jouw klant niet.

Misschien wel het meest overtuigende bewijs wat ik je kan geven is eigenlijk het volgende; als je ooit een salespagina tegenkomt die producten verkoopt van 5000 euro of meer en dan ook nog eens aan een koud publiek, mensen die ze niet kennen, moet je eens kijken hoe gigantisch lang die salespagina’s zijn.

En ik ben er al heel veel tegengekomen van workshops, van trainingen, noem het maar op, de kleinste die ik heb gezien is 10 pagina’s lang en de langste die ik heb gezien en misschien wel de beste die ik ooit heb gezien is 67, nee nee, 76 pagina’s lang! Ja dat hoor je goed ja, 76 pagina’s lang is die verkooppagina en geloof me, daar heeft heel veel tijd, heel veel energie in gezeten en da’s één van de beste pagina’s die ik ooit heb gezien.

Dus als je dacht dat zo’n stukje tekst of 1500 woorden lang was, probeer dan maar is 67 pagina’s te volgen. Nee nee 76. Ja en om nog één keer terug te komen op het feit dat niet iedereen alles leest, nee natuurlijk gaat niet iedereen je hele pagina af, maar dat kan je toch ook eigenlijk niet verwachten van mensen?

Want niet iedereen is jouw doelgroep, maar als je bij een presentatie zit naar iemand te luisteren, dan hoor je toch ook niet alles, dan krijg je toch ook niet alles mee, dan zijn er ook wel eens presentaties waar je afhaakt. Hé, omdat het je niet goed aanspreekt of omdat het niet duidelijk is.

Maar dat ligt toch meestal aan de presentatie en de presentator en niet aan het onderwerp, want ja je bent naar die presentatie of naar dat seminar gekomen om te leren over dat onderwerp. Dus verwacht ook niet dat iedereen alles gaat lezen maar verwacht dat potentiële klanten een hoop gaan lezen. Want daar gaat het tenslotte om.

Kijk, bij sportwedstrijden, ja dan kijken de meeste mensen de wedstrijd van A tot Z, bij een concert luisteren de meeste mensen het hele concert van A tot Z, bij een boek begin je aan de voorkant en lees je door tot de achterkant.

Maar jij hebt nou eenmaal een website en op een website werken dingen nou eenmaal anders en niet iedereen gaat alles lezen dus het enige wat je moet doen is je pagina zo opbouwen dat je bezoekers er blij van worden en zodat ze kunnen vinden wat ze zoeken, zodat je ze kan overtuigen om ze iets te verkopen.

Ja en daar zit dus meteen over het algemeen het grote probleem. Het grote probleem zit ‘m niet in die bezoeker die een kleine aandachtspanne heeft of een korte aandachtspanne. Nee, het probleem zit ‘m bij jou, namelijk de teksten die jij maakt, die zijn niet goed.

En het spijt me dat ik het moet zeggen maar dat is meestal waar het probleem zit. Je besteedt helemaal geen aandacht en geen tijd, geen energie in je content, je gooit maar wat op je website en dan denk je maar dat iedereen het goed moet vinden of overtuigd erdoor moet worden. En dat is het probleem Dus geef je content meer aandacht.

Zorg dat je goed gaat nadenken over een structuur, over hoe mensen makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken, hoe ze op de pagina zelf nog makkelijk heen en weer kunnen klikken, dat je veelgestelde vragen beantwoordt, dat je tegenwerpingen beantwoordt, dat je helder uitlegt wat je product of dienst inhoudt. Welke problemen lost het op, dat je duidelijk bent over het probleem wat je product of dienst oplost.

Dus voor welke mensen is het geschikt, wat lost het op, hoe werkt dat precies, hoe ziet het eindresultaat eruit? Zorg dat je bijpassende afbeeldingen hebt, dat je bijpassende video’s hebt waar mogelijk, een inhoudsopgave helpt zeker zodat mensen makkelijk door kunnen klikken, tussenkopjes zodat ze makkelijk te scannen zijn en zo zijn er nog veel meer tips.

Maar echt, ga ervan uit dat het probleem bij jou ligt en niet bij de bezoeker dus als jij de bezoeker wil overtuigen, een potentiële klant wil overtuigen, stop dan met het nadenken over hoelang moet m’n tekst zijn en hou gewoon het volgende principe aan; je tekst moet zo kort mogelijk zijn om iemand te kunnen overtuigen, maar niet korter dan dat.

Dus wat moet ik allemaal beschrijven om iemand te overtuigen om klant bij je te worden? Dat moet je gaan vertellen en niks minder. Maar ook niks meer want aan fluff heeft niemand wat.

Dus zoek de fout vooral bij jezelf, ga nadenken over je pagina’s, hou in gedachten, weet je wat, deze tekst is slecht, ik ga ‘m helemaal herschrijven en dan zal je merken dat jouw pagina’s wel degelijk gelezen gaan worden, maar niet helemaal en niet door iedereen, maar wel door je potentiële klanten.

En wil je nog wat meer copywriting tips hebben of bijvoorbeeld hoe je mensen juist overtuigt in dat bovenste stukje van de website zodat mensen door gaan lezen dan link ik op ons blog naar meerdere blogposts die we hebben gemaakt over copywriting tips, over een goeie koptekst schrijven, over hoe je je bounce rate verlaagt door de bovenkant van je pagina goed in te richten. We hebben heel veel gratis informatie, kan je allemaal lezen of de video’s bekijken.

En ik wens je heel veel succes met het verbeteren van je content en waarschijnlijk het verlengen van je content. Ik ben blij dat ik het een keer verteld heb want dit is echt hoe ik erin sta. En ik zie je graag terug bij de volgende video met nog veel meer eerlijk advies over YouTube, over Voice, over conversie optimalisatie en over SEO.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

[1.316 Abonnees]
[1.316 Abonnees]