Meta Description: Enige Uitleg Die Je Nodig Hebt

by Bart van der Meer januari 02, 2020
meta descripion

Wat is een Meta Description en Hoe Belangrijk Is Die? In Deze Video de Complete Uitleg over de Meta Description met onder andere:

– wat is een meta description
– waarom is die belangrijk
– wanneer pas je hem toe
– hoelang kan de meta description maximaal zijn
– 2 soorten krachtige meta descriptions en hoe je die opbouwt
– voorbeelden van slechte meta description
– waar precies op je website je deze meta omschrijving invult.

Meta Description: Enige Uitleg Die Je Nodig Hebt

Hoi mijn naam is Bart van Klik Proces, en ik ga je vertellen hoe je de perfecte Meta Description maakt.

Ik ga precies uitleggen wat het is en waarom het zo belangrijk is.

Ik ga je goede voorbeelden geven, slecht voorbeelden geven en natuurlijk je precies uitleggen hoe jij jouw Meta Description super, super, super goed kan maken om daardoor hoger te gaan scoren in Google en bovenal veel meer klikken te krijgen naar jouw website.

Om bij het begin te beginnen,

Wat is een Meta Description?

Jouw Meta Description ook wel Meta beschrijving genoemd zijn de twee beschrijvende regels die je ziet in het zoekresultaat van Google.

Dus meestal heb je jouw SEO titel, jouw URL en dan jouw Meta Description.

En in die twee regels kan jij gaan vertellen aan een bezoeker waarom iemand op jouw resultaat moet klikken, in plaats van het resultaat van iemand anders.

Belangrijk om te weten is dat jouw Meta Description zelf geen ranking factor is. Dus jouw Meta Description telt niet mee of jij hoger scoort in Google of niet.

Dus jij hoeft niet zoekwoorden erin te verwerken of daarvoor een specifieke opbouw te hebben.

Maar tegelijkertijd telt jouw Meta Description ook weer wel mee, want die is wel heel bepalend voor mensen om te kiezen of zij op jouw resultaat gaan klikken of het resultaat van iemand anders.

En of mensen op jouw resultaat klikken en de verwachtingen die zij hebben en hun gedrag op de pagina erna, dat is weer wel een factor om te scoren in Google.

Dus direct heeft jouw Meta Description geen effect op het scoren in Google, maar indirect toch eigenlijk weer wel.

Omdat het indirecte effect van jouw Meta Description zo groot is op bijvoorbeeld jouw click through rate, maar ook met de verwachtingen die ze hebben als ze op jouw resultaat klikken en dus hoe ze hun landingspagina beleven, is jouw Meta Description dus echt heel erg belangrijk om goed te hebben.

Voor alle pagina’s die enigszins belangrijk zijn voor je website moet je een goede Meta Description hebben.

Hoelang moet een Meta Description zijn en wat is de maximale lengte van een Meta Description?

Dat zijn eigenlijk twee verschillende vragen.

Dus de eerste is : Hoelang mag jouw Meta Description zijn? Nou dat is honderdzestig tekens maximaal of negenhonderdtwintig pixels.

Dat is de allerlangste lengte die getoond kan worden. Maar op de mobiele telefoon is jouw Meta Description vaak korter, en ook afhankelijk van de tekentjes die jij gebruikt kan honderdzestig tekens te veel zijn.

Bijvoorbeeld een W is breder dan een I en daarmee kan je eigenlijk minder tekens kwijt voordat Google hem afkapt.

Dus ik raad jou aan om jouw Meta Description maximaal honderdvijftig karakters te maken dan weet je zeker dat op mobiel en desktop het er altijd goed uitziet.

Let daarbij dus ook op als je wordpress gebruikt of de Yoast SEO plugin gebruikt die staat dus niet goed ingesteld daarvoor. 

Dus die geeft bij een hele lange Meta Description nog heel erg lang een groene strook of groen bolletje aan terwijl die dan dus in feite te lang is.

Dus je kan niet de Yoast SEO plugin gebruiken om dit perfect uit te zoeken.

Geen idee waarom Yoast zo’n lange Meta Description goedkeurd maar dat klopt dus niet.

Tenminste niet als je die honderdvijftig karakters aan wilt houden.

De minimale lengte van jouw Meta Description is vijftig karakters. Als je hem korter dan vijftig karakters doet, is de kans heel erg groot of vrijwel gegarandeerd dat Google die Meta Description als te kort ziet en daarmee zelf een Meta Description gaat maken.

En dan pakt hij gewoon een stukje tekst van jouw site of willekeurige stukken tekst van de site, en dan maakt hij daar een nieuwe Meta Description van. 

Dus minimaal vijftig karakters, maximaal honderdvijftig is mijn advies.

Wat gebeurt er als je Meta Description te lang is?

Dan kapt Google hem vanzelf af. 

Dus op een moment dat Google bepaald ergens tussen de honderdvijftig en honderdzestig karakters breekt hij hem af en zet Google ….. Waardoor jouw bezoekers dus eigenlijk een halve zin of net een paar woorden mist en het dus niet lekker loopt.

Als de Meta description heel veel langer is dan honderdvijftig of honderdzestig karakters.

Dus laten we zeggen driehonderd of vierhonderd dan zegt Google van hier staat zo veel daar ik niet zo veel mee. 

En dan is de kans ook weer groot dat Google er maar zelf wat van gaat maken.

En wat als je Meta Description te kort is?

Dat zei ik eigenlijk net al dan gaat Google dus ook zelf maar stukjes van jouw site of zinnen of de eerste paar zinnen pakken en dan zelf proberen een Meta Description te maken waarvan Google denkt dat hij de bezoeker helpt om te beslissen of die op jouw pagina gaat klikken. 

En dat gebeurd dus ook als je geen Meta Description invult, dan pakt Google dus ook de eerste twee of drie regels van jouw pagina of hij pakt gewoon willekeurige stukken tekst.

Dus als je niets invult dan gaat Google er ook zelf wat van maken.

Google maakt er ook zelf wat van als die vindt – en dat is heel moeilijk te peilen wanneer dat is – dat de Meta Description niet relevant genoeg is.

Dus als je dingen daar heb ingevuld waarvan Google op één of andere manier bepaald dit helpt een bezoeker niet dan gaat Google zelf maar een Meta Description maken waarvan zij zelf wel denken dat het helpt.

En dat zie je bijvoorbeeld als het zoekwoord of de topic waarop gezocht wordt niet terug komt in jouw Meta Description.

Dus dat je wel een bepaald verhaal hebt bijvoorbeeld dat je USP’s toelicht of een stukje uitlegt alvast, maar dat de topic er niet goed genoeg in naar voren komt, waardoor Google in de war raakt en denkt nou dat klopt volgens mij niet, ik maak er zelf maar wat van.

Wat kan je eigenlijk benoemen in zo’n Meta Description?

Heel voor de hand liggend: Tekst, cijfers en UNIcode. En de Unicode zijn doorgaans speciale figuurtjes of emoticons.

Hoe kan je controleren of jouw Meta Description goed is qua lengte en qua figuurtjes?

Nou Yoast is daar dus niet helemaal betrouwbaar voor, omdat die te lang een groen bolletje of groene strook geeft terwijl die Meta Description eigenlijk te lang is. 

En hij geeft hem al snel oranje als hij bijvoorbeeld honderd karakters is maar dat kan een prima Meta Description zijn.

Dus ik raad je aan om eigenlijk naar een aparte Meta Description checker te gaan, bijvoorbeeld die van letterzaken die hebben gewoon een Meta Description checker. 

Daar vul je het in en dan zie je meteen hoe het eruit komt te zien. 

En die is wel accuraat.

Dus let daarvoor op dat je niet Yoast gebruikt.

Voorbeelden Slechte Meta Description

En dan ga ik eens even een paar prachtige voorbeelden geven van slechte Meta Descriptions, om verschillende redenen.

Dus laten wij eens even beginnen met de Meta Description die te lang is, dat je precies ziet hoe Google dat af kan kappen.

Je zoekt bijvoorbeeld op het woord bloeddrukmeter.  

Dan kom je het resultaat van de Blokker tegen en dan kapt hij hem achteraan af omdat die  Meta Description gewoon veel te lang is.

En dan kan je ook meteen zien, dat ziet er niet echt fantastisch uit.

Maar als je zoekt op dat zelfde zoekwoord en je gaat naar Zorgsaam.nl dan is dat duidelijk een Meta Description die Google niet relevant genoeg vindt want hij maakt er zelf wat van.

Met als gevolg dat de eerste tekst van de pagina op Zorgsaam.nl de Meta Description wordt volgens Google.

En in dit geval betekent het onder andere dat er in de Meta Description staat: Voeg toe aan winkelmand, want ja, Google pakt gewoon de eerste tekst  op de pagina die hij tegenkomt en blijkbaar is dat: Voeg toe aan winkelmand.

Dat is natuurlijk geen enkele reden voor iemand om te klikken op je resultaat en daarmee absoluut niet wat je wilt hebben als Meta Description zijnde.

Maar je kan ook een Meta Description hebben die niet te kort of te lang is en wel relevant genoeg is, maar die nog steeds niet goed is.

En daarmee bedoel ik eigenlijk dat die niet een reden geeft om te klikken op het resultaat, dat die niet specifiek is, dat die niet concreet is, dus dat een bezoeker daar niks aan heeft of dat je niet onderscheidend bent van jouw concurrentie.

Want als vier mensen boven jou ook allemaal dezelfde Meta Description hebben waarom klikken ze dan op jouw pagina in plaats van het resultaat dat er boven staat. 

Dat is veel makkelijker.

Ik zal een heel specifiek voorbeeld geven van de MediaMarkt die in mijn optiek heel duidelijk hun Meta Descriptions hebben geautomatiseerd, met als gevolg dat het er zo uit ziet.

Ik zoek nog steeds op die bloeddrukmeters en dan kom je het resultaat van de MediaMarkt tegen en daar staat dus als Meta Description het volgende: ‘Het grootste assortiment bloeddrukmeters vind je online of in één van onze vijftig winkels. 

En dan drie vinkjes. Met vinkje: De juiste prijs, vinkje snel geleverd en vinkje ook af te halen.

En met name die vinkjes van ja, de juiste prijs, wat is de juiste prijs? Waarom staat er niet een vanaf prijs bijvoorbeeld, of iets anders specifieks?

Hetzelfde geldt voor snel geleverd. Wat is snel geleverd? Een concurrent die gewoon duidelijk heeft staan : ‘Voor elf uur besteld, morgen in huis’ bijvoorbeeld die is veel duidelijker.

Snel geleverd is niks, dat kan een uur zijn het kan een dag zijn, het kan een week zijn, dus het is niet concreet,niet specifiek genoeg, het is vaag en daarmee niet behulpzaam, niet onderscheidend van jouw concurrenten en daarmee niet waardig dat je hier op dit resultaat gaat klikken.

Anders dan dat je misschien het bedrijf de MediaMarkt kent en denkt: Daar wil ik wel wat kopen.

Als laatste vroeg ik mij ook af, er staat: Ook af te halen.

Ik vraag mij af of dat nou echt zo veel waarde heeft voor iemand? Dat je hem af kan halen.

Ja, ik neem aan dat ik hem af kan halen, ik bedoel je hebt vijftig winkels als ik weet dat er een MediaMarkt in de buurt is en ik zie dat jullie ze verkopen, dan neem ik aan dat ik het af kan halen.

Dat zou niet echt een reden zijn in eerste instantie om te klikken, want je bent nog op zoek naar een bloeddrukmeter.

Een beetje apart, ik snap het niet helemaal.

Dus dat zijn de verkeerde voorbeelden. 

Maar wat is een goede Meta Description?

Die is dus tussen de vijftig en de honderdvijftig karakters lang,die heeft doorgaans het zoekwoord erin want als je het zoekwoord in jouw Meta Description doet dan wordt die dikgedrukt, en het is dus ook een teken voor Google dat jij relevant bent, en dan gaat Google minder snel jouw Meta Description omgooien.

Je hebt ook het zoekwoord erin.

Want één als je het zoekwoord waar iemand op zoekt in Google in jouw Meta Description hebt dan wordt hij dikgedrukt (dus dan valt hij minder op) en daarnaast is de kans kleiner dat Google jouw Meta Description als generiek ziet of niet-relevant waardoor Google hem gaat proberen te vervangen.

Dus door het zoekwoord erin te zetten help je de bezoeker, maar weet je ook veel meer zeker dat jouw Meta Description goed blijft staan, en dat je dus de Meta Description houdt die jij wil laten zien en niet iets willekeurigs wat Google wil laten zien.

Maar het allerbelangrijkste is, dat jij dus gaat zitten op het onderscheidend vermogen van jouw resultaat ten opzicht van andere resultaten.

Dus heel vaak vergissen mensen en dan denken ze een soort dat ze in de Meta Description al het product moeten verkopen.

Maar dat is niet zo. Je hoeft niet jouw product of jouw dienst of wat dan ook te verkopen, het enige wat je moet verkopen is een klik.

Zorgen dat mensen op jouw gaan klikken en niet op een ander resultaat. Dat is wat jij probeert te doen.

En er zijn een paar belangrijke manieren om dat te doen.

Het helpt als je extreem concreet bent in wat bezoekers krijgen. Dus hoe duidelijker, concreter, tastbaarder je bent, hoe makkelijker iemand het begrijpt en des te beter hij ook kan beslissen, ik klik hierop of op iets anders.

En daarnaast natuurlijk alle vormen van USP’s die belangrijk zijn. Dus als jij sneller kan leveren dan anderen, als jij goedkoper bent, als jij een groter assortiment hebt, als je makkelijker bereikbaar bent, als je meer tips geeft of meer voorbeelden geeft of als je specifieke Tools of Software aanbiedt die anderen niet hebben of wat dan ook dat jouw resultaat anders maakt, dan het resultaat van jouw concurrenten. 

En dat kan zitten in de lengte van jouw pagina, in het aantal, zowel dat meer beter is, maar ook juist dat minder beter is, dus je moet heel goed nadenken over het onderscheidend vermogen van jouw pagina ten opzichte van de rest.

Concrete voorbeelden van goede Meta Descriptions.

En dan pak ik er eerst een die je heel veel ziet bij webshops en dat is namelijk: Korte statements en meestal zijn dat USP’s.

Dus als je zoekt op bloeddrukmeters staat er bijvoorbeeld: ‘ Wij verkopen bloeddrukmeters.’ En dan staan er de USP’s waarom je op dat resultaat moet klikken of daar iets zou kunnen kopen te opzichte van andere resultaten.

Maar in dit geval moet je dus wel zorgen dat die USP’s daadwerkelijk onderscheidend zijn en niet zoals de MediaMarkt gewoon generieke rommel.

Nou bloeddrukmeter.shop heeft bijvoorbeeld een behoorlijk goede Meta Description :Gratis verzending vanaf vijftig euro, dat is duidelijk. Morgen in huis, dat is ook duidelijk, klant review, negen punt vier, ook duidelijk.

Dus dat zijn drie USP’s waar een potentiële klant iets mee kan en dat kan een reden zijn om te klikken.

Maar dat is vooral kenmerkend voor webshops, dat je naar een categorie of een product pagina gaat en dat zij van die USP’s erin doen.

Je hoeft niet van die korte statements te maken. Je kan ook een langlopende zin of twee langlopende zinnen van maken, en dat zie je veel bij informatiepagina’s of bij diensten.

Dus ik zal een voorbeeld geven, ook weer van die bloeddrukmeter, maar dan van een shop die gewoon een hele goed lopende Meta Description heeft.

En dat is namelijk van de Hartstichting, die hebben een hele mooie. En die gaat als volgt:’ Hoe vind je een betrouwbare bloeddrukmeter die aansluit bij jouw wensen? We helpen je graag!’ 

En ik zeg niet dat die perfect is (want hij kan nog iets scherper denk ik) maar hij is wel heel duidelijk. Op die pagina kan je dus vinden hoe jij de goede bloeddrukmeter voor jou vindt.

Dus die zijn heel duidelijk in wat het resultaat te bieden heeft, en de zin loopt goed daar komt ook nog bij dat natuurlijk de hartstichting een non-profit is, dat helpt ook nog, dus alles bij elkaar is dit een behoorlijk goede Meta Description.

Maar ook het Kruidvat heeft best wel een goede Meta Description gemaakt die gewoon een lopende zin is.

Ik kan de zin niet goed onthouden dus ik lees hem gewoon even op:’ Deze Kruidvat automatische bloeddrukmeter meet jouw bloeddruk en gebruikt de PAD-technologie, voor een vroege detectie van mogelijke hartritmestoornissen.’ 

Dus ik ga er van uit dat mensen die zoeken op bloeddrukmeter dat die, die woorden kennen en dat ze inderdaad op zoek zijn naar een vroege detectie van mogelijke hartritmestoornissen. 

Dus ervan uitgaande dat die aansluit bij de doelgroep is dit gewoon een goedlopende zin die heel duidelijk weergeeft wat je daar zo kan vinden.

Dus ik hoop dat jij zo genoeg voorbeelden hebt van wat je wel moet doen en wat je niet moet doen, dus dan blijft eigenlijk alleen nog de praktische vraag over van: Hoe voeg je die dan toe?

Hoe Voeg Je een Meta Description Toe?

In bijna elke website of shop heb je daar per pagina een vak voor.

Die heet Meta Description of Meta beschrijving. 

Bij WordPress sites is dat meestal de Yoast plug-in, maar elke SEO plugin die jij gebruikt, daar kan je gewoon letterlijk de Meta Description in invullen.

Bij Magento of lightspeed of wat voor shop software je ook gebruikt, heb je gewoon per product en per categorie pagina heb je daar doorgaans een veld voor.

Dus het invullen daarvan is niet zo ingewikkeld, maar het enige probleem is dat je dit per pagina moet doen en met name webshops kunnen daarmee nogal in de problemen raken, omdat zij gewoon op zo’n grote schaal werken dat het eigenlijk niet te doen is om jouw Meta Description per pagina te maken.

En dan kan je hem automatiseren zoals bijvoorbeeld de MediaMarkt heel duidelijk gedaan heeft.

En als je het wilt automatiseren kijk dan bijvoorbeeld om in het begin het zoekwoord of de zoekwoorden op te nemen dan kan je bijvoorbeeld een zin verwerken: Vind jou product bij ‘naam bedrijf.’ 

Dat is bijvoorbeeld een goede start dan weet je in elke geval dat het zoekwoord er in verwerkt is, want het zoekwoord is jouw product of jouw categorienaam.

Daarna kan jij je USP’s toevoegen maar zorg dan alsjeblieft wel dat die concreet zijn en niet zoals de MediaMarkt van: ‘Goed geprijsd of scherp geprijsd’ zorg gewoon dat het duidelijk is en zorg ervoor dat iemand er echt iets aan heeft.

Een ander alternatief is dat je zorgt dat jouw Meta Description overal op elke pagina leeg is en dat de eerste twee of drie regels van jouw product of categorie pagina dat die heel goed als Meta Description kunnen dienen.

Dus dan maak je niet een aparte Meta Description maar dan let je er gewoon op als jij jouw product of categorie pagina schrijft dat die eerste paar zinnen heel goed als Meta Description kunnen dienen, en dan heb je eigenlijk een soort twee vliegen in één klap geslagen.

Het enige is dat jij niet zeker weet of Google die zinnen ook overneemt, want Google kan in theorie elk stukje tekst van de pagina pakken en dat gebruiken als Meta Description, of meerdere stukjes van meerdere pagina’s. 

Dus het is wel een klein beetje een risico maar het kan soms in jouw proces wel een stuk makkelijker zijn om gewoon die Meta Description niet te maken.

Mijn advies zou ook zijn: Of je een website of een shop hebt in elk geval van de allerbelangrijkste categorie, product, diensten, blogpost zorg ervoor dat jij daar handmatig een Meta Description maakt, want het is gewoon heel belangrijk om te scoren in Google om die klikken te krijgen en uiteindelijk daardoor de omzet te draaien.

Ik zou zeggen zet hem op, ga aan de slag met jouw Meta Descriptions.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *