Nieuws op Je Homepage? Geen Goed Idee! Zie Hier Waarom…

by Bart van der Meer July 16, 2018
Nieuws op website homepage

Ontdek Waarom Nieuws Op de Homepage van Jouw Website Plaatsen Meestal Zinloos en Schadelijk is Voor Jouw Conversies.


Transcriptie Nieuws op je homepage

Hoi. Mijn naam is Bart van Klik Proces en in deze video ga ik je vertellen waarom je nooit, nooit, nooit nieuws moet plaatsen op je homepage. Ik ga je precies uitleggen hoe dat er ongeveer uitziet, ik ga je vertellen waarom het geen enkele zin heeft, ik ga je vertellen wat je wel op je homepage moet plaatsen in plaats daarvan en ik ga je vertellen hoe je nieuws wel kan inzetten.

Nieuws op de homepage komt eigenlijk veel voor. Vrijwel nooit op webshops, maar bijna altijd op websites die diensten verlenen en naar mate het bedrijf groter wordt, neemt het nieuws vaak een meer prominente plek in op de homepage. En er zijn een aantal redenen waarom dat echt niet handig is. Allereerste omdat als je website goed geoptimaliseerd is ongeveer 30 procent van je bezoekers maar op de homepage komt. Dus als je jouw nieuws zo belangrijk vindt, waarom laat je het dan niet zien aan die andere 70 procent van de bezoekers. Dus eigenlijk is die redenatie al heel raar.

Ten tweede is je homepage bedoeld voor navigatie. En op het moment dat bezoekers niet weten wat je precies doet, waar je voor staat of dat jij ze de oplossing kan bieden die ze zoeken, hebben ze helemaal geen interesse in jouw nieuws. Daar zijn ze helemaal niet mee bezig. Ze zijn bezig met mijn probleem, kan jij het oplossen? Dus de kans dat ze het nieuws skippen is extreem groot.

Maar het neemt wel een waardevolle plek in beslag op de homepage. Een plek waar misschien navigatiemogelijkheden hadden kunnen staan die iemand leidt naar wat die zoekt, namelijk een oplossing voor zijn probleem en dat is ook waar je geld aan gaat verdienen. Dus dat nieuws, dat hoort daar helemaal niet thuis.

Nou zeg ik niet dat het nieuws geen nut heeft, want nieuws kan zeker nut hebben. Het kan je helpen om een autoritaire status te krijgen, het kan gewoon grappig of interessant zijn. Het kan mensen een gevoel geven dat je bedrijf in beweging is. Of als je veel hard groeit of met overname bezig bent, dan geeft het het gevoel dat je goed bezig bent. En als je het goed inzet, bijvoorbeeld omdat je laat zien dat je voor goede doelen werkt, kan je zelfs sympathie ermee genereren. Maar dan nog steeds is de homepage niet de juiste plek. Dus als je echt ontzettend goed nieuws hebt, bijvoorbeeld dat je een award gewonnen hebt, dan moet je zorgen dat het in de header, in de footer of echt prominent op de website komt waar het op elke pagina te zien is en niet alleen de homepage.

Dus waar hoort het nieuws wel thuis als je het niet op de homepage moet zetten? Nou, dat hangt een beetje van je site af, maar het kan zijn in je sidebar aan de linker- of rechterkant, maar dan ergens onderin. Je kan het op je blog vermelden. Ik zou het zeker in de footer zetten, dat als mensen oprecht op zoek zijn naar nieuws, dat ze het makkelijk kunnen vinden. Je kan het nieuws in het menu zetten op het moment dat je dat heel belangrijk vindt. Maar dat is het. Dat zijn eigenlijk de plekken waar het thuis hoort. Dus als je nieuws op je homepage heb, haal het daar weg.

Dan is het wel belangrijk om iets duidelijk te maken. Nieuws en blogposts is niet hetzelfde. Nieuws is een persbericht, dat is eigenlijk het zenden van: hé, wij hebben X gedaan, kijk eens hoe goed we zijn. En een blogpost is iets wat iemand informatie kan geven en een oplossing kan bieden voor iets waar die naar op zoek is. Dus het tonen van blogposts op je homepage kan wel een goede optie zijn, omdat dat veel meer waarde geeft dan het nieuws. En het nieuws is toch ikke, ikke, ikke, wij, wij, wij.

Dus als je kijkt en je hebt nieuws op je homepage staan, haal het er alsjeblieft vanaf, want het hoort er niet thuis. Zet het in je menu of zet het in je footer of zet het ergens aan de zijkanten en zorg ervoor dat de homepage wordt benut waar die voor bedoeld is en dat is een bezoeker laten navigeren naar wat die zoekt. En dat is goed voor jou, want als die naar je diensten of naar je producten zoekt, betekent dat dat je waarschijnlijk geld gaat verdienen.

Heb je nog vragen of opmerkingen, laat een reactie achter of stuur een mailtje naar bart@klikproces.nl. En ik zie je graag bij de volgende video voor nog meer SEO en conversie advies.

Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *