Wat is het Observer-Expectancy Effect en Hoe Gebruik Je Dit Online?

by Bart van der Meer februari 08, 2019
Observer-expectancy effect

Gebruik Observer-expectancy effect om Jouw Conversies te Verhogen

Wanneer je weet wat het observer-expectancy effect is, dan kun je dit eenvoudig toepassen op je website. Door het effect toe te passen op je website, verhoog je het aantal conversies en zal je omzet toenemen.

Wat is het Observer-expectancy effect

Het observer-expectancy effect ookwel experimenter’s expectation bias, observer-expectancy effect, expectancy bias en experimenter effect genoemd is het onbewust beïnvloeden van de deelnemers van een onderzoek door de onderzoekers.

Observer-expectancy effect voorbeeld

Een voorbeeld van het observator-verwachtingseffect wordt gedemonstreerd in backmasking van muziek, waarin verborgen verbale berichten worden gezegd, die hoorbaar zijn wanneer een opname achteruit wordt gespeeld. Sommige mensen verwachten verborgen berichten te horen bij het omkeren van nummers en horen daarom de berichten, maar voor anderen klinkt het als niets meer dan willekeurige geluiden. Vaak als een nummer achterstevoren wordt afgespeeld, zal een luisteraar de “verborgen” songteksten niet opmerken totdat ze expliciet worden vermeld, waarna ze duidelijk zijn. Andere prominente voorbeelden zijn gefaciliteerde communicatie en wichelroedelopen.

Het observer-expectancy effect kan ook voorkomen wanneer mensen wordt beïnvloed tijdens een onderzoek. Groep A wordt voorafgaand aan een onderzoek verteld dat de resultaten van de andere groep waarschijnlijk positiever zijn. Tegen groep B wordt het tegenovergestelde verteld, daarin wordt gezegd dat de resultaten van de andere groep waarschijnlijk negatiever zijn. Na afloop van het onderzoek blijkt dat het resultaat van groep A positiever is dan het resultaat van groep B.

Observer-expectancy effect Tips

Nu je weet dat je mensen eenvoudig kan beinvloeden voordat je een onderzoek gaat doen, kun je dit inzetten voor je eigen onderneming. Dit kan als volgt:

  • Laat mensen een test/quiz uitvoeren om erachter te komen of de dienst voor hun geschikt is. Voorafgaand aan de test moeten zij een stuk tekst lezen waarin de deelnemer wordt beïnvloed.
Social Shares

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *