Hoe Je Omzet Haalt Uit Informatieve Content
Maak Je Veel Informatieve Content Wat Hoog in de Salesfunnel Zit? Ook Daar Kan Je Omzet Uit Halen.
Transcriptie: Hoe Je Omzet Haalt Uit Informatieve Content
Hey, mijn naam is Bart van Klik Proces en ik ga je vijf manieren geven hoe je informatieve content die vaak wat hoger in de sales funnel zit toch commercieel interessant kan maken. Dus ik ga je precies vertellen over wat voor soort zoekwoorden en zoekopdrachten ik het heb, waarom die normaal gesproken niet echt interessant zijn commercieel gezien maar hoe je er toch geld aan kan verdienen. En ik geef je natuurlijk een paar tips van hoe je dat praktisch uitvoert. In elke branche zitten wel informatieve zoekwoorden. Sterker nog, meestal zijn dat er veel meer dan de koopgerichte zoekwoorden. Maar de vraag is, hoe zorg je ervoor dat iemand die Googelt op iets informatiefs toch relatief snel overgaat tot aankoop van iets in je webshop of een offerte aanvraagt bijvoorbeeld.
Nou daar zijn een aantal manieren voor maar heel concreet hebben we het dan over informatieve zoekwoorden die bijvoorbeeld te maken hebben met een uitleg, een definitie of een wat is, als mensen zoeken op bepaalde tips, als ze vragen naar een voorbeeld, naar een bepaald model, of een algemene vraagstelling als hoe werkt het? Ja en als je bijvoorbeeld de AIDA-formule gebruikt om de sales funnel te representeren dan hebben we het dus niet over die onderkant, de ondersta A, de actie maar dan hebben we het vooral over de A, de I en misschien een stukje de D, dus mensen die eigenlijk niet echt een koopintentie hebben maar op het oriënterende punt staan om te bepalen, is dit iets voor mij en wat kan ik er misschien mee? Nou, er zijn dus vijf manieren hoe je die mensen om kan toveren naar een directe sale.
En de eerste manier is dat je eigenlijk vanaf de informatieve content je content zo opbouwt dat je meteen de bezoeker door de hele funnel, door het hele AIDA-proces gaat helpen. Dus als iemand in Google bijvoorbeeld zoekt wat is, of wat is de definitie van iets, dan geef je daarop antwoord maar daarna ga je meteen door met waarom het zo belangrijk is, voor wie het geschikt is en hoe je dat precies toepast. En je zorgt ervoor dat je dat vrij duidelijk en vrij praktisch doet zodat iemand eigenlijk aan het oriënteren was en meteen verder gaat, verder gaat door die cyclus gaan, verder door die sales funnel gaat en denkt hey, dit is interessant, hier hebben we misschien wat aan en aan het einde van het artikel, dat die meteen start met het gebruiken van jouw software of meteen overgaat tot een offerte aanvragen of een product aanschaft.
Dus eigenlijk door een complete uitleg te geven van A tot Z help je iemand meteen die sales funnel door binnen dezelfde pagina zonder dat die persoon daar misschien in het begin over na had gedacht. En natuurlijk werkt dat niet altijd meteen en sommige mensen zoeken nou eenmaal echt gewoon de definitie en gaan daarna weer weg maar je zal merken dat als je de content zo opstelt dat er eigenlijk mensen alles kunnen vinden over een bepaald onderwerp op één pagina en die echt ingericht is om mensen door die hele sales funnel heen te trekken, dat je verkopen kan genereren uit simpele vragen als geef eens een paar tips over dit, of wat is de definitie van dat.
De tweede manier is dat je een complete uitleg geeft van hoe iets werkt en dan heel praktisch en heel duidelijk advies geeft. En binnen dat advies verwerk je jouw software of jouw tool, jouw producten of diensten, verwerk je heel duidelijk daarin, dus stel dat iemand zoekt over tips, dan geef je ‘m bijvoorbeeld tien tips maar bij elk van die tips geef je een hele praktische handleiding van wat de tip is, hoe die die kan uitvoeren en wat daarvoor nodig is. En dat wat daarvoor nodig is, dat is meestal waar jij je geld aan kan verdienen. Bijvoorbeeld door een affiliate link of omdat ze jouw product daarvoor nodig hebben. Dus op die manier kan je mensen en een stukje helpen want ze krijgen echt de info waar ze op zoeken maar je legt wel uit dat ze daarvoor op de een of andere manier jou nodig hebben en jou daar iets voor moeten betalen om te zorgen dat ze die tip ook kunnen uitvoeren.
Maar je kan ook een hele andere opzet maken van je artikel. En dat is tip drie. En dit is iets wat je heel veel op events ziet, wat heel veel marketingbureaus doen, wat je in heel veel webinars hebt en dat werkt eigenlijk als volgt, je geeft helemaal niet een duidelijke uitleg, je geeft helemaal geen praktische uitleg, nee je geeft eigenlijk een hele vage uitleg die heel goed voelt of heel concreet voelt voor degene die het leest. Dus je legt wel uit wat iets precies inhoudt en waarom dat zo goed is of zo belangrijk is en je geeft een soort strategische overview van hoe je dat dan uit kan voeren. Maar als ze echt willen weten hoe je dat uitvoert en de nuances en wat je wel moet doen en niet moet doen, dan moeten ze jouw product kopen, of dan moeten ze jou inschakelen of daar hebben ze in elk geval jou voor nodig en daarvoor moeten ze op een bepaalde manier betalen.
En dat zie je heel veel op events hé, dan heb je een super spannende titel en dan wordt er in feite gewoon een product gepitcht of een dienst gepitcht tijdens dat één event. En aan de ene kant denk je dan van nou dat heeft me wel geïnspireerd, ik heb er wat aan gehad maar tegelijkertijd denk je ook ja, als ik dit nu zelf wil uitvoeren dan kan ik dat helemaal niet want daar snap ik nog steeds niet genoeg van. Dus uitleggen wat iets inhoudt, waarom het belangrijk is en een strategische overview van de hoe het werkt maar voor de echte hoe het werkt hebben ze dus jou nodig of je product.
Wat je ook kan doen is het andere uiterste opzoeken van die basis uitleg. En dat is namelijk dat je een zeer gedetailleerde uitleg gaat geven maar waarbij je heel erg de nadruk gaat leggen op hoe complex het proces is en welke nuances erin voorkomen en wat de gevolgen zijn als je dat niet goed doet. En op die manier zeg je eigenlijk tegen de bezoeker, kijk eens, ik leg het helemaal uit, je mag het zelf doen maar weet wel dat er ongeveer 48000 verschillende risico’s zitten aan als je het zelf doet dus de kans dat er iets fout gaat is vrij groot dus wat je beter kan doen is ons inhuren of ons product gebruiken want die sluit die risico’s uit. En op die manier kan je ervoor zorgen dat mensen die het misschien eerst zelf wilden doen, in theorie wel snappen hoe het moet maar eigenlijk angstig zijn of onzeker zijn over ja, moet ik dit nu wel zelf doen want kijk hoe gecompliceerd het is of, hé van de tien stappen kan ik er eigenlijk twee niet zelf, nou weet je wat, laat ik toch maar hun inschakelen of toch maar hun bellen zodat zij het regelen.
En dat kan je doen door niet alleen te benadrukken hoeveel tijd het kost als je dat nog nooit gedaan hebt maar ook door gebruik te maken van software of apparatuur die mensen waarschijnlijk niet hebben of door te laten zien hoeveel moeite het kost en dat het lastig is om de fout te herstellen als die gemaakt is. Dus op die manier kan je eigenlijk iets verkopen wat mensen misschien eerst zelf wilden gaan doen. En deze tactiek werkt helemaal goed als je eigenlijk al van tevoren weet dat om het goed te doen je bepaalde software of vaardigheden of apparatuur nodig hebt die die mensen of die bezoekers toch niet hebben. Als dat het geval is dan kan je helemaal benadrukken hoe ingewikkeld en hoe complex het is en dat je er bepaalde apparatuur voor nodig hebt want die hebben ze niet en dus is er eigenlijk maar één optie, jouw apparatuur kopen of jou inschakelen.
En de laatste optie is eigenlijk de minst interessante optie om eerlijk te zijn maar dat is eigenlijk als je die vorige vier manieren niet passen op de een of andere manier, terwijl in feite moet één van die manieren altijd wel passen maar stel dat je dat niet wil of het past niet of het kan niet of noem het maar op, kan je altijd proberen om iemand vanuit je content in elk geval aan je te binden. Door ze in te laten schrijven voor een nieuwsbrief, door ze met een content upgrade iets extra’s te geven, bijvoorbeeld nog tien extra tips, download het complete stappenplan, hier heb je een calculator voor jezelf. En als ze dan jou volgen via social media, als ze ingeschreven zijn op je nieuwsbrief, als ze connectie zijn op LinkedIn, dan kan je op die manier toch met ze in contact blijven want misschien dat als ze er zelf mee aan de slag gaan ze toch op termijn de komende maanden hulp nodig hebben en hopelijk denken ze dan aan jou.
En dat is het. Dat zijn eigenlijk vijf supergoeie manieren om informatieve content toch commercieel aantrekkelijk te maken en er eigenlijk direct sales, leads of omzet uit te scoren. Ik wens je heel veel succes met het toepassen van deze tips en ik zie je graag terug bij de volgende keer want dan heb ik nog veel meer tips over SEO, over conversie optimalisatie, over Voice en over YouTube.